nya regler lydnad klass I-III

Sv: nya regler lydnad klass I-III

Jag gör en blixtsnabbt "klatch" obs ej tryck eller hård smäll! Över manken på dem. Men det gäller ju att tajma, annars får man en hund som går emot och lägger sig långsamt.

Först börjar jag med att köra in blixtsnabbt läggande med godis. Exakt när de landar i backen så kör jag in en godis i munnen på dem. Sen övergår jag till sidan och en klatch på manken och så blixtsnabbt godis till dem. Detta gör att du också i början har ett bra DK. Viftar man till lite med handen så lägger de sig jättesnabbt. Sen plockar man bort det också.

Ofta övergår läggande till nått slags tvång sett från hundens synvinkel, ägaren säger ligg hårdare och hårdare och hunden lägger sig långsammare och långsammare... Det gäller att vara så jäkla posivit så att det är roligt att bara dimpa ned i backen. Det gäller ju själv att vara så snabb så att man blixtsnabbt kan belöna hunden när den lägger sig ned. Man får ju ha ett öga bakåt och vända sig så snabbt man kan när hunden lagt sig. Inte 0.5 sek senare utan precis när den bara nuddar marken med armbågarna.

Jag tränar det heller aldrig från fot utan från här/kom eller vad man ni vill använda för ord. Det gör att hunden redan när den hör här/kom får en förväntan av vad den ska göra. Då blir det med koncentration på att nått ska hända än att få fot snyggt. Sen får man ju givetsvis innan tävling testa 1-2 ggr att hunden förstår vad den ska göra när utgångsläget är "fot" istället för "här/kom".

Jag tänker att det blir ramaski när jag faktiskt "slår" mina hundar. All fysisk kontakt är väl helt tabu antar jag.
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

det där har jag provat, men jag antar att min tajming är för dålig för det funkade inte (det var mer trycka till). ska prova med en liten klatsch. problem nr 2 är att när jag tränat ett läggande så går han på helspänn efteråt för att vara beredd på mitt kommando, men även då lägger han sig långsamt. för hög förväntan (boll)? det värsta är nog att jag lärde min kompis hund att kasta sig handlöst till marken, men min egen går jag bet på...
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Tänker inte alls komma med ramaskri! Har själv använt "metoden"på tidigare hundar, men på en kampglad riesen får det liksom lite andra konsekvenser...
När det gäller läggandet tror jag att många, med mig, helt enkelt belönar för långsamma lägganden från början. Man är så glad att hunden lägger sig att man inte vill låta bli att belöna, oavsett hur den lägger sig.
Det här brukar ju också visa sig i fjärrdirigeringen. Då har man inte heller tänkt igenom hur man vill att hunden ska lägga sig, för att den inte ska förflytta sig framåt.
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Jag tror att det inte går så bra på många brukshundar... De tar de nog inte på samma sätt. Men det är bara vad jag tror. Vår Terv var blixtsnabb av sig själv så henne behövde jag inga "trix" på. Men jag tror inte att hon skulle gillat det.
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Jag är jättedålig på att använda saker. Det är bara fjärren och stanna/ligg vid inkallning som jag använder det *hmm*
 
Sv: nya regler lydnad klass I-III

Ska prova det... Har lärt hur många som helst snabba läggande, men jag kan inte själv... :) Får nog skärpa mig. Sen är ju ligg då ett problemkommando för mig, så jag blir lite spänd inför det, med känslig hund går det åt pipan, så jag tränar inte ligg på klubben, vill inte misslyckas. Men ska prova detta, får väl göra det hemma bara.

Gjorde faktiskt en sak som jag aldrig gjort tidigare i lördags. Hon har börjar tramsa vid inkallning och sitt kvar, reser sig upp och grejar. Även fast hon vet, hon har alltid kunnat det. Men på nåt sätt har hon börjat utnyttja den känsliga platsliggningen som hon hatar, så nu vill hon inte stanna nånstans. Jag har börjat om, gått korts sträckor, tränat stadga, ja allt. Men nu gjorde jag som om jag skulle tävla.
Satte hunden, gick ut och strax innan jag vände mig om hade hon rest sig. Gick tillbaka, tyst neutral och nep henne i örat... Utan ett ord gick jag tillbaka och satte henne och gjorde sedan min inkallning utan problem. Jag använder aldrig fysiska handlingar, men jag var tvungen att testa. Hon testade dessutom mig, för nu sitter hon utan nånting. Tror inte att det blev särskilt negativt, jag satte en gräns och sen var det lika kul igen...
Inget jag nånsin skulle uppmana en kursare till, men lite krav kan man ställa.

Gjorde detta på klubben, tror inte att någon reflekterade över det öht, det va ingen stor grej.


//E
 

Liknande trådar

Hundhälsa Helt sjukt hur fega dom är. När andra länders kennelklubbar går åt allt hårdare känns det nästan som att SKK går åt motsatt håll. Tänker...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 616
Senast: Myrten
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 714
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Hästnyheter Sara Algotsson Ostholt dissar de nya OS-reglerna i fälttävlan och tror att de skadar sporten. En helt annan åsikt har Ludwig...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vad tycker ni om de nya orden? Kommer ni använda dem? :) http://spraktidningen.se/nyord2018
2 3
Svar
50
· Visningar
2 792
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp