VG1 godkända hjälmar - börjar det äntligen bli ordning på torpet?

@TinyWiny Du har du alltså redan en PAS015-märkt hjälm? Om du nu vill ha det säkraste menar jag.

Jag vet inte vad säljarna säger men det finns inga godkända eller inte godkända hjälmar så länge du inte ska tävla, det finns bara hjälmar med olika märkning. Det finns t o m hjälmar UTAN VG1-märkning som uppfyller samma krav (PAS015 och några till) men det är väl ingen jävel som vågar rida med dem heller längre för det inte står VG1 i den.

Och inom snar framtid kommer det säkert än ny märkning och alla suttar sina VG1-hjälmar.

Ps. Nej jag rekommenderar ingen att rida i en kask från 1980.
 
Horze har några modeller som är godkända enligt VG1, till bra pris. Lite surt är det, jag köpte en ny, dyr, hjälm i våras som jag tycker om jättemycket och nu bara är att byta ut, men man får ju komma ihåg att det är först och främst för sin egen skull man bör köpa ny hjälm:). De gör ju liksom inte hjälmar med högre säkerhetsklass för att jäklas ;)
 
@TinyWiny Du har du alltså redan en PAS015-märkt hjälm? Om du nu vill ha det säkraste menar jag.

Jag vet inte vad säljarna säger men det finns inga godkända eller inte godkända hjälmar så länge du inte ska tävla, det finns bara hjälmar med olika märkning. Det finns t o m hjälmar UTAN VG1-märkning som uppfyller samma krav (PAS015 och några till) men det är väl ingen jävel som vågar rida med dem heller längre för det inte står VG1 i den.

Och inom snar framtid kommer det säkert än ny märkning och alla suttar sina VG1-hjälmar.

Ps. Nej jag rekommenderar ingen att rida i en kask från 1980.

Nej det har jag inte. Jag har precis börjat rida igen efter ett uppehåll på 6 år. Jag har inte kunnat rida på så lång tid pga svår sjukdom. Däremot letar jag ny hjälm. PAS015 har jag fått information om att den märkningen inte är säkrare än VG1 märkningen. PAS015 är den engelska märkningen och ska motsvara VG1.

Jag vill självklart ha en så säker hjälm som möjligt. Jag vill inte riskera att jag skadar mig helt i onödan. Jag vet vad det innebär att vara svårt sjuk alltför väl.

Min tanke är att köpa en VG1 märkt hjälm nu och köpa en ny när den nya märkningen kommer.
 
Det var ingen som sa att den var säkrare än VG1 men den är säkrare än EN1384-märkta hjälmar som är vanligast. Både PAS015 och SNELL har funnits länge.

Men jag förstår att du vill ha en med nya märkningen om du inte har nån hjälm alls, däremot tycker jag det är väl hysteriskt att sluta använda sina andra hjälmar.
 
Det var ingen som sa att den var säkrare än VG1 men den är säkrare än EN1384-märkta hjälmar som är vanligast. Både PAS015 och SNELL har funnits länge.

Men jag förstår att du vill ha en med nya märkningen om du inte har nån hjälm alls, däremot tycker jag det är väl hysteriskt att sluta använda sina andra hjälmar.

Jo en hjälm har jag men den är drygt 6 år gammal och är därför förbrukad pga ålder även om den bara hann bli använd i några månader.
 
Min är godkänd enligt PAS015 och EN 1384 och ASTM F1163. Att den uppfyller samtliga de var fö en bidragande anledning att köpa den.

Jag känner mig inte ett dugg orolig eller oskyddad när jag rider, och kommer inte köpa någon ny förrän den här faller för åldersstrecket eller jag ska tävla (vilket som nu kommer först).

Så jag anser det är panik hävda att det bara är säkert med en VG1. Många hjälmar som idag är gdk enligt annan märkning kommer uppfylla de nya kraven med. Men det är än svårt att veta vilka,

Personligen ser jag fram emot om några år. När det finns en utvärderad, färdig och permanent standard. DÅ kan man börja avgöra vilka hjälmar som är säkrast.. Inte av en temporär standard.

Min hjälmmodell är numera fö gdk enligt VG1. Utan att de ändrat något. Så som sagt, den är inte ett dugg mindre säker idag än för ett år sen.
 
Hållet med! Jag var på höstrean på Charlies i Jönköping i höstas. De sålde ut alla icke godkända hjälmar till vrakpriser = många köpte hjälm. Det var bara om man började fråga om hjälmarna som personalen berättade att de inte var godkända enligt nya standarden. Väldigt dåligt!
Ja, just det där vet jag att det var många som diskuterade och trodde skulle hända med dom hjälmar som inte är godkända. På ett sätt är det fel i alla fall om de inte informerar om att de inte är godkända, för det är väl bara vid tävlingar de inte är godkända eller hur funkar det nu igen? Blir lite osäker här nu.
 
Ja, just det där vet jag att det var många som diskuterade och trodde skulle hända med dom hjälmar som inte är godkända. På ett sätt är det fel i alla fall om de inte informerar om att de inte är godkända, för det är väl bara vid tävlingar de inte är godkända eller hur funkar det nu igen? Blir lite osäker här nu.

Det känns såklart lite dumt att de som återförsäljare inte informerar om att hjälmen de säljer inte uppfyller samma krav som de nya.
Samtidigt kan det ju vara så att den hjälmen efter tester blir VG1-märkt, eller t.o.m. får den nyaste, permanenta, märkningen.
Och eftersom det är lite osäkert hur det blir kan man kanske inte heller gå ut med en skylt där det står: "Icke godkända hjälmar 50% REA!" - När som sagt ingen kan säga säkert vad som händer med just den modellen under nästa år.
Det är upp till konsumenten att ta reda på fakta och ta ställning därifrån, tyvärr.

Och att regeln bara gäller tävling är ju för att det enbart är där det kan kontrolleras. :)
Ingen kommer att komma hem till dig för att se vilken hjälm du rider med, (om du nu valt att rida med hjälm ö.h.t.) :meh:
 
Samtidigt kan det ju vara så att den hjälmen efter tester blir VG1-märkt, eller t.o.m. får den nyaste, permanenta, märkningen.
Och eftersom det är lite osäkert hur det blir kan man kanske inte heller gå ut med en skylt där det står: "Icke godkända hjälmar 50% REA!" - När som sagt ingen kan säga säkert vad som händer med just den modellen under nästa år.

Modellen kan ju få en annan märkning, men just de exemplaren kommer ju inte få en annan märkning.
 
Det känns såklart lite dumt att de som återförsäljare inte informerar om att hjälmen de säljer inte uppfyller samma krav som de nya.
Samtidigt kan det ju vara så att den hjälmen efter tester blir VG1-märkt, eller t.o.m. får den nyaste, permanenta, märkningen.
Och eftersom det är lite osäkert hur det blir kan man kanske inte heller gå ut med en skylt där det står: "Icke godkända hjälmar 50% REA!" - När som sagt ingen kan säga säkert vad som händer med just den modellen under nästa år.
Det är upp till konsumenten att ta reda på fakta och ta ställning därifrån, tyvärr.

Och att regeln bara gäller tävling är ju för att det enbart är där det kan kontrolleras. :)
Ingen kommer att komma hem till dig för att se vilken hjälm du rider med, (om du nu valt att rida med hjälm ö.h.t.) :meh:
Jo det är sant förstås. Man får väl hoppas att dom som köper dessa billiga hjälmar, tänkt använda dom hemma och ha godkända på tävlingar.

Förvisso skulle jag själv vilja ha en godkänd hjälm så jag vet att den uppfyller dom kraven som ställs, hjälmen är ändå min säkerhet och då vill jag veta att den är säker. :)
 
Jo det är sant förstås. Man får väl hoppas att dom som köper dessa billiga hjälmar, tänkt använda dom hemma och ha godkända på tävlingar.

Förvisso skulle jag själv vilja ha en godkänd hjälm så jag vet att den uppfyller dom kraven som ställs, hjälmen är ändå min säkerhet och då vill jag veta att den är säker. :)

Och idag så som sagt är det många hjälmar som helt utan modifiering är gdk enligt VG1 om de är tillverkade efter datum X, innan datum X är de t ex PAS015 gdk. Båda de hjälmarna är LIKA säkra, det som skiljer är om du får tävla i dem efter 2016.

När den nya permanenta märkningen kommer, den de inte ens är överens om än, DÅ kan man som sagt börja tala om huruvida äldre märkta hjälmar är osäkrare eller ej.

Men idag behöver VG1 inte betyda att hjälmen är ett dugg säkrare än en äldre hjälm utan VG1. (En ny hjälm utan VG1 däremot är inte lika säker som en med VG1)

Det är det där jag anser många missar.
 
Och idag så som sagt är det många hjälmar som helt utan modifiering är gdk enligt VG1 om de är tillverkade efter datum X, innan datum X är de t ex PAS015 gdk. Båda de hjälmarna är LIKA säkra, det som skiljer är om du får tävla i dem efter 2016.

När den nya permanenta märkningen kommer, den de inte ens är överens om än, DÅ kan man som sagt börja tala om huruvida äldre märkta hjälmar är osäkrare eller ej.

Men idag behöver VG1 inte betyda att hjälmen är ett dugg säkrare än en äldre hjälm utan VG1. (En ny hjälm utan VG1 däremot är inte lika säker som en med VG1)

Det är det där jag anser många missar.
Fast det är lättare att veta att den är säker om den har märkningen, annars måste man verkligen sätta sig in i alla olika hjälmars tillverkningar osv. Lite spontant för mig själv skulle jag inte orka det, lättare då att gå på en märkning så behöver man aldrig tvivla heller. Lite så tänker jag. :)
 
Fast det är lättare att veta att den är säker om den har märkningen, annars måste man verkligen sätta sig in i alla olika hjälmars tillverkningar osv. Lite spontant för mig själv skulle jag inte orka det, lättare då att gå på en märkning så behöver man aldrig tvivla heller. Lite så tänker jag. :)
Fast det är lättare att veta att den är säker om den har märkningen, annars måste man verkligen sätta sig in i alla olika hjälmars tillverkningar osv. Lite spontant för mig själv skulle jag inte orka det, lättare då att gå på en märkning så behöver man aldrig tvivla heller. Lite så tänker jag. :)

Jag tänker ang den hjälm man redan har. Ska man ändå köpa en ny så självklart ta den som uppfyller alla krav som finns för dagen. Men att kassera en t ex två år gammal hjälm i tron att den inte är lika säker som samma hjälmmodell men med VG1-märkning. DET är att överreagera =)
 
Jag tänker ang den hjälm man redan har. Ska man ändå köpa en ny så självklart ta den som uppfyller alla krav som finns för dagen. Men att kassera en t ex två år gammal hjälm i tron att den inte är lika säker som samma hjälmmodell men med VG1-märkning. DET är att överreagera =)
Jaha du menade så, nä här hade jag tänkt köpa en ny hjälm ändå och typ behålla den gamla som "slit och släng", eller så kasserar jag den, kommer inte ihåg om det var den hjälmen jag hade när jag åkte av sist eller hur gammal den är. Vet hjälmar bör bytas ut med några års mellanrum oavsett om man ramlat av eller inte, minns bara inte om det va 5 år eller längre eller kortare. Minnet är bra men kort ibland. :/
 
Jaha du menade så, nä här hade jag tänkt köpa en ny hjälm ändå och typ behålla den gamla som "slit och släng", eller så kasserar jag den, kommer inte ihåg om det var den hjälmen jag hade när jag åkte av sist eller hur gammal den är. Vet hjälmar bör bytas ut med några års mellanrum oavsett om man ramlat av eller inte, minns bara inte om det va 5 år eller längre eller kortare. Minnet är bra men kort ibland. :/

Byta vid fall eller 3 - 5 års mellanrum (från tillverkningsdatum eg, står i hjälmen) beroende på tillverkare. Så max 5 år. Minns man inte så byt ;) Jag behåller aldrig hjälmar som slit och släng, mitt huvud är ingen slit och slängvara ;P
 
Byta vid fall eller 3 - 5 års mellanrum (från tillverkningsdatum eg, står i hjälmen) beroende på tillverkare. Så max 5 år. Minns man inte så byt ;) Jag behåller aldrig hjälmar som slit och släng, mitt huvud är ingen slit och slängvara ;P
Ja, tanken har ändå vart att byta hjälm och det känns som det är bättre att vänta så man inte behöver stå som ett frågetecken i butiken och ett butiksbiträde som kollrar bort en för att få sålt.

Nja, jag menade väl inte riktigt bokstavligt talat som slit och släng, mer som reservhjälm, men som det ser ut nu för mig blir det nog två nya hjälmar istället, då jag misstänker att den jag har är för "gammal". :)

Tänk va smidigt det hade varit om huvudet hade varit slit och släng, när man tröttnar på den där sega hjärnan och kan uppgradera till en ny. :p
 
Kolla in uvex och casco. De har nyligen kommit med hjälmar som är vg1-märkta. Själv köpte jag en från horze med vg1 att ha som "regn- och skogsridhjälm" här hemma. Är mycket nöjd med den! Min hyfsat nya CO Ayr8 leather har också vg1-märkningen + tre andra märkningar. Även om den inte kommer vara godkänd att tävla i om några år (om det kommer en helt ny standard) så känns den absolut mest säker eftersom den uppfyller flera olika "standarder". Det känns ju dock rätt troligt att den även kommer att bli godkänd med de nya reglerna. tror jag iaf!
 

Liknande trådar

Utrustning Har förstått att det kommer nya EU-regler (VG1 01.040) för hjälmar, vilka hjälmar som får användas på tävling och inte. Fick genom min...
2 3
Svar
46
· Visningar
12 823
Utrustning Bara måste skaffa mig en ny hjälm nu, min gamla har sagt upp sig long time ago... Behöver alltså en ny! Men det är ju rena djungeln...
Svar
0
· Visningar
666
Utrustning Förut när jag ägde häst var sadel och bett det värsta jag visste att köpa. Nu har jag ett hästlöst problem. vad fasiken ska jag ha för...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Drago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp