Nyårslöften 2017 med uppföljning

Hittills går det över förväntan för min del!
Enbart besökt facebook en gång under veckan, och sket i att installera appen på nya mobilen!
Dessutom har jag tagit ett kliv mot min punkt att våga utforska världen på egen hand, till 99 % är det klart att jag ska på voluntärresa till ett hund shelter i sommar :nailbiting: Galet läskigt, och helt galet spännande!
 
Uppdatering från mig!

Idag har jag haft min första körlektion och det gick suveränt bra och var SÅ roligt. Känner mig ännu mer pepp nu! Tyvärr har jag mycket framöver så nästa blir först om några veckor men tills dess kommer jag plugga teori så mycket jag hinner.

Heja alla nu med era löften! :)
 
Jobbet som ville ha en heltidare hörde av sig och ville nu också ha deltid/extrapersonal. Så om inget drastiskt händer skriver jag kontrakt i nästa vecka :bump::banana: Jag var helt inställd på att flytta till en annan stad nu dock, men det får bli lite uppskjutet. Fördelen är att det här jobbet är inom en kedja som har ett par ställen i staden jag vill bo så jag tänker att det blir lättare att få jobb där när jag väl bestämmer mig för att flytta IOM detta jobb också.
 
Från och med imorgon är det vardag på riktigt igen. Har satt upp lite mål för veckan som kommer:

Springa totalt minst 15 km uppdelat på tre pass.

Simma 2 km uppdelat på två pass.

Rida så många gånger som möjligt.

Jag hoppas att ryggen ska hålla för det, den har börjat bråka med mig.
Två av tre springturer avklarade, och en av två simmade kilometer. Och jag har ridit två gånger den här veckan.

Idag ska jag lägga energin på att broddar två hästar, resten av träningen får bli imorgon.
 
Jag har lämnat in 4 av 5 uppgifter till svenska 2 och alla är markerade med EDC-betygsuppfyllelse så om jag jag bara lämnar in tal (ljudfil/youtube) och inte är sämre än vanligt på slutprovet som har en deadline på 60min = inte så svårt oftast har jag klarat min äldsta surdeg! :D

Läste svenska B första gången typ 1999 men utan motivation blev jag aldrig klar.

Blir kursen godkänd ska jag minsann äta en riktigt god liten bakelse.
 
Jag har två mål som måste fixas.
1. Skaffa nytt jobb.
2. Ta mig igenom 5km-loppet Action Run antingen i Västerås eller Norrköping. Det är i september iaf och för att klara loppet behöver jag ha tränat regelbundet fram till dess. Jag ska träna både styrka och kondition så gott jag kan.

Jag har klarat av första målet :banana:
Action Run kvar då, och jag löptränar ordentligt. Har även planer på att börja gymträna snart, efter att jag kommit igång med nya jobbet och sett hur mycket energi det tar. Kommer även ihåg att ta kosttillskotten som jag behöver för att må bra (eller ja, har glömt någon grej någon dag). Känns som en bra start på året det här!
 
Jag ska gå och lägga mej i tid så att jag får sova mer än sex timmar och en kvart. I år (nej förra året så klart) har jag haft ett alarm på mobilen så att den spelar en vaggvisa med stilla vågskvalp kl 21.45. Det betyder att jag ska sluta med vad jag nu håller på med och gå och lägga mej. Men först "bara" städa kattlådorna, gå ut med hunden, borsta tänderna, kolla Buke och sen är klockan över elva igen.:(
Men om jag skärper mej framöver och planerar bättre så kan jag rapportera här när jag lyckas lägga mej i tid. Om det står till exempel 21.58 en kväll så vet ni att jag har lyckats!
Det går inte bra med mina nyårslöften. Varenda kväll håller jag på och sölar, och är så omständlig så det kan ta tre kvart att borsta tänderna. Nu är klockan kvart över elva igen.:mad:
Och bantningen ska vi inte tala om.
Vad ska jag göra? Skärpa mej kanske.
 
Jag tänker bara uppdatera i slutet av varje månad, känns lättast så :)

1. Köpstopp hela året.
Har gått bra. Sålde en sak för 700:-, de pengarna använde jag bland annat till att köpa en leksak till hunden. Har inte gått över dessa 700:- :)
2. Ska ha kört in en av mina "unghästar" innan 1 juni.
Har inte hänt något. Måste lösa ridhuskort, tänkte göra det nästa lön.
3. Ska ha sålt en av mina "unghästar" innan 1 juni.
Såldes 28/1 :)
4. Ska gå upp i arbetstid genom att lägga in fler kan-dagar i datorsystemet på jobb. Jag tar aldrig någonsin extrapass trots att verksamheten skriker efter det.
Sa upp mig istället, haha. Valde att lägga större fokus på studierna, men kommer fortsätta som timvikarie = jag kommer att använda datorsystemet till att lägga in kan-dagar. Väljer att ha kvar nyårslöftet, men kommer göra en ändring: jag ska jobba minst 4 pass i månaden.

Så nu är mina nyårslöften:
1. Köpstopp hela året.
2. Ska köra in en ponny innan 1 juni.
3. Ska jobba minst 4 pass i månaden.
 
Har lämnat in första uppgiften till Sv 3 och på fredag ska jag träffa Studievägledaren på KomVux för regeringen har utökat tiden för samlat betygsdokument så jag kanske kan få ihop ett slutbetyg från gymnasiet medan jag är hemma med barnet.

Och det vore ju ännu bättre än reell kompetens :)
 
Det går halvbra för mig. Har förvisso inte haft så många situationer där jag behövt ta tag i jobbiga saker, men situationen jag haft tog jag tag i.
Att shoppa med eftertanke däremot, det är svårt! Håller som bäst på att dividera med mig själv om ett par hörlurar jag vill ha, får se hur länge jag lyckas skjuta på det. :)
Var på Ikea en snabbis igår och kom hem med dubbelt så mycket som jag tänkt från början. Och råkade spontanköpa ett par skor... :o
 
Ingen skärpning noterad ännu. Klockan är 22.58 och vågen visar typ 15 kg för mycket. Men i morgon kanske? Ny månad, nya idéer.
 
Jag ska försöka ändra hela livet känns det som! Har ett jobb som är katastrof, så jag tänkte söka skola till hösten. Bokat högskoleprovet oc ska försöka öva lite innan. Tänkte gå ner några kg, men orkar inte ta tag i det just nu. Sluta med mina energidrycker, men orkar inte det just nu heller.. :D
 
Den här veckan har det gått rätt bra med löftet. Vikten står still just nu, men det händer saker med måttbandet och på kläderna, så det stressar mig inte så mycket. Träningen den järviken veckan har blivit 3 joggingrundor på totalt 17.5 km, simmat tre gånger, totalt 5 km och ridlektion i torsdags. Känns topp!
 
Två månader in så nu känns det som hög tid för en uppdatering!

Mat
- Mer vegetariskt (har vegansk matkasse och lär mig nya recept)
- Mindre mineralvatten (lägger bär i kranvatten istället)
- Mindre alkohol (ingen i januari, sen begränsat)
- Komma ihåg att ta vitaminer (påminnelse på mobilen)

- Äter kött ca 2 ggr i veckan istället för 5-14 som det var tidigare. Börjar få rutin på en del recept men sedan nyår har vi testat flera olika vegetariska matkassar på veckorna då den veganska inte kommer, så inflödet av helt nya recept är lite för stort för att hinna få in vanan på så många. Dagens lyxproblem.
- Mineralvatten tror jag att jag har druckit tre gånger det här året och då bara vid kafébesök.
- Alkohol: Tyvärr 2 ggr i januari pga konstig social press vid häng med jobbet där det blev uppenbart att andra som inte drack alkohol misstänktes vara gravida. :confused: Jag är 34 år, barnlös och nygift så jag drack så lite som jag kunde för att ändå tydliggöra att jag förgiftade mig som resten av sällskapet. Kändes ganska konstigt och jag funderar på strategier för att hantera liknande situationer i framtiden.
- Kommer ihåg vitaminer ungefär hälften av dagarna eftersom jag glatt stänger av påminnelsen och sen hittar på något annat innan jag hinner till burkarna.

Träning
- Förbättra styrka och kondition (gymma minst 2 ggr/v)
- Öka vardagsmotion (snitta 10 000 steg/dag)

Hittills katastrofdåligt då jag var sjuk med feberkänsla och ihållande hosta i ca 3 v och sen har jag inte riktigt kommit igång igen förrän den här veckan. Var på gymmet i tisdags och ska göra mitt bästa för att ta mig iväg igen t ex imorgon. Stegmålet är nedjusterat till 8000 så länge pga tidsbrist, vilket känns som en dålig ursäkt men jag får inte riktigt ihop det annars.

Lägenhet
- Bli klar med renovering av sovrum och hall, påbörja och avsluta kök och vardagsrum
- Röja ut (sälja och skänka) saker jag inte behöver
- Göra en snygg uppställning av ekonomin, fixa pappersarbete

- Sovrum och hall är klara! Tapetnedtagning i vardagsrummet påbörjad.
- Röjde under några veckor ut en sak om dagen men har tappat det på sista tiden.
- Ekonomin är orörd. Inget problem men lite störande när jag nu föresatt mig att göra det.

Jobb och utbildning
- Kolla utvecklingsmöjligheter hos nuvarande arbetsgivare och hos andra
- Ligga i fas i kurser, fortsätta fokusera på förståelse snarare än att memorera saker för tentor

- Utvecklingsmöjligheter hos nuvarande arbetsgivare lite uppkollade och det verkar bra. Har även börjat kolla upp ett flertal andra som skulle kunna fungera som backup.
- Ligger 5 ECTS back istället för 15 som i januari. Lär mig saker på ett mycket mer lustfyllt och mindre stressat sätt. Mycket nöjd!

Roligt
- Lyssna mera på ny musik (en artist per månad) och gå på minst tre konserter
- Åka på två korta och en lång resa

- Upptäckt två nya artister jag gillar, varit på en konsert och planerat in ytterligare två under våren.
- Bokat en kort resa till våren och en lång till sommaren, funderar på vart den andra kortresan ska gå.

Underlätta
- Max 30 min slösurfande om dagen

Hahahahahaha nja, fail hittills men vissa dagar klarar jag det faktiskt. :D
 
Kan också uppdatera.

Komma igång med träningen på allvar. Minst 2-3 gånger i veckan på gym. Övriga dagar träning hemma, promenader, etc. Helt enkelt röra på mig mer.
Eftersom jag lyckades bli påkörd december förra året och inte räknade in mina skador när jag satte ovanstående mål, så har det inte gått så bra. Förvisso har det även varit rena latmansdagar... Nu försöker jag istället gymma 1-2 gånger i veckan, och i övrigt promenerar jag en del.

Viktnedgång på ca 20 kg.
Får alltid höra "Du har gått ner i vikt!" när jag träffar någon jag inte träffat på ett par månader, så jag antar att jag är på rätt väg i alla fall! :D

Äta (och dricka) vettigare. Mer grönt, mindre socker.
Ingen läsk eller chips/snacks på ett tag. Mindre inköp av kakor (som är största boven). Mer frukt och grönsaker. Jag känner mer ofta att jag hellre stoppar i mig en frukt än kaka/godis när jag är sugen på något. Och om jag inte är hungrig så "tvångsäter" jag inget bara för det är gott.

Egentligen skulle jag vilja ha ett ytterligare mål med en veggodag, soppdag och fiskdag, men det blir nog för mycket matlagning för mig på en vecka. Men jag kan åtminstone ha som mål att bli bättre på att äta detta.

Köpa häst
Den utvalda hästen har inte blivit till salu ännu, men jag väntar tålmodigt.

Läsa minst 30 böcker.
Tror inte jag läst en enda bok hittills :angel:

Lära mig ett nytt språk, och förbättra min engelska.
Inte än.

Ta tag i rädslor och obehag, så att jag förhoppningsvis kan få ett bättre liv rent psykiskt.
Jag tycker det är skitläskigt att åka buss av någon anledning, så det är jag på gång att försöka träna bort. I övrigt har jag inte tagit tag i något.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
639
Senast: Anna-Bella
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 887
Senast: Niyama
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 881
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp