Bukefalos 28 år!

"Ojämna" muskler?

isa__

Trådstartare
Idag då jag kollade/kände igenom Lillan så la jag märke till att hon var rundare (mer musklad) på bakdelens ena sidan. och började fundera lite och så kom tanken att det kanske är vanligt bland unghästar (3 år) eftersom att dom fortfarande bygger muskler(?)
Konstig fråga men kan det vara så? eller vad kan det annars bero på?

Vet inte om jag la tråden i rätt forum, moderatorn får gärna flytta den om den ligger fel.

Fick ingen bild där man såg det så bra men om man tittar på högra sidan så kan man se att den är något rundare än den vänstra :angel:
 
Sv: "Ojämna" muskler?

ta ut en massör/kiropraktor så kan nog den säga varför hästen musklar sej ojämnt.
kan ju bero på att den är skev/sne eller nåt och sånt är de alltid bra att rätta till.
 
Sv: "Ojämna" muskler?

min erfarenhet av att hästar musklar sig ojämt är att den har problem någonstans, som uddatyp skrev kan det ju beror på en skevhet eller att hästen på ett eller annat sätt blivit sned.

vi hade en unghäst som hade stora problem innan det visade sig sitta i ett bakknä (antingen har hon fläkt sig eller gått i kull i hagen trodde veterinärerna)och att det i sin tur felbelastade hästen så hon blev sne. syntes väldigt tydligt på rumpan/låren. hon sprutades ett antal ggr och fick sedmera kiropraktor beh. (i samarbete med vet.) idag är hon jämn och fin i sin muskelatur.
 
Sv: "Ojämna" muskler?

Oftast är dom sned någonstanns när dom musklar snett, kiropraktor kan rätta till det. Alternativt kan det vara något värre, exempelvis en lös benbit eller dylikt som gör att hästen inte vill belasta båda benen lika mycket. Är dock så gott som alltid något fel, tyvärr bara att börja leta. :crazy:
 
Sv: "Ojämna" muskler?

Vilken galopp föredrar hästen? Skulle sätta en slant på att den är flackare i, och har lättare att fatta vänstergalopp...? Högergaloppen borde vara högre och rundare (som det känns då man rider) samt svårare överlag. Är jag ute och cyklar?

Ta dit en equiterapeft om du har råd. De tar lite i taget på hästens villkor. Vi har haft andra typer av kiropraktorer i stallet (travstall) och de gör det jättebra men ändringen blir för stor och hästen hänger inte med då och "går sönder" lättare.

Om du inte vill ha dit någon så prova att jobba extra i högergalopp. Vänster sida får då jobba så den blir mindre stel och då går den lättare att stärka upp iom att hästen blir mer liksidig. Ut i skogen också över stock och sten, hit och dit, upp och ner, så "lurar" du igång den stelare sidan och får den smidigare när hästen inte bara kan gå som vanligt utan får ta ett anpassat steg i taget. Detta kan också underlätta för en equiterapeft eftersom musklerna kommer protestera mindre mot en tillrättaläggning av höft/rygg (om det nu behövs) och du får mer valuta för pengarna. :)

/Katrin.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Ojämna" muskler?

Hon är inte riden i någon galopp :o hon är bara tre år och nyss inriden, så vi har inte kommit igång med den än.

Till Sofie_B:
Jag har också funderat på lösa benbitar, men min förra häst hade det så jag vet hur symtomen är.
Och Lillan har inga märkbara symtom, men hon ska röntgas till sommaren för att leta efter lösa benbitar osv.

Någon som vet föressten hur mycket en besiktning m röntgen kan gå på? har hört 3500 kr någonstans men jag vet inte om det stämmer? :confused:
 
Sv: "Ojämna" muskler?

Hon har förresten svårare att gå på volt i ena varvet (vänster tror jag, är inte säker :crazy:), kan det vara något som bidrar till ojämnheten?
 
Sv: "Ojämna" muskler?

det kan inte vara så att du rider mest i ena varvet mer än det andra (om det kan vara så simpelt?)?

Men det låter ju troligare det de andra skriver.. men det är ju värt att nämnas..
 
Sv: "Ojämna" muskler?

Vilken galopp föredrar hästen? Skulle sätta en slant på att den är flackare i, och har lättare att fatta vänstergalopp...? Högergaloppen borde vara högre och rundare (som det känns då man rider) samt svårare överlag.

*Ursäkta trådstöld*

Precis sådär är min sexåring! Hans högergalopp är mycket "bättre". Han galopperar på mycket rundare och bättre i den galoppen MEN har samtidigt svårare att fatta höger galopp. I vänster blir han lätt lång och orkar inte riktigt hålla ihop sig MEN han fattar mycket lättare vänster galopp. Detta har förbryllat mig då det enligt min logik borde vara så att den galoppen som han orkar hålla ihop sig själv i rimligtvis också borde vara lättare att fatta. :confused:

Kan tillägga att han varit konvalecent mellan jan-juli 07 och under den tiden belastat vänster fram (skadad höger fram) som därmed orsakat att han även belastat snett bak. Vid igångsättning var höger rumpa märkbart rundare musklad än vänster. Nu ser jag dock ingen skillnad längre.

Har du någon förklaring till varför det blir så i galoppen? Alltså att den högra är svår att fatta men lättare att hålla?
 
Sv: "Ojämna" muskler?

Jag har en teori..Höger galopp börjar i vänsterbak och är hästen svagare i vb blir det då extra jobbigt för hästen att fatta just höger galopp.Sedan när galoppen väl kommit i gång kan hästen "sprätta" vb utanför kroppen och därför blir det bra mycket lättare för den att hålla den galoppen än den motsatta.
 
Sv: "Ojämna" muskler?

Har ridit henne 7 ggr och har mest koncentrerat på balansen, men hon är ju körd och jag gjort mycket volter där och oftast bara ena varvet, men det borde ju endå inte göra skillnad eller?
det är ju inte heller en gigantiskt skillnad på hennes bakmuskler, men jag reagerade och jag är även lite extra nojig nu efter att jag tog bort min förra häst pga. atros..
 
Sv: "Ojämna" muskler?

Har ridit henne 7 ggr och har mest koncentrerat på balansen, men hon är ju körd och jag gjort mycket volter där och oftast bara ena varvet, men det borde ju endå inte göra skillnad eller?
det är ju inte heller en gigantiskt skillnad på hennes bakmuskler, men jag reagerade och jag är även lite extra nojig nu efter att jag tog bort min förra häst pga. atros..

Jag var iväg och tog bort en tös igår som hadde atros, det var inte så roligt..

Det kan nog göra skillnad, det kan ju även vara så att hon är höger hänt
och gärna tar höger i hagen.. som du säger är inte skillnaden gigantisk men ta ut en kunig person som kan ta sig en titt på
din häst!

hoppas det löser sig för dig!:)
 
Sv: "Ojämna" muskler?

Näe, det är inte kul, men så är det ju med djur tyvär :(

Jo jag började faktiskt tänka på det igår då jag försökte "longera" henne, höger varv går bra men vänster går det knappt om hon inte får ta ut jättemycket på volten, samma sak i ridningen. så det kan ju mycket väl vara det. och nu då jag tänker efter ännu mer så har jag aldrig sett henne ta en "vänstersväng" i trav/galopp (i hagen alltså) :rofl:

Jo ska ta hit en person som kan det där och så får vi se vad som sägs. :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Ojämna" muskler?

Pratat mycket med vår equiterapeft om vad jag kan hjälpa respektive häst med och hon har sagt att ridmänniskor oftast tror att den höga fina galoppen är den som är den "bra" galoppen. Det är tvärt om! Sorry :) Den flacka galoppen som inte kräver någon ansträngning är den de har som "lätt" även om den inte är lika snygg som den stora runda.

Hon har också sagt att är vänster sida stel i höftpartiet så behöves höger galopp tränas på för då rör sig vänsterhöften mer och den tänjs (på rätt sätt) och stärks upp. Och så klart vise versa...

Har lite brådis så kort svar, ej heller läst alla andras svar så..

/Katrin
 
Sv: "Ojämna" muskler?

En sak till. En häst som har ont ändrar lite på dessa förutsättingar så klart. Tex om ont i höger bakknä och stel i höger sida så kanske ändå vänstergaloppen kommer lättare. Jag fördjupar mig gärna sen..
 
Sv: "Ojämna" muskler?

Hej!
Jag rekommenderar också equiterapeut.

En parantes:
Min kompis har en femåring som hon haft en dle problem med sadeln till. Den har legat snett. Hennes sadelmakare kollade på sadeln och konstaterade att den är helt rak. däremot sa hon att unga hästar kan komma i tillväxtfaser då de faktiskt växer mer i ett benpar än ett annat osv. De kan faktiskt växa snett.

Men musklingen borde vara liksidig oavsett om hästen växer olika fort fram/bak eller höger/vänster. Mycket möjligt att den avlastar sig på något vis. Har du kollat på den bakifrån när den går? Den ska gå helt rakt och även ha lika stort övertramp med båda bakbenen. Min 8-åring gick snett då han kom, dvs bakdelen något åt höger. Equiterapeuten hittade en låsning i knät som vi jobbade med under en tid och sedan blev han rak.
Det är viktigt att kolla upp sådant omgående just för att de inte ska hinna muskla om sig helt, då är det svårare att få tillbaka dem dit de ska vara.

Sen är det ju så att har hästen svårare att ställa sig inåt i vänster varv, så är et högersidan den är stel i och tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ojämna" muskler?

Jag har inte kollat hur hon ser ut då hon går bakifrån men ska kolla det! och jag har försökt få tag på den enda (tror jag?) equiterapeuten här i skellefteå men inte fått något svar än, ska prova igen imorgon.


Har för övrigt pratat med en kompis som berättade att hennes unga valack hade precis samma problem i början, ojämnt musklad. han var vet. besiktigad och vet sa bara att hon skulle jobba mer i andra varvet och det löste de problemet, men ska ändå ta hit equiterapeuten då hon även hänger på tömmen eller ja hänger gör hon inte men böjer nacken åt hög. kan man väl säga.

Tack för alla svar, har varit nyttig läsning! :bow:
 
Sv: "Ojämna" muskler?

Ja inte behöver man måla fan på väggen med lösa benbitar etc, men självklart bör det kollas upp.

Ett tips är att be ngn kolla henne när hon går även när du sitter på. Kan ju vara så att du sitter snett på ngt sätt så att hon belastar fel. Inte speciellt troligt nu om hon inte är så mycket riden. Men jag satt snett förr, fick gå till kiropraktor och rätta till mig innan equiterapeuten gjorde nåt åt hästeb. :)
Lycka till!
 
Sv: "Ojämna" muskler?

Jag tror inte att det är lösa benbitar själv, men risken finns ju ALLTID. jag ska först och främst ta ut en ET och höra vad h*n säger om henne.
Hon haltar ju inte eller verkar ha ont på något sätt, så tror inte att det är så allvarligt faktiskt :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 632
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp