Nyårstråden

Nä, inte alls meningslöst tänker jag. Havskräfta är ganska neutralt i smaken , lite som räkor men med en ofta väldigt god sälta. Blir inte så mycket mat av varje dock, och billigt är det oftast inte.
Havskräfta smakar nog mer milt som räkor och tex hummer gör, tycker krabba och signalkräftor har en mer distinkt egen smak som är lite skarpare. Men nu gillar jag i princip allt från havet så kan hända jag missat något men generellt upplever jag att folk har "lättare" för smaken av räkor, hummer och liknande än tex signalkräftor och krabba.

Jag tänkte att det får räcka med en, beroende på priset. Det är lite på min bucket list - våga prova. Men som sagt det beror på priset.
 
Vi brukar inte direkt fira nyår men jag vill göra det lite speciellt för barnens skull. Middag blir nog något ganska vanligt typ tacos, pizza eller så. Nån festlig efterrätt, kanske glasstårta. Barnvänligt bubbel, någon dekoration, ut och tända tomtebloss. Kanske kolla film och äta lite chips.
 
Jag tänkte att det får räcka med en, beroende på priset. Det är lite på min bucket list - våga prova. Men som sagt det beror på priset.
Om du vill hålla nere kostnaden så kanske gratinera en havskräfta och ha någon god pasta till? Så det blir en hel rätt av det tänker jag, gärna något med vitlök, (det är ju så gott till alla skaldjur) ☺️
 
Jag gjorde en Key Lime Pie igår, min första så vi får se hur den blev...! Annars blir det inget speciellt; en krämig potatisgratäng med sallad, och kyckling i vin till mannen, nåt vegetariskt till mig. Vi hostar och snörvlar FORTFARANDE och känner nästan noll smak, så hoppas åtminstone den sura limsmaken tar sig fram..... En liten Prosecco till tolvslaget.
 
Jag har velat fram och tillbaka hela veckan mellan flera betydligt enklare alternativ än de flesta i tråden:D Av praktiska skäl blir det lövbiff&pommes eller pizza gjord på pop surdeg med lufttorkad skinka. Det är ett enormt svårt val trots vad jag än väljer bort kan lätt bli middagen imorgon:idea: Funderar ibland på att välja någon av affärernas alternativ men inget lockar mig såpass att mina billigare alternativ framstår som sämre och då känns inte priset värt det.

Dryck har jag laddat upp med halvflaska Asti Cinzano, trocamust, någon energidryck etc så där har jag val men också möjlighet att spara:angel:
 
Blir middag med några vänner här hemma, eller ja hemma hos min karl. Förrätt ordnar gästerna, tror det blir hummerpannacotta med forellrom. Sen blir det krossad potatis med oxfilé och tre olika såser att välja på. Jag äter inte kött så blir gratinerad portabello till mig.

Desserten håller jag på med nu, blir oreocheesecake i glas, recept från Camilla Hamid.
 
1000009862.jpg

Piffat till takkronan lite och creme brulee står i kylskåpet. Ballonger är blåsta och ankbröst och kantareller ligger och tinar. Jag och dottern sk åka och se om vi kn köpa lite blommor som ch så måste vi antingen lägga klart pusslet vi har på matbordet eller försöka plocka undan det. Känns som att jag är med i matchen ändå i alla fall :up:
 
Nix inga havskräftor, fiskbilen utanför en affär är stängd till 9 januari och fiskdelin i en annan affär var också stängd. Så det blir egen tapas med olika skivor av chark, olika ostar, soltorkade tomater, räkor, kex, potatissallad och vitlöksbaguette. Funkar också fint - och framför allt enkelt :d:D
 
Jag är hemma hos mamma och pappa. I eftermiddag kommer mammas kusin med man hit och äter, det bestämdes sent eftersom middagen de fyra skulle varit på blev inställd. Gästerna tar med sig rostbiff. Jag har gjort en chokladtårta.
I kväll blir det ost, kex, nötter och chips och choklad.
 
Nya planer eftersom sonens kompis med förälder inte ska iväg över nyår som de först trodde, utan kommer till oss istället 😊

Tror vi kommer äta lamm till huvudrätt, med potatis- och svartrotsgratäng med rödvinssås. För- och efterrätt inte bestämt än. Vi köpte ballonger och stjärnconfetti idag så uppenbarligen ska vi pynta också 🙈😁 Och så något gott rödvin och bubbel samt smurfbubbel 😂 till barnen :p
Uppdaterar:
Förrätten blir rödbetscarpaccio med getost och rostade pinjenötter.
Jag har gjort rödvinssås till huvudrättens lamm och utöver det ändrade jag mig lite och gör karamelliserade svartrötter och krispig tunnt skivad potatis i form. Efterrätt ost- och charkbricka samt glass med 5åringens kolasnittar som tillbehör.

Vi har pyntat lite också :p
PXL_20231231_130625320.jpg
 
Har ägnat mig åt att förbereda sås till huvudrätten och marängbottnar till efterrätten under dagen.

Menyn blir följande:

Förrätt: rårakor med vispad creme fraiche, rödlök och stenbitsrom
Dryck: bubbel

Huvudrätt: innerfilé från kronhjort (vänds bara snabbt i pannan) med potatisbakelse, honungsglaserade morötter, stekt grönkål och madeirasås
Dryck: rödvin

Efterrätt: banoffeepavlova med salt karamellsås
Dryck: kaffe och avec
 
Här blir det rårakor med creme fraiche, stenbitsrom, gräslök och bubbel (Debuchy) till förrätt. Till huvudrätt lamm (hade egentligen planerat något med ren), potatisbakelse och rödvinssås. Labadie att dricka till. Till efterrätt blir det vaniljglass med mylta. Kommer nog somna före 22.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 162
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 368
Senast: MML
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 965
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 150
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp