Oengagerad pappa

Sv: Oengagerad pappa

Fast förälder blir man när barnet föds, det går inte att komma ifrån, men det är kanske föräldraransvaret ni menar?

Nog är TS sambo förälder till sitt barn?
 
Sv: Oengagerad pappa

Sonen ligger inte i framkant verbalt även om jag inte tror att det kommer bli något problem på den fronten. Den manliga sidan av sambons släkt är inga språkgenier direkt så att underlätta språklärandet tycker jag att vi kan göra genom att använda riktiga ord istället för ljud.

Är det ett barn eller en blivande privatskoleelev under trimning? Spontant känns det som att barnet framöver kommer att hitta ett lugn och en ro hos sin far som kommer att vara nyttigt. Man måste inte vara aktiv, läraktig och upptagen hela tiden.

Det är, vad jag förstått, inte helt ovanligt att pappor tar större del av barnen ju äldre de blir. Att det kan vara svårt att skapa en relation till ett litet barn som i början ofta är starkt knutna och beroende av sin mamma och inte uttrycker särskilt mycket.

Har din sambo problem med datorspelandet så diskutera det som ett separat problem, för det handlar knappast primärt om barnet i så fall.
 
Sv: Oengagerad pappa

Fast jag tycker själv att de "medvetna" lekarna är roligare än det sonen sysselsätter sig med själv. Bygga med klossar ger mig mer än att plocka duplobitar i och ur en hink, det kan sonen göra jättebra medan jag sitter vid datorn, städar, läser eller vad det nu kan vara. Tycker jag att leken är roligare än urtrist orkar jag ju längre stunder.:)

En sak som S är bättre på än mig är att läsa böcker med sonen. Han lägger till sina pruttljud och allt vad det är på ett mycket naturligare sätt än mig som sonen tycker är superkul. Och det är jag jätteglad för!

Ss spelande stör definitivt mer än bara samspelet med sonen och det är därför jag är så urbota leds på det just nu.
 
Sv: Oengagerad pappa

Fast jag tycker själv att de "medvetna" lekarna är roligare än det sonen sysselsätter sig med själv. Bygga med klossar ger mig mer än att plocka duplobitar i och ur en hink, det kan sonen göra jättebra medan jag sitter vid datorn, städar, läser eller vad det nu kan vara. Tycker jag att leken är roligare än urtrist orkar jag ju längre stunder.:)

Jag förstår inte hur det här är ett svar på det jag skrev tidigare. Men hävdar ändå att det vore nyttigt om sonen fick möjlighet att "bara gör vad han vill" även i ditt sällskap, för det låter (?) som du styr även hans lek nu.

Det är väldigt mycket "jag vill, jag tycker, jag gillar, jag gillar inte"...
Hur missnöjd är sonen med umgänget med sin pappa? Har han tråkigt när han åker runt på armen och tittar på när pappa vattnar blommorna?
 
Senast ändrad:
Sv: Oengagerad pappa

Nej det var väl mer ett svar på privatskoleeleven.

Som jag skrivit tidigare så umgås de precis som de vill. Ibland kommer jag med förslag, när ingen av dem verkar roade av det de gör eller, som i fallet med vattenkannan, jag var rädd att de bara skulle gå till datorn och allt skulle upprepas tills jag får nog av sambons spelande. Ännu en dag. Jag säger alltså inte när de sitter på golvet och leker med den nerdragna gardinen att de istället borde göra si eller så.

Och ja, sonen är mer missnöjd i umgänget med pappa, vilket säkert beror på att han märker att han inte får den uppmärksamhet som han vill. Eller tänker jag fel?
 
Sv: Oengagerad pappa

Jag förstår inte hur det här är ett svar på det jag skrev tidigare. Men hävdar ändå att det vore nyttigt om sonen fick möjlighet att "bara gör vad han vill" även i ditt sällskap, för det låter (?) som du styr även hans lek nu.

Missade den här raden när jag svarade i förra inlägget.

Jag förstår om man kan få den uppfattningen av mina inlägg men jag styr absolut inte hans lek om han inte gör något som inte är lämpligt då jag försöker avleda hans uppmärksamhet.

Som jag skrivit flera gånger så leker sonen jättebra själv och kan pilla med småsaker så man undrar om han har somnat under en kudde när det varit tyst länge. Enkelt sagt kan man väl säga att på en lektimme så är jag med och aktiverar sonen i tio minuter. Max. Dock avbryter jag ju inte hans lek för att göra "min lek" utan det kan vi börja med efter blöjbyte eller mat eller vad som helst och när sonen tröttnat och lägger sin uppmärksamhet på något annat så är det bra. Han väljer själv om han vill delta och när det i så fall ska ta slut.

Nu när jag skrivit dessa inlägg har sonen lekt på varandan som ligger intill och har just gått in ett annat rum och plockar med några böcker. Jag ska övergå till att vika tvätt och då kommer han förmodligen att fortsätta med det tills jag blir kissnödig och öppnar dörren till hägringen toaletten där man kan göra mycket man inte får eller borde.
 
Senast ändrad:
Sv: Oengagerad pappa

Men sluta att instruera honom!!! Annars kommer han bara vänta på det gång på gång utan att själv kunna våga och försöka själv. Hur mycket tid har dom fått för sig själva utan att du är i närheten? Klart han frågar dig, det är det lättaste och han vet inte annat om han inte får prova sig fram själv.

Vad sjutton gör lite roliga ljud?? Måste man prata helt korrekt med barnet hela tiden för att barnet ska kunna lära sig språket?

Edit: Nu läste jag mitt smartarsel tråden och såg att du typ fått 100 likadana inlägg... sorry ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Oengagerad pappa

Är det ett barn eller en blivande privatskoleelev under trimning?

Jag har faktiskt en sak jag stör mig på :D Och detta är en skada från mitt jobb. Jag blir skitirrterad på jobbet också...

Någon håller upp en mjuk smörgås och en hård. Och så säger de: Vill du ha en sån här eller en sån här?

What? Säg för böveln vill du har en mjuk eller en hård. Eller vill du ha limpa eller knäckebröd. Eller säg vad som helst som sätter ord på saker. Inte "sån här". Vad är en sån här??

Min sambo gör också det. Frågar om sonen vill ha "en sån här". Då gastar jag: Vad är det för något?

Det är nog det enda jag har att ifrågasätta hans pappaskap med :D
 
Sv: Oengagerad pappa

Jag är stark förespråkare av att den part som tenderar att ansvara, fixa och reda upp det mesta med barnen drar i väg minst 3-4 dagar, gärna en vecka, och lämnar över ansvaret helt.

Jag håller med dig i princip, men jag tycker samtidigt att det finns en motsättning i att "lämna över" barnet till den vuxne som inte ägnar det uppmärksamhet. Nästan vilken vettig barnvakt som helst är ju att föredra framför en disträ och frånvarande pappa. och konsekvenserna av för lite uppmärksamhet "visar" sig ju inte på något tydligt och snabbt sätt.

Varför ska man lämna barnet till en omsorgsotränad (om omsorgsobegåvad) person när det är pappan, man skulle aldrig acceptera det av en dagisfröken?

(jag svär ganska bra så jag är verkligen inte felfri själv och vill gärna att sambon påpekar när jag gör det).

att underlätta språklärandet tycker jag att vi kan göra genom att använda riktiga ord istället för ljud.

Jag har aldrig fattat varför man inte får svära inför barn, men att vissla på det och inte prata med det - det hade jag också reagerat på.

Fast förälder blir man när barnet föds, det går inte att komma ifrån, men det är kanske föräldraransvaret ni menar?

Det är nog föräldraansvaret som avses ja, att leva som förälder, inte bara ha fått barn. Jag tycker att det verkar krylla av pappor i bukefalisternas hem som inte fungerar som föräldrar i vettig mening.

Och ja, sonen är mer missnöjd i umgänget med pappa, vilket säkert beror på att han märker att han inte får den uppmärksamhet som han vill. Eller tänker jag fel?

För lite uppmärksamhet och bekräftelse är väl den vanligaste anledning till barnagnäll överhuvudtaget, tror jag, helt ovetenskapligt.

J
Någon håller upp en mjuk smörgås och en hård. Och så säger de: Vill du ha en sån här eller en sån här?

Det blir jag också galen på! Och när de säger "titta fågel" när det är en gråsparv eller "titta blomma" när det är en ros. Vill de inte att barn ska ha ett rikt språk?
 
Sv: Oengagerad pappa

Då är vi ju tillbaka vid problemet, att jag måste be honom att vara med sonen.

Nej du ber honom inte ta med sonen när han meckar, du säger att nu tar du med sonen så jag får lite tid för mig själv.

Funkar det inte hemma, kanske en medryttarhäst kan vara nått så du inte ens finns hemma :idea:
 
Sv: Oengagerad pappa

Med andra ord ska Ts beordra sin sambo att vara med sonen?
Ser inte hur det skulle lösa hennes "problem" med att sambon engagerar sig frivilligt...
 
Sv: Oengagerad pappa

Med andra ord ska Ts beordra sin sambo att vara med sonen?
Ser inte hur det skulle lösa hennes "problem" med att sambon engagerar sig frivilligt...
Har du något bättre förslag?

Allting handlar ju om att ge och ta. Vi har inga barn, men vi har två stycken hundar. När jag jobbar (kvällar och helger) så har min sambo inte något val än att ta hundarna. Samma sak om jag är i stallet, hos kompisar etc. Nu åker jag till Falsterbo imorgon och det är en självklarhet att sambon får allt ansvar över hundarna när jag är borta. Jag behöver inte be honom att ta hand om dem, det fattar han själv.

När TS man är ute på sina upptåg så tar hon hand om barnen. När hon är ute på upptåg så tar mannen hand om barnen. Plättlätt!
 
Sv: Oengagerad pappa

Jo, absolut, den som är hemma med barnet har ansvaret.
Men situationerna TS har tagit upp handlar om när båda är hemma.

Jag tycker att TS ska kommunicera med sin sambo om vad hon tycker inte fungerar, dvs vid matlagning bla. Sätta sig ner och bestämma vem som gör vad.
Förstår/vill inte sambon så får TS ta hand om barnet men skippa laga mat kanske, det kan sambon göra. Det går att laga matlådor för flera dagar som Ts och sonen kan äta om det nu inte skulle fungera utan att sambon satt vid datorn istället för att laga mat. Men att fortsätta ta hand om allt är ohållbart verka det som.

Det är inte meningen att en i förhållandet ska behöva säga åt vad den andra ska göra oavsett om det handlar om att duka, vika tvätt, klippa gräsmattan eller ta hand om barnen, om man nu inte har kommit överens om det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 124
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 350
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 484
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 736
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp