Bukefalos 28 år!

magruder

Trådstartare
Jag tittar mycket på sport på TV. De flesta referenterna är "gamla i gamet", men många av dem har de senaste månaderna börjat använda ord som jag tycker låter konstigt. De säger att någon sprang t.ex. åtta KILOMETRAR eller matchen varade 90 MINUTRAR. Så heter det väl inte.? i min värld ska det vara åtta kilometer respektive 90 minuter. En kilometer, flera kilometer och en minut, flera minuter. minuter. Det fick jag i alla fall lära mig i skolan, även om det är mycket länge sedan jag fick där.

Är det jag som blivit gammal och grinig (är 75 år) eller får folk inte lära sig svenska språket längre?
 
Enligt Svensk ordboks s.k. stilrutor. Tycks kunna stämma med just användning i muntligt sportreferat.

"Pluralformerna metrar och meter har lite olika funktioner. Metrar används i uttryck som han tappade fart på de sista metrarna, då man vill betona att varje meter är en delsträcka. Meter används när man enbart tänker på längdmåttet: NN segrade på 1500 meter (inte *metrar). Något liknande gäller för flera andra måttsbeteckningar, t.ex. liter, kilo och givetvis centimeter etc. Jfr även stilruta för minut."

"Pluralformen minutrar bör bara användas i informella sammanhang. Den förutsätter egentligen en singularform minuter, eller att man tolkar pluralformen minuter som singular. Det kan dock finnas en skillnad mellan minuter och minutrar, parallell med skillnaden mellan pluralvarianterna meter och metrar. Se stilruta för meter."
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 016
Senast: Fraegd
·
Tjatter Som barn var jag vild. Inte på det sättet ni förmodligen tänker dock. I sociala sammanhang, som i skolan eller på kalas - var jag tyst...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
18 358
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 826
Senast: ako
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
41 587
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp