NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

*kl*

Här är några bilder på min fina från förra veckan:

76566_10151198881079885_665303492_n.jpg


20121011_140521.jpg


CIMG7611.jpg


20121011_135608.jpg


20121011_140608.jpg



Och nu är datum klart. Den 3 november kommer fröken B till Sverige. :love:
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Knapplån!!

Tips på bra boots/skydd fram? Han trampar sig fram och får elaka sår :(

Jag har som de flesta redan skrivit boots i gummi. Är det smutsigt och lerigt får man se upp så det inte blir skav. Hoppas det hjälper med boots. Är det i traven han slår sig?
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag citerar dig niela:"Ja det är väl inte så vanligt att islänningar är så här högt utbildade och de beror väl på att de flesta inte har de intresset av dressyren och att lära hästen de. Utan att man vill tävla tölt och de är det man lägger ner största energin på att få fin.
Inge som är ett dugg märkvärdligt eller konstigt... det är ju trots de som rasen är avlad till=)"

Varför skriver du så här? Tror du alltså helt ärligt att de hästar som tex går sm/ nm inte är så välutbildade som Jorunn? Det är inte bara inom dressyr en häst kan vara välutbildad

Jag håller med dig hera_. Och vad är egentligen dressyr? Handlar det "bara" om att rida sidvärtsrörelser, byten och piruetter? Jag vill påstå att jag har ridit ganska mycket dressyr (och tävlat dressyr på nationell nivå på ponny), och jag tycker fortfarande att en riktigt härlig "vanlig" trav där hästen ger mig en bra känsla är minst lika viktig som en fin och mjuk sluta eller ett bra byte. När man känner att samspelet fungerar och hästen är mjuk och avspänd, det är dressyr för mig! En mjuk och balanserad tölt á la NM-vinnaren Tjörvi tycker jag är minst lika mycket dressyr som att rida en sluta eller passage.

Och mina tips till dig Niela:
När jag tränar dressyr med ponnyn består den största delen av träningen av grundarbete, alltså att få hästen lösgjord, mjuk i sidorna, rakriktad (att hästen spårar) och att känna att jag kan rida från skänkel till hand. Jag försöker rida med mycket energi framåt och vill kunna ställa och böja hästen åt båda hållen, variera hästens form och tempo och helt enkelt känna att jag har den mellan hjälperna.
Detta arbetet är väldigt tidskrävande, men det är helt enkelt en förutsättning för att man ska kunna rida samlande övningar.

Rider du för någon tränare? Om du har möjlighet så rekommenderar jag dig att träna för en dressyrtränare (om det är dressyren du vill sikta in dig på och utbilda hästen inom) som du har förtroende för.

/Anna
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Inköpta bootsen va för stora :/ Ny modell inköpt!! Det är i traven han slår sig, eller mer i växlingen mellan galopp-trav..
I morrn blir det hovis, får se om han har något tips som kan påverka..
Min häst blir nog en passhäst till slut, vikken fart när vi råkar hamna där :D Rallyyyyyy!! Nytt och spännande för matte :)
Och nej han slår sig inte i passen!
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Knapplån.


OJ vilken tur jag hade idag med vädret... solen sken och himlen var blå och då passade jag på att ta en runda ute med Jorunn.

Vi rev av en runda fylld med galopp trav och så passade jag p åatt träna mkt tölt.Det är så mkt lättare när man är ute tycker jag=)

Vi mötte en massa kossor och Jorunn bara skrittade lugnt förbi... var nog med ryttaren som var harig där hahaha:o:D

Sedan kom en traktor med full mundering, bubbla hjul och så plogen efter och Jorunn visade återigen sitt coola jag och körde ner huvudet och började beta medans traktorn körde förbi.

Har man en cool häst eller har man?=) stolt matte=)

Om det är fint väder nu på Lördag kommer jag åka iväg med släpet till ett superfint ställe och rida runt lite där så får släpet rasta sig samt Jorunn lasttränas=)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Läser du nån gång kommentarerna du får på dina inlägg? Eller skriver du bara nåt dumt som du vet människor kommer skriva/ reagera på och sen väntar du en dag och gör ett nytt inlägg om hur bra ridtur du haft?....Och inte att glömma avslutar ofta med hur korkad islandshäst världen är och att du vill raka HELA jorunn?
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

fy fan vilket bra jobb du har gjort Niela!!!!!
Jag vet vart ni började och det är SÅÅÅÅ roligt att få se dessa bilder, ja de finns ju en del saker som kan bli bättre men det vet du ju självklart om Niela men vafasiken ni är ju under utbildning och har långt kvar men fasiken vad duktig du är.
Jobba på med din sits och händerna annars ser de skitbra ut!

Va bara tvungen att skriva lite pepp till mig själv.. eftersom ni andra verkar ha så svårt för de:p

Hera!!!
Självklart ska du göra dina egna tolkningar som alltid.. så varför göra ett undantag idag.. de vore ju nästan lite chockerande!

Ärligt så nej jag tror inte många SM tävlande islandshästar kan varken piaff, passage eller galoppiruetter.

Och vet du varför jag inte tror de??
För att jag tror inte många av dessa ryttare har som mål att kunna de eller ser ett intresse i att lära hästen detta.
De vill bli bäst i tölt och pass och det är där dom lägger sitt krut på men har aldrig sagt att man inte kan ha en välutbildad häst bara för att hästen inte kan de högre skolorna.
Det är 2 olika ridstilar samma form som anses vara bra på en islandshästtävling kan vara katastrof inne på en dressyrbana. Om du skulel rida samma fart och fläkt inne på en dressyrbana som man gör ute påen isistävling skulel man bli diskad bara där har vi en stor skillnad p åde 2 olika tävlingsgrenarna.

OBSOBSOBSOBS jag säger inte att det ena är bra och de andra är dåligt, säger bara att det är 2 olika ridstilar och ridgrenar.
Det är som att gämföra äpplen och päron.
hallå det är 2 olika ridstilar.. precis som westernformen inte alls skulle gå att rida inne på en dressyrbana.
Men inte fasiken har jag sagt att westernstilen skulle vara dålig bara för att den inte skulle funka att rida i inne på en dressyrbana????
Precis som jag säger om isisstilen inte funkar inne på en dressyrbana det är 2 olika stilar och grenar helt enkelt inge mer med de=)

Alla kan utbilda sina isisar till den högre dressyren som sagt men få har de intresset som sagt.

Nu vart ju detta nått helt annat supersnurrigt och har knappt själv koll på vad fan vi började...





Jo just de mina bilder=)



Nä men det är så tråkigt att man aldrig ska kunna lägga upp ridbilder här på buke.
Utan att bli så sågad och det är rätt roligt av vad man kan läsa här inne så inne har vi ju en massa OS ryttare här inne.
Alla rider så jäkla perfekta, gör sldrig misstag och sitter och tar bilder i 1 vecka och av 4000 bilder vart 4 bra och just DESSA 4 slänger man ut på buke och så säger man så här ska de se ut:angel:

Alla är så otroligt kunniga och kan allt och vet allting hur man exakt ska göra när man rider.
Så hela buke består bara utan en massa ridlärare som skulle kunna lära hela vårat landslag i alla grenar att rida.

Jag bad inte om att få kommentarer på bilderna detta är inte bildtråden, utan jag ville bara dela med mig utav våran otroligt stora utveckling som skett och att vi äntligen har kommit till den samlade traven och att vi har tagit några steg i passage fasten det inte är meningen..

Är det verkligen sååå svårt att bara skriva lite beröm till andra människor>??


tänk om man kunde få en sånhär fin kommentar!!



Åhhh Niela vad KUL att få se nya bilder, och OMG vilken utveckling sedan sist, vad GLAD jag är för eran skull att det går så bra.

Jorunn ser superfin ut ja formen och så är ju inte perfekt men det är ju nått som är vanligt när man påbörjar denna övning så de rider ni svart igenom.

Tänk på dina händer bara men de vet du ju om, man kan bli tolig på dessa händer.

Ser fram emot mer bilder i framtiden och få följa eran otroliga resa.



Denna kommentar skulle värma att få.. men de som är som ett plåster på såret är att alla som ser oss i verkliga livet alla i stallet säger just såhär och det är faktiskt det som är viktigast.

Vet ni vad?... ni kommer inte få se mer ridbilder på oss.. nop.. nu fick jag nog kan ni inte sköta er och vara vänliga så får det faktiskt vara..

Ni som verkligen har ett intresse av att få följa oss kan skicka ett PM så kan jag skicka lite bilder då och då på oss så får ni följa oss ändå.
Men här inne på buke är de slut med uppladdade bilder!
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag ska inte skriva något om bilderna eftersom jag hellre tar det IRL om 1.5 vecka, men munhugg tror jag nog att vi alla vuxit ifrån.

Ville bara poängtera det.
Folk skriver inte saker för att enbart vara elaka utan försöker komma med råd och tips på det som faktiskt syns utifrån bilder och text.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Peoblemet Neila är att du hävdar att det bara är du som jobbar med dressyren och att få isisar är så välutbildade som din. Men inget av det är sant. Folk blir less på att höra det och på att försvara att de VISST rider dressyr.

Jag tex ska rida två dressyrpass för min ena dressyrtränare, B-tränare som själv rider svår dressyr. Idag kände jag igenom henne med ett kortare pass i ridhuset, samma sak imorgon och jag tror inte att jag på något sätt är unik.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Niela du få nog kolla lite bakgrund på de ryttare som rider på elitnivå innan du fortsätter skriva.

Hela landslaget träna för Dressyrtränare. Halva norska och danska med.
Vi på högre nivå rider nog till 90% för dressyr tränare. Då man inte kommer upp i den nivån utan den träningen.

Många av dessa ryttare har dessutom ridit stora hästar innan islandshästarna eller gör det nu bredvid. En del av dessa har dessutom skaffat sig stora hästar att lära sig på för att kunna använda ridningen på sina islandshästar.

Jag har själv ridit svår dressyr och du verka varken kunna islandshäst eller dressyr. För målet vad gäller form, bärighet och takt är exakt det samma.

Läs FIPO och TR för dressyr så ser du själv. Även bedömningen är samma.
En häst som skall kunna går i den korta tölten vi ser på tävlingen och med den steglängden i en ökat tölt måste vara tränat i dressyr och samling.

Att formen är den samma säger sig själv då formen på en häst kommer genom att den vinkla bakbenen in under kroppen vilket gör att den genom reflex ger efter i nacken och halsen.

Din häst är tyvärr inte i närheten för hade hon gått i en ärlig passage så hade hon även töltat med huvudet på rätt ställe. Tölt och trav arbete hänger mer ihop än du verka tro. Och om din tränare tycker att det är ok att hästen går i den formen så hade jag bytt. Går hästen upp i formen är den inte klar för övningen. Vist är du duktig som lägger ner så mycket arbete men som det ser ut och du skriver lägger du ner fel arbete och tyvärr ta du inte heller till dig av kritiken. Och det är syn för framstegen hade med stor sannolikhet blivit bättre.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

KL

Någon vänlig själv med erfarenhet av rörelsestörningar som skulle vilja hjälpa mig med en snabb fråga via pm?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
43 748
Senast: WS6
·
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 283
Senast: gul_zebra
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 989
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Övr. Hund Då den förra nått 2000 inlägg så passar jag på att skapa en ny. :) Fortsätt uppdatera! På torsdag är det dags för HD/ED-röntgen på den...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
174 264
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp