Bukefalos 28 år!

Nybörjarhund

*hoppar in*
Diskussionen om andningsbesvär får mig att tänka på när jag för mååånga år sedan jobbade inom djursjukvård. Jag var själv kattägare på den tiden, till cornish rex. Så ringde en orolig kattägare till en perser; hen hade importerat en extremt "typad" perserhona från USA för att använda i avel och undrade "jaaa, katten har ju problem med aandningen; jag funderar, vad kan man göra åt det?". Jag gick och rådfrågade veterinär (som för övrigt ägde och födde upp samma kattras som jag ägde); svaret var "säg åt hen att byta ras.. Fast nä, jo, det går väl att vidga luftvägarna kirurgiskt, men varför ska hen ens använda sådana katter i avel?"
 
Efter att ha passat en plattnos i fyra dagar så vet jag att jag absolut inte ska ha någon form av hund med "bull" i namnet. Hur orkar ägarna med denna intensiva energi och tunga kroppsvikt ala kanonkula eller amerikansk fotbollsspelare som far omkring outtröttligt, utan att vara signalkänslig eller speciellt lättlärd. :nailbiting:
Nåja intensiteten är en sak, men det konstanta FISANDET samt SNARKANDET nattetid :eek: Känner mig lika trött efter helgen som om jag hade haft en nyfödd bebis!
Bulldogar och Bullterriers är otroligt charmiga att träffa korta stunder med deras människoälskande glada energi, men precis som med småbarn så är jag väldigt tacksam att jag kan lämna över dem till föräldrarna efter att jag gosat klart :D
 
Nej det menar jag inte. Jag menar inkallningen utan störning. Kommer det en hare eller liknande så är det so long and good bye.

Saluki däremot är ökända för att aldrig komma på inkallning. :devil:
Ah, ok. Inkallning som enbart fungerar i störningsfri miljö är för mig en icke fungerande inkallning :) (eller ja, en hund med sådan inkallning skulle jag aldrig våga släppa annat än i inhägnader)
 
Ah, ok. Inkallning som enbart fungerar i störningsfri miljö är för mig en icke fungerande inkallning :) (eller ja, en hund med sådan inkallning skulle jag aldrig våga släppa annat än i inhägnader)
Jag tänker att en vinthund som går att träna till att inte springa efter hare är skitavel. Däremot kräver jag att hunden ska komma till mig om det kommer en annan hund/människa bil. Det är det jag menar med fungerande inkallning.

På fält och ängar släpper jag utan att känna mig det minsta orolig.
 
Hur orkar ägarna med denna intensiva energi och tunga kroppsvikt ala kanonkula eller amerikansk fotbollsspelare som far omkring outtröttligt, utan att vara signalkänslig eller speciellt lättlärd. :nailbiting:

Det är ju jättekul - och svårlärda tycker jag inte att de är! :laugh:
(Fiser vet jag dock inte om du kan skylla på rasen?)
 
:rofl: jaaa!!


Är det någon här som har ändrat sig själv/sin livsstil efter att ha skaffat en hund och hunden visade sig senare ha helt andra behov än man kanske hade tänkt sig från början?
Se jag köpte min första BC har jag skaffat 50 får, bytt yrke för att kunna jobba med hundarna och tappat kontakten med alla vänner som inte har hem där det funkar att hälsa på tillsammans med en flock.

Så ja. Jag har. :D Fast jag anade det från början ;)
 
Jag tänker att en vinthund som går att träna till att inte springa efter hare är skitavel. Däremot kräver jag att hunden ska komma till mig om det kommer en annan hund/människa bil. Det är det jag menar med fungerande inkallning.

På fält och ängar släpper jag utan att känna mig det minsta orolig.
Så du släpper en hund lös som du vet kommer dra efter vilt om det dyker upp nått? Det är ju ansvarslöst hundägande i ett nötskal!
 
Jag tänker att en vinthund som går att träna till att inte springa efter hare är skitavel. Däremot kräver jag att hunden ska komma till mig om det kommer en annan hund/människa bil. Det är det jag menar med fungerande inkallning.

På fält och ängar släpper jag utan att känna mig det minsta orolig.
Idag när jag gick över ett till synes tomt fält så blev hundarna plötsligt helt till sig, de såg en hare som jag inte sett. Förut var även jag helt lugn med att släppa på fält, men jag har tvingats inse att framförallt harar är j*vligt bra på att hålla sig osynliga tills de plötsligt flyger upp. Så länge det fungerar, att de gömmer sig och hundarna inte springer rakt på haren så är det ju lugnt, men den dag det inte är så, då känns det åtminstone för mig bra med fungerande inkallning alternativt stoppkommando.

Att mina hundar blir kallad "icke rastypiska" och annat för att jag ägnar extremt mycket tid varje, varje dag under hundens liv för att få till bra inkallning, det får jag vänja mig vid. Det går nämligen att lära många vinthundar att de får jaga trasa men inte vilt. Det är helt hysteriskt skitsvårt, absolut, men sällan omöjligt. Själv lägger jag gärna ner den tid det krävs, för det är skönt att gå med hundarna lösa under hela promenader.
 
Harar är skitstövlar. :cautious:
En tryckte så länge att vi hann gå förbi den (oupptäckt), den flög upp när vi var två steg förbi - och aset sprang in i mitt ben (aj!) när den skulle "fly"... Hur är de fortfarande kvar? O_o
Jag har några gånger varit med om att gå på en trottoar, närma mig en gräsmatta, se hare på gräsmatta, se hare lämna gräsmatta och springa rakt mot mig och hundarna. Hur jäkla smart är det då? :confused:
 
På tal om harar. Jag bor i harland, det kryllar av harar här, jag kan lätt se 50 stycken på en promenad. Så jag tränar ganska mycket inte-jaga-hare...
Oavsett, jag har två gånger dödat harar genom att rida rakt över dem:meh: de trycker så hårt att de inte ens flyttar sig för hästhovar.
 
Se jag köpte min första BC har jag skaffat 50 får, bytt yrke för att kunna jobba med hundarna och tappat kontakten med alla vänner som inte har hem där det funkar att hälsa på tillsammans med en flock.

Så ja. Jag har. :D Fast jag anade det från början ;)
Hjääälp! :eek:

Min första BC kommer om några veckor - check!

Mina första egna får (får väl skriva tackor, en kastrerad bagge har jag redan "stallat in" hos mina föräldrar tillsammans med deras får :o) planeras för - check!

Hundar först när det gäller vänskap - check!

Byta yrke då - ja det anar jag också. Jag har planerat för en rejäl fårbesättning inom en snar framtid.

:nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Göra som @Migo och ha minst fem hundar? Ja! :up::banana::banana:
 
Hjääälp! :eek:

Min första BC kommer om några veckor - check!

Mina första egna får (får väl skriva tackor, en kastrerad bagge har jag redan "stallat in" hos mina föräldrar tillsammans med deras får :o) planeras för - check!

Hundar först när det gäller vänskap - check!

Byta yrke då - ja det anar jag också. Jag har planerat för en rejäl fårbesättning inom en snar framtid.

:nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Göra som @Migo och ha minst fem hundar? Ja! :up::banana::banana:

Ja, beware. Vallning är det mest beroendeframkallande som finns! ;) Vad är det för hund du har hittat? :D
 
Efter att ha passat en plattnos i fyra dagar så vet jag att jag absolut inte ska ha någon form av hund med "bull" i namnet. Hur orkar ägarna med denna intensiva energi och tunga kroppsvikt ala kanonkula eller amerikansk fotbollsspelare som far omkring outtröttligt, utan att vara signalkänslig eller speciellt lättlärd. :nailbiting:
Nåja intensiteten är en sak, men det konstanta FISANDET samt SNARKANDET nattetid :eek: Känner mig lika trött efter helgen som om jag hade haft en nyfödd bebis!
Bulldogar och Bullterriers är otroligt charmiga att träffa korta stunder med deras människoälskande glada energi, men precis som med småbarn så är jag väldigt tacksam att jag kan lämna över dem till föräldrarna efter att jag gosat klart :D

Samma känsla hade jag efter att ha passat en liten moptik i 24 timmar. Det lät som Darth Vader sov i köket. Var helt desperat.

Nu har jag träffat mopsar som kan andas bra, det var en mycket trevligare upplevelse.
 
Samma känsla hade jag efter att ha passat en liten moptik i 24 timmar. Det lät som Darth Vader sov i köket. Var helt desperat.

Nu har jag träffat mopsar som kan andas bra, det var en mycket trevligare upplevelse.
Åh mopsar...
Pappas sambos väninna födde upp mopsar när jag var liten och de hundarna hängde med på vissa ridturer med islandshästarna och hade inte minsta problem att andas. Fick gosa med jättefina mopsvalpar hos henne och blev dunderförtjust i rasen. Så himla roliga hundar. :love: Hon hade dessutom en supercool boxer så det blev verkligen clownhundsbonanza.

Långt senare, men innan jag själv var redo för hund, var jag dagmatte. En period var daghundarna två utställningsmopsar. Den ena hade hudproblem i ansiktet och lät verkligen konstant, inte en enda tyst minut. Men han var sjukt trevlig och rolig. Helt underbar hund med ovanligt snygg kropp för en mops, men jag spenderade många promenader och lekstunder med att önska att han kunde andas normalt. Vi spenderade nog egentligen mer tid på pauser än på aktivitet. :cry:
Den andra var... något alldeles speciellt. Husse och matte skröt om och om igen hur han var BIR hit och BIS dit och att han hade såååå fantastisk stamtavla. I verkligenheten var det en otrevlig liten djävul som drog så hårt i kopplet att han kräktes om en annan hund dök upp. Han "gormade" (lät väl mer som aggressiva snarkningar) och betedde sig helt åt skogen. Bättre "kondis" än kompisen trots sämre kropp men snarkade som en jagvetintevad om han lade sig ner. :yuck:
Hade ingen respekt för ägarna och ville egentligen inte synas ute med så bedrövliga hundar men kände att snälla vovven ändå var värd ett bättre liv än han verkade få när jag inte hade hand om dem. Så jag kämpade på träningsmässigt med den hemska och lyckades ändå komma så långt att hundfan inte slet riktigt lika mycket och inte kräktes iaf. Ägarna hade inte minsta vett att uppskatta förändringen förstås.
Slutade hjälpa dem när matten försökte dra in mig i sina misstankar om att husse var otrogen och lite annat... privat. Tack och hej! :cautious:
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 413
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 904
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 135
Senast: nilie
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 807
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp