Bukefalos 28 år!

Nytt efternamn

Bison

Trådstartare
Jag har fortfarande kvar min exmakes namn och det är ju inte då himla käckt.
Byta till mitt gamla namn är inte aktuellt utan jag vill ha ett nytt, eget namn.
Hade planer på att ta min mammas namn som ogift men att få tag i alla dokument som krävs känns tyvärr oöverstigligt.

Så hur hittar jag bäst förslag på ett nytt namn?
Har kollat patentverket men inte fastnat för något samt att de blir så långa med för och slutled.
Vill ha ett kort och lättstavat.
 
Jag har fortfarande kvar min exmakes namn och det är ju inte då himla käckt.
Byta till mitt gamla namn är inte aktuellt utan jag vill ha ett nytt, eget namn.
Hade planer på att ta min mammas namn som ogift men att få tag i alla dokument som krävs känns tyvärr oöverstigligt.

Så hur hittar jag bäst förslag på ett nytt namn?
Har kollat patentverket men inte fastnat för något samt att de blir så långa med för och slutled.
Vill ha ett kort och lättstavat.
Bison kanske?
 
Hade planer på att ta min mammas namn som ogift men att få tag i alla dokument som krävs känns tyvärr oöverstigligt.
1 juli 2017 ändras namnlagen. Beroende på vad din mammas flicknamn var kan det bli lättare att få byta till det då.
Kan va värt att kolla upp!
 
Byta till mitt gamla namn är inte aktuellt utan jag vill ha ett nytt, eget namn.
Hade planer på att ta min mammas namn som ogift men att få tag i alla dokument som krävs känns tyvärr oöverstigligt.
Hennes namnbyte från flicknamnet borde väl finnas med i folkbokföringen? Isåfall kan det väl inte vara så krångligt. :confused:
 
Hennes namnbyte från flicknamnet borde väl finnas med i folkbokföringen? Isåfall kan det väl inte vara så krångligt. :confused:

Jag behöver födelsebevis, dopbevis och personbevis.
Vet varken var hon är född eller döpt så det är lite krångligt ja.
Pratat med riksarkivet och att forska fram de uppgifter jag behöver skulle bli ganska kostsamt.
 
Jag har fortfarande kvar min exmakes namn och det är ju inte då himla käckt.
Byta till mitt gamla namn är inte aktuellt utan jag vill ha ett nytt, eget namn.
Hade planer på att ta min mammas namn som ogift men att få tag i alla dokument som krävs känns tyvärr oöverstigligt.

Så hur hittar jag bäst förslag på ett nytt namn?
Har kollat patentverket men inte fastnat för något samt att de blir så långa med för och slutled.
Vill ha ett kort och lättstavat.
Vad för dokument behövs?
Jag gjorde precis så, tog min mammas släktnamn efter skilsmässan. Jag hade helst sett en försvenskad stavning men det gick inte PRV med på så då fick jag ta den ursprungliga stavelsen.
 
Vad för dokument behövs?
Jag gjorde precis så, tog min mammas släktnamn efter skilsmässan. Jag hade helst sett en försvenskad stavning men det gick inte PRV med på så då fick jag ta den ursprungliga stavelsen.

Se ovan.
Det är den information jag fått av patentverket
 
Jag behöver födelsebevis, dopbevis och personbevis.
Vet varken var hon är född eller döpt så det är lite krångligt ja.
Pratat med riksarkivet och att forska fram de uppgifter jag behöver skulle bli ganska kostsamt.
Fast detta är väl Sverige? Här finns kyrkböcker från många hundra år tillbaka. Likaså i våra europeiska grannländer.

Vet du vad hon hette och ungefär när hon var född finns det säkert uppgifter i t.ex. vanliga släktforskarprogram Ancestry?
 
Fast detta är väl Sverige? Här finns kyrkböcker från många hundra år tillbaka. Likaså i våra europeiska grannländer.

Vet du vad hon hette och ungefär när hon var född finns det säkert uppgifter i t.ex. vanliga släktforskarprogram Ancestry?

Jag vet att hon är född i Sverige.
Enligt prv ska jag kontakta riksarkivet och be om utdrag ur kyrkoböckerna för födelse och dopbevis.
Inga konstigheter så långt och jag har pratat med dem och de säger att de kan ordna de uppgifter jag vill ha men att det kan bli kostsamt med så lite att gå på.
Jag vet inte om jag tycker det är värt det bara. För mig är det bara ett namn liksom.
 
Det finns också program som Sveriges Befolkning (1970 + 1980 har jag) utgivna av Sveriges Släktforskarförbund där man kan hitta personer, både nu levande och döda. De är baserade på de digitala mantalslängderna som de olika länsstyrelserna i Sverige förde. Även om du inte vet mycket om din mamma kan du hitta dig själv om ni var skrivna på samma adress då och på så vis hitta henne som boende på adressen.
(Nu vet jag inget om din ålder eller ditt förhållande till din mor, jag förklarar bara)
 
Jag vet att hon är född i Sverige.
Enligt prv ska jag kontakta riksarkivet och be om utdrag ur kyrkoböckerna för födelse och dopbevis.
Inga konstigheter så långt och jag har pratat med dem och de säger att de kan ordna de uppgifter jag vill ha men att det kan bli kostsamt med så lite att gå på.
Jag vet inte om jag tycker det är värt det bara. För mig är det bara ett namn liksom.
Det är därför jag tycker att du ska kolla på nätsidor istället. Uppgifterna finns där - helt gratis. Du behöver bara regga dig.
 
Jag är i samma sits och skulle egentligen vilja ta min mormors flicknamn, det har min syster gjort så det är inga problem. Men det känns konstigt att jag inte skulle heta samma som barnen. Det är små barn. Frågan är om de skulle ha ett dubbelnamn, om det går, och om jag orkar rodda med det och presentera ett sånt förslag för pappan.
Jag behöver fundera lite till.
 
Själv behövde jag inte fylla i mer än ansökan om namnbyte när jag tog min mors efternamn. Kanske underlättade att hon bytt tillbaka till sitt tidigare efternamn innan hon gick bort.
 
De ska vara stämplade tydligen. Pratade precis med prv.
Jag vet att hon är född i Sverige.
Enligt prv ska jag kontakta riksarkivet och be om utdrag ur kyrkoböckerna för födelse och dopbevis.
Inga konstigheter så långt och jag har pratat med dem och de säger att de kan ordna de uppgifter jag vill ha men att det kan bli kostsamt med så lite att gå på.
Jag vet inte om jag tycker det är värt det bara. För mig är det bara ett namn liksom.
Mmmmm.

Men min tanke var bara att du kunde ta reda på alla uppgifter och då är det ju inga bekymmer för Riksarkivet elelr någon annan instans att lätt och enkelt utfärda nödvändiga dokument. Dvs du vet födelseort, år etc etc.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 283
Senast: jemeni
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 739
Senast: emma-vsm
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 542
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp