Bukefalos 28 år!

Oliksidig häst - hur får jag den liksidig?

Man kan ju förstå mitt råd också.
Att börja med sig själv är nödvändigt.
Om man själv ser till att vara liksidig och sedan rider som om även hästen vore det så blir hästen liksidig.
Det är faktiskt inte svårare än så.
Om inte hästen har någon skada då.
Nej man kan inte förstå ditt råd faktiskt även om jag inser att du tycker det . Du har inte svarat annat än att bara konstatera ett faktum som är givet för de flesta inkl TS , men det är inte frågan som ställts .
Jag vet att du inte avser några förvecklingar etc men det blir givetvis reaktioner och frågetecken när man postar ett svar som du gjort . Om du förklarar lite till TS utifrån frågan hur denne kan jobba , ställer följdfrågor för att förstå lite bättre hur oliksidigheten yttrar sig etc , så kan du ju svara utifrån det sen vidare .
I och med din kommentar som du uttryckte dig har du ju bara fällt en helt standardiserad kommentar som öht inte säger ngt och inte heller signalerar ngn önskan om vidare dialog/reflektion . Bara ett lösryckt standardiserat förkunnande .
 
Då så är de nog redan påverkade på något sätt.
Typ alltid ledda i grimma från samma sida eller så.
Om man alltid leder hästen på sin högra sida så blir den böjd åt vänster.
Kanske.
Jag tror inte på det. Har sett som gått ohanterade hela livet och ändå rörde sig oliksidigt på ridbana. Tror inte hästar rakriktar sig medvetet, behövs ju inte i fria livet?
Men sen förstärker vi ju ofta snedhet det kan jag köpa. Tror bara inte hästar eller andra djur föds liksidiga .
 
Kanske.
Jag tror inte på det. Har sett som gått ohanterade hela livet och ändå rörde sig oliksidigt på ridbana. Tror inte hästar rakriktar sig medvetet, behövs ju inte i fria livet?
Men sen förstärker vi ju ofta snedhet det kan jag köpa. Tror bara inte hästar eller andra djur föds liksidiga .
Att en häst skulle bli oliksidig pga ledande i grimma några gånger in och ut till hage på sättet som avser oliksidighet uppsuttet är absurt .
 
Jag tycker det är lite bisarrt detta, denna överreaktion på ett svar som någon har skrivit och som man själv tycker är lite kort. Alla har inte lika lätt för att utveckla sina resonemang. Är detta typiskt oss hästfolk..? Trist.
Tillbaks till frågeställningen: Jag tycker också att man ska börja med sig själv. Man behöver se och förstå sin oliksidighet med egna ögon/känsel först, för att inse att den finns, och därefter hitta avsuttna övningar där man jobbar med den.
Till exempel. Stå framför en spegel och sätt pekfingrarna på höftkammarnas främre högsta del (benbitarna man känner under midjefläsket, hehe). Och så sätt tummarna på de nedersta revbenen på varje sida. Utan att göra något åt det: Titta i spegeln och kolla om det är lika avstånd mellan tumme och pekfinger på varje sida där?
Testa sen att sitta på golvet med armarna om knäna. Känns bägge sittbenen lika tydliga? Eller är det ena sittbenet mer diffust och känns lite större och mjukare än det andra?
Testa att sitta i skräddarställning. Vilket ben valde du att ha över det andra? Kan du byta ben och det känns likadant?
Kollapsa i midjan åt ena hållet (alltså slappna av i bålen och observera vilket håll din midja vill bulla ut. Vilket håll valde du? Vad händer om du försöker göra samma åt andra hållet?
Till häst: Be någon filma eller fota dig bakifrån för att se om du tenderar att kollapsa; ena foten och knät syns då mer på ena sidan än den andra, där benet syns mer rakt bakifrån. Ena sidans axel kan vara lite lägre än den andra. Ena sidans midja får veck i jackan (och ridbyxorna, men det syns inte bakifrån); den andra sidans midja är slät.

Sen steg 2 har för mig varit att komma över idén om att man ska vara så jädrans avslappand hela tiden när man rider, det är ju bara inte sant. Att sitta still på ett objekt som kastar runt på en kräver en hel del anspänning, men man behöver hitta vart man behöver ett aktivt påslag för att kunna slappna av någon annanstans där det inte behövs. Om man sitter gränsle över sin häst (eller en pilatesboll, är bättre att börja med) och med vilje placerar sig lite snett, ner på hästens eller bollens sida (gärna åt det håll man vill kollapsa åt själv, kolla på ridfilmen man gjorde). Så man ser ut som en banan, med en lång sida och en kort och krokig. Så börjar man lite i taget att dra sin sits tvärs över sadeln så att det sittben som var högst innan (den korta krokiga sidan), nu kommer ner mer och mer. Detta kräver att den långa sidans midjemuskler aktivt förkortar och hissar upp det förlängda benet. Den korta sidans innerlår behöver hålla emot, men kan därefter slappna av då man kommer upp på mitten och kan förlänga den korta sidan.
Poängen är att pränta in känslan i minnet och återkomma till övningen många gånger. Använd gärna en kompis som kan referera kontinuerligt medan du gör övningen till häst, och kanske också filma dig bakifrån. Lita inte på din egen känsla för rakhet för den är ofta lika skev som kroppen, utan objektiva data. I början kommer det raka att kännas jättekrokigt och fel och kroppen kommer att återfalla till sin norm, dvs det sneda, igen och igen, så i början måste man koncentrera sig som fasen på detta och kanske offra krumeluttridning och ökningar ett tag. Till slut kommer kroppen mer och mer att godkänna det objektivt raka som rakt, och själv korrigera när snedheten vill komma tillbaks.
 
Ojj vilken diskussion det blev av en liten kommentar, jag förstår precis vad som menas med den men nej, den är inte så utvecklande.

Dock vet jag att jag är smått sne jag också men har aldrig haft problem med det i min ridning då jag kompenserar det ungefär så som Aureola beskriver ovan. Jag får även allt som ofta beröm om min sits från diverse tränare.
DÄREMOT träffade min häst en ny ET igår som var super!!! Skipp (hästen) var sne redan i höften med små låsningar precis bakom sadelläget. Detta skapade en stelhet i vänster bak som jag länge vetat var där men som jag stretchar (vilket jag även gör med hals, framben, bog osv) nästan efter varje gång jag ridit. Anyway, ET:n lossade i stort sätt alla låsningar, rakriktade hennes höfter och hon blev rak på en behandling eftersom det inte suttit i allt för länge. Igår fick hon en promenad efter ET:ns rekommendation och idag ska jag sitta upp och känna på henne och jag är så jävla nyfiken på hur det kommer att gå! Lovar att återkomma med ett svar! :D
 
Vad skönt att två bukefalister kan förstå och tolka innebörden på ett fantastiskt kort och icke informativt svar till TS. Stor eloge till @Aureola och @nangiialaa som är så smarta. Vi andra kan dock behöva en längre och mer ingående beskrivning när vi ber om hjälp. En sådan som faktiskt @Aureola bidragit med dock med tonvikt på ryttaren. Så jag tillägger då att självklart måste man som ryttare vara liksidig, det är heltidsprojekt hos de flesta av oss men för att få en häst liksidig krävs ju månaders arbete då de flesta hästar som tidigare nämnts, av naturen är oliksidiga. Den sida som "sitter fast", dvs är starkare är ju oftast den som hästen går "rätt" på. Dvs den bjuder fram till handen och går fram för skänkeln. Den sida som är mjukare är ju den svagare och det är denna som behöver stärkas upp o ridas fram till hand. Hur gör man då det? Jag väljer att rida skolor på voltspår, t ex förvänd sluta i bägge varven, svag öppna, förvänd öppna, skänkelvikning på volt osv osv. Bollar mellan dessa till jag får upp manken, hästen går fram för en lätt skänkel och spårar i bägge varven. Det tar tid. Lång tid.

Finns säkert nån annan bukefalist som kan bidra med fler konkreta övningar som är lätta att ta till sig.
 
Vad skönt att två bukefalister kan förstå och tolka innebörden på ett fantastiskt kort och icke informativt svar till TS. Stor eloge till @Aureola och @nangiialaa som är så smarta. Vi andra kan dock behöva en längre och mer ingående beskrivning när vi ber om hjälp. En sådan som faktiskt @Aureola bidragit med dock med tonvikt på ryttaren. Så jag tillägger då att självklart måste man som ryttare vara liksidig, det är heltidsprojekt hos de flesta av oss men för att få en häst liksidig krävs ju månaders arbete då de flesta hästar som tidigare nämnts, av naturen är oliksidiga. Den sida som "sitter fast", dvs är starkare är ju oftast den som hästen går "rätt" på. Dvs den bjuder fram till handen och går fram för skänkeln. Den sida som är mjukare är ju den svagare och det är denna som behöver stärkas upp o ridas fram till hand. Hur gör man då det? Jag väljer att rida skolor på voltspår, t ex förvänd sluta i bägge varven, svag öppna, förvänd öppna, skänkelvikning på volt osv osv. Bollar mellan dessa till jag får upp manken, hästen går fram för en lätt skänkel och spårar i bägge varven. Det tar tid. Lång tid.

Finns säkert nån annan bukefalist som kan bidra med fler konkreta övningar som är lätta att ta till sig.
Nejdå, jag är inte ett dugg smart, snarare tvärtom... ganska dåligt utrustad med naturbegåvning för ridning. Men jag har just biomekanik och ryttarteknik som en stor passion och därför skriver jag gärna, långt och mycket, och delar mina tankar. Och hoppas att det ska vara till gagn för någon.
Jag blir bara lite ledsen när jag ser hur någon som kanske inte tycker det är lika kul att skriva "romaner" till inlägg som jag, blir bashade på det viset, känns snudd på mobbing. Jag tänker och hoppas att vi alla är här för att vi är intresserade av hästar så låt oss istället stötta varann istället för att skjuta ner varann. Tyvärr är detta återkommande inom hästvärlden känner jag, många (obs jag syftar inte på någon i denna tråden!) är dogmatiska, kritiserande, dömande. Det öppnar inte upp för lärande och positiv förändring. Och det är det jag tycker är synd.
 
Nejdå, jag är inte ett dugg smart, snarare tvärtom... ganska dåligt utrustad med naturbegåvning för ridning. Men jag har just biomekanik och ryttarteknik som en stor passion och därför skriver jag gärna, långt och mycket, och delar mina tankar. Och hoppas att det ska vara till gagn för någon.
Jag blir bara lite ledsen när jag ser hur någon som kanske inte tycker det är lika kul att skriva "romaner" till inlägg som jag, blir bashade på det viset, känns snudd på mobbing. Jag tänker och hoppas att vi alla är här för att vi är intresserade av hästar så låt oss istället stötta varann istället för att skjuta ner varann. Tyvärr är detta återkommande inom hästvärlden känner jag, många (obs jag syftar inte på någon i denna tråden!) är dogmatiska, kritiserande, dömande. Det öppnar inte upp för lärande och positiv förändring. Och det är det jag tycker är synd.

Men hur tänkte du då? Jag ser det som att Inte_Ung raljerade över TS, DET är ju mobbing om nåt? Om man tycker att tråden är dålig, trist eller nåt annat negativt behöver man ju inte skriva nåt alls. Har man inget positivt att tillföra behöver man inte kommentera alls när någon ställer en ärlig fråga.
 
Men hur tänkte du då? Jag ser det som att Inte_Ung raljerade över TS, DET är ju mobbing om nåt? Om man tycker att tråden är dålig, trist eller nåt annat negativt behöver man ju inte skriva nåt alls. Har man inget positivt att tillföra behöver man inte kommentera alls när någon ställer en ärlig fråga.

Ja jag tänkte också att svaret var lite "förenklande", men inte uppenbart elak. Kanske personen inte har ett mer uttömmande svar, kanske inte har tid eller förmåga att utveckla, vad vet jag. Jag tycker man kan skriva ett bättre svar själv och ignorera inlägg som man inte tycker är tillräckligt informativa.
 
Ja jag tänkte också att svaret var lite "förenklande", men inte uppenbart elak. Kanske personen inte har ett mer uttömmande svar, kanske inte har tid eller förmåga att utveckla, vad vet jag. Jag tycker man kan skriva ett bättre svar själv och ignorera inlägg som man inte tycker är tillräckligt informativa.

Ok då är vi överens om att vi inte är överens. Jag tycker inte man behöver skriva ett sånt svar på en öppen fråga, har man inget att tillföra i frågan så låter man bli. I en diskussion är det ju en annan femma.
 
Ok då är vi överens om att vi inte är överens. Jag tycker inte man behöver skriva ett sånt svar på en öppen fråga, har man inget att tillföra i frågan så låter man bli. I en diskussion är det ju en annan femma.
Jag känner att vi nu håller på att ta över tråden, som ju handlar om något helt annat. Så låt oss sätta punkt där och kanske va överens i alla fall om att visa varann respekt.
 
Ojj vilken diskussion det blev av en liten kommentar, jag förstår precis vad som menas med den men nej, den är inte så utvecklande.

Dock vet jag att jag är smått sne jag också men har aldrig haft problem med det i min ridning då jag kompenserar det ungefär så som Aureola beskriver ovan. Jag får även allt som ofta beröm om min sits från diverse tränare.
DÄREMOT träffade min häst en ny ET igår som var super!!! Skipp (hästen) var sne redan i höften med små låsningar precis bakom sadelläget. Detta skapade en stelhet i vänster bak som jag länge vetat var där men som jag stretchar (vilket jag även gör med hals, framben, bog osv) nästan efter varje gång jag ridit. Anyway, ET:n lossade i stort sätt alla låsningar, rakriktade hennes höfter och hon blev rak på en behandling eftersom det inte suttit i allt för länge. Igår fick hon en promenad efter ET:ns rekommendation och idag ska jag sitta upp och känna på henne och jag är så jävla nyfiken på hur det kommer att gå! Lovar att återkomma med ett svar! :D
Kl
Jag har sett en polohäst bli behandlad så att spänningar fixades. Då hästen hörde ljudet från sadeln (när ryttaren efteråt lyfte upp den för att lägga den på hästen) syntes det tydligt hur hästen stelnade, spänningarna var tillbaka.
Den gången hade hästens negativa förväntningar på vad sadeln skulle föra med sig stor betydelse. Jag vet inte om det var sadeln som var problemet, ryttaren eller hur hästen användes.

Det är viktigt att inte bara åtgärda hästen utan även det som förorsakat problemen. Ofta är det ryttaren som gör hästen snedare och mer låst än den skulle behöva vara. Ryttaren gör något, medvetet eller omedvetet, som gör att hästen sedan måste korrigeras vilket gör att hästen blir frustrerad, låst och spänd.
 
Då så är de nog redan påverkade på något sätt.
Typ alltid ledda i grimma från samma sida eller så.
Om man alltid leder hästen på sin högra sida så blir den böjd åt vänster.
Jag håller med dig om att hur man hanterar hästen från marken har betydelse för hur den reagerar vid ridning. Om hästen alltid leds med föraren på vänster sida har det större betydelse för hur hästen rör sig än om föraren växlar sida. Beroende på hur väluppfostrad den är har den något som hindrar den att föra ut sin vänstra bog och gör så att den trycker ut sin högra bog alternativt något att trycka den vänstra bogen mot.
 
Precis som rubriken låter, hur får jag min oliksidiga häst liksidig?

Jag har haft henne i några månader och jag lyckas inte riktigt komma någon vart med problemet. Har fram tills nyligen inte haft tillgång till ridbana så har mest ridit i skogen med mycket klättring och tempoväxlingar.
Hon har haft två föl de senaste åren och var under igångsättning under våren då hon sattes igång för snabbt (inte av mig) fick hon låsningar i höger bog som lossades med laser och akupunktur, då fick hon hälta höger bak som också blev behandlat och hon "friskförklaradess". Jag har själv haft ut ET som säger att hon är fräsch och fin och det är bara att fortsätta att "skynda långsamt".
Hon är 11 år, gått hoppning upp till 130 och tanken är att jag ska kunna komma igång och tävla henne igen till våren.
Hur yttrar sig oliksidigheten?
- Har hon svårare att böja halsen åt något håll?
- Svarar hon mindre för den en skänkeln än för den andra?
- Går hon på fler spår än du vill?
- Något annat?
 
Hur yttrar sig oliksidigheten?
- Har hon svårare att böja halsen åt något håll?
- Svarar hon mindre för den en skänkeln än för den andra?
- Går hon på fler spår än du vill?
- Något annat?

Hon tar inte galoppen i högervarvet, utan tar tag i bettet och slänger sig fram, rusar och blir "sur". Med hjälp av en graman kan jag få en någorlunda vettig galopp men ser inte en graman som en lösning och inte heller något jag vill använda varje pass men hon är en så pass stark häst att jag inte klarar av att hålla ihop henne när hon känner att hon inte kan. Hon blir även antingen superkort i traven och försöker slippa undan genom att ta kort kort galopp eller superrusig i traven. Efter många om och men kan man tillslut få en snygg stadig trav i bra form.
 
kanske inte har tid eller förmåga att utveckla
Jag har inte lust att använda min tid till oavlönat instruktörsarbete.
Det är sådant som jag brukar ta betalt för.
Men tyckte ändå att jag kunde släppa själva kärnan i hur man löser det hela.

Fel av mig.
Jag borde ju veta att allt som inte är inlindat i 100kg bomull räknas som mobbing.

Så jag drar.
För det blev otrevligt att vara här och utveckla vidare.
 
Testa att sitta i skräddarställning. Vilket ben valde du att ha över det andra? Kan du byta ben och det känns likadant?
Kollapsa i midjan åt ena hållet (alltså slappna av i bålen och observera vilket håll din midja vill bulla ut. Vilket håll valde du? Vad händer om du försöker göra samma åt andra hållet?
Det här tycker jag är intressant. Jag är sned i ryggen (ryggraden) slappnar jag av så sjunker höger axel framåt nedåt för att kompensera balansen så skjuts därmed vänster höft ut en aning. Det beror på en lätt skolios i bröstryggen. Ingen som ser mig ser det här eftersom jag 'alltid' kompenserar för det men självklart ger det här en rejält snedhet i min muskulatur som säkert påverkar mig vid ridning. Hur det ska åtgärdas har jag ingen aning om och jag tror att vissa av mina ridproblem stammar från detta.
 
Jag tycker detta med ryttarsnedhet är superintressant då jag själv är något sned. Kul att ämnet kom upp och konkreta förslag till lösningar eller övningar. Jag har börjat gå på regelbunden massage på grund av att jag alltid går med inflammerade muskler. Nu senast upptäcktes att hela min vänstra skuldra "sitter fast" - musklerna är så otroligt spända att där inte finns någon rörlighet allt som det gör på vänster sida. Inte så svårt att förstå varför jag har så otroligt svårt för vänster varv - armen "sitter fast" och det kräver otroligt mycket aktivit arbete från mig att öht försöka likna vad jag kan göra med högerarmen som är lätt, ledig, rörlig och befinner sig där jag vill att den ska befinna sig. Och då är jag ändå vänsterhänt. Likaså känns benen olika långa fast de är mätta och de ska vara lika långa, men troligtvis är musklerna olika ihopdragna vilket påverkar hur det känns i sadeln.

Tycker det är väldigt givande med just medicinsk massage då jag lär känna mig kropp och mina svagheter på ett helt nytt sätt. Och förhoppningsvis blir jag mjukare, mer liksidig, och mer smärtfri. Dock är massagen i sig själv allt annat än smärtfri! :o Det är bland det värsta jag gjort men efteråt är det så himla värt det.
Tar gärna till mig om fler sitter på tips för ryttaren, både för att upptäcka sina snedheter i sadeln och för att komma tillrätta med dem.
 
Det här tycker jag är intressant. Jag är sned i ryggen (ryggraden) slappnar jag av så sjunker höger axel framåt nedåt för att kompensera balansen så skjuts därmed vänster höft ut en aning. Det beror på en lätt skolios i bröstryggen. Ingen som ser mig ser det här eftersom jag 'alltid' kompenserar för det men självklart ger det här en rejält snedhet i min muskulatur som säkert påverkar mig vid ridning. Hur det ska åtgärdas har jag ingen aning om och jag tror att vissa av mina ridproblem stammar från detta.
Hade jag varit du hade jag försökt hitta en feldenkreis-terapeut - den jag har är i vart fall suverän på att få kroppen att sluta dra sig sned. Det hon gör är att hon placerar kroppen i olika hållningar, ibland håller emot, ibland förstärker felet, för att hjälpa mitt nervsystem att förstå vad det håller på med och låta kroppsminnet själv göra jobbet. Hon är otroligt ödmjuk med tanke på hur många sk. obotliga patienter hon fixar, och brukar säga att hon botar ingenting, hon bara talar om för kroppen var felet finns nånstans och så botar kroppen sig självt. Att kroppsminnet har sin interna "ritning" för hur det ska vara där allt är rakt och korrekt, och inga muskler skapar problem genom att dra kroppen ivägen för sig själv. Med hjälp av positionering och lite tryck/beröring kan man få den att hitta tillbaks till denna ritning, men det funkar bara om man inte lägger sig i! Dvs försöker med vilje att dra, stretcha, tänja en muskel som hela tiden vill förkorta sig. Den kommer fortsätta med det, för den lever liksom sitt eget liv, och kan bara slappna av om en annan kroppsdel eller funktion kan kliva in och ta över dens jobb som den tror att den måste göra.

Jag sökte hjälp en gång för smärta i ländryggen, som visade sig vara mina lårbaksidor som gång på gång ville dra mina ben bakåt under mig på kontorsstolen. Dessa blev kortare och kortare och började dra bäckenets baksida neråt, varpå ländryggsmusklerna försökte hålla emot. En del av behandlingen gick ut på att lära mig att sitta. Då fick jag sitta på britsen helt vanligt med fötterna på golvet, och slappna av och kolla vad som hände då! Jag insåg att jag hade inget vänstersittben, det hade totalt försvunnit in i kroppen på mig och jag välte och välte och midjan bullade ut mer och mer bakåt åt vänster. Hon sa till mig att låta det hända, vänta, avvakta. Fixa inte! Det tog bra lång tid, över en timme, innan kroppen började rycka hit och dit, nervtrådar slog på, muskler som inte gjort nåt på länge hoppade igång, plötsligt hade jag två tydliga sittben som utgjorde min bas. Till den basen var det sen skitenkelt att rätta upp kota för kota, nerifrån och upp, tills jag kunde sitta som en drottning utan minsta ansträngning. Och än idag har jag mycket mycket lättare för att göra mig rak på samma vis, receptet är så att säga nerskrivet och färskt i kroppsminnet. Sen har jag en hel del andra issues men just detta har jag verkligen fått hjälp med.
Hoppas det löser sig för dig med!
 

Liknande trådar

Tävling Precis som rubriken låter, hur får jag min oliksidiga häst liksidig? Jag har haft henne i några månader och jag lyckas inte riktigt...
Svar
2
· Visningar
1 868
Senast: fio
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 185
Senast: ainasoja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 228
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
2 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp