Nyblivna mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

High Noon

Vad skulle ni som nyblivna mammor uppskatta mest av era vänner?
 
Sv: Nyblivna mammor

Förståelse för att det bara rör sig bäbis i huvudet och att det är mycket sånt prat som kommer ut ur munnen... ;)

Jag har en vän som följer med mig till stallet ibland och går en promenad med vagnen när jag rider så jag hinner med att rida en ordentlig tur och passar lillen när jag mockar och grejar så jag får göra det ifred. Det uppskattar jag jättemycket!!!

M.
 
Sv: Nyblivna mammor

Kanske att INTE ringa stup i kvarten de första veckorna bara för att dom är nyfikna. Ge den trötta mamman och den lilla bebisen lite lugn och ro den första tiden...
 
Sv: Nyblivna mammor

Eller tvärt om.... våga höra av er.... När jag fick mina tvillinga upphörde folk att höra av sig.... Jag kännde mig så ensam.... ville ju inte tappa mina kompisar bara för att man får barn heller.
Men jag tycker det där tipset jag fick höra när jag väntade barn, förvänta er inte att en nybliven mamma har det nystädat å bakade bullar... åk dit å städa å bjud henne på bullar.....
 
Sv: Nyblivna mammor

Att det inte är bebisen som är jobbig den tiden utan allt runtikring,disk,städning,tvätt mm,har en kompis som är livrädd för bebis men jättegärna erbjuder sig att ta tex disken efter fikat...hon är GULD :bow:

De flesta tjatar redan om att få vara barnvakt och om det är jobbigt så kan de hjälpa till och det är ju väldigt tidigt än,däremot har jag en kompis som gärna tar ut honom i vagnen nästan varje vardag nån timme så jag får grejat lite härhemma (som ensamstående med 2,5 månaders bebis som aldrig sover blir det inte mycket gjort)... :angel:
 
Sv: Nyblivna mammor

Bli bjuden på mat och slippa disken! Eller fika, eller roa storasyster, eller bara få prata bort en stund medans man ammar...

Och jag håller med giffan, våga höra av dig, själv har jag jättesvårt att sätta mig i telefon när jag får tid över, det är så mycket annat som ska hinnas med (läs att kolla buke ;) ) Men om någon ringer så "måste" jag ju prata och det är alltid lika roligt, även om det inte går så bra att prata alla gånger...
 
Sv: Nyblivna mammor

Nu kan jag ju inte låta bli att tipsa... Har du provat bärsjal? Jag skaffade min när Nathalie var 8v och sen plötsligt hade jag TID trots att hon inte sov mer än korta ministunder. Hon var nöjd och ur vägen!
 
Sv: Nyblivna mammor

Jag måste faktiskt hålla med Magdalena, bärsjalen är suverän, jag önskar att jag hade haft en till Elin, den här grabben är betydlig mycket mera nöjd med att ligga och sova själv än vad elin någonsin var, kanske för att jag inte har känt mig stressad över att han ska ligga och sova själv utan första tiden bar jag honom nästan hela tiden. Men bärsjalen är suverän! Jag har en långsjal som jag använder en hel del och nu har jag även beställt en ringsjal för att bära kortare stunder och sträckor, tex från bilen till dagis osv...
 
Sv: Nyblivna mammor

ingen bärsjal,dock en bärsele,men han uppskattar inte riktigt att sitta i den,särskilt inte när man inte går runt eller helst ut så han får se saker,dessutom får jag jätteont i axlarna av den.
Är det stor skillnad på sjal?

mvh Zaria
 
Sv: Nyblivna mammor

En bärsjal ger bäbyn en bättre ställning och fördelar vikten på en mkt större yta än bara axlarna så man orkar bära längre.
 
Sv: Nyblivna mammor

Zaria skrev:
ingen bärsjal,dock en bärsele,men han uppskattar inte riktigt att sitta i den,särskilt inte när man inte går runt eller helst ut så han får se saker,dessutom får jag jätteont i axlarna av den.
Är det stor skillnad på sjal?

mvh Zaria

Det är en otrolig skillnad, jag kan bara i babybjörn kanske en halvtimme innan jag håller på att gå sönder, men med sjalen gick jag två timmar i Göteborg utan att det kändes alls... Så det är en bra investering! Dessutom går det att bära upp tills de inte vill bli burna längre, jag har burit elin 3 år och 15 kg kortare stunder utan att det har blivit allt för jobbigt.
 
Sv: Nyblivna mammor

TACK alla, för era råd! :bow: Gärna mera! :banana: Kan knappt bärga mig för att se underverket och för att inte tala om dunder-tjejen som klämde ut honom, imponerad! :love:
Har köpt fotsalt och härlig fotkräm från BodyShop och nu ska jag ställa mig o baka muffins med riktigt mycket mörk 80% choklad i som hon ääälskar, och sedan åka över o göra en "behovsanalys", (snacka om yrkesskada!! :crazy: )
Ska minsann kolla upp det där med bärsjal! Tack!
 
Sv: Nyblivna mammor

Du låter som en suverän kompis! Du vill inte komma och vara kompis med mig oxå? ;) Mina vänner har barn själva de flesta nu så de hinner inte hjälpa till så mycket...
:crazy:
 
Sv: Nyblivna mammor

Bor du i Gbg så har du gärna en ny vän här ;)

toppenkompis m a o, min "bästis" åker troligen till Australien strax efter min beräknade förlossning och stannar där 3-6 månader :( sakna...
 
Sv: Nyblivna mammor

Alltid plats för vänner! Fast avståndet verkar göra spontanbesöken lite knixigare! ;)

Vill verkligen tacka för era tips! Hälsade på dem igår och... :love: :love: :love:

Men jag har en undran till, ska inte sticka under stolen med att det efter besöket börjar klia i fingarna över att få spendera lite pengar! :angel: Men jag befarar att man som nyblivna föräldrar överöses med kläder och leksaker till den lille/a? Vad hade ni "önskat" er? (förutom bärsjal, håller på och kollar upp det, verkar kanon!)
 
Sv: Nyblivna mammor

Vad man önskar sig i kläder och saker är så väldigt individuellt, det beror ju på vad man har fått, ärvt köpt själv och vad man gillar... Men en mobil med en lugn visa är alltid bra och ha tycker jag, speciellt över skötbordet...

Sen går kläder i lite större storlekar går åt, uppåt 74 kan de ofta ha kläderna ganska så länge och då är det roligt med lite ombyten...

Prata och lyssna på föräldrarna så kanske du får något tips på vad de önskar sig och har tänkt köpa så kan det bli en glad överraskning!
 
Sv: Nyblivna mammor

Hampus fick en jättekorg med småsaker av ett par vänner till mig innehållandes,små billiga plastbestick,fat,våtservetter,blöjor,liten pool,leksaker för sandlådan,en mätsticka att ha på väggen och div sådana grejer vilket var jätteroligt med saker han kan ha när han blir lite större.Nu är det jättekul att gräva i den korgen och hitta saker man helt plöstligt kan använda siteället för bara kläder i strl 50/56 som börjar bli små nu.Även större kläder är också bra.
För när de växt ur de minsta storlekarna blir det helt plötstligt väldigt dyrt.
Pyjamaser verkar vara lite mer ovanligt att man ger bort och sådana går ju alltid åt en hel del av om man vill använda det.
Även filtar & små sängkläder går ju också alltid åt hur mycket som helst.

En jättefin spargris fick han också som är jättebra.

Hoppas du fick något tips iaf

Mvh Zaria
 
Sv: Nyblivna mammor

jag skulle uppskatta om folk kunde låta en vara ifred nån gång iblad och inte ringa 2 ggr/dag vardera, och komma och hälsa på en gång per dag vardera.
Jag gjorde inte annat än satt i telefon, eller höll kaffepannan igång de första månaderna, och jag ville inget hellre än att bara ta det lungt med min lilla familj åtminstone en timme per dag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Idag är det ju Halloween och jag hade precis en diskussion med min nyblivna 13åring om att jag tycker att hon börjar bli lite för stor...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 337
Senast: Badger
·
Småbarn Min son har alltid varit rätt mammig. Men sedan jag blev gravid har det blivit extremt! Sonen(2,5) är nu jättemammig och väljer alltid...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Sedna
·
  • Artikel
Hästnyheter Januari blev en månad där inte mindre än två landslagsryttare blev nyblivna föräldrar.
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 389
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp