Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag hade haft en häst på prov och då han inte passade mig så åkte vi och lämnade tillbaka honom, efter vi hade lämnat tillbak honom åkte vi och kollade på tit-ut/Hugo som låg i samma område. Då tyckte ägaren att det var lika bra (om jag föll för honom) att vi tog med honom hem på samma gång. Men som sagt, han var lite svårlastad..

Han har lugnat ner sig betydligt mycket! Han är en helt underbar hela han och jag hoppas så innerligt att han går i genom besiktningen. Vet kommer på måndag och om han går i genom köper vi honom om inte så lämnar vi tillbaka honom.

Tack så mycket :)
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

haha, jag tänkte faktiskt kalla honom det i början. Får se om jag ska göra det eller om det bara blir hugo till sist ;D
Han är jättego och lugn nu. Han kommer jättebra överens med de andra hästarna och han är nyfiken men ändå försiktig. Jag tycker om honom hur mycket som helst och jag vill bara han ska gå i genom vet bes! :crazy::rofl:
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Vad härligt att han lugnat sig :) hoppas att han går igenom besiktningen nu då så att han inte behöver åka transport igen, på så kort tid. och självklart Så att du får ha kvar honnom!

Varmblodstravare är jätte härliga har själv en (som jag tuvärr måste sälja nu)
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

min häst var oxå stirrig och så den första veckan men nu efter 2 veckor trivs vi riktigt bra ihop och han trivs :)
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

svarar på båda er här.
Ja, det är verkligen jättekul att han är så lugn nu :O :D Jag blir verkligen fruktansvärt ledsen om han inte går i genom alltså. Min starka sida är inte att ringa på annonser direkt.. så jag hoppas han kommer vara i min ägo! :rofl::love:
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

haha, jag tänkte faktiskt kalla honom det i början. Får se om jag ska göra det eller om det bara blir hugo till sist ;D
Han är jättego och lugn nu. Han kommer jättebra överens med de andra hästarna och han är nyfiken men ändå försiktig. Jag tycker om honom hur mycket som helst och jag vill bara han ska gå i genom vet bes! :crazy::rofl:

Skönt att höra att det funkar bättre nu.
Jag ska hålla alla tummar för dig att han går igenom.
Hoppas hoppas. :)
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag hade haft en häst på prov och då han inte passade mig så åkte vi och lämnade tillbaka honom, efter vi hade lämnat tillbak honom åkte vi och kollade på tit-ut/Hugo som låg i samma område. Då tyckte ägaren att det var lika bra (om jag föll för honom) att vi tog med honom hem på samma gång. Men som sagt, han var lite svårlastad..

Han har lugnat ner sig betydligt mycket! Han är en helt underbar hela han och jag hoppas så innerligt att han går i genom besiktningen. Vet kommer på måndag och om han går i genom köper vi honom om inte så lämnar vi tillbaka honom.

Tack så mycket :)

Du hör ju själv hur amatörmässigt detta llåter eller. Tar hem en häst man inte ens vet namnet på. Kastar ut densjälv i mörkret i en taggtrådshage och sedan undrar varför den är så stirrig..:crazy: Snälla du.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Håller oxå alla tummar för att han ska gå helt igenom!! Sedan vill vi ha fler bilder! :bump:
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Du hör ju själv hur amatörmässigt detta llåter eller. Tar hem en häst man inte ens vet namnet på. Kastar ut densjälv i mörkret i en taggtrådshage och sedan undrar varför den är så stirrig..:crazy: Snälla du.

Ja.
Kan hålla med dig lite där angående beslut om hage och det..... :crazy:

Själv brukar jag ställa hästen i en trygg ombonad box med hästkompis i stallet med massa gott hö innan jag släpper ut.
Oftast dagen efter om det är senare än typ 14.
Annars kan jag låta stå inne ett litet tag och sen släppa ut med EN hästkompis så de får hälsa.
Sen om det finns fler så släpper jag in resten när de 2 har lugnat sig.

Hade inte vågat den gå själv ute just för att jag inte känner hästen.
Man vet ju aldrig hur flockbunden hästen är och om den kanske vill ta sig ut till de andra hästarna. :crazy:
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag slängde ut i hagen i princip direkt vid senaste flytten. Fast då var det två hästar som gått i samma hage innan flytten och fick stå tillsammans i nya hagen, borde kännas tryggare då. Tror de skulle ha blivit mer uppstressade av att vara ensamma hästar inne i nytt stall när de var vana vid att vara ute länge.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag kan berätta att vi har flyttat honom till en annan lösdrift nu. Han går fortfarande ensam,(p.g.a att vi vill inte riskera att de andra hästarna skadar honom när han inte är vet bes än!) med går granne med de andra hästarna och bor vägg i vägg med de andra hästarna.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Om vi hade haft ett eget stall så är det liksom sj'lvklart att han skulle fått stå där inne. Men våra hästar var inackoreade i grannstallet. När nån inspektör var här och kollade hagar och stallet och så sa hon att det va alldeles för låg i tak och iomed det blev det för dåligt ventelation i stallet därför får det inte vara mer än 3 hästar där inne. Det va 4 hästar där inne då, eftersom det va sommar så började vi bygga en lösdrift till vntern.
Nu har grannarna som äger stallet köpt en till häst och nu är stallet fullt, enligt inspektören.

Därför hade vi ingen tillgång till box. Vi tänkte fråga om vi kunde få låna en box över natten men så fanns det ingen box som va tillräckligt stor för han. Bara en ponny box och han är stor häst.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

När nån inspektör var här och kollade hagar och stallet och så sa hon att det va alldeles för låg i tak och iomed det blev det för dåligt ventelation i stallet därför får det inte vara mer än 3 hästar där inne. Det va 4 hästar där inne då, eftersom det va sommar så började vi bygga en lösdrift till vntern.
Nu har grannarna som äger stallet köpt en till häst och nu är stallet fullt, enligt inspektören.

Därför hade vi ingen tillgång till box. Vi tänkte fråga om vi kunde få låna en box över natten men så fanns det ingen box som va tillräckligt stor för han. Bara en ponny box och han är stor häst.

Vad jag vet får man inte ha mer än 4 hästar utan att göra speciell ansökan om det, vare sig man har dem i lösdrift eller uppstallade? Ska man bygga eller bygga om stall till 5 hästar eller mer måste man göra förprövning hos Länsstyrelsen. Men det sa säkert djurskyddsinspektören till gårdsägarna när de var och inspekterade.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Han gick igenom besiktningen. Men
allt skiter sig och nu kan jag inte köpa honom. Varför har jag sån jävla otur?! VARFÖR VARFÖR?! Antingen är ägaren bra och hästen dålig ellertvärt om. Finns inte både och? Jag trodde inte det va såhär förjävligt att hitta häst :'(

Jag kan inte köpa honom av flera orsaker som jag inte kan skriva här..
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

ett tips innan du sedan köper häst,

Fixa stallplats (godkänd sådan) innan
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Men stackars :(... Varför blev det knas nu då, han gick ju igenom besiktningen??
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Det kanske var lika bra att du inte fick honom....
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Men hon är ju ledsen nu, väx upp och lägg av med sandlådefasonerna! :devil:

Visst, jag håller med om att köpet inte var det proffsigaste, och taggtråd är verkligen inte det bästa, men det har TS antagligen redan förstått!? :idea: :smirk:
Och allt detta om namnet.. Vad SJUTTON gör det för skillnad för hästen? Hon ska förmodligen varken starta eller avla på den ? :crazy: Sålänge man kallar den något. Vissa hästar heter ju bara ett NUMMER. :mad: Då är Hugo verkligen att föredra.

Och sure, att släppa ut en ny häst ensam i mörkret i en taggtrådshage säger sig självt att man inte gör, och det har TS som sagt fått förklarat för sig, och kommer troligtvis inte göra om i nästa hästköp.

Kommentarer som dina är så totalt elaka och onödiga. Svara gärna på vad du ville uppnå med ditt inlägg .. ?

TS: Vad tråkigt att det blev som det blev :confused: Nu när allt verkade lösa sig så bra tillslut.. *tröstkramar*
Näst hästköp kommer ju förmodligen att gå mycket smidigare, man lär ju av sina misstag, hur stora dom än är.. :bump:
Lycka till med hästletandet, om du tänkte fortsätta leta :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 061
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp