övertramp? hur är det med det egentligen?

J

Jennifer80

Min häst har rätt så långt övertramp i skritten, i traven sätter han bakhovarna i framhovarnas spår, ibland lite före ibland lite efter,

Är det bra?

vad betyder egentligen när de har sånt övertramp, vad säger det om hästen rörelser?
 
Sv: övertramp? hur är det med det egentligen?

är det nån som kan hjälpa mig?
 
Sv: övertramp? hur är det med det egentligen?

I skritten den fria och ökade skritten är det jättebra med övertramp. I samlad skritt och trav så blir det ju inget övertramp eftersom trampet går mer uppåt än framåt.
Sen är det ganska vanligt att hästar som är lite obalanserade och ligger på framåt får mkt övertramp och slår i sko. Och då är det ju inte så bra..
 
Sv: övertramp? hur är det med det egentligen?

Jag tycker det känns mer viktigt hur hästen trampar över än att den gör det.

Min förra häst skrittade med ett ganska långt övertramp, men bara i sin egen överilade, obalanserade skritt.
Hon hade dessutom väldigt kort rygg och förhållandevis långa bakben, så det övertrampet gav jag inte så mycket för, sas...:angel:

En annan häst hade lååång rygg, lååånga bakben och ett lååååååångt övertramp, även i den mest såsiga och oengagerade skritten.
Men han gick med sänkt rygg, underhalsen fram och "kastade" bara in de långa bakbenen under kroppen, han trampade inte in dem för att bära vikt på dem.

Så generellt sett säger inte övertrampet så mycket...
 
Sv: övertramp? hur är det med det egentligen?

Min pålle har väldigt stort övertramp..

Men han e travare o e ganska obalanserad änså länge :p:D
 
Sv: övertramp? hur är det med det egentligen?

övertramp är något man talar om i gångarten skritt.
där en gog skritt skall vara 4 taktig (får ej bli passgång) och med ett gott övertramp.
i fri skritt gärna åtminstånde 2 hovar. men i samlad skritt ungefär hov i hov, eller mindre.
 
Sv: övertramp? hur är det med det egentligen?

Och så ska man inte glömma de hästar som ligger så mycket på bogarna att det som ser ut som ett övertramp egentligen beror på att de har frambenen för långt in under kroppen......

Svårt att förklara, märkte jag. Men det är ett vanligt förekommande "fenomen".

Immer
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
792
Senast: EZMK
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
856
Senast: Tilly_85
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 909
Senast: MML
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 470
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp