NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

KL och riktat till Carla.
Sally Swifts böcker om centrerad ridning och "ett med hästen" är läsvärda.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Då vart den gamla tråden låst tillslut!

Elina: Kul att det gick bra på tävlingen! Önskar jag hade varit där. Kommer du den 19de oxå? Då har ungdomarna en till tävling, jag tänkte anmäla mig till den :)

Jag har ju fått hem en av mina bästa vänner från canada nu, hon har jobbat med islandshästar i ett helt år. (Appropå REINs blivande äventyr på andra sidan jorden) Hon har ju sin häst inackorderad hos mig. Det är superhärligt o ha henne hemma igen! Vi har massa skoj ihop i stallet :) Bl.a. så är vi lika galna båda två i det här med att fotografera o få fina bilder på hästarna, så nu kommer bildbomb!

andifin1.gif


andifin3.gif


kvfintlt1.gif


mmadsnoggtlt1.gif

Benlindorna är helt och enbart för att Vi tycker det är lite småkul o "klä upp oss", barnsligt I know! Men varför behöva växa upp? :angel:

Och igår hade vi ytterligare en liten födelsedagsponny här hemma, det var Rá som fyllde ett år! Hipp hipp Hurra för världens vackraste lilla Rá!!!
vackrastelilla1.gif


Uppdateringsmässigt så har Kveikja en tappsko, varvid jag valde dra av den andra skon oxå så kunde vi rida med "tofflor" istället. Har inte testat ännu, hoppas det funkar. Jag står ju mittemellan två hovslagare nu då jag precis valt att byta. Det är en vecka kvar till den nya kommer o skor så det får gå i en vecka. Sen blir det tokträning innan skojtävlingen 19juli! Jag vet inte vad det är för grenar ännu, men om möjligheten finns så kommer jag testa rida henne på stångbett och i "öppen klass". Snöggur börjar komma lite i form igen, åtminstonne är han inte vrålfet längre. O Andi är faktiskt smalare än jag trodde 380kg på måttbandet, för några veckor sedan var det 410kg. Känns bra, o idag gick jag på SEMESTER!!! Nu blir det massa ridning o gårdsarbete på schemat, härligt härligt!
:banana:
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Härligt med semester, jag har en vecka kvar.

Det ser ut som ett Kimblewickbett på ena ridbilden.

Jag har inte koll på de betten; förklaring gärna? Vad gör det bättre än ett vanligt tränsbett?
Eller såg jag fel så det bara är ett D-ringat bett? Och i så fall, vad har avgjort valet?

Är inte så kunnig i bett och använder gärna vanligt tredelat tränsbett med rörliga ringar till mina mindre utbildade hästar.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

I ett kimblewicket finns möjligheten att sätta tygeln i olika delar på bettringen. Med en kedja under hakan och en ytterligare del att sätta nackstycket i, så gör detta alltså att du får en hävstångseffekt och ett tryck i nacken på hästen som du inte får på ett vanligt tränsbett.

Personligen tycker jag mycket om dessa bett då du kan välja själv hur mycket hävstång du vill ha i och med var du placerar tygeln, och det dessutom inte går att få så mycket hävstång på det som du får på ex Pelham som det ofta är en längre skänkel på.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Märks det att jag ligger sjuk hemma?? :angel:

Buke är bästa tidsfördrivet!

I övrigt har hnokki äntligen lagt på sig lite massa nu igen. Våren tog hårt på honom och det märktes både psykiskt och fysiskt att han inte hade energi. Nu när han är igångsatt igen och han börjat gå upp i vikt så har han en helt annan blick! Hästen har energi som aldrig förr kan jag säga och det gäller att hålla sig i, för det går gärna väldigt fort!

Inte alls kul med lugna igångsättningar om grabben själv får välja... Dock är det underbart och det gör mig lycklig ända in i hjärtat att känna av hans otroliga livsglädje och energi. Finns ingen som Hnokki!
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Finns ju inget snyggare än ett prydligt vitt schabrak och vita benlindor på en mörk häst!
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

:)Tack för förklaringen.
Som väcker nästa fråga...
Varför vill du ha hävstången?

Jag rider en del western och har kommit till C/B-nivå och därmed börjat betsla upp min mest utbildade häst med stångbett med ganska uttalad hävstångseffekt. Han rids dock på betydligt längre tyglar än jag sett inom islandshästvärlden, så hävstången innebär att ett gungande på de ganska tunga tyglarna innebär verkan i hästens mun. Syftet med stångbett inom western är ju att kontrollera hästen på en hand och i tävling är stångbett endast tillåtet vid enhandsridning. Det handlar alltså inte om att bettet skapar form eller huvudhållning. Man använder tygelhanden lite som en "joystick" och det ska räcka att röra handen fem centimeter hit eller dit (vilket ju inte är så mycket om man har tyglar som hänger i en båge).
Jag undrar om tankesättet skiljer inom islandshästvärlden jämfört med den delen av westernvärlden som jag har kontakt med?

Mina två ridbara islänningar är unga (de två oridbara är ännu yngre) och ganska outbildade och rids på tredelat tränsbett vilket jag ser som en självklarhet. Målet för mig är att "rida loss" alla mina hästar från bettet oavsett hästras och ridstil (tjusigt och kaxigt, inte sant?) så att de bär sig utan just något tygelstöd. En lång process, vilket jag förstås är medveten om!

Gällande islänningarna har jag faktiskt inte tänkt mig att lägga på stång ens när de är välutbildade, eftersom jag inte har förstått syftet med hävstång i islandshästridningen, så hjälp mig genom att förklara!:)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Sjuk? Stackare!
Jag fajtades med den extrema tröttheten idag genom att jogga runt i Karlstad :D

Ikväll blir det massa bra grejer här, och imorgon träffar jag bukaren Blueberry och ska pussa på hundarna Billy och Ivan och träffa hennes fux-tjej. En treväxlad! :)

Det är skönt med semester, men det ska bli gott att få rida på sin tråkbruna häst igen....
Han går förresten med Kimblewick mestadelen av tiden, och så byter jag ibland till ett rakt med fasta ringar, som han ska gå på med tävlingen.
Jag gillar också bettet, det ligger still bra, man får en lätt hävstång och jag har bara träffat hästar som trivs bra med det. Snorri reds på vanligt bett i flera år, men kombinationen av het, stark, envis och med världens tråkigaste mun (tyvärr... han är fysiskt ok i munnen, men hans gener har gett honom en astråkig och tjafsig mun) gör att vi blir gladare på varandra med kimblewick. Då kommer han till jobb, och jag kommer till ridning, och kan ge honom en fin hand och en bra eftergift.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Kimblewick rider jag ju med "som vanligt", med ett mjukt stöd.
Islandsstången däremot skall ju ridas med väldigt lite stöd, och det är inte alls något favvobett hos mig. Gillar det på T2-hästar och ibland i töltklasserna, men jag kan absolut inte rida trav och galopp på det, det blir liksom helfel för mig.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Ja western har ju ett lite annorlunda tänk. Nu håller jag inte med om allt inom den disciplinen helle, men är det något jag gillar så är det att "rida loss" hästen från tygeln som du uttrycker det. Jag trivs allra bäst att rida utan något påtagligt stöd på tygeln, men för att det skall funka bra krävs det en välutbildad häst som är van att inte behöva det stödet. En sådan häst, ett bra stångbett och ett par perfekt tunga tyglar - det är underbart att rida på!

Inom islandsvärlden finns ju i grunden samma tänk i den isländska stången. Där har du långa, rörliga skänklar som det är meningen att man skall rida med mindre stöd på. Vilket dock efterlevs sällan enligt min erfarenhet. I övrigt rider många på ex pelham och jaktkandar, med korta skänklar och mer kontakt. Jag tycker som sagt själv om båda de bettet, framförallt jaktkandar.

Men för att alls rida på stång anser jag att hästen du sitter på skall vara så välutbildad att den i princip kan utföra samma samling och eftergift du efterfrågar utan bett. När du har en så pass lyhörd och stark häst kan det vara trevligt att ta till en stång där du får en helt annan effekt på form och tygeltag, eftersom det inbjuder hästen att sträcka fram nacken iom trycket från nackstycket istället för att inbjuda hästen att ta in nosen iom trycket i munnen.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Att du orkar!! Åh, jag som var så sugen på att springa en ordentlig sväng idag när jag har massa tid ledigt. Men nej, jag har feber och mår allmänt superdåligt :( Så till och med Hnokki får vila...

Jaha, ja henne vet jag allt vem det är ;) Och hennes häst är superfin (har dock aldrig sett henne irl).

Var det bra igår? Se fram emot att det kommer spöregna resten av helgen! ;) Men jag är avundssjuk ändå för nu börjar ju alla bra band!
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag är faktiskt ledig den 19:e så jag måste säga att det känns lockande. Ska dock på en skojtävling den 22:e så jag får se. Dock är det en mer lekbetonad lagtävling och hon var ju inte alls berörd av att vara ute och åka. Nå ja, hon gapade lite på kompisarna när hon stod i transporten, men stod helt lugnt och gnäggade medan hon lugnt mumsade i sig hö så speciellt stressad var hon ju inte :p Hon fick inte ens nåt nervös-bajs. :angel:

Ska hålla koll på hemsidan och se vad det är de hittar på och framförallt vad kalaset kommer kosta.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Thåström är ALLTID görbra!... Lite regn dör vi inte av, och lagom till Winnerbäck imorgon har jag bestämt att det är uppehåll :D

Bli frisk! Så vi kan ses! :)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Stor suck, blir så trött på sadlar!!

Fick ju hem en kanonfin JR spezial, nästan helt ny! Fick veta att de latexstoppade har lite vidare kanal än de ullstoppade, schysst tyckte jag, det är väl bara bra. Men näää, visst inte på min lilla häst. :cool: Nu blev det istället för brett mellan bossorna så det är väldigt tight mellan sadeln och ryggraden baktill och framtill glappar det så mycket att den hamnar långt fram på bogarna. Hjälper inte med gelpad eller den där jäkla le trixerant-gjorden som alla pratar så gott om. Har provat med alla varianter men det går verkligen inte.

Så nu blir det att försöka hitta en ullstoppad istället! Känns så himla skönt att ha tre sadlar värda över 10' styck hemma och ingen av dem passar. :cool:
Jag vill ju bara ha EN som PASSAR!!!
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Ja verkligen, trodde inte det skulle påverka. Men det gjorde det visst.

Om nån vet nån som har så får ni gärna tipsa :)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Har du prövat med en fårskinnspad??

Nej, tror du att det kan hjälpa? Jag har fått för mig att fårskinnspadarna bara maskerar felen, inte tar bort dem. Men jag har i och för sig aldrig använt nån "på riktigt" bara enstaka gånger
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Ska få låna Heras fårskinnspad imorgon och prova om det gör underverk. Håller tummarna!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
43 822
Senast: WS6
·
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 283
Senast: gul_zebra
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 997
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Övr. Hund Då den förra nått 2000 inlägg så passar jag på att skapa en ny. :) Fortsätt uppdatera! På torsdag är det dags för HD/ED-röntgen på den...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
174 310
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp