Bukefalos 28 år!

Nybörjarhund

@Monstermom
Nej det var ny läsning för mig, väldigt intressant och tummen upp. Erfarenheten säger ju dock att "det är svårt att lära en gammal hund att sitta" :cautious:
De uppfödare som är gamla i gemet måste verkligen rannsaka sig själva och sitt avelsmaterial. Det ska ju alla göra men du förstår nog vad jag menar. "Mina barn och andras ungar".


Själv sneglar jag i smyg mot welsh corgin....
Verkar vara en frisk liten rolig hund (förutom att de har väldigt hög kejsarsnitt-statistik och något högre grad av hältor i försäkrings-statistiken)
Mopsuppfödarna och uppfödare av frallor och bulldogar för den delen skriker bara högt "alla har inte problem" och "mina kan minsann andas" så fort andningen kommer på tal. Att de sen är både blinda och döva för hur stort problemet är verkar vara en helt annan sak.
Jag tittade länge på mops för att jag vill ha en mindre krävande ras men hittar ingen som är nog bra.
 
Mopsuppfödarna och uppfödare av frallor och bulldogar för den delen skriker bara högt "alla har inte problem" och "mina kan minsann andas" så fort andningen kommer på tal. Att de sen är både blinda och döva för hur stort problemet är verkar vara en helt annan sak.
Jag tittade länge på mops för att jag vill ha en mindre krävande ras men hittar ingen som är nog bra.
Host,harkel.............
 
Jag har nästan inte alls trnäst whippan. Hon går att ha lös var som helst och så gör det med alla whippar jag känner. Men annars håller jag med. Jag tycker inte att whippet/vinthund är ett passande alternativ för ts.

Nu har ju tråden hunnit braka iväg åt helt annat håll, men menar du alltså att alla whippar du känner, utan någon direkt träning, kommer riktigt bra på inkallning oavsett störning? Även om det dyker upp råttor/harar eller annat vilt? I så fall undrar jag verkligen vad sjutton som gått snett med whippetaveln!
 
Tänk om fler tänkte som du. Blir så ledsen när jag ser (och hör) vad som används i aveln. Sen beskylls fulimporten för allt. Samtidigt som en hund som blivit diskad på utställning pga andningen går i avel. :cry::cry:
Det där är ganska intressant,ALLA mina är importer (ja o fula med :o ) och det är just pga av andningen jag köpt dom.
På utställningssidan hade det hjälpt om domarna ändrade bedömnings sätt och inte släppte fram dom trubbiga med 0 eller inga näsborrar eller om dom tog ur vaxet i öronen så dom hör hur det låter.
 
Det där är ganska intressant,ALLA mina är importer (ja o fula med :o ) och det är just pga av andningen jag köpt dom.
På utställningssidan hade det hjälpt om domarna ändrade bedömnings sätt och inte släppte fram dom trubbiga med 0 eller inga näsborrar eller om dom tog ur vaxet i öronen så dom hör hur det låter.

Men sånt får man inte skriva i diskussioner på nätet, för då är man en trubbnoshatare, och har man aldrig ägt rasen så ska man inte uttala sig, förresten ska man nog ha fött upp också för att ha yttranderätt. Veterinärerna, jag dom är sadister som bara vill operera stackars små friska mopsar. Och i vilket fall så har rasklubben och uppfödarna jobbat med det här JÄTTELÄNGE nu, men det tar tid att få en förändring och dessutom är det säkert oreggade hundar från utlandet som får folk att tycka att det är vanligt med andningsbesvär för seriösa uppfödare är jättenoga med hälsan och på 40 år med rasen har de inte sett en enda hund som haft svårt att andas. :meh:
 
Den står under R A S som finns på corgiklubbens hemsida (här är ju ett bevis på då att som hundägare är man kanske inte inne så mycket på sin rasklubbs hemsida och läser så hur ska klubbarna sprida kunskap)?

RAS har jag plöjt igenom många gånger, det var därför jag frågade om länk eftersom även detta står i RAS:
"Den statistik som inkommit från Agria, Sveland, If, Folksam mfl. försäkringsbolag är ej tillräckligt omfattande för att sammanställa någon form av statistik."

Samt:

"Enkätsvaren bekräftar åsikten att welsh corgi cardigan är en frisk ras. Vi har i undersökningen inte funnit någon sjukdom/anomali som skulle kunna anse som rastypisk eller som skulle motivera bekämpningsprogram. Det är dock två saker som behöver undersökas närmare och det är förekomsten av kejsarsnitt samt hälta."

Hältor och kejsarsnitt förekommer absolut och rasklubben har som avelsmål att frekvensen ska minska, men jag tolkade ditt inlägg som att du hade statistik från just bolag som jämfört med andra raser. :)
 
Men sånt får man inte skriva i diskussioner på nätet, för då är man en trubbnoshatare, och har man aldrig ägt rasen så ska man inte uttala sig, förresten ska man nog ha fött upp också för att ha yttranderätt. Veterinärerna, jag dom är sadister som bara vill operera stackars små friska mopsar. Och i vilket fall så har rasklubben och uppfödarna jobbat med det här JÄTTELÄNGE nu, men det tar tid att få en förändring och dessutom är det säkert oreggade hundar från utlandet som får folk att tycka att det är vanligt med andningsbesvär för seriösa uppfödare är jättenoga med hälsan och på 40 år med rasen har de inte sett en enda hund som haft svårt att andas. :meh:
:banghead::banghead::banghead:

Mopsen är en av dom svåraste raserna att få till rätt,jag vet inte varför ,men jag gav upp, i år ska jag ta nya tag med det.
 
TS satsar antagligen på att bosätta sig på permanent basis i Australien :p Inte för att DSG är omöjligt då, men kanske lite svårare? :D

Bahaha man kan ju drömma :D (om Australien alltså, inte DSG, den är inte för mig).
I Australien just nu är det väldigt "inne" att adoptera och rädda hundar. Det kostar fortfarande jättemycket såklart även om alla organisationer säger att dom arbetar ideellt och pengarna är för veterinärkostnade. 98% av hundarna är korsningar med cattledog, staffe eller bullarab eller varför inte en mix av alla 3 och genomsnittålder för alla dessa "rescues" är runt 1 år gamla plus minus en, ett par månader :meh:

Sedan en annan drös, för runt tusenlappen (alltså billigare än en rescue) kan du köpa "pure bred cattledog" men utan papper :grin: Och man ser på bilderna att ja, färgen är ju liknande, men det ser ju ut som något helt annat? Border-collie-looking med cattledog päls.
 
Jag tog visst för givet att du kollat cardigan, @Seabaz . Vet inte hur RAS ser ut för pemmen. :o

DOCK, så vill jag tillägga att corgin (cardigan) inte är en soffhund/enbart promenadhund. Den kräver regelbunden mental aktivering för att må bra. Med anledning av trådstarten, alltså.
 
@FrauleinLeo

Helt rätt att undersökningen hade väldigt få hundar i den men så är ju corgin en än så länge liten ras i Sverige (i alla länder? Hur är England eftersom Queenie har corgis kanske dom är populärast där? :D )

Men det står alltså också:

6.4.1 Hälsoenkät Welsh corgi cardigan 2010
Populationen innehöll 20 cardigans, vars
ägare svarat på enkäten, som valpat.
7 st av dem behövde hjälp med kejsarsnitt vid valpningen = 35 %.
2 st av dessa kejsarsnitt berodde på värksvaghet.

Sedan står det ju också om att en del av fallen ovan ursäktades med att valparna låg i felläge och det är ju inget som har med aveln att göra heller. Men jag tycker inte man bara ska vifta bort detta. En hund som gjort kejsarsnitt rekommenderas dessutom att inte avlas på igen (?).



Allmänn fråga:
Hur vanligt är kejsarsnitt generellt bland alla raser? (Om det går att räkna på?)
 
@FrauleinLeo

Helt rätt att undersökningen hade väldigt få hundar i den men så är ju corgin en än så länge liten ras i Sverige (i alla länder? Hur är England eftersom Queenie har corgis kanske dom är populärast där? :D )

Men det står alltså också:

6.4.1 Hälsoenkät Welsh corgi cardigan 2010
Populationen innehöll 20 cardigans, vars
ägare svarat på enkäten, som valpat.
7 st av dem behövde hjälp med kejsarsnitt vid valpningen = 35 %.
2 st av dessa kejsarsnitt berodde på värksvaghet.

Sedan står det ju också om att en del av fallen ovan ursäktades med att valparna låg i felläge och det är ju inget som har med aveln att göra heller. Men jag tycker inte man bara ska vifta bort detta. En hund som gjort kejsarsnitt rekommenderas dessutom att inte avlas på igen (?).



Allmänn fråga:
Hur vanligt är kejsarsnitt generellt bland alla raser? (Om det går att räkna på?)

Corgin är relativt stor i England och USA. Pemmen mer än cardigan, här är det dock tvärtom. Man rekommenderar alltid att en hund som snittas inte paras igen om det finns misstanke på ärftliga faktorer bakom, det gäller oavsett ras och är absolut inget som viftas bort, det är ju med i avelsstrategin av en anledning hos ett flertal raser. Generellt så är kejsarsnitt vanligare på mindre raser än de större. Båda corgiraserna anses friska men misstankar om eventuella bekymmer ska alltid stävjas genom avelsstrategier för att undvika att det blir ett problem i framtiden. :)
 
Nu har ju tråden hunnit braka iväg åt helt annat håll, men menar du alltså att alla whippar du känner, utan någon direkt träning, kommer riktigt bra på inkallning oavsett störning? Även om det dyker upp råttor/harar eller annat vilt? I så fall undrar jag verkligen vad sjutton som gått snett med whippetaveln!
Nej det menar jag inte. Jag menar inkallningen utan störning. Kommer det en hare eller liknande så är det so long and good bye.

Saluki däremot är ökända för att aldrig komma på inkallning. :devil:
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 409
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 902
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 135
Senast: nilie
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 807
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp