Nya grannar från helvetet

Fast det finns mellanting mellan att slamra med allt, smälla i dörrar och att smyga runt. Tycker inte alls att man ska behöva smyga runt. Det är inte så jag lever. Men jag ser inget behov av att slamra med allt. Smälla igen dörren, slamra med disken i diskmaskinen eller när jag sätter in i skåp, smälla ner glaset på diskbänken när jag är färdig, slå i skåpsdörrar osv.

Jag lever i 200, har inte tålamod att vara långsam och försiktig 😁
 
Ok, men det var din son, och antar eftersom du störde dig så mycket på det att du dels försökte få honom att bli uppfostrad som ett tyst barn som inte hörs och att du frågade varför han slamrade så in i helskotta och att han inte hade något svar.

Så då borde ju den rimliga slutsatsen vara att vissa människor är födda sådana och inte kan göra någonting åt det?
Han var inte sån som liten. Det kom som tonåring när han insåg att det satte spår i mig. Och jo, jag frågade och han svarade "för att det är kul, för att jag vill, för att jag kan, för att jag känner för det, för att du inte tycker om det".

Han bor i egen lägenhet nu och körde med samma metod där- tills hyresvärden ringde efter en vecka och berättade att grannarna klagat och bad honom att tänka på ljudnivån. Så nu är han inte så slamrig längre, av någon anledning.

Vissa människor kanske är födda så, jag vet inte. jag är bara lite förvånad över att man inte störs själv av den konstanta ljudnivån man orsakar sig själv också.
 
Uppenbarligen så måste jag det 🤷🏻
Som sagt, försöker jag att vara tyst för hag bara ännu mer oväsen.
Man måste heller inte störa sig på allt, då blir livet roligare 🎉
Ah, så för att jag tog upp att jag inte förstår varför man måste slamra, smälla igen dörrarna så väggarna skakar och konstant låta när man gör saker så stör jag mig på allt?

Det KAN inte vara så att jag helt enkelt bara undrar varför man måste konstant låta när man gör så, helt utan att egentligen störas av andra människor låter?
 
Ah, så för att jag tog upp att jag inte förstår varför man måste slamra, smälla igen dörrarna så väggarna skakar och konstant låta när man gör saker så stör jag mig på allt?

Det KAN inte vara så att jag helt enkelt bara undrar varför man måste konstant låta när man gör så, helt utan att egentligen störas av andra människor låter?

Enkla svaret.
För att man är olika 😁
Precis som vissa är hälgångare och andra inte.
 
Din möblering ser inte ut som min helt enkelt.
På jobbet lärde jag mig den hårda vägen att när jag samlar på mig prylar plus temuggen så kan det bli lite krångligt att öppna dörren till mitt kontor, så numera går jag två gånger eller lägger ifrån mig andra saker och håller koppen. Men den gången jag lärde mig så öppnade jag med armbågen och petade in skospetsade och petade upp dörren och satte sedan mina saker på skrivbordet och stängde dörren efter mig. Det blev lite av en fundering på hur jag enklast skulle göra för att inte sätta ner mitt te och slippa gå hela vägen tillbaka till köket :D
 
Jag har vacklat lite kring att flytta pga avsaknad av parkering. Men den här tråden har fått mig att ändra mig. Detta då det är helt tyst från mina grannar. Vi har en regel att det ska vara tyst 23 (men gå på toaletten och duscha är såklart ok) och jag blir lika fascinerad varje gång jag hör grannen ha besök, det hörs väldigt tydligt genom friskluftsintaget när de pratar. Men det blir alltid knäpptyst precis vid 23. :love:

Så det får vara värt att krångla med parkering helt enkelt.

I min förra lägenhet hade jag en granne som envisades med att slå på radion (som stod i hennes hall och vägg i vägg med min huvudkudde) varje kväll när hon lämnade (!) lägenheten. Det var omöjligt att somna med den höga musiken och eftersom hon inte var hemma gick det inte att stänga av den. Styrelsen var väldigt flat och tyckte att ingen annan klagade ju... :banghead:
Här i Eriksberg är det annars lugnt och fint med 50-talshus byggda med sovjetiska bombanfall i åtanke och massor (på riktigt) med parkeringar! :D
 
Jag har aldrig tänkt på huruvida jag slamrar eller inte faktiskt, men att knuffa igen dörrar med höften och liknande är jag definitivt skyldig till då och då. Det är inte något jag tänker på, man gör som det går snabbast och smidigast helt enkelt.
Om jag städar hos en kund som sitter hemma och jobbar tänker jag dock hela tiden på hur jag går och rör mig, flyttar möbler och fipplar med saker, det orkar jag inte göra hemma hos mig.

Är rätt glad åt att alla mina lägenheter utom en varit på bottenvåningen - en var till och med i källaren - och den andra var ovanpå en rätt busy pizzeria. Det var jobbigt på andra sätt! 😅
Eller nej, två har varit på andra våningen! Det gick i alla fall bra det med.
 
En tanke är att bara för att grannarna inte säger något betyder inte det att de inte störs egentligen. Jag klagar aldrig på grannarna även om jag störts av dem. Jag har hund, det kan bli att det klagas på honom då från deras sida. Alla människor är inte vettiga har jag märkt så onödiga hämndklagomål vill jag inte ha. :)
Håller med dig, det här är första gången som jag själv behövt gå så här långt. Tidigare har man bytt några ord med grannen i trapphuset, frågat om något man gjort hörts lite för mycket, som grannen med hund som har svårt att vara ensam eller jag som ska slipa väggar inför målning. Man bjuder helt enkelt in varandra till samtal om eventuella störningar.

I min nuvarande har man bett oss att skriva i vår FB-grupp om man ska göra något som låter mycket och kan vara störande, som att riva en vägg. Det här paret har inte gjort det heller.
 
Ja men verkligen! Även ute. Jag bor i hus nu och om två personer står och pratar på altanen framför huset så hörs varje ord ner till vägen. Men om folk pratar nere på vägen så hörs det inte alls upp på altanen.

När grannarna som bor bakom oss sitter ute så hör vi allt de säger. Men när vi har vårat årliga sommarparty och spelar och tjoar så hörs det knappt alls hos dom. Så himla märkligt.
Jag hör sällan ljud från balkongen under, däremot är mannen i det nyinflyttade paret förtjust i att stå på balkongen och prata i telefon. Det låter som att han står på min balkong och jag hoppas högt varje gång han börjar prata.
 
Håller med dig, det här är första gången som jag själv behövt gå så här långt. Tidigare har man bytt några ord med grannen i trapphuset, frågat om något man gjort hörts lite för mycket, som grannen med hund som har svårt att vara ensam eller jag som ska slipa väggar inför målning. Man bjuder helt enkelt in varandra till samtal om eventuella störningar.

I min nuvarande har man bett oss att skriva i vår FB-grupp om man ska göra något som låter mycket och kan vara störande, som att riva en vägg. Det här paret har inte gjort det heller.
Precis, vanligtvis löser man det ju med en helt vanlig konversation. Enda gången jag minns att jag behövt säga något till någon var när en granne tog för vana att röka utanför mitt öppna fönster och då slutade han med det. Han hade inte tänkt på det bara, det var ju utomhus.
När grannarna bredvid fått barn frågade de om jag hörde, jag har frågat grannen uppe om hon hör när jag kör tvättmaskinen osv osv.
 
Håller med dig, det här är första gången som jag själv behövt gå så här långt. Tidigare har man bytt några ord med grannen i trapphuset, frågat om något man gjort hörts lite för mycket, som grannen med hund som har svårt att vara ensam eller jag som ska slipa väggar inför målning. Man bjuder helt enkelt in varandra till samtal om eventuella störningar.

I min nuvarande har man bett oss att skriva i vår FB-grupp om man ska göra något som låter mycket och kan vara störande, som att riva en vägg. Det här paret har inte gjort det heller.
Ja precis, att prata med grannarna ser jag som en fördel. Har frågat några grannar här om min hund har stört, men de säger nej, men så en dag ringde min hyresvärd och sa att en granne klagat på att min hund ylar när jag inte är hemma och att hon nu var desperat eftersom hon jobbade natt, och att jag inte får en varning av honom den här gången för det. Jag svarade att det var ju tur eftersom jag ju inte visste om att han lät eftersom han var tyst när jag gick, tyst när jag kom och jag tidigare även spelat in honom och då var han tyst, svårt att varna för något som jag inte vetat om och därmed inte har kunnat åtgärda eller förutse.... Om nu grannen var desperat vore en tanke ju att tala med mig så att jag fått en chans att förstå när, hur länge, om något gjorde så att han störde osv och därmed kunnat åtgärda det...

Nu spelar jag in honom igen (han är tyst) och har radio på så han inte ska störas av något ute (kanske var barnen utanför när de går till skolan som var triggande en stund eftersom det ju inte var hela tiden han lät, vem vet liksom), störs hon nu kanske av det för att hon ska sova räknas det som att man lever normalt i sin lägenhet, och hon är hänvisad till öronproppar. Enligt lagens mening alltså.
 
De kan ju iofs låta som en skenande elefanthjord när de sätter den sidan till ... 🙄
Visserligen, Kim kan låta som om någon tappat en sandsäck när han hoppar ned från köksbänken. :D Men lite roligt var det. Han klagade inte på att han hörde när chefen gick, utan bara på katten. Jag tror egentligen bara att han var avigt inställd. Han ville också inspektera vilken typ av lekbollar hon hade då han kunde höra dem rulla över golvet. Ehum...
 
Det är viktigt tycker jag, att man aldrig får störa sina grannar. När man jobbar hemma är det till exempel inte superkul när föräldralediga grannar bestämmer sig för att ha "disco" varje eftermiddag med stereon på högsta volym. Extra roligt blir det när samma grannar blir helt galna och inläggsbombar föreningens Facebook-grupp om det inte är knäpptyst efter kl 19 när deras barn ska sova O_o

Det är svårt att åtgärda störningar. Det svåraste tycker jag, som ordförande i vår Brf, är att förklara för medlemmar att det de störs av inte alltid är en störning i lagens mening. Det som beskrivs i den här trådstarten skulle absolut leda till agerande från styrelsen. Jag uppskattar också när den som hör av sig till styrelsen först har försökt att prata med den som stör.
Så hade vi det i min förra förening, ett långt hus med många uppgångar och många olika boende med olika behov. Några blev vansinniga på de som renoverade 19 på kvällen för då skulle deras barn sova. Styrelsen fick förklara gång på gång att de hade full rätt att renovera så dags.
 
Låter som en oerhört jobbig situation.
Lite nyfiken på vad du tänker att styrelsen rent konkret kan göra? Mer än att påtala störningarna till vederbörande? Med risk att de skiter i detta? Tänker du att det kommer att inledas en vräkningsprocess? Styrelsen är ju också vanliga medlemmar i föreningen. En BRF-styrelse har inte så jättemycket muskler när det gäller sånt här.
 
Låter som en oerhört jobbig situation.
Lite nyfiken på vad du tänker att styrelsen rent konkret kan göra? Mer än att påtala störningarna till vederbörande? Med risk att de skiter i detta? Tänker du att det kommer att inledas en vräkningsprocess? Styrelsen är ju också vanliga medlemmar i föreningen. En BRF-styrelse har inte så jättemycket muskler när det gäller sånt här.
Först och främst säga till dem att beteendet inte är okej. Mina ord hjälper ju inte, förhoppningsvis bryr de sig mer om vad styrelsen säger.
Tänker också att de kan be om tillträde till lägenheten, vilket de har rätt till, för att se om renoveringen är utförd på rätt sätt. Jag tänker att de kan ha lagt nytt golv utan dämpande material under.

Behövs det får jag gå vidare till HSB:s jurister. Har fått hjälp av dem tidigare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
683
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 773
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 258
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 255
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp