Nyårslöften 2017 med uppföljning

Dags att uppdatera lite va?

Jag ska försöka att inte dra mig undan och stänga in mig när jag blir ledsen. Jag ska försöka prata istället för att bara hålla allt inom mig och vara stum mot dem som bryr sig om mig. Det känns omöjligt, ouppnåligt, men blir det lite skillnad är det iallafall bättre än ingen skillnad.

Jag ska försöka göra det här till ett bra år och använda alla verktyg jag har för att uppnå det. Som att titta på en video där folk på en tunnelbana skrattar hejdlöst över ingenting, för att kanske börja skratta själv.

Jag ska försöka fortsätta gå min egen väg och strunta i trycket från omvärlden så gott det går, trots att jag gör alla fel enligt den bild som finns idag.

Jag har en kalender som jag fyller i med färger på dem dagar där det händer något roligt. Jag tänker ha minst en rolig sak varje månad, som att gå på bio, ha picknick, gå på stan med en vän eller ta en roadtrip.

Punkt ett, äsch, den stryker jag helt bara. Den var ändå bara orimlig.

Punkt två, den hade jag glömt bort! Jag har inte varit så duktig på det, men här tar vi nya tag och försöker igen :)

Punkt tre, den har jag väl följt. Fortfarande jag, på gott och ont. Jag har nog kanske blivit lite klokare under året, trots allt.

Punkt fyra, check! Något färgglatt har jag allt i varje månad, även om det blev lite snålt i ett par av dem. Jag hoppas på att kunna fylla i mer framöver :)
 
Bra gjort med påminnelse och uppdatering @Mumfie!

Mat
- Mer vegetariskt (har vegansk matkasse och lär mig nya recept)
- Mindre mineralvatten (lägger bär i kranvatten istället)
- Mindre alkohol (ingen i januari, sen begränsat)

Det här går bra. Äter definitivt mer vegetariskt, har fler vegetariska recept "top-of-mind" och hamnar mycket mer sällan i slentrianlagande av kötträtter. Har köpt två flaskor mineralvatten sedan nyår och det var för att ha något att lägga i en ryggsäck (se nedan). Mycket färre tillfällen då jag tar ett glas vin till maten på en vardag och det känns inte som någon uppoffring i sig. Det blir dock en grej att låta bli när jag äter med folk och alla andra tar något alkoholhaltigt. Jag ser att de tänker något men inte vill fråga så troligen misstänker de att jag är gravid. Jättestörande.
- Komma ihåg att ta vitaminer (påminnelse på mobilen)
Det här hade jag glömt och påminnelsen är bortplockad. :cool: Lägger in den igen nu på en gång.

Träning
- Förbättra styrka och kondition (gymma minst 2 ggr/v)
- Öka vardagsmotion (snitta 10 000 steg/dag)

Gymmat betydligt mer sporadiskt än tänkt men promenerar mycket. Har börjat gå i mer kuperad terräng med välfylld ryggsäck för att träna inför en liten vandring i augusti som har visat sig verka lite jobbigare än jag visste när jag bokade resan. Så fort sommarlovet börjar så bör jag orka mig iväg till gymmet oftare och förhoppningsvis kan jag komma in i en rutin som jag kan upprätthålla under hösten.

Lägenhet
- Bli klar med renovering av sovrum och hall, påbörja och avsluta kök och vardagsrum
- Röja ut (sälja och skänka) saker jag inte behöver
- Göra en snygg uppställning av ekonomin, fixa pappersarbete

- Sovrum och hall var klara redan vid förra uppdateringen. Nu har vi också tagit ned tapeter och takputs i vardagsrummet, spacklat, plockat bort väggen mellan vardagsrum och kök (sjukt kul och blev omedelbart mycket bättre :D) och börjat grundmåla i vardagsrummet. Även påbörjat planering av köket med hjälp av human-centered design som jag har lärt mig i skolan. Jätteroligt!
- Har röjt ut en del saker som framförallt fått gå till Myrorna och Stadsmissionen.
- Ekonomifixet är nästan klart men vi har några moment kvar.

Jobb och utbildning
- Kolla utvecklingsmöjligheter hos nuvarande arbetsgivare och hos andra
- Ligga i fas i kurser, fortsätta fokusera på förståelse snarare än att memorera saker för tentor

Jag har varit på praktik och då hittat ytterligare en arbetsgivare som vore kul om jag inte skulle stanna hos min nuvarande. Där har jag dock ingen koll på löneläget. Skolan funkar enligt plan, får se hur det ser ut efter kommande tentaperiod.

Roligt
- Lyssna mera på ny musik (en artist per månad) och gå på minst tre konserter
- Åka på två korta och en lång resa

Vid det här laget har jag varit på fyra konserter och har en femte inplanerad men jag ligger efter lite med att upptäcka nya artister. Det är otroligt lätt att bli mossig märker jag. Den första korta resan har redan varit, den långa är planerad till augusti och jag ska försöka boka den andra korta inom ett par veckor.

Underlätta
- Max 30 min slösurfande om dagen

Det här är helt klart den största utmaningen. Nuförtiden slöar jag dock mera på ekonomisidor än på Facebook och Buke så det känns aningen mer konstruktivt.
 
Okej, uppföljning från mig! Jag klagar inte lika mycket på min kropp eller person, win. Plugget går inte alls åt rätt håll, pluggar mindre och helt ostrukturerat. Meeeen det finns ju en hösttermin att infria löftet på också!

Träningen går sådär, har varit sjuk och borta rätt mycket den sista tiden. Dock känns 2 gånger i veckan lite sisådär + att jag fått ett sommarjobb som jag behöver vara i form för så 3 dagar i veckan är mitt mål.

Uppföljning: Plugget gick åt fanders rent planeringsmässigt, får nog sikta på omtenta till hösten. Well well, det var en tung termin.

Träningsvagnen har jag helt ramlat av. Hoppas ta mig upp på den efter tentan.

Siktar på 2018 års nyårslöften istället! :D
 
Uppdatering:
1. Hälsosam - Njaa tror dock det var bra med en uppdatering nu så jag får tummen ur.
2. Uppleva mera - Helt klart! Jag var nyligen på Friskvård a la Babben. Mycket bra föreläsning och inspirerar även till bli mer hälsosam.
3. Högskolekurs 7,5 hp är avklarad. Gjorde sista delen i tisdags.
4. Mindre arg har jag blivit sen jag sa upp mig. Nästan som jag var påverkad dagen jag sade upp mig. Full av glädje.
5. Lära känna nya människor - Har lärt känna några :)

Vid Nyår.
1: Bli hälsosammare - Gå ned i vikt, röra mer på mig.
2. Uppleva mera! - Gå på minst 1 konsert, 1 något annat kulturellt, gå på minst 2 biofilmer i halvåret osv.
3. Gå en högskolekurs 7,5 hp om handledarskap - Har kommit in så jag ska bara klara av kursen.
4. Vara mindre arg - Det är nog detta jag får jobba mest med, men det går ihop med 1:ans all stress. Mycket energikrävande yrke som bubblar upp hemma. Ska lära mig att stänga av det där på arbetet innan jag åker hem.
5. Lära känna nya människor! Många!
 
- Fylla i detta frågeformulär: https://anuschkarees.com/blog/2016/...u-reflect-appreciate-and-get-excited-for-2017

- Kroppen: börja promenera mer, inte bara för att jag behöver gå ned i vikt utan också för det psykiska perspektivet. Jag mår SÅ mycket bättre av att vara utomhus, så varför envisas jag så mycket med att sitta inne? :confused: Dricka mindre alkohol, har inte några problem så men bara för att jag går ut med vänner behöver jag inte dricka varje gång. Fortsätta äta mindre animalier och om det ska ätas så är det Gotländskt som gäller, möjligtvis producerat i Sverige.

- Tillvaron: ta examen till sommaren, söka antingen fast tjänst, hitta en lägenhet att dela tillsammans med en eller två kompisar (bostadsmarknaden you know..:cool:), ta körkort, fortsätta gå på dejter och träffa nya människor så att jag kanske hittar någon att släppa inpå livet.

- Saker att se fram emot/våga: åka på "knäcke-krigen" (doubble wars), fortsätta med bågskyttet och faktiskt investera i en egen båge, prova på heavy fighting, börja handsy fler medeltidsplagg, men framförallt våga säga nej både till andra och till mig själv. Jag kan inte göra allt hela tiden och det är okej att inte ha typ gjort ALLT än :cautious:

1. Har fortfarande inte fyllt i formuläret :angel:
2. Innan uppsatsskrivandet började promenerade jag hyfsat, det måste dock tas upp igen.
3. Alkoholen.. Det går i perioder men på den senaste tiden har jag druckit tillsammans med vänner utan att bli mer än salongs vilket känns bra.:up:
4. Tyvärr har jag fått gå över till ko-mjölk igen pga allergi (måste leta mig igenom efter ett nytt substitut efter att jag blivit allergisk mot iKaffe). Kött äter jag fortsatt väldigt sällan.
5. Examen är runt hörnet. Opponeringar nästa vecka och så har jag ett större arbete kvar att fixa.
6. Fast tjänst 13 månader fom 1 juni fixad.
7. Ligger på is något då jag får bo kvar i min lägenhet i och med tjänsten.
8. Har varit på några dejter.
9. Knäcke-kriget blev inställd för min del pga tidsbrist :(
10. Ingen båge köpt, men det blir nog till/under sommaren. Inga plagg sydda, men en mantel köpt.
11. Det här med att säga nej.. Inte min grej:cool:
 
1. Max 55kg på vågen 31/12-17.
2. Ha slutfört svenska 2 och 3 med godkänt betyg (dvs E).

Mer än så känns lite övermäktigt eftersom jag ska klämma ur mig en unge under våren.
Betygen i svenska är nödvändiga för att kunna fortsätta med högskolestudier så det är en icke förhandlingsbar punkt. Håller på med 2 just nu.
Vikten är heller inte omöjlig, har vägt mindre i år :)

Har 300p kvar till samlat betygsdokument men har kommit in på liten distanskurs på SLU :D
 
Orginal-post:
- Fylla i detta frågeformulär: https://anuschkarees.com/blog/2016/...u-reflect-appreciate-and-get-excited-for-2017

- Kroppen: börja promenera mer, inte bara för att jag behöver gå ned i vikt utan också för det psykiska perspektivet. Jag mår SÅ mycket bättre av att vara utomhus, så varför envisas jag så mycket med att sitta inne? :confused: Dricka mindre alkohol, har inte några problem så men bara för att jag går ut med vänner behöver jag inte dricka varje gång. Fortsätta äta mindre animalier och om det ska ätas så är det Gotländskt som gäller, möjligtvis producerat i Sverige.

- Tillvaron: ta examen till sommaren, söka antingen fast tjänst, hitta en lägenhet att dela tillsammans med en eller två kompisar (bostadsmarknaden you know..:cool:), ta körkort, fortsätta gå på dejter och träffa nya människor så att jag kanske hittar någon att släppa inpå livet.

- Saker att se fram emot/våga: åka på "knäcke-krigen" (doubble wars), fortsätta med bågskyttet och faktiskt investera i en egen båge, prova på heavy fighting, börja handsy fler medeltidsplagg, men framförallt våga säga nej både till andra och till mig själv. Jag kan inte göra allt hela tiden och det är okej att inte ha typ gjort ALLT än :cautious:

1. Har fortfarande inte fyllt i formuläret :angel:
2. Innan uppsatsskrivandet började promenerade jag hyfsat, det måste dock tas upp igen.
3. Alkoholen.. Det går i perioder men på den senaste tiden har jag druckit tillsammans med vänner utan att bli mer än salongs vilket känns bra.:up:
4. Tyvärr har jag fått gå över till ko-mjölk igen pga allergi (måste leta mig igenom efter ett nytt substitut efter att jag blivit allergisk mot iKaffe). Kött äter jag fortsatt väldigt sällan.
5. Examen är runt hörnet. Opponeringar nästa vecka och så har jag ett större arbete kvar att fixa.
6. Fast tjänst 13 månader fom 1 juni fixad.
7. Ligger på is något då jag får bo kvar i min lägenhet i och med tjänsten.
8. Har varit på några dejter.
9. Knäcke-kriget blev inställd för min del pga tidsbrist :(
10. Ingen båge köpt, men det blir nog till/under sommaren. Inga plagg sydda, men en mantel köpt.
11. Det här med att säga nej.. Inte min grej:cool:
Uppdatering 2:
- Har inte fyllt i formuläret
- Promenaderna är det sisådär med..
- Dricker "normalt" med alkohol, men det är fortfarande i perioder. Har inte varit märkbart påverkad sedan midsommarafton.
- Äter mycket veganskt/vegetariskt förutom nu när jag besöker min mor.
- Fick massa kompletteringar på examensarbetet så examen kommer att skjutas upp något.
- Har inte börjat övningsköra.
- Dejtar på för kung och fosterland.
- På västfronten intet nytt gällande medeltid/utstyrsel/bågskytte.
- Har kunnat prioritera lite bättre och säga nej till saker :)
 
Jag har så klart totalt glömt/förträngt mina nyårslöften och ingenting har förbättrats.
Dessutom har jag skaffat mej ett nytt dåligt samvete: jag har köpt en guitalele som jag skulle lära mej spela på. Men det har inte hänt så mycket ännu bortsett från att jag stämde den för ett par veckor sedan (nästan själv).
 
Mina nyårslöften var så tråkiga så det är jättetrist att uppdatera. Men here we go:

1. Körningen går bra! Hade ett par månader (!) helt utan att jag körde eftersom jag jobbade som en dåre. Nu har jag hunnit köra en hel del i helgen men kommer återigen ta en paus på en månad pga omständigheter. Oavsett pauser etc så tycker jag att det går stadigt framåt och att det är kul.

2. Träningen går OK. Jag rör på mig åtminstone ett par gånger i veckan och har hittat träningsform som funkar. Borde träna mer men hinner inte.

Slut på trist uppdatering.
 
  • Ta körkort
  • Ta kandidatexamen
  • Skaffa jobb
Resten är livet är liksom avhängigt ovanstående, så det är fokus.
Uppdatering:

Har tagit examen och fått världens roligaste jobb (hade inte behövt oroa mig så mycket!). Har failat uppkörning och insett att jag är alldeles för stressad för att ta körkort nu, så gläder mig istället åt att jag bor i en stad med mycket kollektivtrafik :D

Har lite nya mål:
  • Till nyår, spara 10 000 i reskassa (drömmer om en längre resa nästa år!).
  • Hitta sätt att hantera min ångest.
  • Släppa prestigen. Det finns folk som tycker om en även om en inte är bäst :)
Aningen mindre seriöst mål:
  • Hitta en ny avatar till buke. Något som gör att jag fattar att det är jag, även om det inte är min gamla avatar :D
 
Jag ska bli bättre på att ta tag i obekväma saker. Frågor jag helst inte vill ställa för att det är jobbigt och sånt. Jag har kommit fram till hyfsat bra varför jag har så svårt för det, nu ska jag bara lyckas följa det.

Och att shoppa med eftertanke. Så jag inte köper saker "för att jag kan".
Här går det väl sådär. Fortfarande lite strutsvarning, men det börjar bli bättre.
Vad gäller shoppingen hade jag glömt det nyårslöftet, men det går bra. Tack och lov är shopping inte ett av mina intressen, och sen jag bytte jobb för ett par månader sedan kommer jag sällan förbi stan och behöver inte fundera på det. Nu skulle jag snarare behöva revidera om det till att äta/dricka på restaurang med eftertanke. :)
Fler hemmamiddagar med vänner i höst!
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: Anna-Bella
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 859
Senast: Niyama
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 830
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp