Bukefalos 28 år!

Nytt efternamn

Jag behöver födelsebevis, dopbevis och personbevis.
Vet varken var hon är född eller döpt så det är lite krångligt ja.
Pratat med riksarkivet och att forska fram de uppgifter jag behöver skulle bli ganska kostsamt.

Vilken skillnad det kan vara! Jag behövde bara mitt eget personbevis, där stod mammas efternamn som ogift och det räckte för PRV. Det som var surt för mig var att behöva betala för ett efternamn jag en gång i tiden faktiskt burit själv som barn. Att jag burit det namnet stod dock inte med på beviset (uppgiften noterades aldrig av kyrkan som hade det ansvaret då) och gjorde därmed ingen skillnad i att personbeviset var nog, som jag förstod det då.
 
Jag vet att hon är född i Sverige.
Enligt prv ska jag kontakta riksarkivet och be om utdrag ur kyrkoböckerna för födelse och dopbevis.
Inga konstigheter så långt och jag har pratat med dem och de säger att de kan ordna de uppgifter jag vill ha men att det kan bli kostsamt med så lite att gå på.
Jag vet inte om jag tycker det är värt det bara. För mig är det bara ett namn liksom.
Det går att söka fram mycket själv på Riksarkivets hemsida, den "digitala forskarsalen". !
https://sok.riksarkivet.se/scb-fodda-vigda-doda
Behöver du något papper från dem som ska vara stämplat borde det rimligen vara billigare om du har alla uppgifter klara, så att ingen personal hos dem behöver leta.

Lycka till!
 
Det går att söka fram mycket själv på Riksarkivets hemsida, den "digitala forskarsalen". !
https://sok.riksarkivet.se/scb-fodda-vigda-doda
Behöver du något papper från dem som ska vara stämplat borde det rimligen vara billigare om du har alla uppgifter klara, så att ingen personal hos dem behöver leta.

Lycka till!
Antagligen är jag väl bara dum i huvudet eller något, men ovanstående funkar öht inte för mig. Provade att söka på "person" och både på mig själv, mamma och pappa. Ingen träff på någon av oss :cautious: Okej, jag kanske var lite för ung för "rullorna" tänkte jag, men mina föräldrar är födda på 50-talet.

Hoppas dock att det funkar bättre för TS! :up:
 
Antagligen är jag väl bara dum i huvudet eller något, men ovanstående funkar öht inte för mig. Provade att söka på "person" och både på mig själv, mamma och pappa. Ingen träff på någon av oss :cautious: Okej, jag kanske var lite för ung för "rullorna" tänkte jag, men mina föräldrar är födda på 50-talet.

Hoppas dock att det funkar bättre för TS! :up:
Länken ovan gäller bara födda tom. 1949, kan spela roll. ;)

Vissa församlingar omfattas av abonnemangskravet när man går in på kyrkoböckerna, vet inte varför.
Jukkasjärvi i början av 1900-talet är öppet, men inte Umeå Landsförsamling för slutet av 1800-talet t.ex.
@Bison skicka mig ett pm så kan jag kolla vad jag kommer åt via jobbet.
 
Antagligen är jag väl bara dum i huvudet eller något, men ovanstående funkar öht inte för mig. Provade att söka på "person" och både på mig själv, mamma och pappa. Ingen träff på någon av oss :cautious: Okej, jag kanske var lite för ung för "rullorna" tänkte jag, men mina föräldrar är födda på 50-talet.

Hoppas dock att det funkar bättre för TS! :up:

Jag får massor av träffar, men det står ju "födda, vigda, döda 1860–1946".
 
Det kan inte vara särdeles svårt att hitta om hon är född i Sverige.
Syrran är en fena på släktforskning och dessutom tycker hon det är roligt (vilket jag inte gör)
Hon har nagelfarit mikrofilmer och dödböcker och nu har man släkten klartlagd från 1400-talet och framåt.
Tidigare än det är svårt att gå för inte alla präster förde böcker dessutom kan brand, översvämningar o.s.v göra att böckerna saknas.

Ps. Jag tror nog att hon skulle hjälpa till om du vill.
Nu håller hon på med nån jobbarkompis släkt, hehe. Tydligen är det vanebildande.
 
Jag har bytt till min mammas efternamn som ogift och det var helt okomplicerat. Jag fyllde i en blankett som jag fick från folkbokföringen och behövde inga personbevis. Detta var 25 år sedan så det känns märkligt att de ska ha gjort proceduren svårare när det var så enkelt då.
 
Jag har bytt till min mammas efternamn som ogift och det var helt okomplicerat. Jag fyllde i en blankett som jag fick från folkbokföringen och behövde inga personbevis. Detta var 25 år sedan så det känns märkligt att de ska ha gjort proceduren svårare när det var så enkelt då.
"Lånar" ditt inlägg. Någon som vet varför det är svårt att byta till ett annat efternamn? Så länge man registrerar sig och gör det på "lagligt" vis, så har jag svårt att se att det kan skapa problem?

Frågar b.la. för att en kvinna jag känner ville byta tillbaka till sitt namn innan hon gifte sig. Hon registrerade sitt nuvaranade efternamn när hon kom till Sverige. De andra dokumenten är förstörda i krig där hon har bevis på att hon har haft ett annat efternamn innan hon gifte sig.
 
Jag har fortfarande kvar min exmakes namn och det är ju inte då himla käckt.
Byta till mitt gamla namn är inte aktuellt utan jag vill ha ett nytt, eget namn.
Hade planer på att ta min mammas namn som ogift men att få tag i alla dokument som krävs känns tyvärr oöverstigligt.

Så hur hittar jag bäst förslag på ett nytt namn?
Har kollat patentverket men inte fastnat för något samt att de blir så långa med för och slutled.
Vill ha ett kort och lättstavat.


Hoppas det går bra med namnbytet.
 
Senast ändrad:
Hur vet man om det är lätt eller svårt att byta till det efternamn man vill?
Jag har funderat på att byta tillbaka till det jag hade innan mina föräldrar gifte sig. Men det kanske blir lättare då iochmed att jag redan har haft det efternamnet? Det är ett inte altför vanligt efternamn.
 
Haha! Nä, det blev min mammas efternamn. Min morbror blev väldigt glad :)
Ja det är klart. Jag försökte ta något familjerelaterat när jag bytte namn, men det fanns inget vettigt. Jag bytte bort Johansson och mamma hette Nilsson som ogift, det kändes inte som värt mödan. Jag fick hitta på ett namn istället.
 
Ja det är klart. Jag försökte ta något familjerelaterat när jag bytte namn, men det fanns inget vettigt. Jag bytte bort Johansson och mamma hette Nilsson som ogift, det kändes inte som värt mödan. Jag fick hitta på ett namn istället.

Nä, det är ju inte så spännande.
Detta är ett ovanligt namn och jag har ju typ ingen släkt alls så det känns bra med samma namn :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 541
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 920
Senast: emma-vsm
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 583
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp