VG1 godkända hjälmar - börjar det äntligen bli ordning på torpet?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Den nya standarden skulle väl börja gälla fr.om. 2016 nu va?
Vet att alla Charles Owens modeller utom Fiona, KEPs alla modeller och Samshields alla dito är godkända. Det har jag också vetat i flera månader. Men vet någon om det tillkommit ytterligare godkända märken/modeller? Eller när dessa ev. kan komma.
Tänkte nämligen kolla på en ny vardagshjälm nu på SIHS, då jag har en CO Fiona nu (tyvärr, och mitt huvud som älskar den! :arghh: :down:)
 
Vet att alla Charles Owens modeller utom Fiona, KEPs alla modeller och Samshields alla dito är godkända

Detta är en sanning med modifikation! INGA "gamla" hjälmar är godkända efter 2016. Däremot nytillverkade med VG1-märkning. Nya standardmärkningen är sist jag kollade inte klar och således inte de nya hjälmarna heller.
 
Detta är en sanning med modifikation! INGA "gamla" hjälmar är godkända efter 2016. Däremot nytillverkade med VG1-märkning. Nya standardmärkningen är sist jag kollade inte klar och således inte de nya hjälmarna heller.

Den nya märkningen heter ju PAS015 så den borde vara klar? Jag har hittat ett fåtal hjälmar med den nya märkningen men de är enormt svåra att hitta! Många internetsidor skriver inte ens ut vilket godkännande hjälmen har märkligt nog.
 
Hjälmar med VG1 märkning gäller tills vidare.
Hjälmar utan VG1 märkning gäller t.o.m. 31 december 2016.

Det är vad som gäller just nu. Den nya märkningen och de bestämmelser som skall gälla framöver är inte klara ännu, utan detta är en provisorisk lösning.
Det kommer alltså med största sannolikhet komma en ny märkning när allt är klart, och då skall förhoppningsvis VG1 hjälmarna fortsätta gälla likväl. :)
SRF skriver dock att de gäller "utan bortre tidsgräns."
 
Själv väntar jag på att bara godkända hjälmar ska finnas på marknaden så man slipper fråga sig om den är godkänd eller inte enligt nya reglerna. :/
Ja, det skulle vara så mycket lättare! Än så länge så kostar de ända godkända 3000 kr och uppåt, dessutom:down:...
 
Ja, det skulle vara så mycket lättare! Än så länge så kostar de ända godkända 3000 kr och uppåt, dessutom:down:...
Verkligen, misstänker de har vett att ta betalt för dom nu också. Så typiskt att man behöver en hjälm, men inte vill köpa en ny förrän man är säker på att den är godkänd. :/
 
Ja, det skulle vara så mycket lättare! Än så länge så kostar de ända godkända 3000 kr och uppåt, dessutom:down:...
Nja, testa att googla "ridhjälm VG1" så får iallafall jag upp varianter från 349:-.

I övrigt håller jag dock med om att det är väldigt dåligt med information från återförsäljarna, och nästan lite missledande att tex. skriva som Hööks: "Alla våra hjälmar är testade och godkända enligt Konsumentverkets CE-normer och EUs krav EN 1384", dvs. berätta att de har godkända hjälmar utan att nämna att standarden de refererar till snart inte gäller längre.
 
Nja, testa att googla "ridhjälm VG1" så får iallafall jag upp varianter från 349:-.

I övrigt håller jag dock med om att det är väldigt dåligt med information från återförsäljarna, och nästan lite missledande att tex. skriva som Hööks: "Alla våra hjälmar är testade och godkända enligt Konsumentverkets CE-normer och EUs krav EN 1384", dvs. berätta att de har godkända hjälmar utan att nämna att standarden de refererar till snart inte gäller längre.
Hållet med! Jag var på höstrean på Charlies i Jönköping i höstas. De sålde ut alla icke godkända hjälmar till vrakpriser = många köpte hjälm. Det var bara om man började fråga om hjälmarna som personalen berättade att de inte var godkända enligt nya standarden. Väldigt dåligt!
 
Hållet med! Jag var på höstrean på Charlies i Jönköping i höstas. De sålde ut alla icke godkända hjälmar till vrakpriser = många köpte hjälm. Det var bara om man började fråga om hjälmarna som personalen berättade att de inte var godkända enligt nya standarden. Väldigt dåligt!

Det är ju helt fruktansvärt! Hur kan man sova när man lurar folk så?

Många vet inte om den nya märkningen. Jag har pratat med flera som har stått som frågetecken när jag har börjat prata om den nya märkningen. Man borde kunna lita på att branschfolk faktiskt är så ärliga i en så viktig säkerhetsfråga att de inte säljer sådant som ganska snart inte är godkänt längre. De tror ju knappast att folk kommer köpa en ny hjälm några månader senare.
 
Jag var för någon månad sedan på Hööks i alingsås. Där jag pratade med personalen, de sa att alla deras sadlar var godkända. Jag nämnde då att jag ville ha en som var VG märkt. Detta hade de inte hört talas om utan det enda de hade fått till sig vara att alla deras hjälmar var godkända.

Gissar att de är livrädda att få ett enormt lager med hjälmar som ingen vill köpa. Men riktigt fult att inte berätta för mig som kund att hjälmarna är godkända ett år till.
 
Det är ju helt fruktansvärt! Hur kan man sova när man lurar folk så?

Många vet inte om den nya märkningen. Jag har pratat med flera som har stått som frågetecken när jag har börjat prata om den nya märkningen. Man borde kunna lita på att branschfolk faktiskt är så ärliga i en så viktig säkerhetsfråga att de inte säljer sådant som ganska snart inte är godkänt längre. De tror ju knappast att folk kommer köpa en ny hjälm några månader senare.
Jag vill minnas att jag hörde en i personalen säga till en tjej som frågade om hjälmarna att jo, men de kommer ju fortfarande vara godkända att träna i. De nya reglerna gäller ju bara för tävling. :banghead: Känns ju som att säkerheten är minst lika viktig under träning, vilket bör framhållas av återförsäljare.
 
Jag vill minnas att jag hörde en i personalen säga till en tjej som frågade om hjälmarna att jo, men de kommer ju fortfarande vara godkända att träna i. De nya reglerna gäller ju bara för tävling. :banghead: Känns ju som att säkerheten är minst lika viktig under träning, vilket bör framhållas av återförsäljare.

Helt vansinne! Så jag som inte tycker att det är kul att tävla och därför inte gör det har inget behov av att skydda mitt huvud på ett optimalt sätt enligt deras sätt att tänka? Skulle det vara så mycket farligare att tävla än att träna? Fy vilket störigt bemötande! Det är också så att de ridskolor som följer ridsportsförbundets regler och rekommendationer inte kommer tillåta sina elever att rida i hjälmar som inte är godkända så försäljaren ljuger ju faktiskt. På ridskolor handlar det ju verkligen om träning.
 
Hjälmarna är fortfarande godkända och fungerar lika bra som innan nya reglerna, det är bara på tävling du behöver nya märkningen. Hjälmar med gamla märkningen blir inte automatiskt odugliga, de kan uppfylla kraven fast den har fel märkning.

Nej odugliga blir de inte. De är lika bra/dåliga som innan. Men den nya märkningen har kommit av en anledning. Den gamla märkningen är inte tillräckligt bra. Hjälmar som inte skyddar mot slag ifrån sidan är helt godkända! Det finns ingen anledning att säljare ska stå och säga att hjälmen är godkänd när den bara är det ett litet tag till. Det spelar ingen roll om man väljer att inte tävla. Man har ändå rätt att ha möjligheten att skydda sitt huvud så optimalt det går. Man kan knappast gå på att hjälmen eventuellt kommer uppfylla den nya märkningens säkerhet. Det blir som rysk roulett. Man ska kunna vara säker på att hjälmen klarar kraven.
 

Liknande trådar

Utrustning Har förstått att det kommer nya EU-regler (VG1 01.040) för hjälmar, vilka hjälmar som får användas på tävling och inte. Fick genom min...
2 3
Svar
46
· Visningar
12 837
Utrustning Bara måste skaffa mig en ny hjälm nu, min gamla har sagt upp sig long time ago... Behöver alltså en ny! Men det är ju rena djungeln...
Svar
0
· Visningar
666
Utrustning Förut när jag ägde häst var sadel och bett det värsta jag visste att köpa. Nu har jag ett hästlöst problem. vad fasiken ska jag ha för...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Drago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp