Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Det är mycket värre än ni tror. Jag mår skitdåligt pga av det som hänt dom 2 senaste kvällarna. åh! PISS va dåligrt ajag mår. Jag porkar inte mer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

förlåt, men jag måste skriva av mig lite
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Nämen...:crazy:
Kan du inte försöka förklara vad det är som har hänt?
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Men nej, vad händer?

Är det dom fd. ägarna som har ångrat sig och skyller på att hästen är dålig..
Tänkte på det du skrev alltså!!

Hoppas att du orkar komma in och skriva men framför allt hoppas jag att det löser sig!
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag vet inte om det har ordnat sig. Men jag mår så dåligt mentalt. Jag vet inte vad som kommer hända eller något. Jag kan berätta snart.. inte ännu
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Nu har jag också läst igenom hela tråden och vill också gärna veta varför det inte blir något köp
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Nu har jag också läst igenom hela tråden och vill också gärna veta varför det inte blir något köp

Samma här... Jag hoppas det löser sig då du verkligen gillade hästen...bry dig inte om vad vissa skrivit...så e det tyvärr här på buke...ibland blir man påhoppad av besservisser typer..
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Snälla du.
Travare har ETT namn. Sedan kan de ha 40 smeknamn...

Lyssna på namnet? Det är det många som INTE gör.

Fråga: Vad heter hästen??

Vad spear ett namn för roll. Min ponny kallas lukas och har hetat det i tja 16 år, men heter egentligen Nelson. I passet står det nelson, men han är min lukas. Fick inte veta att han hette lukas förrän jag fick betäckningsrapporten och då hade jag känt honom nästan ett år redan och han var redan min lukas.

Namnet på hästen spelar ingen roll så länge båda parter trivs.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Snälla du.
Travare har ETT namn. Sedan kan de ha 40 smeknamn...

Lyssna på namnet? Det är det många som INTE gör.

Fråga: Vad heter hästen??

Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara så viktigt.
Hon köpte hästen som Totte från någon ägare som uppenbarligen hade ännu mindre koll än TS.
Ts försöker åtminstone göra saker rätt nu, som vet.bes, pass osv...

Jag köpte min travare som 'smeknamn' och det var inte förrän kanske två år senare som vi kollade hennes frysmärk mot atghemsidan och fick veta det "riktiga" namnet.
Då var det heller inte aktuellt med hästpass så vi hade inga papper.
Inte mådde hon sämre för det.

Delar av de övriga besluten ts gjort kanske inte var så genomtänkta alltid, men precis som Alltid Hanna skrev så har hon säkert tagit lärdom av det nu.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Namn= identitet på hästen.
Travarna är dessutom frysmärkta för att inga förväxlingar ska ske.

Dessutom är det väldigt logiskt att hästen INTE lyssnar på ett namn den inte känner.

Genom hästens "dopnamn" kan man få reda på en hel del om dess tidigare liv.
Finns ingen anledning att byta namn på hästar anser jag. Sedan kan man för hemmabruk kalla dem Otto elelr vad som helst. Men namnet är namnet.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Hörni, det här med namnet är bra nu. inget mer Tjafs om det mer tack! Han heter Shangrila men jag kallar han för Hugo. Punkt slut.
Men det blev ett köp i går i alla fall. 11 mars 2008 blev jag förförsta gången i mitt 14 åriga liv hästägare ;D
Men i går häne det som inte fick hända. Pappa ringde till mig på morgonen (jag var hemma från skolan för jag mådde dåligt av det här med hästköperiet) och sa att jag var tvungen att ta mig ner till stallet på en gång för hugo ade skadat sig. Jag och mamma åkte ner på en gång och vi mötte stallägaren som höll i honom. Han hade antagligen blitt rädd för nåt, eller velat komma in till de andra, vad vet vi? I alla fall. Han hade sparkat av en stolpe, fastnat i eltråden, han fick panik och trog sig loss. och då gick hela staketet sönder. Dom andra hästarna sprang ut från hagen, skit glada för att få käk. Medans lilla Hugo stod och var skiträdd. När jag kom dit höll stallägaren i honom. Han hade ett långt brännmärke på högerbak. Det va inget blodigt som tur var. Och så tog vi in han i stallet med en annan häst så han skulle slippa stå själv inne. När han gick haltade han dock inte vilket är mycket bra! Vi stöljde av brännmärket och smörjde med zinkpasta. Sen fick vi låna en av boxarna i stallet, men sen kom vi på de att det är ju bättre om han rör på sig så det inte svullnar eftersom han inte var halt. Så han fick stå i en annan hage. Jag var skiträdd att han skulle bryta sig ut därifrån med och skada sig ännu mer. Men när jag kom dit på kvällen stod han där och såg olycklig ut. vi tog in han. smörjde igen och sen bytte vi hage igen som var lite bättre. vi gav han 2 stora ikea påsar med hö (han är rätt mager och vet saatt han ska ha misnt 12kg hö per dag) Runt 10 kg fick han då. När jag släppte honom var han naturligtvis rädd. Det var ju mörkt oxå. Och sen åkte vi hem. Stall/lösdrift ägaren skulle ringa nu på morgonen om nåt knas hade hänt. Men inget har hänt så jag tror han har klarat sig bra i den hagen. Jag ska snart cykla ner och smörja och ge han massvis med gos och mat. Det var det som hände i går när vi köpte han. Men veckan innan det har vart förjävlig med han förra ägare. Om ni vill veta det med så får ni välsäga till.
Inga klagomål tack!
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Vad tråkigt att han skulle skada sig det första han gör men tur att det inte var värre.

Berätta nu för oss vad problemet var med de gamla ägarna.
Trots de "klagande" inlägg du fått så kanske du ändå kan få några tröstande ord om det som hände och du slipper bära på det själv.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Hörni, det här med namnet är bra nu. inget mer Tjafs om det mer tack! Han heter Shangrila men jag kallar han för Hugo. Punkt slut.
Men det blev ett köp i går i alla fall. 11 mars 2008 blev jag förförsta gången i mitt 14 åriga liv hästägare ;D
Men i går häne det som inte fick hända. Pappa ringde till mig på morgonen (jag var hemma från skolan för jag mådde dåligt av det här med hästköperiet) och sa att jag var tvungen att ta mig ner till stallet på en gång för hugo ade skadat sig. Jag och mamma åkte ner på en gång och vi mötte stallägaren som höll i honom. Han hade antagligen blitt rädd för nåt, eller velat komma in till de andra, vad vet vi? I alla fall. Han hade sparkat av en stolpe, fastnat i eltråden, han fick panik och trog sig loss. och då gick hela staketet sönder. Dom andra hästarna sprang ut från hagen, skit glada för att få käk. Medans lilla Hugo stod och var skiträdd. När jag kom dit höll stallägaren i honom. Han hade ett långt brännmärke på högerbak. Det va inget blodigt som tur var. Och så tog vi in han i stallet med en annan häst så han skulle slippa stå själv inne. När han gick haltade han dock inte vilket är mycket bra! Vi stöljde av brännmärket och smörjde med zinkpasta. Sen fick vi låna en av boxarna i stallet, men sen kom vi på de att det är ju bättre om han rör på sig så det inte svullnar eftersom han inte var halt. Så han fick stå i en annan hage. Jag var skiträdd att han skulle bryta sig ut därifrån med och skada sig ännu mer. Men när jag kom dit på kvällen stod han där och såg olycklig ut. vi tog in han. smörjde igen och sen bytte vi hage igen som var lite bättre. vi gav han 2 stora ikea påsar med hö (han är rätt mager och vet saatt han ska ha misnt 12kg hö per dag) Runt 10 kg fick han då. När jag släppte honom var han naturligtvis rädd. Det var ju mörkt oxå. Och sen åkte vi hem. Stall/lösdrift ägaren skulle ringa nu på morgonen om nåt knas hade hänt. Men inget har hänt så jag tror han har klarat sig bra i den hagen. Jag ska snart cykla ner och smörja och ge han massvis med gos och mat. Det var det som hände i går när vi köpte han. Men veckan innan det har vart förjävlig med han förra ägare. Om ni vill veta det med så får ni välsäga till.
Inga klagomål tack!

Hej! Ännu en lycklig hästägare alltså, vad kul! :)

Lite tips och råd från mig bara:
Lämna inte en häst ensam i hagen, för både din och hästens skull. Stor risk för brännsår och trassliga staket och en uppskärrad häst och en lika uppskärrad ägare.

Min häst som jag haft i ca ett år blir fortfarande rädd vid främmande situationer. Bara att hålla ut och hålla sig lugn samt se till att lära sig massor på kuppen. Om ett par år känner ni varandra och både du och hästen kan förutse vad som kommer att hända i olika situationer.

Allt som har med hästar att göra tar oändligt mycket tid. Man kan aldrig stressa fram något, detta gäller inte bara unghästar.

Skador under de första veckorna som hästägare är MYCKET VANLIGT, bland annat därför som försäkringsbolagen har en karenstid på 20 dagar på alla försäkringar...

Om du känner dig osäker på något så fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite men kom ihåg att vissa saker måste man få lova att lära sig på egen hand utan en massa dumma kommentarer från folk som kan och vet allt och som det vimmlar av här på forumet.

Lycka till med din häst! Han kommer säkert att bli jättefin och din bästa kompis för lång tid framöver! :)
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Hörni, det här med namnet är bra nu. inget mer Tjafs om det mer tack! Han heter Shangrila men jag kallar han för Hugo. Punkt slut.
Men det blev ett köp i går i alla fall. 11 mars 2008 blev jag förförsta gången i mitt 14 åriga liv hästägare ;D
Men i går häne det som inte fick hända. Pappa ringde till mig på morgonen (jag var hemma från skolan för jag mådde dåligt av det här med hästköperiet) och sa att jag var tvungen att ta mig ner till stallet på en gång för hugo ade skadat sig. Jag och mamma åkte ner på en gång och vi mötte stallägaren som höll i honom. Han hade antagligen blitt rädd för nåt, eller velat komma in till de andra, vad vet vi? I alla fall. Han hade sparkat av en stolpe, fastnat i eltråden, han fick panik och trog sig loss. och då gick hela staketet sönder. Dom andra hästarna sprang ut från hagen, skit glada för att få käk. Medans lilla Hugo stod och var skiträdd. När jag kom dit höll stallägaren i honom. Han hade ett långt brännmärke på högerbak. Det va inget blodigt som tur var. Och så tog vi in han i stallet med en annan häst så han skulle slippa stå själv inne. När han gick haltade han dock inte vilket är mycket bra! Vi stöljde av brännmärket och smörjde med zinkpasta. Sen fick vi låna en av boxarna i stallet, men sen kom vi på de att det är ju bättre om han rör på sig så det inte svullnar eftersom han inte var halt. Så han fick stå i en annan hage. Jag var skiträdd att han skulle bryta sig ut därifrån med och skada sig ännu mer. Men när jag kom dit på kvällen stod han där och såg olycklig ut. vi tog in han. smörjde igen och sen bytte vi hage igen som var lite bättre. vi gav han 2 stora ikea påsar med hö (han är rätt mager och vet saatt han ska ha misnt 12kg hö per dag) Runt 10 kg fick han då. När jag släppte honom var han naturligtvis rädd. Det var ju mörkt oxå. Och sen åkte vi hem. Stall/lösdrift ägaren skulle ringa nu på morgonen om nåt knas hade hänt. Men inget har hänt så jag tror han har klarat sig bra i den hagen. Jag ska snart cykla ner och smörja och ge han massvis med gos och mat. Det var det som hände i går när vi köpte han. Men veckan innan det har vart förjävlig med han förra ägare. Om ni vill veta det med så får ni välsäga till.
Inga klagomål tack!

Bra att det ordnat sig. MEN byt stall så du kan ta in honom! En box är en självklarhet även om man har dem på lösdrift! Skulle han bli ordentligt skadad och fått ställas på box, Vad hade du gjort då?...
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

MaRomer:Om han hade blitt ordentligt skadad hade han fått åka till ett stall i närheten. Det har vi kollat upp.

Zephira: Tack för dina tips! :)
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Det började f söndagen (2ra mars). vi åkte tillbaka med en häst jag hade haft på prov som inte passade mig alls, han var vild och jag klarade helt enkelt inte av honom i ridningen. När vi hade lämnat honom åkte vi för att kolla på hugo som stod bara några mil därifrån. vi mötte Hugos förra ägare (Dora, som nu kallas Kommendora i vår familj) Hon visade oss vägen till stallet. Vi kom in i stallet och där stod han. Stor liten mager stackare. Han såg jättestor ut. Större än 158. Hon tog ut honom och jag fick kolla på honom. Jag kände och klämde lite. Det såg bra ut förutom att han var mager då. Jag frågade om han hade mask. -Nej, han springer runt i hagen med min hingst, sa hon. Sen satte hon på sadel och träns. Sen fick jag några gamla skruttiga tyglar som inte ens hörde till tränset, men vi dåg att tyglarna hängde där. Sen tog hon ut honom och sa. Ni kan rida på den vägen där. Okej, en liten väg att rida på. Jippie.. Men iaf, jag skrittade, travade, och galopperade. Han var lyhörd, han lydde bra och jag föll för honom direkt! Han var söt och helt underbar. så jag sa till min kompis som hade följt med mig att jag ville ha han. vi gick tillbaka och jag sa: Jag tar han. Dora sa att vi lika gärna kunde ta med honom hem så hontog av honom sadeln och så la pappa den i bilen. Sen tog hon av honom tränset, satte på honom grimman och la in tränset och täcket i bilen. Sen skulle vi lasta han. Men han gick in en bit, slängde sig baklänges och gick åt sidan, ja allt vad en tronsporträdd häst gör. Efter en timme ringde Dora till nåt "proffs" som hon kallade henne, kärringen som kom. När hon kom blev jag förvånad, kunde denna människa nåt om hästar? Han hade långa rödmålade naglar, en percing (stavning?) i näsan och rökte. Men hon spände upp linor runt transporten och drog och slet i Hugo. Han var vättskrämd. Sen sa hon: När vi fått in han måste ni åka på en gång! Sen kom en farbror och satte på Hugo tränset och han var mycket vänligare mot hugo. Medans kärringen slog och spiskade på Hugo. Farbrorn fick in honom i transporten men sen kastade sig hugo ut och tyglarna gick sönder. Tillslut fick vi iaf in han ochv sa att vi skulel rina när vi kom fram. När vi väl var hemma tog jag ut honom från transporten. Han var rädd och det lyste rädsla och osäkerhet om honom. vi gick runt lite med honom innan vi ställde han i lösdriften. Sen ringde Dora och frågade om pengarna. Okej. Han var inte besiktigad och hade inget pass och hon fårgade om pengarna?! Jag sa, vi måste besiktiga honom först.

Dagen efter åkte jag ner direkt efter skolan för att se hur han hade det. Han var lugn i hagen, han kom galopperade till mig när jag kom. Jag tog in honom i stallet och där blev han jätterädd och stirrig ( såklart) Så jag tog ut honom igen och jag gosade med honom i hagen en stund.
Nästa dag ringde pappa mig när jag var i skolan och sa att Dora hade ringt och tjatat om pengarna igen! Pappa sa som jag hade gjort föregående kväll. Pappa sa till mig att min brors tjej skulle komma och kolla på Hugo och utrustningen. Hon kom och kollade på allt. hon tyckte han såg bra ut och så, men sadeln.., den kommer passa tills han får muskler (han är omusklad, ur kondis, stel) så då måste vi köpa ny sadel sen.
Dagen efter det (onsdag) åkte jag ner till stallet och då var lösdriftsägaren med mig. Hon berättade att hon hade vart nere hos Hugo någon timme den dagen oh sett att han var krubbitare och det hade inte Dora sagt. Gud va arg jag blev!
Torsdagen var jag ledig och då tog jag och min kompis med Hugo och Polo (en annan häst) på en promenad. vi gick ner till Vättern och myste på stranden. Hugo var lugn och nyfiken. Vi gjorde samma sak på fredagen fast vi gick e annan runda. Vi tog in Hugo och Polo i stallet för att borsta dem, då såg jag det. Han hade ett frysmärke på halsen, alltså en travare med! Jag smsade Dora på kvällen och frågade varför hon inte i all världens makt hade sagt att han var krubbitare OCH travare?! Och varför vi bara hade fått köpkontraket och inte hans papper. Hon blev skitförbannad och sa att han bara biter lite på trä och sen sa hon : Du bryr dig bara om papprerna och inte hästen. Jag har en annan tjej som bara bryr sig om hästen och inte papprerna! Hopp tänkte jag..
Lördagen sen. Då satte jag på sadeln och tänkte inte direkt rida, bara skritta omkring på banan medans min kompis tränade markarbete med sn häst. Han var coollugn och han var jätteduktig. Samma sak på söndagen. På söndagskvällen kollade vi upp han på den dr sidan någon tipsade om här. Och där fanns han minnsan! Men, ägaren var inte Dora utan någon annan snubbe! jag smsade Dora på kvällen och frågade vad hon fick med för papper när hon köpte honom. Några sms från Dora kommer här : "papper på ägarbyte. Nej, jag är ägaren och jag känner obehag med allt det här så jag tycker att ni ska få era 1500 (handpenging) kr tillbaka o jag hämtar totte i veckan.Jag har pappaer på det. det finns en annan tjej som vill ha han O jagtycker ni tänker bara på papper och inte på totte. Jag vill hämta han i veckan eftersom det inte känns bra för mig att o lämna han hos er.Det finns en annan tjej som vill provrida totte o verkar bry si med om honom än några papper. hon hade inga papper inte mtt fel. ni behöver inte höra av er mer för jag kommer och hämtar hästen i veckan. Nej, jag hämtar hästen och ni har inte lov att köpa hästen, o jag tycker inte om hur ni bara frågar om papper." Några sms som skickade oavbrutet i en halvtimme. Jag grät och grät. Pappa var ROSENRASANDE och slängde sig över telefonen för att ringa min brors tjej. Som i sin tur ringde till Dora. Dom pratde i över en timme. Och dom bestämde att vi skulle göra besiktningen. Om han inte gick igenom skulle Dora komma och hämta honom och om han gick igenom skulle hon få sina jävla pengar. dora hade även frågat:Har dom inga pengar eller?!
Han gick igenom besiktningen men vi kom fram till att han inte värd mer är 10 000 och hon skulle ha 15. Han hade ju inget pass heller och den förra ägaren hade inte ändrats så vi kunde inte få tag på nåt pass. Jag ringde till Dora och sa att vi kunde inte köpa honom pga av passet och för att han är alldelses för dyr pga krubbitningen och trav. som hon inte ens hade sagt!? Jävla kärring. Hon sa att hon skulle ta reda på telefon numret till den förra ägaren som stod på internet. Nån halvtimme efter det ringer det en skum typ till min mobil. Det va kärringen med ringen i näsan som ringde och skällde ut mig. hon sa att jag skulle ta reda på person numme roch adresser och massa skit för att få tag i ett pass. Men va fan! Jag ORKAR INTE MED sånt tänkte jag. Jag vill ha en häst som kan, en som har pass och en som har/hade vettiga och snälla ägare. Jag bad pappa ringa upp dom och det gjorde han. Han sa, emma vill inte ha honom, hon orkar inte med mer. Dom tjatade och tjadte på honom i telefonen och jag kokade av ilska! Sen sa hon: Det är ditt fel att emma inte vill ha hästen, du är en dålig far sa dora till pappa. Då blev det droppen för mig. Det kom en hel tsumani ut mina ögon och jag skrek av ilska! Min pappa gör allt han kan för att jag ska få en bra häst! Han skyddar mig från trakasserierna som dom människorna utsätter oss för. tillslut sa dom. Ni måste komma tillbaka med honom i morgon annars polisanmäler jag er, sa dora.
igår(tisdag) vaknade jag av en massa sms som kom. typ 5-10 st alla från dora jäveln. Hon skrev: När ni kommer hit idag står polisen och väntar på er. Och massa hotelser! Att det var pappas fel att jag inte ville ha honom osv. Men det va ju helt fel. Det ÄR JU HON! det är ju hennes fel! Det är inget fel på hugo mer att han är krubbitare. Jag satt och mådde pissdåligt, jag hade inte ätit sen skolan föregående dag och allt var skit, jag var rädd för att pappa skulle hamna i fängelse eller nåt när vi kom dit oc allt var mitt fel! bara för att jag hade sett annonsen och fastnat för hästen skulle polisen ta pappa ifårn mig tänkte jag. Fatta att det var jobbigt. Har fått nog av deppande sen min pojvän gjorde slut och nu kom detta oxå!
Jag ringde och ringde till pappa men det var upptaget i nära en timme innan han ringde. Då hade han talat med Dora. Hon kunde pruta ner till 11 sa hon. Och en massa annat, kommer inte exakt ihåg va de pratade om. Sen bestämde deatt Dora fixar pass och vi köper honom. Sen hände detta med skadan då.
Sen igår har jag haft en jobbig känsa av att vi inte komemr få nåt pass och ägarbyte. Vilket oxå tar på krafterna!

Jag förklarar dåligt, men jag hoppas ni förstår lite. INGA KLAGOMÅL TACK!! Så gick det till på ett ungefär. Det har vart mycket tårar fårn min sida, ett badkar kanske?
Jag kan oxå säga att hon sa att hon hade massa andra köpaer som ville ha honom, men samtidigt la hon ut en ny annons på h*****t. hur dum tror hon att jag är?

Förlåt att det blev så långt men hoppas ni orkar läsa
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 046
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp