Obehagligt!

Qodrofenia

Trådstartare
Har hamnat i ett litet dilema :crazy: ska försöka göra en lång historia kort..

jag bor i hyreshus och i vårat område så är det ett gäng som skaffat sig penisförlängar hundar..

Insident 1. En av deras hundar attackerar min väns hund.. inga större skador så inget gjordes då.

Insident 2 samma hund attackerar samma hund igen med större skador.. Det polisanmäldes och killen vars hund attackerade betalade kostnaderna för vård av den attackerade hunden.

insident 3. En av dessa peninsförlängar hundar attackerar en människa (polisanmäls)

insident 4. en annan av mina vänner är på väg hem till sin lägenhet och i trapphuset möter han flickvännen till en av dessa killar som håller sig med dessa hundar med en valp.. valpen hugger min vän i tapphuset utan förvarning..Killen som ägde hunden kom upp till min vän efteråt och bad om ursäkt och undrade om han ville ha ersättning för skadorna.

Summa av allt detta är nu att killen som äger valpen har flyttat in i mitt hyreshus nu :crazy:

Jag tycker det är otroligt obehagligt dels för att jag själv har barn och hund..Och för att vareviga gång man möter någon av dessa hundar ute tår dom på bakbenen och är som tokiga och deras ägare gör ingenting.. Min son är 5 år jag tycker det är väldigt obehagligt..

Jag fattar inte varför dessa inte har munkorg på sina hundar? eller varför hundarna inte är omplacerade eller avlivade.. Valpen som högg hur fasen blir den när den växer upp? :crazy:

Hur lite måste hända igen för att jag ska kunna polisanmäla igen? räcker det med att deras hund morrar åt mig i trapphuset?
 
Sv: Obehagligt!

Usch, förstår att du är orolig.
Det räcker inte med att deras hund morrar åt dig, vilket jag tror du förstår, och tyvärr tror jag inte att det räcker att du säger till polisen att "jag har hört rykten om denna hund, därför blev jag rädd när den...".
Det kanske inte är så lätt, men försök att prata med hundägaren och förklara din oro. Eftersom de trots allt betett sig så juste vid de tidigare incidenterna verkar det som om deras största problem är okunskap och inte att de inte bryr sig??! Gå dit och förbered dig väl, försök att låta bli att anklaga dem utan förklara istället hur du känner, om du märker att det går att prata med dem tala om var de kan få hjälp att få kontroll över sina hundar.
Lycka till!
 
Sv: Obehagligt!

Problemet är att de är pratade med .. men inget görs.. min vän gav t.o.m hela lagen som gäller hundar till en av killarna när hennes hund blev attackerad.Men inget görs.. hon upplyste även om munkorg mm..(min man var med vid samtalet)Men inget händer.. De kallar inte ens in sina hundar när de möter andra människor eller hundar. de låter hundarna hålla på.. Jag fattar inte vad det är i lagen som är så otydligt..det står ju att hund som är agrresiv skall förses med munkorg.. :(
Jag tycker synd om de arma hundarna som har sådana idioter till ägare. :mad:

Vid första insideten så kom killen ut ur trapphuset och min väns hund var utanför hon kallade in sin hund medan killen släppte ut sin hund..Det enda killen sa när hans hund hängde i stupen på den andra hunden var oj då :eek: han gjorde inget för att sära på dem han bara stod där..Han kunde ha dragit in sin hund i trapphuset igen..men som sagt han stod och bara log. :crazy: Ska jag vara riktigt ful i mina funderingar tror jag att han släppte på hunden med flit.. i "träningsyfte"

Andra insidenten sa han, oj kopplet gick sönder !:crazy: Dagen efter såg vi dock samma hund med samma koppel och samma halsband.. :smirk:
Jag tror att han släpper på hunden med flit :crazy:
 
Sv: Obehagligt!

vad sägs om denna då? en kompis var ute i en park i malmö (utan hund) och ser en man komma gående med sina 3 schäfrar (som han har väldigt bra pli på). en bit bort kommer en kvinna gåendes med sin hund av stafftyp (kanske ej relevant, men det vimlar av sådana hundar i malmö och det har börjat bli ett problem). när kvinnan ser mannen med schäfrarna SLÄPPER HON KOPPLET! mannen får snabbt in sina hundar i bilen och frågar kvinnan vad tusan hon sysslar med. svaret? "jag kan ändå inte hålla hunden"... *suck*
 
Sv: Obehagligt!

Vilka idioter.. Vad arg jag blir! Inte konstigt att folk får fördomar om vissa raser.. de får ju helt klart en anledning till det när folk gör sådär. :mad: :(

När man hör om folk som har hundar på det där sättet börjar man ju fundera på om ett hundkörkort skulle vara en bra lösning.
 
Sv: Obehagligt!

Min rekommendation är att kontakta hyresvärden. Förklara situationen och ta med eventuella kopior på polisanmälan. Hyresvärden kan nämligen reglera de regler som gäller hundar inom fastigheten. Om en eller flera människor har blivit attackerade så är detta störande för de boende och det är något som hyresvärden skall ta tag i. Vissa hyresvärdar har helt förbjudit hundar av 'kampras'. Ingen bra lösning men kanske bättre än att människor och barn är rädda.
 
Sv: Obehagligt!

Hjälper det då? Det finns ju många "respektingivande" raser som inte är "kamphundar", rottweiler och dobermann till exempel. Hur bestämmer de vilka raser som är kamphundar? Hur gör de med blandraser? (Nu låter det väl som att jag ifrågasätter dig, men jag undrar bara om du vet hur det har funkat :))
 
Sv: Obehagligt!

Hyresväden har jag funderat på.. och har även pratat med dem..Jag har själv hund oxå så jag vill ju veta vad för regler som gäller..Här finns inga regler vad gällande vilken typ av hund som man får ha eller inte ha i lägenheterna..

Jag håller mig på min kant och visar reskept för mina medmänniskor geno att jag altid har hunden vid sidan när jag möter någon och så vidare..sådant ser jag som en självklarhet..
Medans dessa männsikor låter sina hundar springa lite hur som helst..Visst de har dem kopplade men ett koppel är långt och dessa hundar attackerar på två röda..

Nu har vi visserligen inte sett våran"nya" granne på två dagar..(han flyttade in för två dagar sedan) Jag hoppas att det inte kommer hända nån mer insident vare sig med mig eller andra inblandade...

Jag har inget i mot skarpa hundar..Har en själv..Men inkompitenta ägare är nått jag avskyr..Speciellt när det blir farligt för andra runt omkring pga dålig hundhållning får ägarens sida.
 
Sv: Obehagligt!

glee skrev:
Vilka idioter.. Vad arg jag blir! Inte konstigt att folk får fördomar om vissa raser.. de får ju helt klart en anledning till det när folk gör sådär. :mad: :(

När man hör om folk som har hundar på det där sättet börjar man ju fundera på om ett hundkörkort skulle vara en bra lösning.

Jag blir mest förbaskad över är att killen som har dessa hundar fick av min make när de möttes hela luntan med lagtext som gäller för hundar i detta land ..men dom papperen verkar killen inte tagit någon notis till öht. :(

Jag tycker ärligt talat synd om dessa hundar som hamnat så otroligt fel :crazy:
 
Sv: Obehagligt!

Ja det också.

Och visst är det synd om hundarna, de hade kanske varit hur duktiga som helst hos rätt ägare. :(
 
Sv: Obehagligt!

Vilken härlig attityd! Vissa ska inte ha hund, eller i alla fall kanske byta ras... :mad:
 
Sv: Obehagligt!

Ja, det har fungerat. Man måste ju inte formulera så det står kamhundsras eller så...
 
Sv: Obehagligt!

Blir det inte väldigt svårt om man sätter in en regel så där ?

Jag då tex som oxå äger en "skarp" hund blir ju då oxå lidande fast jag sköter mig.Det blir ju lite som att straffa alla då även de som har hundvett.

Jag tänker lite som så.. jag vill hellre att hunden ska bort från sin ägare än att ägaren och hund måste flytta..Hundens vanvård fortsätter ju då..Det enda sättet att få bort hunden är att polisanmäla...

Det är ju inte hundens fel..Det är ägarens.. alla de insideter som hänt hadde kunnat undvikas om Ägaren bara hadde använt det lila russinet mellan öronen.
 
Sv: Obehagligt!

Det måste ju vara svårt att få en sådan regel att funka utan att seriösa personer blir lidande. Vill man ha en hund som statuspryl flyttar man väl någon annanstans och kvar finns de seriösa som inte kan ha den hunden de vill.. Och det går ju alltid att skaffa blandras och säga att man inte vet vad det är för korsning.

Vet att det finns bostadsområden som förbjuder staffar, skulle jag råka ut för det skulle jag bli så förbannad, vet inte vad jag skulle göra :(
 
Sv: Obehagligt!

Jag skulle oxå bli tvungen att flytta i så fall..Jag har ju som kanske bekant en omplacering Doberman/akita mix.

Fast jag är ju i så fall en sådan som skulle komma undan genom att ljuga om min hunds ursprung..men så vill jag inte behöva hålla på för att andra klatar till det.

Jag har vänner som har staff/ pittbull mm mm som sköter sig och har fullständigt undebara hundar..
vi har ett gäng som är ett problem 2 killar med 2 hundar i detta område..En av killarna bor i de hus jag bor i och den andra i huset brevid.

Vi har väldigt hundtätt här i området.. det bor 4 hundar bara i det här huset.. och liknade är de i de flesta andra husen..och det är två som missköter sig.. endast två.. Och dessa två är fruktasvärt frustrerande.
 
Sv: Obehagligt!

Visst är det svårt och visst kommer folk som sköter sig att lida. Men ibland måste man sätta andras välbefinnande, den stora majoriteten före några få hundägare. Vilket fall är det så vissa bostadsbolag resonerar. Jag hade nog resonerat likadant om jag kände att mitt barn eller hund är i fara på grund av att några personer inte kan hantera sin hund.

Annars är det väl bara att vänta på att en riktigt olycka sker...
 
Sv: Obehagligt!

Jag förstår hur du menar! vill bara säga det...

grejen som blir lite knepig för mig om en sådan regel fanns här är att jag själv har en hund med skarpa raser i.. vilket då skulle resultera i att jag skulle få flytta oxå..

Jag ska ringa till hyresvärden nu efter helgerna och höra mig för :)

Någon lösning ska det nog finnas på problemet ....
 
Sv: Obehagligt!

Ja, det har du rätt i. Men man blir ju så förbannad på de få som inte kan ta ansvar för hundarna och förstör för andra.

qodrofenia, ahh tänkte fråga vad du hade för ras och nu när du skrev det så kom jag ihåg det. :) Nej precis, man vill ju inte ljuga om sin hund.. Hoppas det löser sig, du får berätta sen hur det gått.
 
Sv: Obehagligt!

Killen i mitt hus har jag inte sett röken av.MEN kl 04.00 i morse stod "någon" och vålade som en galning ute..fick ju lov att gå upp och kolla..

Och ute på gräsmattan står 15 pers.. och den hunden som attackerade min väns hund för ett tag sedan var det folk ropade på..Den var lös :mad:

tro att gapandet på gick i 20 min innan dom fick fatt på hunden..
Jag är så glad att det var på den tiden det var.. så ingen var ute och råkade på hunden.. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 653
Senast: mmbot
·
F
Övr. Hund Anonymt nick.... Känner att jag sitter i en riktig rävsax och orkar inte bli dömd just nu så var snälla i era kommentarer tack...
2
Svar
24
· Visningar
2 948
Senast: Frukten
·
P
Hundhälsa Har ett problem med min tik på 1,5 år. Hon har aldrig varit speciellt förtjust i okända hundar och vi trände mycket när hon var valp...
Svar
11
· Visningar
1 269
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 784
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp