Bukefalos 28 år!

Nya drak och enhörningstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag... googlade... :o

Finns tydligen massa teorier kring detta, några mer vetenskapliga än andra. Svårt att veta vad man ska tro på, men den här handlar i alla fall om drakar :D
http://genetics.thetech.org/original_news/news40
Fast där står det att vi däggdjur inte kan få jungfrufödslar - är Snurrfian en förklädd drake????
Fast det står ju att de inte än hittat något däggdjur som kan göra det, men de har väl inte undersökt ALLA däggdjur på planeten? @Snurrfian kanske är den saknade pusselbiten. Ska vi kontakta dem och föreslå att de tittar närmare på henne?
 
Fast det står ju att de inte än hittat något däggdjur som kan göra det, men de har väl inte undersökt ALLA däggdjur på planeten? @Snurrfian kanske är den saknade pusselbiten. Ska vi kontakta dem och föreslå att de tittar närmare på henne?
Gör nu mitt sista inlägg innan jag går in i radiotystnad, eftersom ni nu har informationen, var redo när det kommer män i kostym som vill ta med er, sätt er aldrig i en bil tillsammans med dem och börjar de tala om att ta dig till en säker plats så kommer de att döda er, FLY! Ni har inte hört det här från mig!
 
Gör nu mitt sista inlägg innan jag går in i radiotystnad, eftersom ni nu har informationen, var redo när det kommer män i kostym som vill ta med er, sätt er aldrig i en bil tillsammans med dem och börjar de tala om att ta dig till en säker plats så kommer de att döda er, FLY! Ni har inte hört det här från mig!

Fast vi har ju några oinkilade här som GÄRNA skulle träffa några män, kostym eller ej :sneaky: :p
 
Gör nu mitt sista inlägg innan jag går in i radiotystnad, eftersom ni nu har informationen, var redo när det kommer män i kostym som vill ta med er, sätt er aldrig i en bil tillsammans med dem och börjar de tala om att ta dig till en säker plats så kommer de att döda er, FLY! Ni har inte hört det här från mig!
Vad ska jag göra om de har vita "kostymer", typ rockar? Jag är bara nyfiken... *sneglar ut genom titthålet*
 
Jag kan tro att det kräver lång och hård träning samt ett enormt intresse för att prestera så bra! Finns det någon särskild utbildning man kan söka till eller är det en sådan där medfödd talang?
Ang.: utbildning. Valfri utbildning med humanistisk inriktning brukar inkorporera element och moment av Ordbajseri grundkurs och fortsättning. Verkar vara något av ett krav att dessa finns med
 
Du menar att en sketen naturvetare inte har en chans?! :p
Inte utbildningsmässigt. Ni har väl mestadels salstentor? Ordbajseri är ett krav enbart för hemtentor, av vilka det finns många på humanistiska linjer. Med det inte sagt att ni inte kan tillskansa er färdigheten på annan väg... Men det blir svårare utan de verktyg humanisterna har.
 
Inte utbildningsmässigt. Ni har väl mestadels salstentor? Ordbajseri är ett krav enbart för hemtentor, av vilka det finns många på humanistiska linjer. Med det inte sagt att ni inte kan tillskansa er färdigheten på annan väg... Men det blir svårare utan de verktyg humanisterna har.

:p Vi var tvungna att ha svenska 1p när vi läste matte, "Svenska för naturvetare". Vid ett tillfälle skulle vi korta ner en text så mycket som möjligt utan att den förlorade innebörden eller att grammatiken blev felaktig. Vi fick ställa oss upp och när läraren sa 30 ord fick de som hade det sätta sig osv. Tillslut stod bara jag. Läraren trodde inte att man kunde få ned antalet ord så mycket så jag fick läsa upp min text högt. Det var inget fel på den :grin:

Generellt kan jag dock medge att naturvetare är bra på att misshandla det svenska språket. Engelskan är inte så vacker den heller.
 
Ang.: utbildning. Valfri utbildning med humanistisk inriktning brukar inkorporera element och moment av Ordbajseri grundkurs och fortsättning. Verkar vara något av ett krav att dessa finns med

Borde det inte gå att läsa "Ordbajseri grundkurs och fortsättning" som enstaka kurser istället för ett helt program? Sen undrar jag ju om det går att läsa på distans eller om de är lärarledda? Ingår VFU på valfri aftonblaska eller hur har man löst den praktiska delen?

Många frågor från mig nu men jag känner att detta kanske är den bana jag ska slå mig in på!
 
:p Vi var tvungna att ha svenska 1p när vi läste matte, "Svenska för naturvetare". Vid ett tillfälle skulle vi korta ner en text så mycket som möjligt utan att den förlorade innebörden eller att grammatiken blev felaktig. Vi fick ställa oss upp och när läraren sa 30 ord fick de som hade det sätta sig osv. Tillslut stod bara jag. Läraren trodde inte att man kunde få ned antalet ord så mycket så jag fick läsa upp min text högt. Det var inget fel på den :grin:

Generellt kan jag dock medge att naturvetare är bra på att misshandla det svenska språket. Engelskan är inte så vacker den heller.
Mm, där har du problemet. Ordbajseri går ut på att göra en text så lång och utrymmeskrävande som möjligt, inte korta ner den. Själv har jag skrivit på B- och C-uppsats i ordbajseri.

Borde det inte gå att läsa "Ordbajseri grundkurs och fortsättning" som enstaka kurser istället för ett helt program? Sen undrar jag ju om det går att läsa på distans eller om de är lärarledda? Ingår VFU på valfri aftonblaska eller hur har man löst den praktiska delen?

Många frågor från mig nu men jag känner att detta kanske är den bana jag ska slå mig in på!
Fast ordbajseri är nog dessvärre inte så starkt kopplat till just journalistik, eftersom det sistnämnda kräver att man snarare kortar ner och fokuserar. Däremot, läser man museologi eller litteraturvetenskap så är ordbajseri ett krav. Det finns separata kurser men av vissa specifika orsaker får det inte kallas Ordbajseri, jag tror kurserna heter Kreativt skrivande...
 
Ordbajseri är en väldigt viktig del i kulturvetenskapen också. Jag har också producerat en B- och en C-uppsats innehållande kvalificerat ordbajseri.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tänkte att eftersom mitt pyssel inte alltid passar så bra i sytråden så tänkte jag att jag startar en tråd för allt möjligt pyssel ☺️...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 973
Senast: Tonto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
3 103
Senast: Halcyon
·
Kultur Startar tråden där vi kan ventilera allt om årets ESC, inför under och efter. Själv kommer jag nu köra spellistan på spotify, så kommer...
52 53 54
Svar
1 068
· Visningar
28 216
Senast: EmmaBovary
·
Tjatter Konstigt att ingen startat en tråd? Jag började kolla andra timmen så har missat de första, får se reprisen i helgen. Tänkte inte göra...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 106
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp