Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Det började f söndagen (2ra mars). vi åkte tillbaka med en häst jag hade haft på prov som inte passade mig alls, han var vild och jag klarade helt enkelt inte av honom i ridningen. När vi hade lämnat honom åkte vi för att kolla på hugo som stod bara några mil därifrån. vi mötte Hugos förra ägare (Dora, som nu kallas Kommendora i vår familj) Hon visade oss vägen till stallet. Vi kom in i stallet och där stod han. Stor liten mager stackare. Han såg jättestor ut. Större än 158. Hon tog ut honom och jag fick kolla på honom. Jag kände och klämde lite. här borde du sett frysmärkningenDet såg bra ut förutom att han var mager då. Jag frågade om han hade mask. -Nej, han springer runt i hagen med min hingst, sa hon. Sen satte hon på sadel och träns. Sen fick jag några gamla skruttiga tyglar som inte ens hörde till tränset, men vi dåg att tyglarna hängde där. Måste utrustningen matcha vid provridning?Sen tog hon ut honom och sa. Ni kan rida på den vägen där. Okej, en liten väg att rida på. Jippie..Trode du att ni skulle få hästen lastad och visad i ridhus? Var det avtalat? Men iaf, jag skrittade, travade, och galopperade. Han var lyhörd, han lydde bra och jag föll för honom direkt! Han var söt och helt underbar. så jag sa till min kompis som hade följt med mig att jag ville ha han. vi gick tillbaka och jag sa: Jag tar han. Dora sa att vi lika gärna kunde ta med honom hem så hontog av honom sadeln och så la pappa den i bilen. Sen tog hon av honom tränset, satte på honom grimman och la in tränset och täcket i bilen. Sen skulle vi lasta han. Men han gick in en bit, slängde sig baklänges och gick åt sidan, ja allt vad en tronsporträdd häst gör. Efter en timme ringde Dora till nåt "proffs" som hon kallade henne, kärringen som kom. När hon kom blev jag förvånad, kunde denna människa nåt om hästar? Han hade långa rödmålade naglar, en percing (stavning?) i näsan och rökte. Men hon spände upp linor runt transporten och drog och slet i Hugo. Han var vättskrämd. Sen sa hon: När vi fått in han måste ni åka på en gång! Sen kom en farbror och satte på Hugo tränset och han var mycket vänligare mot hugo. Medans kärringen slog och spiskade på Hugo. Farbrorn fick in honom i transporten men sen kastade sig hugo ut och tyglarna gick sönder. Tillslut fick vi iaf in han ochv sa att vi skulel rina när vi kom fram. Inte första eller sista hästen som är svårlastad/ elelr lastats klantigt. Fråga: varför lastade inte ni?När vi väl var hemma tog jag ut honom från transporten. Han var rädd och det lyste rädsla och osäkerhet om honom. vi gick runt lite med honom innan vi ställde han i lösdriften. Sen ringde Dora och frågade om pengarna. Okej. Han var inte besiktigad och hade inget pass och hon fårgade om pengarna?! Jag sa, vi måste besiktiga honom först. Tror sjutton hon vill ha pengarna, ni hade ju tagit hästen!

Dagen efter åkte jag ner direkt efter skolan för att se hur han hade det. Han var lugn i hagen, han kom galopperade till mig när jag kom. Jag tog in honom i stallet och där blev han jätterädd och stirrig ( såklart) Så jag tog ut honom igen och jag gosade med honom i hagen en stund.
Nästa dag ringde pappa mig när jag var i skolan och sa att Dora hade ringt och tjatat om pengarna igen! Pappa sa som jag hade gjort föregående kväll. Pappa sa till mig att min brors tjej skulle komma och kolla på Hugo och utrustningen. Hon kom och kollade på allt. hon tyckte han såg bra ut och så, men sadeln.., den kommer passa tills han får muskler (han är omusklad, ur kondis, stel) så då måste vi köpa ny sadel sen. Och, du fick med utrustning...
Dagen efter det (onsdag) åkte jag ner till stallet och då var lösdriftsägaren med mig. Hon berättade att hon hade vart nere hos Hugo någon timme den dagen oh sett att han var krubbitare och det hade inte Dora sagt. Gud va arg jag blev!
Torsdagen var jag ledig och då tog jag och min kompis med Hugo och Polo (en annan häst) på en promenad. vi gick ner till Vättern och myste på stranden. Hugo var lugn och nyfiken. Vi gjorde samma sak på fredagen fast vi gick e annan runda. Vi tog in Hugo och Polo i stallet för att borsta dem, då såg jag det. Han hade ett frysmärke på halsen, alltså en travare med!:angel: Jag smsade Dora på kvällen och frågade varför hon inte i all världens makt hade sagt att han var krubbitare OCH travare?! Och varför vi bara hade fått köpkontraket och inte hans papper. Hon blev skitförbannad och sa att han bara biter lite på trä och sen sa hon : Du bryr dig bara om papprerna och inte hästen. Jag har en annan tjej som bara bryr sig om hästen och inte papprerna! Hopp tänkte jag..
Lördagen sen. Då satte jag på sadeln och tänkte inte direkt rida, bara skritta omkring på banan medans min kompis tränade markarbete med sn häst. Han var coollugn och han var jätteduktig. Det var väl jättebra?Samma sak på söndagen. På söndagskvällen kollade vi upp han på den dr sidan någon tipsade om här. Och där fanns han minnsan!Hur var det nu med namn.. Men, ägaren var inte Dora utan någon annan snubbe! jag smsade Dora på kvällen och frågade vad hon fick med för papper när hon köpte honom. Några sms från Dora kommer här : "papper på ägarbyte. Nej, jag är ägaren och jag känner obehag med allt det här så jag tycker att ni ska få era 1500 (handpenging) kr tillbaka o jag hämtar totte i veckan.Jag har pappaer på det. det finns en annan tjej som vill ha han O jagtycker ni tänker bara på papper och inte på totte. Jag vill hämta han i veckan eftersom det inte känns bra för mig att o lämna han hos er.Det finns en annan tjej som vill provrida totte o verkar bry si med om honom än några papper. hon hade inga papper inte mtt fel. ni behöver inte höra av er mer för jag kommer och hämtar hästen i veckan. Nej, jag hämtar hästen och ni har inte lov att köpa hästen, o jag tycker inte om hur ni bara frågar om papper." Några sms som skickade oavbrutet i en halvtimme. Jag grät och grät. Pappa var ROSENRASANDE och slängde sig över telefonen för att ringa min brors tjej. Som i sin tur ringde till Dora. Dom pratde i över en timme. Och dom bestämde att vi skulle göra besiktningen. Om han inte gick igenom skulle Dora komma och hämta honom och om han gick igenom skulle hon få sina jävla pengar. dora hade även frågat:Har dom inga pengar eller?!
Han gick igenom besiktningen men vi kom fram till att han inte värd mer är 10 000 och hon skulle ha 15. Det borde ni kommit fram till tidigare i så fall, samt räknat med ev utrustning i prisetHan hade ju inget pass heller och den förra ägaren hade inte ändrats så vi kunde inte få tag på nåt pass. Jag ringde till Dora och sa att vi kunde inte köpa honom pga av passet och för att han är alldelses för dyr pga krubbitningen och trav. som hon inte ens hade sagt!? Jävla kärring. Hon sa att hon skulle ta reda på telefon numret till den förra ägaren som stod på internet. Nån halvtimme efter det ringer det en skum typ till min mobil. Det va kärringen med ringen i näsan som ringde och skällde ut mig. hon sa att jag skulle ta reda på person numme roch adresser och massa skit för att få tag i ett pass. Men va fan! Jag ORKAR INTE MED sånt tänkte jag. Jag vill ha en häst som kan, en som har pass och en som har/hade vettiga och snälla ägare. Undersökningsplikt?Jag bad pappa ringa upp dom och det gjorde han. Han sa, emma vill inte ha honom, hon orkar inte med mer. Dom tjatade och tjadte på honom i telefonen och jag kokade av ilska! Sen sa hon: Det är ditt fel att emma inte vill ha hästen, du är en dålig far sa dora till pappa. Då blev det droppen för mig. Det kom en hel tsumani ut mina ögon och jag skrek av ilska! Min pappa gör allt han kan för att jag ska få en bra häst! Han skyddar mig från trakasserierna som dom människorna utsätter oss för. tillslut sa dom. Ni måste komma tillbaka med honom i morgon annars polisanmäler jag er, sa dora.
igår(tisdag) vaknade jag av en massa sms som kom. typ 5-10 st alla från dora jäveln. Hon skrev: När ni kommer hit idag står polisen och väntar på er. Och massa hotelser! Att det var pappas fel att jag inte ville ha honom osv. Men det va ju helt fel. Det ÄR JU HON! det är ju hennes fel! Det är inget fel på hugo mer att han är krubbitare. Jag satt och mådde pissdåligt, jag hade inte ätit sen skolan föregående dag och allt var skit, jag var rädd för att pappa skulle hamna i fängelse eller nåt när vi kom dit oc allt var mitt fel! bara för att jag hade sett annonsen och fastnat för hästen skulle polisen ta pappa ifårn mig tänkte jag. Fatta att det var jobbigt. Har fått nog av deppande sen min pojvän gjorde slut och nu kom detta oxå!
Jag ringde och ringde till pappa men det var upptaget i nära en timme innan han ringde. Då hade han talat med Dora. Hon kunde pruta ner till 11 sa hon. Och en massa annat, kommer inte exakt ihåg va de pratade om. Sen bestämde deatt Dora fixar pass och vi köper honom. Sen hände detta med skadan då.
Sen igår har jag haft en jobbig känsa av att vi inte komemr få nåt pass och ägarbyte. Vilket oxå tar på krafterna!

Jag förklarar dåligt, men jag hoppas ni förstår lite. INGA KLAGOMÅL TACK!! Så gick det till på ett ungefär. Det har vart mycket tårar fårn min sida, ett badkar kanske?
Jag kan oxå säga att hon sa att hon hade massa andra köpaer som ville ha honom, men samtidigt la hon ut en ny annons på h*****t. hur dum tror hon att jag är?

Förlåt att det blev så långt men hoppas ni orkar läsa


Ledssen att det varit mycket strul, men orsken ligger nog de facto en hel del hos er.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag klagar absolut INTE på dig.
Tvärtom! :bow:
Ni har inga fel gjort och du och din pappa verkar vara väldigt måna om Hugo och betydligt lämpligare hästägare än säljaren.

Du behöver inte vara rädd el nervös.
För om jag utgår ifrån ditt inlägg så är det hon som inte har skött sina åtaganden som säljare.

Stå på dig och orka kämpa!

Vet du, jag tror att du kan ringa till STC och fråga dem hur du ska gå tillväga med ägarbytet.
Detta är inget ovanligt dessvärre.

Jag hade en gång en travar-valack där ägaren på STC:s hemsida inte gick att finna nånstans.
Enligt sägen ville han ha det så, just för att vara säker på att hästen levde, eller att den inte skulle ingå i trav igen.

De på STC att får du inte tag på honom så återkom igen så ska vi se vad vi kan göra.
Jag gjorde aldrig det för det kändes aldrig behövligt.
Jag hade ju ett utförligt kontrakt där jag stod som köpare på hästen.

Hoppas verkligen att det löser sig nu och du SLIPPER mer kontakt med denna Dora.

Kram till dig!
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Vilken otrevlig människa du råkat ut för.
Jag hoppas det löser sig med hästen så att ni får ägarpappare och pass på den till slut.

Enklast är att ni ser till att ordna passet själva, annars lär ni aldrig få något av den där struliga människan.

/M
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Asså visst var det lite fel hos också så, eftersom vi inte pratade igenom nåt innan vi åkte därifrån. Men jag är så himla glad att jag räddade min lilla fining från det hemska stället!
Tack Ika77. vi bör inte ha någon mer kontakt med henne nu. nu är det jag och hugo som ska bilda en relation :D
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Asså visst var det lite fel hos också så, eftersom vi inte pratade igenom nåt innan vi åkte därifrån. Men jag är så himla glad att jag räddade min lilla fining från det hemska stället!
Tack Ika77. vi bör inte ha någon mer kontakt med henne nu. nu är det jag och hugo som ska bilda en relation :D

Ja det förklarar ju varför hästen var tokstirrig... :D
Komma från ett sådant ställe kan ju göra vem som helst nervös!

Det som är det roligaste i detta och som jag tycker att du ska ta med dig är att allt hon anklagat er för kan ju direkt vändas tillbaka mot henne. Som man känner andra, känner man sig själv...
Hon verkade ha försökt med alla medel att lura er på pengar. Som jag har förstått det så ligger snittpriset för en v-blodstravare på runt 10 000, oftast lägre. Hon borde därför vara mer än nöjd om hon fick 11 000 för honom utan pass och allt.
Om ni gör en kreditupplysning på henne så har hon säkert skulder upp över öronen.
Det är hon som har gjort fel och ägnar sig åt i mina ögon bedrägerier.
Så gå stärkt ur situationen och lägg detta och k*rringen bakom dig!

Massor av lycka till kramar till dig och Hugo! :)
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Åh, sånna här inlägg blir man glad av. Även i sånna här situationer :smirk: Vi kollade faktiskt upp henne på internet för någon dag sen och då skulle hon sälja massa annat oxå. Det är tydligt att hon har antingen skulder eller så kanske hon ska köpa nåt annat :O Och vi försökte även pruta ner till 10 000 om hon fick tillbaka sadeln för den kommer ändå inte passa sen. Men då hotade hon oss med polisen igen så, så jag får sörsöka sälja den sen istället -.-' :mad:

Tack tack! :)
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Du hör ju själv hur amatörmässigt detta llåter eller. Tar hem en häst man inte ens vet namnet på. QUOTE]

Måste säga att ibland tycker jag vissa hårdrar lite väl mkt. Jag har själv varit i en liknande situation. Jag var i england för att titta på ett riktigt fint shiresto som jag blivit rekommenderad och efter att ha varit där körde jag vidare till en annan uppfödare och där stod 4 riktigt magra anskrämliga stackare. Utan att fråga om stam , namn och ålder så frågade jag gubb:devil: 2 frågor. 1: Har de pass 2: Hur mkt ska du ha? Me to the rescue....:angel:

Jag köpte alla 4 och tog dem till sverige. Idag är de friska , välmående och lyckliga. 3 av dem sålde jag vidare till goda vänner och en har jag behållt. Tävlar mkt med henne idag.

Det jag vill komma till är att ibland är man kanske inte så genomtänkt och så djävla duktig men det kan sluta hur bra som helst!!
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Oj, vad jobbigt du haft det. Tur att Hugo är din nu, och du får lite lugn och ro.

På din berättelse låter det som om du och din familj ställt alldeles rimliga krav. Det är ju en solklar självklarhet att papperen ska vara ok, passet ska finnas, ägarskifte ska ske osv. Ni verkar ha haft ordentlig otur med säljaren.

Det enda ni kan lära er inför en framtida ev affär är att inte ta hem hästen innan ni har reglerat överenskommelser i ett kontrakt. Då kan man slippa sånt här tjafs. :)

Hoppas allt löser sig och du utan problem kan registrera dig som ägare. Försök ordna det nu snarast!

Jag hoppas att du och Hugo får det bra tillsammans. Travare är trevliga hästar. Vi har haft några och de är bra skogsmullekompisar! Många tycker det är kul med hoppning och så där.

Lycka till med din häst! :)

Norrland
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Om du har sparat sms så har du ju bra bevis på att hon har hotat er. OM det nu skulle bli mera strul Så spara dom tills du har fått passet. Skriv även i kontraktet att passet SKA vara fixat innom en viss tid annar så ska säljaren betala tillbaka tex. 5000 kr.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Search: Va roligt att höra att de mår bra idag. Jag vill verkligen tro att jag och Hugo kommer bli bra kompisar många år framöver. Han är ju trots allt rätt ung ännu :)

Åke: Det där med smsen har jag redan gjort. Sparat dom på själva mobilen så kan dom inte komma bort!

norrland65: Precis, man lär ju av sina misstag som man brukar säga. Men förhoppningsvis dröjer det till nästa hästköp iaf. Jag vill ha Hugo många år :D

Jag kan tilllägga att Hugos ben läker väldigt bra :O Och han börjar få lite mer hull på magen nu när han få så jädra mycket mat. Och idag kapade jag av den hemska fula manen så nu ser han ut som en ridhäst isf ridtravre (A) Jag blir så lycklig varje gång jag ser han! Det är väl så det ska va ;D :love: Jag ska ta några bilder på han snart
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Ett tips!
Ta kontakt med den som står registrerad som ägare.
Hästen kan vara utlånad på foder till människan som nu försöker sälja hästen till dig. Har en bekant som råkat ut för en liknande situation så det förekommer! Hela historien låter ju lite skum...
Hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig och hästen!
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Har gjort det. Pass är på väg och allt är rätt bra nu :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 001
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp