Bukefalos 28 år!

NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Du får gärna testa min M&N, den passar ju rakare ryggar! Fast den kan ju vara för smal i bommen iofs för Sol var väl ganska bred?

Jag börjar föressten tro att jag träffat Sol en gång i tiden. Köpte du henne av en Catharina?
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

I denna tråden tänker jag vara med från början :)

Vi har börjat trappa ner Ögns kortisonspray och nu får hon bara 4 puffar morgon och inte 16 morgon och kväll som tidigare. Vi frovade först att dra ner det till 8 två gånger om dagen och hon förblir symtomfri/frisk fortfarande!:love:
Ligger på mellan 6-10 andetag per minut, inte 20-25 som hon hade under en längre tid. Var uppe och vände på 64!! andetag/min när det var som värst 30 Maj när jag kallade ut vet första gången:eek::cry:


Jag rider henne nästan dagligen. Noga med många pauser och kontrollerar andningen ofta. Jag hade gett upp att hon skulle bli ridbar denna sommaren och plockade av henne skorna... Nästa dag var hon frisk...:cool:

Ska iväg och titta på SM nästa helg och ska ringa hovis så han kan sko upp henne igen när jag kommer hem för då kan vi nog träna lite mer på riktigt. :banana:
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag provar gärna, men är ju lite kär i top reitern :p

Sol är jättesmal enligt mig som är van vid platta ryggar :p Hon har ju den smala top reitern (34) och den är en del att växa i så hon har en pad under för tillfället (har dock breddat sig en hel del sen i våras så det går åt rätt håll) Hon är ca 90 grader tror jag men ganska så takformad, ingen ankdamm där inte :P Så därför funkade det inte med latex eftersom den är bredare i kanalen. Så baktill sjunker den liksom ner så det bara är en cm mellan "taket" på kanalen och ryggen. Och framtill glappar de så mycket upptill att den bara kasar fram hela tiden. Går liksom inte att fylla ut bara där. Om det nu inte mirakulöst funkar med fårskinnspaden imorgon :)

När hon kom var hon dock rätt grov, men försvann när hon gick ner i vikt. :angel: Hon har fått bättre muskler också, men det finns ju mycket kvar att jobba fram.
Hon är väldigt feminint byggd, en riktig liten tös :D Ganska så näpen hela hon, fast inte så liten längre. Tror minsann hon växt ett par cm sen förra året. Mätte henne till 138 i våras.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Härligt att det blir bättre!

Du fick mig att bestämma mig för att vänta med ligghallsbygge. Jag får spara lite till så jag kan gjuta platta istället för att ha grusbädd som först var tänkt.... :D
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Glömde ju! Ja, visst är det Kattis lilla Sol jag har fått äran att köpa :D
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

*KL*

Även jag är nöjd med gårdagens tävlingsdebut. Nöjd med att hästen höll sig lugn och att jag inte ställde orimliga kram och mål på mig själv :p
KÄndes väldigt skönt att tävla på lägre nivå :)
Dock känns det som att det kanske inte var nånting för oss, kanske för mig, men inte för min lilla häst...
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

*kl*
Här är två av våra nya hästar på Snäcksjön. Svala (1:a klass bedömd till 8,4, alla hennes avkommor är bedömda med ett snitt på 8,25 e. Svalur frá Glaesibae) och Kveikja (tvååring efter Alfur frá Selfossi och mamma bedömt till 7,87.)
Svala
770527.jpg


Kveikja
kveikja01-650x571.jpg


kveikja11.jpg


:love:
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

*KL*

Även jag är nöjd med gårdagens tävlingsdebut. Nöjd med att hästen höll sig lugn och att jag inte ställde orimliga kram och mål på mig själv :p
KÄndes väldigt skönt att tävla på lägre nivå :)
Dock känns det som att det kanske inte var nånting för oss, kanske för mig, men inte för min lilla häst...

Jag tror din lilla häst vill prova en gång till åtminstone nu när hon vet hur det funkar ;)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Kan du ta ett kort på paden imorgon?
Finns ju olika modeller.
Innan jag i tisdags fick ny sadel så red jag i en syntet, den var för bred för prinsessan i fram och bara gled. Hade då en pad som är mer uppfylld i fram än bak, alltså tjockare framme vid manken och sen tunnare under själva sadeln .. Funkar kanon!!
Har alltid använt mig av fårskinnspad när sadeln är för bred, det fyller ut och fördelar underbart och hjälper till väldigt bra vid muskeluppbyggnad!
Nu är fröken lite tjockare (hm .. Fet) samt ny sadel så nu behövs den inte, men får se när hon blir fit igen hur nya sadeln ligger. Förhoppningsvis behåller hon dom fina ryggmusklerna hon har nu så den fortsätter ligga lika bra :)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Japp, ska försöka fota.

Grejen är att den är inte direkt för bred nertill, bara upptill. Helt fel vinkel. Hon behöver en som är tightare runt manken.
Så om jag lägger gelepadden för tjockt under så åker ju sadeln bara högre upp istället, för då blir den ju för smal istället nertill, men glappar fortfarande runt manken.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Nä, fel knapp ;)

Jag förstår vad du menar.
Testa med paden och se om den ligger kvar :)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Nä, fel knapp ;)

Jag förstår vad du menar.
Testa med paden och se om den ligger kvar :)

Misstänkte de :p

Japp, får prova mig fram. Annars hoppas jag att jag får sålt en av mina tre opassande sadlar så att jag kan köpa en som faktiskt passar :p
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Glömde ju! Ja, visst är det Kattis lilla Sol jag har fått äran att köpa :D

Såvida inte Cattis hade fler fuxston i sols ålder så har jag alltså träffat din häst! Hon hade kunnat bo i Frillesås nu... En kompis till min sambo letade islandshäst och frågade om vi kunde följa med som rådgivare. Då var hon inte mer än 4- kanske 4,5 år och nyinriden. Vi avrådde dom från att köpa en så ung som första islandshäst, de har flera av större modell tregångare o hade bara ridit islandshäst på turridning nån enstaka gång.

Om det nu är samma häst, det vet jag inte...men det var ett rött ungsto som Cattis skulle sälja för en annans räkning. Jättetrevlig häst.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Då är det nog inte samma. Sol är hennes första egna uppfödning efter Gara (kan inte stava det rätt på mobilen, men i alla fall) och vad jag kan se/har hört har ingen annan stått som ägare på Sol. Vet att hon hade flera yngre till salu när jag var där, vet inte om alla var hennes egna.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Åh är det Gáras bäbis du har? :love:
Jag provred Gára hos Cattis när min kompis stod inackorderad där. Skulle få ta hem henne för att tävla henne,
men tog tyvärrr inte chansen. Fiiiina Gára!!! :love:
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Japp, har hört mycket gott om henne. Min tränare sa sist att det nu är dags att plocka fram mamman, för hon tycker bättre om henne än pappan. :p annars är det många som påpekat likheten med pappan. Jag har dock aldrig sett mamman, så det ska bli spännande att se hur hon utvecklas.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Du får gärna berätta mer om fiiina Gara :)

Jag vet bara att hon är femgångare, och gett sol passen. :p
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Du får gärna berätta mer om fiiina Gara :)

Jag vet bara att hon är femgångare, och gett sol passen. :p Op

Och att morfar är kanonfin, tränaren har också en Erknarhäst som hon tycker väldigt bra om. Därför hon gillar mamman bättre ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
47 983
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 380
Senast: gul_zebra
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 209
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Övr. Hund Då den förra nått 2000 inlägg så passar jag på att skapa en ny. :) Fortsätt uppdatera! På torsdag är det dags för HD/ED-röntgen på den...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
175 072
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp