Bukefalos 28 år!

Nyttigt fika

Mirre

Trådstartare
Försöker hitta något nyttigare alternativ än tårta/fikabröd att bjuda på när jag fyller. Men vad? Gärna något som kan göras dagen innan eller åtminstone går väldigt fort att göra, är borta med skolan hela förmiddagen. Har en rätt begränsad budget också så något hyfsat ekonomiskt. Barnen är inte hemma då så något med mer "vuxna" smaker vore en ide. Tips någon?
 
Fruktsallad? Köp vad som är på erbjudande, ha lite vaniljkesella till.

Skiva i mindre bitar, ha i lite granatäpple, basera på äpplen och blanda i kiwi, jordgubbar, vindruvor eller vad du vill. Krossa lite mörk choklad och ha i.

För bra priser kolla Matpriskollen för erbjudanden.
 
Fruktsallad? Med grädde eller annat vid sidan om för dom som vill :)
Ska jag göra en "lyxigare" fruktsallad har jag i äpple, päron, apelsin, banan, kiwi, jordgubbar, mango, passionsfrukt och melon. Brukar pressa över lite citron också, då blir frukten inte lika tråkig (banan äpple å päron blir ju annars rätt tråkiga i färgen när dom legat några timmar)
Har man andra favoritfrukter kan man ju ha i det med, typ clementiner, hallon, blåbär ja vad som :)
 
Försöker hitta något nyttigare alternativ än tårta/fikabröd att bjuda på när jag fyller. Men vad? Gärna något som kan göras dagen innan eller åtminstone går väldigt fort att göra, är borta med skolan hela förmiddagen. Har en rätt begränsad budget också så något hyfsat ekonomiskt. Barnen är inte hemma då så något med mer "vuxna" smaker vore en ide. Tips någon?

Jag åt en jättegod chiapudding i dag, den skulle lätt komma undan som dessert: Kokosmjölk, chiafrön och kokosflingor.

Ska stå i kylskåp över natten och tjocka till sig, servera med goda bär eller frukt. Minimal arbetsinsats, med andra ord :)
 
Men fruktsallad, såklart! Har inte haft en tanke på det, så gott och enkelt :up: Något tips på någon god choklad man kan riva i?

Chiapuddingen låter väldigt enkel och god också, aldrig testat det så kanske vore värt ett försök :)
 
För att festa till fruktsalladen kan man vispa mellangrädde och ha i vit riven choklad, supergott!
 
Någon slags chokldrawtårta med dadlar och mandlar istället för socker och smör!

https://nillaskitchen.com/2014/03/03/chokladtryffel-raw-food-choklad-tarta-recept/

Kvalar kanske inte in på det ekonomiska dock..
Låter också gott, dock har vi nötallergiker i familjen så lite tveksam på mandlarna. Men sparar receptet till senare tillfälle :up:

@emlem
Gino har jag tänkt testa ett tagen har aldrig blivit av. Låter ju sanslöst gott. Likadå päronen, mintpäron kanske vore något.
 
Till fruktsallad (eller valfri kaka, för den delen) är det vansinnigt gott att vispa creme fraiche och lite florsocker och sen riva i valfri citrusfrukt (friskare med lime, sötare med apelsin tex). Passar alldeles säkert till gino också, då hade jag haft lime i.
 
Försöker hitta något nyttigare alternativ än tårta/fikabröd att bjuda på när jag fyller. Men vad? Gärna något som kan göras dagen innan eller åtminstone går väldigt fort att göra, är borta med skolan hela förmiddagen. Har en rätt begränsad budget också så något hyfsat ekonomiskt. Barnen är inte hemma då så något med mer "vuxna" smaker vore en ide. Tips någon?
"Nyttiga" chokladbollar med frukt/bär/frön?
Eller någon variant av det...
 
Nåt som jag tycker är lite "lyxigare" än fruktsallad är valfria frukter/bär i en plåt, riv vit choklad över, in i ugn tills chokladen fått lite färg och servera med vaniljglass medans det är varmt. Allt utom ugnen kan man ju fixa i förväg! Jag brukar ha i typ kiwi banan äpple päron blåbär hallon jordgubbar :)
 
Jag har serverat frukt, men inte som sallad. Utan bitar fint upplagt på ett fat så folk kan plocka vad det vill ha. Har ett sånt där flervånings kakfat som det blir jättefint i.
Gratinerat äpple med kanel och lite råsocker. Glass eller vispad grädde till ..

Eller rivet äpple, med lite smör, kanel och lite sirap el honung ugnsgratinerat i "små bakelser" toppat med keso (när äpplet är färdigt). Dekorera med lite rivet apelsinskal/ chocklad. Använder vanliga bullformar till det eller små portions ugnsformar. Väldigt gott och ser väldigt mycket ut som en gräddig bakelse.
 
Äppelpaj eller kanske en päronpaj för att göra det lite annorlunda? Eller en paj med bär från frysen? Pajen blir ju lite tårtlik men mycket nyttigare (och godare). Smulpaj med havregryn innehåller visserligen både smör och socker, men tror ändå att det är ganska nyttigt :angel:. Finns även andra varianter med mandel(massa) eller nötter om man tycker det är roligare/godare.
Kan göras dagen innan och sedan bara bli ljummen i ugnen eller mikron under tiden som du vispar grädde. Om du vill kan du dekorera med bär, physalis, citronmeliss eller något annat fint. Om du gör på blöta bär så bör de blandas med potatismjöl om pajen inte ska bli rinnig (gäller speciellt om den står över natten). Har du lite mer tid så kan du förbereda frukten/bären och smuldegen var för sig dagen innan och lägga ihop och grädda innan gästerna kommer.
 
Man behöver ju inte bjuda på tårta/kakor eller liknande bara för att man fyller år. Jag hade tyckt att det var trevligt att bli bjuden födelsedagsbrunch eller annan riktig mat. Behöver ju inte vara middag. En brunch kan ju vara hur nyttig/onyttig man vill. Vill man göra nåt sött då kan man göra en god smoothie av det nyttigare slaget. Mycket går att förbereda i förväg: hårdkokta ägg, gott bröd kan köpas hos bagaren på vägen hem eller bakas vid ett tidigare tillfälle och frysas in, pålägg, god grönsakssoppa går snabbt att laga, osv.
 
Fruktsallad? Med grädde eller annat vid sidan om för dom som vill :)
Ska jag göra en "lyxigare" fruktsallad har jag i äpple, päron, apelsin, banan, kiwi, jordgubbar, mango, passionsfrukt och melon. Brukar pressa över lite citron också, då blir frukten inte lika tråkig (banan äpple å päron blir ju annars rätt tråkiga i färgen när dom legat några timmar)
Har man andra favoritfrukter kan man ju ha i det med, typ clementiner, hallon, blåbär ja vad som :)
För att mildra tråkighet är även glögg ett tips!
En liten liten skvätt glögg höjer smaken och ingen kan lista ut vad det är i salladen. Det känns bekant men är svårbestämt ;)
Godare än man kan ana!
 
För att mildra tråkighet är även glögg ett tips!
En liten liten skvätt glögg höjer smaken och ingen kan lista ut vad det är i salladen. Det känns bekant men är svårbestämt ;)
Godare än man kan ana!
min mammas man brukar slå på en skvätt av nån alkohol/gin men kommer för mitt liv inte ihåg namnet, eller vad det var. också gott! Har aldrig tänkt på glögg, tack för tipset! :up:
 
Men fruktsallad, såklart! Har inte haft en tanke på det, så gott och enkelt :up: Något tips på någon god choklad man kan riva i?

Chiapuddingen låter väldigt enkel och god också, aldrig testat det så kanske vore värt ett försök :)
Om du ska ha choklad i kan du väl göra Gino? och ha lite grädde eller kesella el dyl till.
http://www.koket.se/niclas-ericson/efterratter-och-godis/frukt-och-bar/gino/
(dvs gör en fruktsallad på mjuka frukter (som kiwi o jordgubb o sådant) värm i 250 grader jättekort med vit choklad på (eller mörk kanske, vet inte).)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 715
Senast: sjoberga
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Bonita4
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp