Bukefalos 28 år!

Oliksidig häst - hur får jag den liksidig?

Kl
Jag har sett en polohäst bli behandlad så att spänningar fixades. Då hästen hörde ljudet från sadeln (när ryttaren efteråt lyfte upp den för att lägga den på hästen) syntes det tydligt hur hästen stelnade, spänningarna var tillbaka.
Den gången hade hästens negativa förväntningar på vad sadeln skulle föra med sig stor betydelse. Jag vet inte om det var sadeln som var problemet, ryttaren eller hur hästen användes.

Det är viktigt att inte bara åtgärda hästen utan även det som förorsakat problemen. Ofta är det ryttaren som gör hästen snedare och mer låst än den skulle behöva vara. Ryttaren gör något, medvetet eller omedvetet, som gör att hästen sedan måste korrigeras vilket gör att hästen blir frustrerad, låst och spänd.

Just polohästar är ofta extremt sneda. De rids nästan alltid i ena galoppen(minns inte vilken). Det beror på hur ryttarna sitter med klubban.
Det är väl tyvärr också så att man som ryttare då blir påverkad av det och blir sned om man inte aktivt tränar mycket annat och ev kanske går på behandling.
Sadlarna brukar vara rätt märkta av hur man rider/sitter. Det påverkar så klart hästarna.
Det är ju otroligt bussiga hästar som tuffar på trots sina kroppar för det mesta.
 
Jag tycker detta med ryttarsnedhet är superintressant då jag själv är något sned. Kul att ämnet kom upp och konkreta förslag till lösningar eller övningar. Jag har börjat gå på regelbunden massage på grund av att jag alltid går med inflammerade muskler. Nu senast upptäcktes att hela min vänstra skuldra "sitter fast" - musklerna är så otroligt spända att där inte finns någon rörlighet allt som det gör på vänster sida. Inte så svårt att förstå varför jag har så otroligt svårt för vänster varv - armen "sitter fast" och det kräver otroligt mycket aktivit arbete från mig att öht försöka likna vad jag kan göra med högerarmen som är lätt, ledig, rörlig och befinner sig där jag vill att den ska befinna sig. Och då är jag ändå vänsterhänt. Likaså känns benen olika långa fast de är mätta och de ska vara lika långa, men troligtvis är musklerna olika ihopdragna vilket påverkar hur det känns i sadeln.

Tycker det är väldigt givande med just medicinsk massage då jag lär känna mig kropp och mina svagheter på ett helt nytt sätt. Och förhoppningsvis blir jag mjukare, mer liksidig, och mer smärtfri. Dock är massagen i sig själv allt annat än smärtfri! :o Det är bland det värsta jag gjort men efteråt är det så himla värt det.
Tar gärna till mig om fler sitter på tips för ryttaren, både för att upptäcka sina snedheter i sadeln och för att komma tillrätta med dem.

Om man har en sån spänning som är återkommande/ihållande hade jag funderat kring varför man får den spänningen.
Antingen så belastar man kroppen fel. Dvs man är för svag i rätt muskler för det man utsätter kroppen för. Antingen är man för klen rakt av och orkar inte med ett vardagligt liv. Eller så får man fundera kring sitt rörelsemönster. Om man kanske bör ändra det på något vis för sundare belastning.
Kanske gör man tunga saker, lyfter dumt, sitter still för mycket etc..
Sen kan det också vara så att man har en låsning som gör att de där spänningarna muskulärt kommer tillbaks. Det kan göra så att kroppen spänner till antingen runt låsningen eller i andra delar av kroppen, för att kompensera. Det lossas inte med massage, låsningar. Då kan man leta upp en bra kiropraktor och få hjälp med låsningen. Om man sen är noga med sin träning och inte har något medicinskt fel kan man ofta klara sig utan behandling då.

Feldenkrais håller jag med om är väldigt bra för att lära känna sin kropp. Det brukar ge mer kroppskontroll och kan underlätta väldigt i ridningen, utöver minska spänningar och smärta pga felaktigt rörelsemönster.
 
Ojj vilken diskussion det blev av en liten kommentar, jag förstår precis vad som menas med den men nej, den är inte så utvecklande.

Dock vet jag att jag är smått sne jag också men har aldrig haft problem med det i min ridning då jag kompenserar det ungefär så som Aureola beskriver ovan. Jag får även allt som ofta beröm om min sits från diverse tränare.
DÄREMOT träffade min häst en ny ET igår som var super!!! Skipp (hästen) var sne redan i höften med små låsningar precis bakom sadelläget. Detta skapade en stelhet i vänster bak som jag länge vetat var där men som jag stretchar (vilket jag även gör med hals, framben, bog osv) nästan efter varje gång jag ridit. Anyway, ET:n lossade i stort sätt alla låsningar, rakriktade hennes höfter och hon blev rak på en behandling eftersom det inte suttit i allt för länge. Igår fick hon en promenad efter ET:ns rekommendation och idag ska jag sitta upp och känna på henne och jag är så jävla nyfiken på hur det kommer att gå! Lovar att återkomma med ett svar! :D

När jag ska jobba med sneda hästar brukar jag checka av lite olika saker:

Går det att böja hästen lika mycket i båda varv? Ser böjningen jämn ut genom hästens kropp? Om det blir en brytpunkt, var sitter den och är det på samma ställe på båda sidor? Det är det sällan.
Man kan också checka av om den kan tvära likadant åt båda håll, både på volt och på rak linje. Hur tvärar frambenen på raka och böjda spåret? Är det skillnad i höger/vänster varv? Och hur ser det ut bak i båda varv?
Upplever jag att hästen lutar i manken åt något håll? Vill den lägga vikten mer på ena fram?

När jag checkat det här kan jag börja jobba med det.
Då gör jag alltså det som hästen har svårare för.

När man har såna problem som att man inte får till ena galoppen, hästen rusar, blir stark etc så tror jag man har mer problem än något som är isolerat i just den galoppen.
Jag tror man i grunden har ett balansproblem då. Därför rusar hästen, blir stark eller vill inte fatta ena galoppen. Balansproblemet kan komma av antingen för lite utbildning av häst/ryttare eller spänningar(mentala som blir fysiska eller spänningar pga fysiska skäl). Det kan också påverkas av hästen exteriör, om den har sas dåliga ridvinklar.
Med för lite utbildning så innefattas både ryttarens sits eller att hästen inte är lydig nog tex, utöver att man bara inte förstår varann och inte har kunskap om själva dressyrjobbet.

Däremot tror jag att man behöver hjälp med att lära sig hur man löser oliksidighet live av en bra tränare.
Det finns väldigt många tränare som inte riktigt kan sånt tyvärr.
Jag tror inte på graman eller inspänning. Jag tror mer på vanlig hederlig utbildning för en bra tränare.
Då brukar man inte behöva graman.
De här problemen brukar man kunna upptäcka i lägre gångarter och arbeta med där och göra ekipaget redo för galoppjobb utan skarpa bett eller inspänningar.
 
Om man har en sån spänning som är återkommande/ihållande hade jag funderat kring varför man får den spänningen.
Antingen så belastar man kroppen fel. Dvs man är för svag i rätt muskler för det man utsätter kroppen för. Antingen är man för klen rakt av och orkar inte med ett vardagligt liv. Eller så får man fundera kring sitt rörelsemönster. Om man kanske bör ändra det på något vis för sundare belastning.
Kanske gör man tunga saker, lyfter dumt, sitter still för mycket etc..
Sen kan det också vara så att man har en låsning som gör att de där spänningarna muskulärt kommer tillbaks. Det kan göra så att kroppen spänner till antingen runt låsningen eller i andra delar av kroppen, för att kompensera. Det lossas inte med massage, låsningar. Då kan man leta upp en bra kiropraktor och få hjälp med låsningen. Om man sen är noga med sin träning och inte har något medicinskt fel kan man ofta klara sig utan behandling då.

Feldenkrais håller jag med om är väldigt bra för att lära känna sin kropp. Det brukar ge mer kroppskontroll och kan underlätta väldigt i ridningen, utöver minska spänningar och smärta pga felaktigt rörelsemönster.

Jo, jag undrar såklart varför jag är så spänd där. Jag har börjat nysta i de problem och spänningar jag har i kroppen, varför de uppkommer och vad jag kan göra åt det. Det är skönt att äntligen ta tag i sådana saker som spökat länge!
 
@d Och jag hade nog faktiskt börjat i en helt annan ände än vad många andra här tipsar om, veterinärt på klinik, om du nu inte redan har gjort det. Det låter som att den har lite större problem än bara normal oliksidighet. Om man utesluter fysiska skador/problem så har man helt andra förutsättningar att sedan träna hästen mer liksidig.
 
Håller helt med @Speedway. Det låter som att hästen har rätt stora problem och hon har uppenbarligen en skadehistorik. Så här gäller det all hålla koll så att det inte finns något underliggande problem. Jag tror t.ex. att ett inflammerat bakknä är ett bra mycket större problem för en häst än en något oliksidig ryttare.
 
Däremot tror jag att man behöver hjälp med att lära sig hur man löser oliksidighet live av en bra tränare.
Det finns väldigt många tränare som inte riktigt kan sånt tyvärr.
Jag tror inte på graman eller inspänning. Jag tror mer på vanlig hederlig utbildning för en bra tränare.
Då brukar man inte behöva graman.
De här problemen brukar man kunna upptäcka i lägre gångarter och arbeta med där och göra ekipaget redo för galoppjobb utan skarpa bett eller inspänningar.

Jag är ingen förespråkare för varken inspänningar eller uppbtetsling heller men det kan kortsiktigt hjälpa en som ryttare att sköta sitt "jobb".
Kan däremot säga att efter passat med henne igår (torsdag) så kändes allt mycket bättre. Hon tog fin lugn galopp i högervarvet utan att trilskas allt för mycket så en klart framsteg efter behandling av ET i tisdags. Det märktes på hela henne att hon slappnade av mer och kände sig mer bekväm och smärtfri :)
 
Precis som rubriken låter, hur får jag min oliksidiga häst liksidig?

Jag har haft henne i några månader och jag lyckas inte riktigt komma någon vart med problemet. Har fram tills nyligen inte haft tillgång till ridbana så har mest ridit i skogen med mycket klättring och tempoväxlingar.
Hon har haft två föl de senaste åren och var under igångsättning under våren då hon sattes igång för snabbt (inte av mig) fick hon låsningar i höger bog som lossades med laser och akupunktur, då fick hon hälta höger bak som också blev behandlat och hon "friskförklaradess". Jag har själv haft ut ET som säger att hon är fräsch och fin och det är bara att fortsätta att "skynda långsamt".
Hon är 11 år, gått hoppning upp till 130 och tanken är att jag ska kunna komma igång och tävla henne igen till våren.


Det är inte för inte som rakriktning kommer långt fram i utbildningsskalan. Det är svårt! Att en häst blir jämnt musklad och lika mjuk i båda sidor är inte gjort i en handvändning.

När du beskriver skadehistoriken så skulle jag vara försiktig. En återkommande tränare är jättebra såklart. Tillsammans med vanligt uppbyggande arbete och stretchövningar. Cavaletti är effektivt för att träna styrka (kanske för mkt för din nu?), LDR och stora böjda spår för att stretcha. "Fyrkanten" är bra, och tröttsam, gärna med bakdelsvändning runt hörnen. ;)

Jag har en äldre lite tung halvblodsherre som snabbt blir stel när han inte motioneras - stora serpentinbågar och 20-15 meters volter är jättebra för honom, även tempoväxlingar i skritt (och övriga gångarter), och att han får rulla på i båda galopperna. Runda språng, så att det inte blir slowmo-tripp, med tempoväxlingar utan att samla för mycket. Vanligt lösgörande arbete. Lättridning i trav på volter, övergångar trav-galopp

Sedan ska ju såklart ryttaren arbeta på sin egen liksidighet... Därav vikten av tränare som kan se och ge konkreta tips och korrigeringar.
 
Hon tar inte galoppen i högervarvet, utan tar tag i bettet och slänger sig fram, rusar och blir "sur". Med hjälp av en graman kan jag få en någorlunda vettig galopp men ser inte en graman som en lösning och inte heller något jag vill använda varje pass men hon är en så pass stark häst att jag inte klarar av att hålla ihop henne när hon känner att hon inte kan. Hon blir även antingen superkort i traven och försöker slippa undan genom att ta kort kort galopp eller superrusig i traven. Efter många om och men kan man tillslut få en snygg stadig trav i bra form.
- Är det samma problem med galoppen om hon galopperar utan ryttare och utan inspänning, tex på lina?
- Vad gör du när hon tar tag o bettet och kastar sig fram?
- Vad händer om du gör galoppfattningen på hängande tygel så att hon inte har något att spjärna mot?
- Vad menar DU med att hon är stark?
- Vad menar du med att hon blir superkort i traven? Kort steg eller kort i kroppen?

Jag håller med om att hon kan ha andra problem än de som ET har behandlat. Tex låsningar runt ryggraden från fölningen som en osteopat kan behandla eller något med livmoder/äggstockar som vet kan åtgärda.
 
Just polohästar är ofta extremt sneda. De rids nästan alltid i ena galoppen(minns inte vilken). Det beror på hur ryttarna sitter med klubban.
Det är väl tyvärr också så att man som ryttare då blir påverkad av det och blir sned om man inte aktivt tränar mycket annat och ev kanske går på behandling.
Sadlarna brukar vara rätt märkta av hur man rider/sitter. Det påverkar så klart hästarna.
Det är ju otroligt bussiga hästar som tuffar på trots sina kroppar för det mesta.
Poängen var hur snabbt åtgärdade problem kan komma tillbaka. Här var det bara att hästen hörde ljudet av sin sadel som lyftes upp från ridhussargen.
 
Poängen var hur snabbt åtgärdade problem kan komma tillbaka. Här var det bara att hästen hörde ljudet av sin sadel som lyftes upp från ridhussargen.

Ja, jag ville mer lägga till hur pass skevt de rids och hur pass mycket skit de gått med lääänge i många fall. De är alltså lite mer betingade till att tycka ridning är så än vad man hoppas gemene mans hästar är. De rids förhoppningsvis lite mer liksidiga och sitts lite rakare på. :)
 
Jag är ingen förespråkare för varken inspänningar eller uppbtetsling heller men det kan kortsiktigt hjälpa en som ryttare att sköta sitt "jobb".
Kan däremot säga att efter passat med henne igår (torsdag) så kändes allt mycket bättre. Hon tog fin lugn galopp i högervarvet utan att trilskas allt för mycket så en klart framsteg efter behandling av ET i tisdags. Det märktes på hela henne att hon slappnade av mer och kände sig mer bekväm och smärtfri :)

Det jag tänker på är att om en häst går emot så pass att man upplever sig behöva skarpa bett eller graman så tycker jag man bör fundera på om den inte har lite ont någonstans eller är låst och därför har jäkligt svårt att "göra rätt".
I ditt fall har du ju fått det bekräftat av skillnaden efter ET-behandlingen.

Alltså ser jag hellre att om de går emot så pass och är så oliksidiga att man antingen jobbar dem avsuttet, för hand.. Kanske rent av i en rejäl kapson om man behöver ta i den så mycket för att lossa den. Och då börjar i skritt och finjusterar balans och rörlighet i den innan man sen tar trav och efter traven funkar klockrent: galopp.
I vissa fall kanske man rent av rider skolorna ett tag för att stärka upp hästen om den har svåra vinklar för galoppen. Så man nyttjar slutan till att stärka hästens galopp.

Att pressa in dem med hjälp av graman eller skarpare bett blir för mig muskelridning, kraftridning. Då måste man vara helt på det klara med att hästen både förstår vad som förväntas av den. Och att den förmår utföra det man ber om.
Och så måste man vara duktig nog att som ryttare behärska utrustningen och kunna vara snabb i att bli lätt då man bör vara det.
En häst som har låsningar och rör sig bättre efter behandling upplever inte jag "trilskas". Den talar bara om att uppgiften är för svår i dagsläget.
Där vill jag absolut inte försöka pressa till saker den inte är redo för genom mer styrka, graman/skarpa bett.
 
Jo, jag undrar såklart varför jag är så spänd där. Jag har börjat nysta i de problem och spänningar jag har i kroppen, varför de uppkommer och vad jag kan göra åt det. Det är skönt att äntligen ta tag i sådana saker som spökat länge!

Ja, det är himla skönt! Och jäkligt spännande då man börjat! :)
 
Tänkte på denna tråden när jag red min unghäst idag. Precis som det ovan beskrevs så är hon otroligt tydlig på att inte vilja ta stöd i höger tygel, hon ramlar över till vänster och det är svårt att fatta höger galopp. Hon är bara riden i 1,5 månad så detta kan vara hennes medfödda snedhet alternativt att hon är så obalanserad att min skevhet går igenom tydligare. På min äldre häst var det exakt samma problem ffa med högerfattningarna och även om hon är hyfsat liksidig är det att komma igenom och fram till höger tygel som är det absolut svåraste. Jag blir alltid väldigt glad efter de pass där hon är jämnt skummig i munnen. det blir hon bara när hon är jämn. Annars skummar det bara i vänster.

Alla är skeva på ett eller annt sätt och även om jag förr regelbundet gått till kiro (och väl borde göra igen) så får ändå mina hästar vackert lära sig att gå med min skevhet. Så länge det inte är så illa att hästarna blir ojämnt musklade eller att jag som ryttare blir orättvis i ridningen när det är mitt fel att något inte fungerar så tror jag inte att hästarna mår så himla dåligt av det.

För TS del hade jag först checkat hästen på klinik och gärna på en klinik som har en riktig kiropraktor som an manipulera hästen. Sen hade jag ridit raka spår, velat hitta en jämn bjudning till båda tyglarna. När du hittat det så börja rid stora volter och var noggrann med att bara ställa innåt och inte hålla på att böja halsen för mycket så att du tappar jämnheten till båda tyglarna.
 
Jag har inte lust att använda min tid till oavlönat instruktörsarbete.
Det är sådant som jag brukar ta betalt för.
Men tyckte ändå att jag kunde släppa själva kärnan i hur man löser det hela.

Fel av mig.
Jag borde ju veta att allt som inte är inlindat i 100kg bomull räknas som mobbing.

Så jag drar.
För det blev otrevligt att vara här och utveckla vidare.

I denna tråden tycker jag du är precis så Spot on som det krävs. Det är dock inte alla som kan eller vill inse vidden av påpekandet. Ibland behövs det bomull men det är andra än du bättre på :D Det är väl jättebra att hela spektra är med i en tråd, det är garanterat läsare av hela spektrat.

För min del var det en bra sjukgymnast som själv är ryttare, en bra tränare inom centrerad ridning och en bra tränare som även red min höst som hjälpte oss på rätt håll igen. Jag hade inte fått samma insikt o hjälp med enbart en eller två av dessa utan för mig krävdes all denna input för att få mig o lyckas tänka om även om jag var VÄLDIGT medveten om mina brister sedan flera år tillbaka.
 
Kanske ska lägga till att CR-tränaren även är håller på m feldenkrais o det hjälper mig ffa mycket väl uppe på hästen när allt knyter sig igen.

Första gången i HELA mitt liv jag ridit ngra steg i en typ korrekt skänkelvikning där hästen verkligen varit rak o ställd från rörelseriktiningen var för henom ett pass när jag äntligen lyckades slappna av i min högerskänkel, på riktigt. Woops så slutade hästen trycka sig däråt och bli ett S...

Första tillfällena erkänner jag att jag var väldigt skeptisk, fattade hälften o kände kanske 25 % o hästen bara luuuuuusade runt. Men när jag kunde plocka in de ögonblicken jag förstod på en häst som blivit mer rakriktad av den andra tränaren så insåg jag hur lätt det faktiskt kan vara o rida! Beroendeframkallande för hästen blev en helt annan.
 
Det är inte för inte som rakriktning kommer långt fram i utbildningsskalan. Det är svårt! Att en häst blir jämnt musklad och lika mjuk i båda sidor är inte gjort i en handvändning.

När du beskriver skadehistoriken så skulle jag vara försiktig. En återkommande tränare är jättebra såklart. Tillsammans med vanligt uppbyggande arbete och stretchövningar. Cavaletti är effektivt för att träna styrka (kanske för mkt för din nu?), LDR och stora böjda spår för att stretcha. "Fyrkanten" är bra, och tröttsam, gärna med bakdelsvändning runt hörnen. ;)

Jag har en äldre lite tung halvblodsherre som snabbt blir stel när han inte motioneras - stora serpentinbågar och 20-15 meters volter är jättebra för honom, även tempoväxlingar i skritt (och övriga gångarter), och att han får rulla på i båda galopperna. Runda språng, så att det inte blir slowmo-tripp, med tempoväxlingar utan att samla för mycket. Vanligt lösgörande arbete. Lättridning i trav på volter, övergångar trav-galopp

Sedan ska ju såklart ryttaren arbeta på sin egen liksidighet... Därav vikten av tränare som kan se och ge konkreta tips och korrigeringar.

Bra beskrivet där! Precis så behöver min också jobba. Växla tempo, böjning och form.
Sen har jag länge funderat på varför rakriktning kommer långt fram i utbildningsskalan. För det är i princip det jag gör hela tiden, och gör kontinuerligt genom hela hästens utbildning. För jag får då ingen kvalitét i något annat arbete jag gör om inte hästen kan använda sitt påskjut i rätt riktning, dvs kraften ska upp och in i manken, halsbasen och förbi den så småningom. Om jag låter hästen springa omkring i sin snedhet kan jag inte göra nånting rätt. Hästen blir som en lastbil med släp, med en stor överrörlig led i mitten som har kasat ut åt ena hållet. Bromsar jag pressas vinkeln ihop mer. Driver jag måste hästen börja hålla i sig för att inte trilla omkull (jag får pinniga styva ben, styv rygg och hals). Styra kan man inte heller, antingen "kör vi ner i diket" med bogen före eller så beter den sig "överstyrt" och ramlar inåt/gör hängarschle inåt.
Så .... det är den enskilt största frågan jag skulle vilja ställa till någon med stor insikt i utb-skalan. Teorier mer än välkomna :)
 
Bra beskrivet där! Precis så behöver min också jobba. Växla tempo, böjning och form.
Sen har jag länge funderat på varför rakriktning kommer långt fram i utbildningsskalan. För det är i princip det jag gör hela tiden, och gör kontinuerligt genom hela hästens utbildning. För jag får då ingen kvalitét i något annat arbete jag gör om inte hästen kan använda sitt påskjut i rätt riktning, dvs kraften ska upp och in i manken, halsbasen och förbi den så småningom. Om jag låter hästen springa omkring i sin snedhet kan jag inte göra nånting rätt. Hästen blir som en lastbil med släp, med en stor överrörlig led i mitten som har kasat ut åt ena hållet. Bromsar jag pressas vinkeln ihop mer. Driver jag måste hästen börja hålla i sig för att inte trilla omkull (jag får pinniga styva ben, styv rygg och hals). Styra kan man inte heller, antingen "kör vi ner i diket" med bogen före eller så beter den sig "överstyrt" och ramlar inåt/gör hängarschle inåt.
Så .... det är den enskilt största frågan jag skulle vilja ställa till någon med stor insikt i utb-skalan. Teorier mer än välkomna :)
Min teori är att rakriktning kommer långt ner eftersom det tar tid att uppnå. Betyder för mig att man jobbar mot det från dag ett men det kommer ta tid innan man är där...
 
Min teori är att rakriktning kommer långt ner eftersom det tar tid att uppnå. Betyder för mig att man jobbar mot det från dag ett men det kommer ta tid innan man är där...

Exakt, det verkar vara många missuppfattningar gällande utbildningsskalan.. som vanligt!
 
Min teori är att rakriktning kommer långt ner eftersom det tar tid att uppnå. Betyder för mig att man jobbar mot det från dag ett men det kommer ta tid innan man är där...
Hm, men då skiljer sig just detta steg från alla andra steg..? för samling tränar jag inte från dag 1, inte heller impulsion, men rakriktning ber jag om ganska tidigt. Rakriktning ger liksom takt (en sned häst går inte taktmässigt). Och då kan den komma till kontakt, bli lösgjord, där sen drivningen tar rätt, dvs hästen kan komma till impulsion vid drivning. Annars blir det liksom bara springa fortare och gräva ner sig i diket :P
 

Liknande trådar

Tävling Precis som rubriken låter, hur får jag min oliksidiga häst liksidig? Jag har haft henne i några månader och jag lyckas inte riktigt...
Svar
2
· Visningar
1 868
Senast: fio
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 174
Senast: ainasoja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 228
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
2 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Medryttare under sommaren

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp