Obehagligt!

Sv: Obehagligt!

Vi har inte det problemet här öht.. för det är förbjudet med löstspringade katter ..Ska man har katt här får de hållas innomhus.och ute ska dom vara kopplade precis som hundarna.

Den reglen infördes pga att katterna gjorde sina behov i sandlådorna i lekparken.. och för att folk inte kunde ha sina balkong dörrar på glänt..pga att katterna då gick in..
 
Sv: Obehagligt!

Jag har varit i kontakt med hyresväden nu.. men den som hanterar klagomålsärenden var inte inne.. men jag fick lämna anmälan .och den personen skulle återkomma när h*n kommer tillbaka..Hoppas det händer nått nu.. fick i allafall ett jätte trevligt bemötande.
 
Sv: Obehagligt!

Vi är bara två med djur i huset. Ringer jag blir kanske jag också utakastad och de säger att djur icke tillåtna. De kan väl göra vad som helst med studenter? Men snart stciker vi härifrån och då får han göra vad han vill med sina katter :p
 
Sv: Obehagligt!

Hur har det gått? *nygiken* Har bostadsbolaget gjort något?

Är det någon som vet om bostadsbolag verkligen får förbjuda hundar? Jag är nämligen (rätt) så säker på att de INTE har den rätten. Botkyrka och Södertälje försökte men åkte på pumpen för ett par år sedan, men det kanske har lyckats för något annat bolag någon annanstans?
 
Sv: Obehagligt!

Jag har tidigare varit anti mot körkort, men nu har jag börjat ändra uppfattning......

*De som isf skulle skaffa körkort är ju de som är såpass ärliga och "normala". De som har hund för kamp exempelvis eller de som i övrigt struntar i lagar och regelverk kommer garanterat inte skaffa sej nått körkort.
Svar:Och då kan djurskyddsinspektör, polis, hälsoskyddsinspektör gå in med sanktioner om störda grannar ringer och klagar. Har de inte körkortet så......

*Om detta körkort någon gång ser dagens ljus, finns det då folk som kan granska att allt är i sin ordning, för om jag ska jämföra med bilar så finns det fler än en som har den skriven på en förälder eftersom försäkringspremien är alldeles för dyr annars... vad säjer att inte ens syster exempelvis skaffar körkort och jag har tre hundar men de står på henne... vem kontrollerar detta?
Svar: På samma sätt som inspektörer och polis redan idag jobbar vid vanvårdsfall där man skriver över djuren på makar, kusiner, grannar och andra bulvaner.....

*Vem ska se till att alla hundägare i Sverige ens har körkort? Polisen (tillåt mej småle, de är underbemannade som det är) Eller ska det kanske införas ett nytt statligt byråkratiskt verk?
Svar: Polisen, djurskyddsinpektörer och hälsoskyddsinspektörer.

*Vilka ska utbildas till att utfärda dessa körkort, vem tar den kostnaden för kurser, administration och utfärdanden?
Ska det falla på de lokala brukshundsklubbarna? Har de ekonomi och möjlighet till det? Och vi som inte nyttjar brukshundsklubbarna, ska vi behöva gå dit endå?
Svar: Det kan hundorganisationer säkert fixa. Även privata såsom IMMI. Jämför med t ex Datakörkortet eller hygienkörkortet för livsmedelsarbetare (bl.a i Finland). Om det är ett antal slumpade kryssfrågor a la teoridelen på bilkörkortet så ska det väl inte vara så svårt att rätta - t ex Studiefrämjandet skulle också kunna klara det.... Vill man så kan man ju även ha en praktisk del - det går säkert också att lösa. Det blir bara fler och fler privata entreprenörer som säkert vill få licens för att utfärda bevis. Givetvis får hundägaren betala en hundring eller vad det nu kan kosta att anordna och administrera.

*Vad blir påföljden om man inte har körkort och en hund, böter? Fängelse...?
Svar: Att man får göra sig av med hunden om man inte lyckats ta körkortet. Kanske föreläggande vid vite att ta körkortet inom en viss tid. Sanktionsavgift för att man skaffat hund utan att ha ett körkort (jämför miljösanktioner mot företag som drar igång verksamhet utan tillstånd t ex uthyrning av flera boxplatser...).

*Vad händer när en hel familj skaffar en valp, ska man behöva bekosta körkort för alla familjens medlemmar då eller räcker det med att hunden står på exempelvis mor i familjen?
Svar: Den som äger hunden är ansvarig. Eller om det är någon annan som har hand om hunden med avtal t ex fodervärd eller hundpensionat etc etc

*Vad är kriterierna för detta körkort, vem ska bestämma detta?
Jag har gått på IMMIkurser jag och det finns en massa metoder som jag tycker är för hårda som jag inte vill använda, men ska det bli standard?
Svar: Djurskyddsmyndigheten får (med hjälp av remisser till hundorganisationer) bestämma upplägget. Personligen tycker jag inte att det ska vara om "hundträning" (lydnad kan man gå kurser för) och då försvinner ju problemet med hårda/mjuka tag. Jag vill se mer lagkunskap och hur man ska "sköta sin hund i samhället" samt (kanske) allemansrätten. Det kan många "hyggliga Svenssons" behöva veta mer om också... Även vetskap om hunden som art, dvs att hundar ska äta bra mat (inte bara leverpastejsmörgåsar...), klippas klorna på etc. Baskunskaper som tyvärr många snälla Svenssons inte verkar ha..... Här kan jag dra väldigt många exempel på "vanvård" som välmenande, hundälskande Svenssons utsätter sina hundar för! Även grundläggande etologi för att förstå hunden. Det ska inte vara på "proffsnivå" utan väldigt enkelt. Körkortet skulle kanske vara tidsbestämt också.... Säg 10 år? Det jag skrivit så här långt är ju mest tankar och inget "färdigt" förslag om nu någon vill dissekera det hela.... Kritisera i så fall helheten inte detaljerna... ;)

I fallet med galna pitbulls i trappuppgången så vore det väldigt enkelt: Ring miljökontoret, de skickar ut en inspektör (beroende på klagomål kan det vara en djurskyddsinspektör eller en hälsoskyddsinspektör), denne kollar om de har körkort, har de det inte så kan de få göra sig av med hunden eller få en tidsbestämd frist för att skaffa detta. Sedan finns det ju alltid idioter som bryter mot lagen, men jag skulle tro att om man ansträngt sig och lärt sig vad som gäller så försvinner "många" av problempersonerna och de som blir kvar får man ju fortsätta med på ordinarie vägar. De kan ju inte skylla på okunskap då, i alla fall... ;)
 
Sv: Obehagligt!

Roligt att det är nån som tycker att körkort verkar vettigt, men det gör inte jag och kommer heller inte göra.
Jag tror det är ett slag i luften -det är omöjligt för svenska staten att ha reda på alla hundar, ägare och körkort, hade de klarat av att hålla reda på alla idag hade det inte funnits klagande närboende eftersom hundar som skrämmer och biter barn, katter och andra redan hade vart bortagna.
 
Sv: Obehagligt!

Skulle i så fall vara uppfödarna som får nått slags bevis för att de säljer valpar till folk med körkort. Men det känns fel mot de som haft hund i många år osv osv. Sen kommer man ju heller inte åt alla... Typ bara de med kennelnamn och vad hjälper det?
 
Sv: Obehagligt!

vacasso skrev:
Roligt att det är nån som tycker att körkort verkar vettigt, men det gör inte jag och kommer heller inte göra.

Hej och hå.... Då ska jag kanske inte ens bemöda mig om att svara...? Om inställningen är så rigid, menar jag. ;)

vacasso skrev:
Jag tror det är ett slag i luften -det är omöjligt för svenska staten att ha reda på alla hundar, ägare och körkort, hade de klarat av att hålla reda på alla idag hade det inte funnits klagande närboende eftersom hundar som skrämmer och biter barn, katter och andra redan hade vart bortagna.

Exakt. Det funkar inte bra idag.... Något måste göras! Själv tror jag att ett "körkort" kan vara ett steg i rätt riktning. Därmed inte sagt att det är en universallösning som löser alla upptänkliga problem....
 
Sv: Obehagligt!

Tippan skrev:
Skulle i så fall vara uppfödarna som får nått slags bevis för att de säljer valpar till folk med körkort. ?
Det är väl bra... Som jag skrev - även "vanliga" skulle många gånger behöva lite mer kunskap innan de köper hund....

Tippan skrev:
Men det känns fel mot de som haft hund i många år osv osv.
Jo, somliga lättkränkta kommer nog reagera, men jag tror att med rätt info och kampanjer så fattar nog de flesta nyttan med det. Hur många klagar över skyddslicensen idag (därmed inte sagt att det inte "knorras i buskarna")? [/QUOTE]
Tippan skrev:
Sen kommer man ju heller inte åt alla... Typ bara de med kennelnamn och vad hjälper det?
Håller inte med... Varför skulle man inte "komma åt" övriga? Det är som med bilkörkort . Hur ofta får medelsvensson visa upp det? Läste någonstans att enligt en undersökning så var det var 18:e år... Inte för att jag vet om det stämmer, men jag tror väldigt många har körkort ändå (vilket jag som "med-bilist" är tacksam över). Sedan finns det ju alltid de som kommer att köra ändå. Skillnaden är att om någon skaffar hund utan intyg och utan att skaffa det efter anmodan skulle kunna få hundförbud och det är enklare att kolla än om någon kör bil utan körkort. De bor ju oftast på samma ställe och har de en hund hemma så.....
 
Sv: Obehagligt!

Kränkt och kränkt... Men nog skulle det kännas mystiskt att neka Kent Svartenberg att köpa valp av en...
 
Sv: Obehagligt!

Hörru, bruden kanske därför Kita inte vill vara själv hemma längre. Pitbullen skrämmer henne. Tycker kanske att det är obehagligt att ha en annan vovve hängande på andra sidan dörren, kraffsande och dreglande. Hunden kanske gjort något utanför dörren, när ni inte varit hemma, som Kita hört och vill därför inte vara själv. Och om ni är oroliga när ni ska gå i trappen, men full förståelse, så känner Kita av det oxå ju... Hmmm, en ide i alla fall.
 
Sv: Obehagligt!

Och det är säkert märkligt att inte sälja en bil till Kenny Bräck... *s* Man får inte glömma att det är hundägarens ansvar och inte uppfödarens. Som uppfödare kan det vara bra att använda ett körkort för att nyblivna hundägare ska ha mer info, men man ska ju inte behöva vara "privat-polis" och kräva att få se Svartbergs hundkort om man inte tror det behövs! :)
 
Sv: Obehagligt!

qodrofenia skrev:
sterilisera är samma sak ;)

Sterelisering=Djuret kan inte göra ungar men har kvar sina sexdrifter.
Kastrera=Djuret kan inte göra ungar samt sexdrifterna tas bort.

Lite förenklat men...
 
Sv: Obehagligt!

Kan vara möjligt.. vi ska i allafall börja om från början igen med "vara ensam hemma träningen" får se om det funkar..
efter insidenten i trapphuset har hon nu börjat morra/gruffa åt alla ljud som kommer där i från..
Allt trygghets arbete vi lagt ner har lixom försvunnit :(
 
Sv: Obehagligt!

Nja! jag har haft kastrerad hanhund och han hadde mycket av sexdriften kvar...
Har även haft en steriliserad tik..Steriliserades inte här i sverige dock utan i england..
 
Sv: Obehagligt!

Excellent skrev:
Hej och hå.... Då ska jag kanske inte ens bemöda mig om att svara...? Om inställningen är så rigid, menar jag. ;) ....

Jag anser så mest eftersom debatten när den kom var så naiv och kortsiktig. Tanken var inte ens att se till att hundarna har det bra utan att se till att andra människor inte blev skadade av de hundar som ansågs farliga och som finns runtikring oss.
Svaret på detta var att komma åt ägarna, inte med fängelse eller fråntagning av hunden utan genom att se till att alla utrustades med körkort och att detta körkort skulle vara någon sorts garanti för att de som väljer att inneha pittförlängare inte ska bete sej på samma vis.
Winberg talade även om kamphundsförbud, även detta utalande visade bara hennes okunskap då det inte finns en specifik kamphundsras, det finns hundar som ställer till det för barn och andra boende som är av helt andra raser än de jag gissar på att hon syftar på (schäfer exempelvis) men ingen skulle komma på tanken att förbjuda något annat än det som stavas Staffe eller Pitbull eller.. ja, det är de hundar folk får i huvudet när det talas om kamphund förutom vissa personer som tycker att Rottweiler är himlans läskiga och att Pudlar ser ut att kunna slå ihjäl någon, för att inte tala om dessa hemska Gråhundar...
Det finns inte EN specifik ras att gå på, det finns rötägg som har alla möjliga sorts hundar.
De man ska gå på är isf de som föder upp och annonserar ut dessa gatukorsningar med massa konstigt i som det bara luktar pittförlängare om... men jag har aldrig hört ett dugg om att man ska göra det.
Så de som föder upp fortsätter med det, och de som köper fortsätter med det, och de som kampar uppe i skogarna fortsätter med det för tillgången på hund är oförändrad oavsett Winbergs körkort.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 654
Senast: mmbot
·
F
Övr. Hund Anonymt nick.... Känner att jag sitter i en riktig rävsax och orkar inte bli dömd just nu så var snälla i era kommentarer tack...
2
Svar
24
· Visningar
2 948
Senast: Frukten
·
P
Hundhälsa Har ett problem med min tik på 1,5 år. Hon har aldrig varit speciellt förtjust i okända hundar och vi trände mycket när hon var valp...
Svar
11
· Visningar
1 269
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 785
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp