Oengagerad pappa

Sv: Oengagerad pappa

När är det ok att sätta stopp för partnern och verkligen visa att såhär ska du göra/kan du inte göra?
Det är ok att göra någonting när partnern skadar barnet tycker jag. Om sonen är lite passiv med sin pappa så är det väl ingen fara på taket? Varför har du så bråttom med sonens utveckling eftersom han måste lära sig saker hela tiden? Tror du inte att han lär sig hur man vattnar genom att titta på hur vuxna vattnar?

Ärligt talat, jag håller med vindvissla och de andra. Du behöver sluta upp med att domdera över hur din sambo ska ta hand om sina barn. Den rollen måste han få kunna utveckla utan att du hänger över honom som en vakande hök och kritiserar hela tiden.

Jag tycker att mycket av det du skriver är skrämmande faktiskt och jag skulle själv hata att vara i en sådan relation, oavsett vilken av personerna jag var. Hade min sambo gått på sådär hade jag gett tillbaka barnet och mer eller mindre sagt att han får göra allting själv då eftersom jag knappast duger.

Igår bad jag S ta med M ut i trädgården för att pyssla lite medan jag fixade middagen.
Varför lägger du dig i vad de gör medan du fixar middag? Så länge han tar han om sonen är det väl upp till dem vad de gör?
Han har blivit mycket bättre. Men det tog flera månader för att få igenom en förändring.
Enligt vem har han blivit mycket bättre? Enligt dig eller enligt honom själv?

däremot tenderar sonen att bli väldigt passiv när de två herrarna gör något tillsammans. Jag har däremot aldrig berättat för sambon att jag upplever det så.
Detta förbryllar mig! Du verkar styra din sambos sätt att hantera sonen mycket noggrant och du blir irriterad när det inte blir som du hade tänkt, tex vattningen. Men det verkligt viktiga berättar du inte alls, det håller du för dig själv. Varför då?

Ska man få en förändring krävs att man är medveten om hur hela systemet fungerar. Om din sambo inte får svar på varför han ska göra någonting så är det klart att du bara upplevs som tjatig och grinig. Jag hade berättat att jag tycker att sonen blir så passiv med pappan och frågat pappan varför han tror att det är så. Servera inte svaren till pappan utan låt honom tänka ut dem själv.

Sen bör du verkligen tagga ner. Det är få människor som står ut med en tjatig och grinig människa under samma hustak alltför länge. Vem orkar bli tjatad och gnälld på hela tiden?
 
Sv: Oengagerad pappa

Får din snubbe nån gång ta smällen av sin bristande omsorg eller är du alltid där och håller koll? Jag är stark förespråkare av att den part som tenderar att ansvara, fixa och reda upp det mesta med barnen drar i väg minst 3-4 dagar, gärna en vecka, och lämnar över ansvaret helt. Jag tror inte att man kan snacka sig till en lösning med omsorgsotränade människor de måste helt enkelt själva se konsekvenserna av vad som händer om man slarvar med omvårdnaden med småbarn. Det är lätt, tänker jag mig, att man utifrån kan se ordentligheten som nån sorts onödig (kvinnlig) präktighet men i praktiken orsakar man bara kaos om man struntar i att hålla koll, ge mat, lägga i tid och sånt.
 
Sv: Oengagerad pappa

*kl*
Min man är hopplös när han tex sitter och läser tidningen, han varken hör eller ser, varken mig eller barnen om man inte höjer rösten eller petar till honom. Han är medveten om det men samtidigt så måste man ju ändå hålla sig lite uppdaterade om vad som händer. ;) Men barnen har lärt sig att peta till honom innan de börjar prata med honom, med mig vet de att jag lyssnar från början så då pratar det bara. Jag kan inte tycka att det är ett jätteproblem, visst kan jag bli irreterad ibland men barnen verkar inte särskilt störda. ;)

Men hos oss är han bättre på att låta barnen göra saker, jag är mer att jag vill få saker gjorda och måste låta barnen få en chans att hjälpa till. Jag är oxå sämre på att göra saker med barnen och ser mest problem, men jag är medveten om det och jobbar med det oxå.


Så jag tror att TS måste ge mannen en chans att hitta sitt sätt med erat barn, båda föräldrar måste inte göra allt på samma sätt. Åk bort och lämna honom själv med sonen och låt dem hitta sina rutiner!
 
Sv: Oengagerad pappa

fixa gräsklipparen/klippa gräset/mäta takplåten på altanen/skruva lite på bilen som aldrig kommer rulla på en väg igen/rensa i potatislandet/skrubba grillen

Det är ju jätte roliga aktiviteter för ett barn och jätte nyttigt för dem att lära sig så det är ju jätte bra att sonen är med och gräver i potatislandet eller tuggar på en halvren skifnyckel i bilen som aldrig kommer rulla :idea:

Sonen får ju betydligt mer intryck av att sitta och titta på pappa när han mäter takplåt än sitta i hans knä och räkna fingerramsor. Små barn leker ju inte direkt och har inte utvecklat de där med att leka tillsammans. Utan de leker själva eller tittar på.

kanelbulle skrev:
Kränka?

Hur menar du nu?
Precis som jag skrev, det är väl skit samma om man har vattnat jordgubbarna i 3 veckor och vet att han fixar det själv i det läge där pappan äntligen gjort "rätt".
Skulle jag få höra något sånt skulle jag oxå lägga ner, är ju skitsamma vad man gör h*n blir ju ändå sur.
 
Sv: Oengagerad pappa

Det är ok att göra någonting när partnern skadar barnet tycker jag. Om sonen är lite passiv med sin pappa så är det väl ingen fara på taket? Varför har du så bråttom med sonens utveckling eftersom han måste lära sig saker hela tiden? Tror du inte att han lär sig hur man vattnar genom att titta på hur vuxna vattnar?

Nej, nu var det inte passiviteten jag hade i bakhuvudet när jag ställde frågan, det handlade nog mer om det andra barnet, där jag får stoppa för att det inte ska vara psykiskt skadligt. Det kan ju dock vara lite klurigt att alla gånger veta när det bara är onödigt och när det är skadligt...

Eftersom sonen leker väldigt bra själv och kan uppehålla sig väldigt länge samtidigt som man kan läsa överallt hur viktigt det är med gemensam lek för språkutveckligen, den emotionella utvecklingen, den motoriska utvecklingen osv osv så vill jag gärna att han ska få denna gemenskap när sonen leker med oss vuxna. Mys och gos är ju mys och gos. Aktivitet vs passivitet och närhet.


Varför lägger du dig i vad de gör medan du fixar middag? Så länge han tar han om sonen är det väl upp till dem vad de gör?

Enligt vem har han blivit mycket bättre? Enligt dig eller enligt honom själv?
När sonen kommer och är i vägen för mig vid matlagningen och mest blir frustrerad för att han inte får mat NU eller för att jag inte kan busa NU ber jag sambon att ta sonen. Vanligtvis brukar S ta med sig M och ha honom i famnen medan han fixar sitt spel tills sonen tröttnar på att sitta där och kommer ut till mig och matlagningen igen. För att undvika detta gav jag ett konkret förslag (och har gjort det vid några fler tillfällen). Eftersom jag brukar börja med maten ganska snart efter att sambon kommer från jobbet så tycker jag det är synd att han inte hellre vill vara med sin son först och ta spelet sen. Speciellt när det skulle underlätta för oss allihop.

Han säger själv att spelet tar mycket mer tid än han tänker sig varje gång. Jag tror han känner sig nöjd nu när han skurit ner på det men vi har inte hunnit diskutera det.

Det huvudsakliga problemet för mig är att jag måste be sambon att göra något med sonen, något som jag trodde och hoppades skulle komma av egen vilja från sambon. Jag både kan och har skitit i att de inte gör som jag och sonen gör saker. Och pudelns kärna kan alltså vara att jag vill att sambon och sonen ska ha en bättre relation än den sambon och det äldre barnet har. Men ändå, borde det inte komma frivilligt från en far?
 
Senast ändrad:
Sv: Oengagerad pappa

Absolut, men problemet är att han skulle lämna sonen inne hos mig och gå ut och pyssla själv.

Och än är sonen inte så intresserad av vad pappa eller mamma gör, i alla fall inte någon längre stund, sedan är det ajabaja-saker som han vill göra ute.
 
Sv: Oengagerad pappa

Det är väl bara att säga då att han får ta med honom? Det lär ju bli mer gjort fast han får springa efter sonen än när han sitter vid datorn och inte gör nått alls.

Sen får ni väl försöka få sonen mer intresserad av vad ni gör än att pyssla med ajabaja-saker.
 
Sv: Oengagerad pappa

Då är vi ju tillbaka vid problemet, att jag måste be honom att vara med sonen.
 
Sv: Oengagerad pappa

Precis som jag skrev, det är väl skit samma om man har vattnat jordgubbarna i 3 veckor och vet att han fixar det själv i det läge där pappan äntligen gjort "rätt".
Skulle jag få höra något sånt skulle jag oxå lägga ner, är ju skitsamma vad man gör h*n blir ju ändå sur.

Men allvarligt, sambon är väl ingen bebis heller?

"Lägger man ner" när det handlar om sitt eget barn, verkligen :confused:. Nu har jag nog snöat in för mycket på papptråden tror jag. Visst det finns ingen anledning till att mästra pappan men jag blir lika förvånad när någon så lätt bara lägger ner.

Eyz:
I övrigt håller jag med mino. Istället för att lägga dig i, hålla koll och fostra sambon/pappan så lämna allt ansvar och åk bort ? Är du inte hemma kan du inte be honom :)
 
Senast ändrad:
Sv: Oengagerad pappa

Då är vi ju tillbaka vid problemet, att jag måste be honom att vara med sonen.

Men igen,har du inga egna intressen du kan gå till? Gå hemifrån, inte bara en gång , utan återkommande. Lämna över ansvaret till pappan och strunta i resten= du visar förtroende för honom och han får ta ansvaret.
 
Sv: Oengagerad pappa

Delvis kl

Lite sa kanner jag ocksa. Jag kan beratta hur det funkar hos oss. Min sambo jobbar natter och jag delar in var tid i Jobbtid, Delad Tid och Ledig Tid. Min sambo sover till 11 ungefar sa fram till 11 ar jag med barnen och det raknas som Jobbtid. Sen har vi till ungefar kl 17 innan vi maste ata middag och sen ska han ivag igen (ibland senare). Men lat oss saga att vi har 6 timmar nar vi bada ar vakna och ingen jobbar. Det betyder 3 timmar Ledig Tid var ungefar. Att laga middag raknas inte som Ledig tid. Att ga ut och pilla med nagot renoveringsobjekt daremot ar Ledig Tid om man inte har barnet med sig. Sa att du ska laga mat och passa barn samtidigt medan han leker med sin bil ar inte ok (om ni inte kommit overens om det saklart).

Du behover TA dina Lediga Timmar och hitta pa nagot! Ak ivag, gor nagot och lamna sonen med pappan sjalv. REGELBUNDET!!!
 
Sv: Oengagerad pappa

Hm, det har nog blivit lite väl stort fokus på lekens form och att jag tycker sambon "leker fel". För det första brukar jag inte kommentera att han inte gör som jag tänkt. Förslag på vad han kan göra kommer jag med då och då, både direkt och indirekt genom att berätta vad vi gjort under dagen som varit kul. Men kritiserar leken gör jag inte. Jag tänker dock det jag skrivit, att han inte gör som jag tänkt och att jag tycker mitt sätt verkar mer givande och på den punkten ska jag verkligen arbeta med mig själv.

Jag kan däremot kritisera hur S pratar med sonen. Både S och svärmor blir lätt väldigt högljudda både i tal och ljud. Ibland slänger S ur sig saker som är olämpliga att säga till barn öht (jag svär ganska bra så jag är verkligen inte felfri själv och vill gärna att sambon påpekar när jag gör det). Sonen ligger inte i framkant verbalt även om jag inte tror att det kommer bli något problem på den fronten. Den manliga sidan av sambons släkt är inga språkgenier direkt så att underlätta språklärandet tycker jag att vi kan göra genom att använda riktiga ord istället för ljud.

När S säger att jag är grinig och tjatig syftar han på när jag tröttnar på hans datorsittande och möjligen att han ska uppmärksamma sonen mer. Det handlar alltså inte om att jag tjatar och gnäller på hur han hanterar sonen (möjligen när det kommer till det äldre barnet men jag mår dåligt av hur de triggar varandra och försöker och har försökr bryta det i tre år med minimalt resultat).
 
Sv: Oengagerad pappa

Jag har faktiskt inte så mycket att hitta på här. Jag har flyttat många mil från min familj och mina vänner. Hästen har jag av ekonomiska skäl flyttat härifrån till föräldrarna när sonen föddes. De vänner jag har här är mest jobb- och hästrelaterade och det finns nog ingen som jag på riktigt delar intressen med.

Jag har jobbat en 10-15 pass under våren så visst har jag lämnat far och son ensamma och det har gått bra. :) En och annan shoppingtur ensam har det ju också blivit. Men det är ju inte så att jag åker över till en vän och snackar lite skit i några timmar tyvärr.

Jag förstår varför ni menar att jag ska gå hemifrån. Jag får nog bli mer kreativ när det kommer till mig själv. :o
 
Sv: Oengagerad pappa

Laser han bocker? Jesper Juul forklarar valdigt fint i Ditt kompetenta barn alternativ till hur man beter sig mot barn. Tankte pa det aldre barnet, ibland kan det vara nyttigt att lasa om en annan approach. Den ar inte speciellt svarlast tycker jag.
 
Sv: Oengagerad pappa

Nej han läser inte böcker, han har inte ens bläddrat i sin flugfiskebok, som är det största intresset. ;) Men det kan kanske vara värt att låna hem den och uppmuntra honom att läsa den och diskutera det som sägs i boken. Läser han inte så har vi inte förlorat något, läser han så för det förhoppningsvis med sig lite eftertanke.
 
Sv: Oengagerad pappa

Varför har pappan inte varit ensam föräldraledig med sonen?

Människor blir inte föräldrar förrän de får totalt primäransvar.

Ge honom det och låt honom lösa problemen själv.
 
Sv: Oengagerad pappa

Varför har pappan inte varit ensam föräldraledig med sonen?

Människor blir inte föräldrar förrän de får totalt primäransvar.

Ge honom det och låt honom lösa problemen själv.

Måste man ha varit föräldrarledig för att bli förälder? Eller missuppfattar jag dig här?

Förälder blir man när barnet föds (eller hur man vill tolka det), men ansvaret är en annan del.
Min man har inte tagit ut en enda dag av sin föräldrarledighet utom de 10 "fria" dagarna och han är minst lika mycket förälder som jag.
Jag har ansvar när jag är med barnet, han när han är med barnet och vi tillsammans när vi är med båda.
 
Sv: Oengagerad pappa

Jag har nog dragit samma slutsats som Silverkedjan. Med det inte sagt att samtliga pappor är oansvariga/oengagerade tills dess att som själva har varit pappalediga, men nog ligger det en del sanning i det för en beskärd del.
 
Sv: Oengagerad pappa

Sambon har inte varit hemma med sonen eftersom mitt vikariat gick ut i samband med att jag gick hem med havandeskapspenning. Jag har endast gymnasieutbildning och får inte jobb bara sådär, vi står med huslån och klarar oss precis varje månad nu när han jobbar. Skulle jag gå på grundersättningen från a-kassan vore vi tvingade att flytta.

Med en stor portion tur kommer jag in på en utbildning jag sökt i höst, då kan han vara hemma. Annars kommer vi göra så att han tar ut de sista fp-dagarna på somrarna.
 
Sv: Oengagerad pappa

Måste man ha varit föräldrarledig för att bli förälder? Eller missuppfattar jag dig här?

Förälder blir man när barnet föds (eller hur man vill tolka det), men ansvaret är en annan del.
Jag håller med Silverkedjan. Föräldraskap är som allting annat, man behöver öva för att bli bra. Sen följer den enkla logiken att den som övar mer får mer erfarenhet, kunskap och blir tryggare. Övar man nästan ingenting (eller enbart på direkt uppmaning som i TS fall) och aldrig helt på egen hand så halkar man snabbt efter och har ingen koll. Det finns inget att vinna på att ena föräldern inte riktigt kommer in i matchen, tvärtom förlorar alla i familjen på det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 118
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 350
Senast: Tassa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 722
Senast: Juli0a
·
Småbarn Jag har tänkt att det inte behövs, att hon är för liten för att kunna förstå och att det är bäst om hon bara får flyta med. Såklart med...
Svar
10
· Visningar
1 762
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp