Bukefalos 28 år!

Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Spelar ingen roll anser jag. På bilden där hon sitter i sadeln ser hon för stor ut med för långa ben.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Vid vanlig dressyr eller skogridning tycker jag inte att din vikt spelar nån roll men vid hoppning tycker jag att den gör det.
Det gäller inte bara dig utan MÅNGA som håller på med hoppning.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Det är skillnad på att se för stor ut och faktiskt vara för stor för sin häst...
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Förhoppningsvis inte, för om inte PSLn passar så blir det en omgjord Clincher. Det är bara om den inte skulle funka som det blir jobbigt igen....
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Men nu är det ju så att det finns MÄN på 180+ som säkert väger 80+ som jag som tävlar i haflingertävlingar världen över....Och däribland ingår hoppning. Och de haflingerna är inte alltid lika stora som min (153).. Och min häst har hittills inte visat några tecken på obehag.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Nu vet inte jag vilken bild du ahr kollat på, men bilden på hoppsadeln är lite missvisande då den är tagen ur en annan vinkel.
Jag tycker den här bilden är lite bättre (och jag tycker inte jag ser för stor ut) :

105_0551.jpg
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Vilken sadel är det du sitter i när du visar hur långa hoppläder du brukar ha? Där ser ju iaf sadeln ut att vara två storlekar för liten för din rumpa?

Även på den andra bilden så är ju sadeln för LITEN för dig ju??

(Nej, jag har inte sett bilderna förr, jag har modem och undviker bilder)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Vad är det för fel på sadeln på bilden då?för en större sadel än så ska man nog inte sätta på din häst. :smirk:
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Bilden på hoppsadeln är tagen ur en konstig vinkel, den är tagen snett framifrån. Men bakom rumpan hade jag plats med mer än en hand.
Bild nr 2 på dressyrsadeln är Arabian Showring osm jag provred för nån månad sen eller nåt. (och i den tråden skrev jag att den var för liten. Dock satt jag inte så långt bak när jag red, det tyckte både jag och ägaren till sadeln)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Sadeln på bilden är inte min, och den tillverkas inte i 18½" (sadeln på bilden är en 18", men väldigt liten i sätet, känns mer om en 17½") utan nästa storlek är 19" och det blir för långt. Men då den sadeln är såpass liten ahr hästen nästan 2 cm till sista revbenet, men då det kan skilja sig nån centimeter på bossorna mellan olika exemplar vågar jag inte ta risken att punga ut med 15 800, vänta 2 månader och sen så kanske den är för lång iaf.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag tycker helt ärligt att du ser för stor ut.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

poloplayer skrev:
Eftersom jagär en snäll och finkänslig person har jag inte velat ställa denna fråga till dig, men nu kommer den: Är du så himla fet att du inte får rum i en normal sadel?? Varför 18 tum?

:confused:
Mycket onödigt sagt. Jag vill inte lägga mig i den här tråden öht, den är för förvirrande för mig, men om du är så mycket äldre än Diabolical_Kitten så borde du veta att sådär säger man bara inte :mad:

/Álin, som är väldigt anti elaka kommentarer
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Och jag som trodde det var över...

Okej, men det tycker inte jag. Han är en maffig häst att rida så han känns inte liten alls. Och när jag sett mig på film och foton tycker jag vi passar bra ihop.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Men har du inte förstått det... Poloplayer är ju en sån finkänslig och mogen person att hon måste skriva det. ;)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Minelli skrev:
Nu ska jag inte vara så snäll. men jag tycker inte att du ska hoppa din häst alls. Du är för stor för den båda vad det gäller lägnd och tyngd. Det är min åsikt.
Jag är själv kortare än du (170) och sitter helst inte på hästar under 165 eftersom jag känner mig stor då...

Som Sweet sa, det är en Haflinger över 150 sträcket, ingen ponny.
Sen är det stor skildnad från individ till individ vad gäller hur mycket vikt den orkar bära, hur hästen är konstruerad och musklad.
En häst med kort rygg klarar ofta mer vikt än en häst med lång rygg.

Jag är 172 cm och 63 kg, och min häst är 151 cm hög Nordsvensk Brukshäst.
Jag är INTE för stor, enligt alla jag frågat ser jag snarare lite liten ut på min häst. Hon är väääldigt bred (120 grader i sadel) samt har mycket välmusklad rygg och grova ben.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Och jag som trodde det var över...

Förresten, lycka till i ditt sadelletande.
Jag har varit inne i sadeldjungeln och rotat, och det var knappt jag hittade ut igen :crazy: :p
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Fjunet skrev:
Jag tycker helt ärligt att du ser för stor ut.

Jag håller nog faktiskt med dig jag.
Tycker inte heller att det ser proportionerligt ut.

Jag tycker att jag är på gränsen och lallar på mina ponnyer(läs hästar på ca 150). Dom är grova Irländare båda 2 och jag är 162,5 cm och väger ca 50 kg. Visst orkar dom bära mer än vad jag väger, men längmässigt så tycker jag att det är precis lagom nu.

Förstår inte riktigt det resonemangert som förs högre upp om att bara för att gubbar, 180 långa rider på små hästar och de klarar det så är det ok. Jag tycker inte att det ser bra ut. Men det är min åsikt.

Jag skulle ju aldrig köpa mig tex en Welsh Mountain ponny för att ha som ridhäst. Trots att denne klarar att bära min vikt. Jag skulle bli alldeles för lång på den och det blir inget vidare.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Grängesberg skrev:
Jag håller nog faktiskt med dig jag.
Tycker inte heller att det ser proportionerligt ut.

Jag tycker att jag är på gränsen och lallar på mina ponnyer(läs hästar på ca 150). Dom är grova Irländare båda 2 och jag är 162,5 cm och väger ca 50 kg. Visst orkar dom bära mer än vad jag väger, men längmässigt så tycker jag att det är precis lagom nu.

.

Fast nu måste jag (som tycker DB är aningens lång på sin herre ja..) tycka att du lallar lite ;) om du är 162.5 så har jag svårt att se hur du skulle kunna vara för lång för häst kring 1.50-sträcket, om du inte har väldans långa ben eller nåt??

Nedan är 160 cm Alexandra på valacken som är 147 cm i mkh. Var vänlig IGNORERA sadelns försök att skaffa närkontakt med öronen på hästen och dylika ting :angel:

http://hem.passagen.se/xyplex/rid0530-3.jpg
http://hem.passagen.se/waikele/rid030724-1.jpg

Och om vi lägger på 2.5 cm på ryttaren och ca 3 cm på hästen så kan det ju inte bli/se för långt ut, tycker jag? :confused:

Jag på ett stycke liten D-ponny (minns inte exakt hur stor hon var, en inridningsponny, men 1.42 känns bekant, men det kan jag drömt med.. )
Fortfarande enligt mig inte för långt, men det börjar närma sig 'gränsen'

http://hem.passagen.se/visenz/tapestryjagskritt030810.jpg

Och så 153 cm häst
http://hem.passagen.se/visenz/jag_nickis.jpg

Samma häst, 3 dm längre ryttare. (Nu snackar vi åt helvete för lång här..för att inte tala om för liten sadel :devil: Ignorera ryttarens hösäcksposition, den tog vi snabbt ur honom *s*)
http://hem.passagen.se/visenz/nickijohan.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
719
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp