Bukefalos 28 år!

Nyårstråden

Det blir jag, sambon, min pappa, vår 17 åring och vår 4 åring. Vi ska äta fläskfilé i ugn med potatisgratäng, någon form av sås, funderade på svampsås men glömde köpa svamp 🤔 Vegetariskt till 17 åringen också.

Tror inte det blir något speciellt i klädväg i morgon, vi är ju bara hemma ändå. Dukning blir nog inte heller något jätteavancerat, kite ginare servis, servetter och fina glas.
 
Vad ska vi äta?
dottern skriker hummer till förrätt i så fall får hon inte färsk. Jag kan tänka mig kräfs med vitlöksbröd.
Varmrätt blir nått köttigt. Vi har kalv hjort älg och lamm hemma så nånting sånt med potatisvariant.
Efterrätt Kan bli hemmagjord chokladpudding

Pyntar ni på nått sätt?
Verkligen inte

Vad ska vi göra?
Kanske Hemma Kanske gatsn bortanför hos svåger och svägerskan.

Vad ska ni ha på er?
kläder av något slag. Myskläder typ

Hur dukar ni bordet?
Är vi hemma blir det farmors porslin och mormors bestick.
Dotterns hummer är inhandlad och på tidningen. Kräfs var slut häromdagen och 200+för kinesiska kräfs kommer INTE in i huset. Blir räkor av nån variant. Hjortrostbiff är upptagen ur frysen. Svågern och svägerskan familĵehemsplacering kräktes inatt så mest troligt bara vi med kissar...
 
En kompis kommer över på nyår, vi ska äta 3 rätters (beställd) och dricka lite bubbel. Blir tidig säng dock då jag börjar 7 på morgonen den 1e.
Såhär ser menyn ut!
- Hummersoppa med terrin på hälleflundra, pilgrimsmussla & hummer, champagneinkokta rotfruktstärningar och saffransinkokt fänkål, serveras med Slaktarens baguette

- Helstekt oxfilé med portvinssås, inkokt lök, bakade kvisttomater, örtrostad morot och duchessepotatis smaksatt med italiensk vintertryffel

- Chokladfondant med toffee-mousse, gyllene jordnötspulver, kanderade jordnötter och kolasås.

Fanns rekommenderade viner till, men eftersom jag ska upp tidigt dagen efter blir det en ginger beer till och ev nån rom & cola. Till desserten kan det bli en irish coffee med.😋
Bubbel blir Privat Brut Nature Reserva, 2021, Spanien.
 
Vi blir ett lite större gäng hos oss. Pga detta blir det inte en sittande middag utan nån form av turtagning/mingel i bufféform.

Maten, salta rätter:
Syrade svartbönor, grönsallad, focaccia, baguette, hummus, brie & en hårdost, kantarellpizzabitar med smetana istället för tomatsås, sallad med citrusfrukter och fetaost.

Desserter:
Hemgjord tiramisu, prinsesstårta, morotskaka, Rocky road.

Chips och godis till de 6 barnen som är på väg.

Champagne när folk kommer, i övrigt blir det en sydafrikansk chenin blanc (vitt) och en fransk côte du Rhone (rött).
Alkoholfritt bubbel, alkoholfri bål, läsk.

Edit: rättade autocorrect.
 
Förrätt: Potatisbullar gjorda i våffeljärn med parmesancréme, räkor och rom

Varmrätt: Rådjurssadel med kantarellsås, potatisgratäng.

Efterrätt: Nyårsbakelse från ett bageri. Mangomousse med passionsfrukt på kokoskladdkakebotten.

Ganska enkelt klädda, jag och mina små döttrar kommer ha matchande glitterbyxor.

Dukar liten finare än vanligt och tror jag har en stjärngirlang från förra nyår.

Blir en lugn kväll med våran familj och min syster med sambo och deras lilla niomånaders.
 
Vi sitter och ordnar med nyårslistan musikmässigt. Den spretar ganska mycket minst sagt! 😅
Jag la nyss till Canneloni Macaroni och alla bara "NEEEEEEEEEEJ".
Vafan Lasse Holm är ju vår tids Vivaldi? Tänker vad kan gå fel om man dansar in 2024 till Canneloni Macaroni??
 
Vi sitter och ordnar med nyårslistan musikmässigt. Den spretar ganska mycket minst sagt! 😅
Jag la nyss till Canneloni Macaroni och alla bara "NEEEEEEEEEEJ".
Vafan Lasse Holm är ju vår tids Vivaldi? Tänker vad kan gå fel om man dansar in 2024 till Canneloni Macaroni??
Du kommer väl ihåg andra godingar som Barry Manilows Copacabana också ;)
 
:d

IMG_4660.jpeg
 
Firar ensam med katterna som vanligt.
Kommer att äta fryspizza och till efterrätt blir det kladdkaka med grädde och salt kolasås.

Fira är nog inte rätt ord? Minns inte ens sista gången jag var på fest på nyår :confused: och det är ärligt talat inget jag saknar direkt.
 
Jag firar hemma själv med katten. Ska vara redo att köra ut till stallet om Häst blir stressad, så blir julmust hela kvällen :d Sambon skulle egentligen på firande i grannstaden men han valde att stanna kvar i smålandsskogen några dagar extra efter julfirandet, så han kommer hem nästa år. Vi kanske firar lite lätt tillsammans någon kväll nästa vecka istället. Nyår är inte någon superviktig helg för någon av oss som tur är.

Jag tänkte köra förbi Stora Coop nu på dagen och se om delin har något gott jag kan äta till middag. Och så tänkte jag köpa en Bingolott!
 
Jag behöver tips på 'billig' lätt mat. Jag kommer fira själv (vilket är självvalt) men vill gärna prova havskräfta. Jag äter räkor men inte signalkräftor eller krabba. Är det meningslöst att köpa havskräfta då? :rolleyes:
 
Jag behöver tips på 'billig' lätt mat. Jag kommer fira själv (vilket är självvalt) men vill gärna prova havskräfta. Jag äter räkor men inte signalkräftor eller krabba. Är det meningslöst att köpa havskräfta då? :rolleyes:
Nä, inte alls meningslöst tänker jag. Havskräfta är ganska neutralt i smaken , lite som räkor men med en ofta väldigt god sälta. Blir inte så mycket mat av varje dock, och billigt är det oftast inte.
 
Jag behöver tips på 'billig' lätt mat. Jag kommer fira själv (vilket är självvalt) men vill gärna prova havskräfta. Jag äter räkor men inte signalkräftor eller krabba. Är det meningslöst att köpa havskräfta då? :rolleyes:
Havskräfta smakar nog mer milt som räkor och tex hummer gör, tycker krabba och signalkräftor har en mer distinkt egen smak som är lite skarpare. Men nu gillar jag i princip allt från havet så kan hända jag missat något men generellt upplever jag att folk har "lättare" för smaken av räkor, hummer och liknande än tex signalkräftor och krabba.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 249
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 577
Senast: MML
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 071
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 597
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp