Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

nypet

Trådstartare
Vet inte om jag har lagt denna rätt, men det får vi hoppas.

Jag hämtade en häst igår. Det är några problem med honom, men jag fastnade för honom. Han är t.ex. inte vetbes. Men han ska vetbes nu när han är hos oss och om det är nåt fel på han får vi lämna tillbaka han.
Vi hade stora problem att lasta honom, det tog typ 2 timmar att lasta honom. vi var tvunga att köra direkt när han var inne i transporten så han skulle hitta lugnet. När vi kom hem med honom var han stressad och stirrig, kan det bero lite på att det va skymning? Han fick vara i en egen hage under natten bervid de andra hästarna. Idag tänkte jag åka ner och pyssla med honom lite, gosa och borsta. Men när jag kom in i stallet blev han jättejätte stirrig och gnäggade. jag försökte lugna honom men det gick inte jättebra. Vad ska jag göra? Är det ett dåligt köp? Jag tycker verkligen om honom, och dom jag köpte honom av var kassa på stora hästar. Ägaren hade aldrig sett honom galoppera t.ex. Jag var den första.
Kan nån bukare ge tips på hur jag ska få han lugn i stallet? Behöver han mer tid att vänja sig med den nya hagen eller ska vi ta med någon av de andra hästarna med in eller hur 17 ska vi göra? :(
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Luuuuuuugn, låt han få vänja sig vid det nya stället
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Han borde fått stå på stall med kompisar den första natten. Inte konstigt att han är stirrig och nervös. Flyttad från sin invanda miljö och släppt ensam i en främmande hage. Misstänker att den här hästen inte varit på så många ställen innan du kom och hämtade honom. Kanske inte ens last förut. Så försök att se saken ur hans synvinkel. Allt ät nytt och han är ensam utan sin gamla flock. Då kommer du lättare att förstå hur han reagerar och hur du ska hantera det. Att ha honom i stallet vid hanteringen nu i början är nog det bästa för både dig och hästen. Ta sedan små steg framåt i takt med han vänjer sig vid det nya och att du vänjer dig vid honom.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag håller med.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Snälla nån, han tas från sin invanda miljö till en ny med allt vad det innebär. Det kan i sämsta fall ta upp till några månader innan han har landat eller i bästa fall några få veckor.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Varför släppte ni ut i hagen över huvudtaget? Ska den va på lösdrift?
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Det är ganska vanligt att hästar kommer lite ur gängorna och visar upp ett ändrat beteende vid sådana här miljöbyten. Ibland tar det några dagar - ibland veckor och ibland t.o.m. månader.

Frågan du behöver ställa är antagligen om du har tillräcklig kunskap och erfarenhet att klara av hästen ifråga? Om han är nervöst lagd rent generellt kan han ju bli svår också i andra situationer.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Låt den vänja sig vid miljön. Min första häst blev också som tokig när hon fick komma in själv. Det var som att stå och borsta på en studsboll, med andra hästar inne var det en helt annan sak. Klart att hästen är spänd för den känner ju varken dig, de andra hästarna eller miljön. Ge den en chans att acklimatisera sig, tar olika lång tid beroende om vad den har för erfarenheter och hur hästen är funtad. Den kanske aldrig har gått själv tidigare.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag tycker absolut att hästen ska få vara med en annan häst både i hagen och inne. Det är tufft nog att byta miljö. Låt hästen komma in i rutinerna i stallet så fort som möjligt. Hur gör ni med de andra hästarna? När jag fick hem min häst gick hon in i rutinerna på en gång. Hon fick vara i en annan hage (men såg de andra och kunde känna deras lukt) de första två dagarna och introducerades sedan först för flockledaren (så att hon rättade in sig i ledet direkt) dagen efter fick hon gå ihop med båda hästarna som hon går ihop med nu. Viktigt är dock att man är där de första timmarna efter ihopsläppet. Mina hästar står ytterst sällan inne ensamma, då bara i samband med ridning.

När det gäller övrig stress så kan du gå ut och gå med hästen en liten sväng och lära känna den. Låt det ta tid!!!
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

nej, han står i en annan hage. Mindre lösdrift
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

okej. jag skulle ha släppt ihop denna häst med dom andra hästarna och sedan låta han aklimatisera (stavning?) sig i LUGN och ro.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag tycker att du ska släppa honom tillsammans med de andra hästarna, det mår han nog bättre av. Och låt han komma in i de vanliga rutinerna direkt så han vänjer sej. Liksom , gör precis som med de andra hästarna och inget speciellt med honom.
Klart han är stirrig och tittig när han kommer till en ny miljö, det är alla hästar mer eller mindre.

Lycka till =)
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

om hästen är ute på nätterna också är de kanske dumt att den står ensam, kanske kan släppa in bara en annan till den?
sen tar de tid för vissa hästar att lugna ner sej på nya ställen, fullt normalt..den kommer nog inte förbli sån.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag hade nästan reagerat mer om han INTE hade visat några nerver alls!;)

Tänk dig själv hurdana vi människor är första dagen i nya klassen, på det nya jobbet osv!

Så låt honom vara med de andra hästarna och gör ingenting mer än att visa ditt lugn när du tar in honom i stallet!
Kan nästan garantera att om några veckor är det en helt annan häst du har att göra med!
Först då vet du om det är ett bra köp eller inte!
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Tack för alla svar, verkligen! nu går han med de andra hästarna :)
Men jag behöver lite namnförslag, nån som har ett bra namn på en brun korsningshäst på 10 år? (A)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 071
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp