Oliksidig häst - hur får jag den liksidig?

Nu har jag nästan läst hela tråden och många är så fokuserade på fronten, tyglarna samt hästens mun. Jag är mer nyfiken på den andra halvan av hästen. Bakdelen - motorn. Bärande eller påskjut?

Några påstår att det bara är att själv vara liksidig så blir hästen liksidig. Som om det är det enklaste de gjort? Jag undrar vad begreppet liksidighet betyder för dem?
Jag törs inte skriva hur många ridtimmar jag har i sadeln för jag jobbar fortfarande med min sits. Varje dag!

Har du spelat fotboll? Skjuter du lika bra med bägge benen? Isåfall får jag gratulera.
Har du sprungit i någon form av tävling mer än en gång och kan växla ben att starta på utan olika resultat? Isåfall får jag gratulera.
Kan du stå på ett ben lika länge på höger som vänster utan att tappa balansen? Isåfall får jag gratulera.
Skriver du likadant med hö och vänster hand också?

Jag är inte helt liksidig på backen och inte heller uppsuttet. Ändå har mina hästar haft olika svaga resp. starka sidor. Flera av dem är både inridna & utbildade av endast mig. Någon enstaka har varit ovanligt liksidig.
Hur kommer det sig om jag får fråga er som påstår att allt hänger på ryttaren? Som påstår att unghästar är liksidiga från början?

Allt beror inte på ryttaren och allt beror inte heller på hästen tänker jag.

Hoppas få en trevligare diskussion som väcker inspiration i den vardagliga träningen. Trådfrågan är intressant!
 
Nu har jag nästan läst hela tråden och många är så fokuserade på fronten, tyglarna samt hästens mun. Jag är mer nyfiken på den andra halvan av hästen. Bakdelen - motorn. Bärande eller påskjut?

Några påstår att det bara är att själv vara liksidig så blir hästen liksidig. Som om det är det enklaste de gjort? Jag undrar vad begreppet liksidighet betyder för dem?
Jag törs inte skriva hur många ridtimmar jag har i sadeln för jag jobbar fortfarande med min sits. Varje dag!

Har du spelat fotboll? Skjuter du lika bra med bägge benen? Isåfall får jag gratulera.
Har du sprungit i någon form av tävling mer än en gång och kan växla ben att starta på utan olika resultat? Isåfall får jag gratulera.
Kan du stå på ett ben lika länge på höger som vänster utan att tappa balansen? Isåfall får jag gratulera.
Skriver du likadant med hö och vänster hand också?

Jag är inte helt liksidig på backen och inte heller uppsuttet. Ändå har mina hästar haft olika svaga resp. starka sidor. Flera av dem är både inridna & utbildade av endast mig. Någon enstaka har varit ovanligt liksidig.
Hur kommer det sig om jag får fråga er som påstår att allt hänger på ryttaren? Som påstår att unghästar är liksidiga från början?

Allt beror inte på ryttaren och allt beror inte heller på hästen tänker jag.

Hoppas få en trevligare diskussion som väcker inspiration i den vardagliga träningen. Trådfrågan är intressant!
Amen!
 
Nu har jag nästan läst hela tråden och många är så fokuserade på fronten, tyglarna samt hästens mun. Jag är mer nyfiken på den andra halvan av hästen. Bakdelen - motorn. Bärande eller påskjut?

Några påstår att det bara är att själv vara liksidig så blir hästen liksidig. Som om det är det enklaste de gjort? Jag undrar vad begreppet liksidighet betyder för dem?
Jag törs inte skriva hur många ridtimmar jag har i sadeln för jag jobbar fortfarande med min sits. Varje dag!

Har du spelat fotboll? Skjuter du lika bra med bägge benen? Isåfall får jag gratulera.
Har du sprungit i någon form av tävling mer än en gång och kan växla ben att starta på utan olika resultat? Isåfall får jag gratulera.
Kan du stå på ett ben lika länge på höger som vänster utan att tappa balansen? Isåfall får jag gratulera.
Skriver du likadant med hö och vänster hand också?

Jag är inte helt liksidig på backen och inte heller uppsuttet. Ändå har mina hästar haft olika svaga resp. starka sidor. Flera av dem är både inridna & utbildade av endast mig. Någon enstaka har varit ovanligt liksidig.
Hur kommer det sig om jag får fråga er som påstår att allt hänger på ryttaren? Som påstår att unghästar är liksidiga från början?

Allt beror inte på ryttaren och allt beror inte heller på hästen tänker jag.

Hoppas få en trevligare diskussion som väcker inspiration i den vardagliga träningen. Trådfrågan är intressant!

Jag uppfattar det inte som att folk här tycker det är plättlätt att vara liksidig som ryttare. MEN, en förutsättning för att hästen ska kunna arbeta korrekt med sin kropp är ju att den inte störs av sin ryttare. Vi har nog alla mer eller mindre skevheter i kroppen, inte ens alla toppryttare är perfekta. Jag tror att man har förutsättningarna att lyckas och bli så följsam som möjligt om man är medveten om svagheterna i sin egen kropp och hela tiden jobbar med dem.
 
Det gäller ju oxå att klara av att ha hästen rak under sig i rörelse framåt och när man ställer och böjer, det görs inte av sig självt oavsett hur liksidig man är som ryttare. Det ska till så mkt mer av ryttaren som balans , bålstabilitet, timing och teknik. Tycker Kyras liknelse med en deg är väldigt bra!!
 
Det gäller ju oxå att klara av att ha hästen rak under sig i rörelse framåt och när man ställer och böjer, det görs inte av sig självt oavsett hur liksidig man är som ryttare. Det ska till så mkt mer av ryttaren som balans , bålstabilitet, timing och teknik. Tycker Kyras liknelse med en deg är väldigt bra!!

Ja den liknelsen är bra! En deg som successivt formas i samspel med ryttaren. Du gjorde en bra sammanfattning :)
 
Ja så är det ju förstås! :)
Sen ska jag ta och damma av en fantastiskt bra bok som heter "Gymnastic training for horse and rider - Using a body, mind, spirit approach" som beskriver stegen i utbildningsskalan på ett riktigt pedagogiskt sätt, med övningar för både häst och ryttare, checklistor där man kan kolla av om man behärskar steget osv. Ska se om jag kan hitta ännu lite mer beskrivet om just rakriktning.
Manuel Jorge de Oliveira har under en clinic intervjuats för tidningen Hippson om just rakriktning. Han anser enligt artikeln att den lättaste vägen är genom böjning. Det går att läsa artikeln här
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/manuel-jorge-de-oliveira-rakrikta-genom.htm
 
Nu har jag nästan läst hela tråden och många är så fokuserade på fronten, tyglarna samt hästens mun. Jag är mer nyfiken på den andra halvan av hästen. Bakdelen - motorn. Bärande eller påskjut?

Några påstår att det bara är att själv vara liksidig så blir hästen liksidig. Som om det är det enklaste de gjort? Jag undrar vad begreppet liksidighet betyder för dem?
Jag törs inte skriva hur många ridtimmar jag har i sadeln för jag jobbar fortfarande med min sits. Varje dag!

Har du spelat fotboll? Skjuter du lika bra med bägge benen? Isåfall får jag gratulera.
Har du sprungit i någon form av tävling mer än en gång och kan växla ben att starta på utan olika resultat? Isåfall får jag gratulera.
Kan du stå på ett ben lika länge på höger som vänster utan att tappa balansen? Isåfall får jag gratulera.
Skriver du likadant med hö och vänster hand också?

Jag är inte helt liksidig på backen och inte heller uppsuttet. Ändå har mina hästar haft olika svaga resp. starka sidor. Flera av dem är både inridna & utbildade av endast mig. Någon enstaka har varit ovanligt liksidig.
Hur kommer det sig om jag får fråga er som påstår att allt hänger på ryttaren? Som påstår att unghästar är liksidiga från början?

Allt beror inte på ryttaren och allt beror inte heller på hästen tänker jag.

Hoppas få en trevligare diskussion som väcker inspiration i den vardagliga träningen. Trådfrågan är intressant!
Nej, det är inte bara ryttaren, och det är inte bara hästen, naturligtvis. Men vi är de fakto de som ber hästen att utföra en massa saker, och väldigt få får den sitsträning som behövs för att kunna be hästen på ett schysst sätt. Sitsinverkan - oavsett om den är avsiktlig eller inte, om den är bra eller inte, om den är timad eller fördöjd, med vilje eller ej - har en betydligt större inverkan på hästen än vad t ex händer och ben gör. Eftersom jag själv har upptäckt hur jag kan få en enorm förändring i hästen via min sits så är det det jag känner att jag kan tillföra mest om i trådarna. Du får gärna skriva hur du gör när du rakriktar eller ber om mer bakbensaktivitet eller vad du gör, det finns ingen som hindrar dig, tvärtom! Folk är väl här för att få nya infallsvinklar och lära sig saker, eller? Ingen har väl sagt att alla unghästar är liksidiga, varför skulle de vara det? Trevligare diskussioner brukar man få om man framför sina erfarenheter utan att racka ner på och kritisera det andra skrivit först.
 
Manuel Jorge de Oliveira har under en clinic intervjuats för tidningen Hippson om just rakriktning. Han anser enligt artikeln att den lättaste vägen är genom böjning. Det går att läsa artikeln här
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/manuel-jorge-de-oliveira-rakrikta-genom.htm
Jag är trogen prenumerant så den har jag läst :) Finns saker han skriver som är bra men jag menar att det finns en viktig dimension till att lära ut, som är just ryttartekniken. Antingen är det jag som gör formen och hästen fyller ut (jag är "causal"), eller hästen gör formen (en grop) som jag ramlar i (jag är omedveten och reaktiv). Så sitter jag och är sned och bakom hans tyngdpunkt, efter i rörelsen, trycker bort hans länd och bakben så kan jag sitta där och böja tills jag blir blå och det händer inget bra med hästen (been there, done that...).
 
Nu har jag nästan läst hela tråden och många är så fokuserade på fronten, tyglarna samt hästens mun. Jag är mer nyfiken på den andra halvan av hästen. Bakdelen - motorn. Bärande eller påskjut?

Några påstår att det bara är att själv vara liksidig så blir hästen liksidig. Som om det är det enklaste de gjort? Jag undrar vad begreppet liksidighet betyder för dem?
Jag törs inte skriva hur många ridtimmar jag har i sadeln för jag jobbar fortfarande med min sits. Varje dag!

Har du spelat fotboll? Skjuter du lika bra med bägge benen? Isåfall får jag gratulera.
Har du sprungit i någon form av tävling mer än en gång och kan växla ben att starta på utan olika resultat? Isåfall får jag gratulera.
Kan du stå på ett ben lika länge på höger som vänster utan att tappa balansen? Isåfall får jag gratulera.
Skriver du likadant med hö och vänster hand också?

Jag är inte helt liksidig på backen och inte heller uppsuttet. Ändå har mina hästar haft olika svaga resp. starka sidor. Flera av dem är både inridna & utbildade av endast mig. Någon enstaka har varit ovanligt liksidig.
Hur kommer det sig om jag får fråga er som påstår att allt hänger på ryttaren? Som påstår att unghästar är liksidiga från början?

Allt beror inte på ryttaren och allt beror inte heller på hästen tänker jag.

Hoppas få en trevligare diskussion som väcker inspiration i den vardagliga träningen. Trådfrågan är intressant!

Huvudet på spiken! Givetvis är det så att unghästar också är oliksidiga av naturen och det liksom sig själv får man jobba på. Att sitsträna är ju naturligtvis nåt man måste göra men framförallt kanske rida oftare för duktig instruktör som SER och KAN rätta till alla detaljer. Att slänga ut pengar på instruktörer som står i ett hörn o bräker braaaaa, är tyvärr mer vanligt än ovanligt då väldigt många människor tror det finns genvägar till att få en genomriden, lösgjord häst som jobbar bakifrån till handen. Klart det är nyttigt att läsa hur olika människor gör för att rida sina hästar men till syvende och sist är det en instruktör som befinner sig på plats NÄR saker och ting sker som är lösningen på problemet.
 
Nej, det är inte bara ryttaren, och det är inte bara hästen, naturligtvis. Men vi är de fakto de som ber hästen att utföra en massa saker, och väldigt få får den sitsträning som behövs för att kunna be hästen på ett schysst sätt. Sitsinverkan - oavsett om den är avsiktlig eller inte, om den är bra eller inte, om den är timad eller fördöjd, med vilje eller ej - har en betydligt större inverkan på hästen än vad t ex händer och ben gör. Eftersom jag själv har upptäckt hur jag kan få en enorm förändring i hästen via min sits så är det det jag känner att jag kan tillföra mest om i trådarna. Du får gärna skriva hur du gör när du rakriktar eller ber om mer bakbensaktivitet eller vad du gör, det finns ingen som hindrar dig, tvärtom! Folk är väl här för att få nya infallsvinklar och lära sig saker, eller? Ingen har väl sagt att alla unghästar är liksidiga, varför skulle de vara det? Trevligare diskussioner brukar man få om man framför sina erfarenheter utan att racka ner på och kritisera det andra skrivit först.

Det var någon i tråden som skrev att det är bara att göra si och fattar ni inte så tänker jag inte utveckla eftersom det är sådant jag tar betalt för..

Jag ville inte hänga ut vem jag skrev till utan räknade med att övriga inte känner sig träffade. Jag ogillar viktigpettrar som säljer sin kunskap som fakta. Särskilt med tanke på att det sällan är så enkelt som ett rätt eller ett fel.
 
Jag önskar att folk kunde koncentrera sig på att föra fram sin sakfråga istället för att ägna trådarna åt att kritisera andra användare. Det är nu fjärde gången jag skriver detta på väldigt kort tid. Jag börjar inse att jag nog får söka mig till andra forum för att diskutera för jag orkar inte detta ständiga tjafsande. Jag vill läsa om hur andra gör, hur andra tänker, inte en massa slå andra på fingrarna. :(
 
Jag önskar att folk kunde koncentrera sig på att föra fram sin sakfråga istället för att ägna trådarna åt att kritisera andra användare. Det är nu fjärde gången jag skriver detta på väldigt kort tid. Jag börjar inse att jag nog får söka mig till andra forum för att diskutera för jag orkar inte detta ständiga tjafsande. Jag vill läsa om hur andra gör, hur andra tänker, inte en massa slå andra på fingrarna. :(

Det har du rätt i och även jag borde ha ignorerat. Kände bara suck.. och skrev ett inlägg. Men återkommer gärna till sakfrågan.
 
Min sakfråga vad gäller oliksidighet:

Bakgrund:
Häst riden 1 år, inledningsvis med fokus på takt - rakriktning i skritt och trav. Tränat mkt gas och broms - övergångar, tempo och flytta undan för skänkeln. Nu tränas detta även i galopp. Jag valde att vänta med galopparbetet på denna häst. Idag fungerar galoppen lösgörande både fysiskt och mentalt.

Nu har vi påbörjat arbete på volt. Om jag släpper hästen i vänster varv så gör han likt en unghäst - lutar sig inåt mot volten samtidigt som han flyttar huvudet litet utåt. Inget direkt fel i det utan min fråga är om detta beror på att hästen är oliksidig i sidorna - kort? lång? Eller om detta ofta beror på att hästen lättare bär på ena bakbenet framför det andra?

Anledningen till att jag funderar på detta just nu är att denna hästen har väldigt lätt för slutor åt vänster = hö bak bär.
Men slutor åt höger blir desto svårare.

Eller beror detta på att vänster sidan är kort och behöver bli mer elastisk?

Hur tänker ni kring eventuell orsak som bakgrund?

Vad är vanligast?
 
Är det någon mer än jag som sett YT-filmen när Tinne rider och någon amerikanska (som jag borde kunnat namnet på men det har fallit bort) kommenterar hästarnas rörelse? Det är allt ifrån att Piruetter är fyrtaktiga till hästens olikheter som syns när de filmat i slowmotion. Tror det är Tim som är filmad rakt framifrån i trav då det går att se att han är olika spänstig/spänd i frambenen i traven.
Hon som pratar på filmen som är någon sorts forskare i rörelsemönster pratar i början av filmen att hästar också har en bättre och en sämre sida.

Jag minns när jag var liten och jag försökte få min häst att få manen på en och samma sida. Då sa min tränare till mig att det var för att manen alltid låg på den svagare sidan för att musklerna var starkare på den andra. Sen beror det ju på hur hästen väljer att använda styrkan, för att sätta emot, eller för att bära mer...

Min egen häst hade en olycka i hagen som liten och har ett bäcken som är pyttelite roterat. Mitt mål i ridningen är att få honom att skjuta på lika med båda. Får han välja lyfter han vänster mer men tar ett kortare steg och då aktiveras inte ryggmuskeln på den sidan och höger bak sätter han gärna in under kroppen för att slippa rakrikta och ta ut det steget framåt. Minsta möjliga energiförlust alltså, om jag inte sitter korrekt och passar honom. Får jag med inner bak (genom att kontrollera att jag alltid har kontakt med vänster sittben och driver lite med detta) så hamnar också höger mer korrekt och jag kan få honom att lägga vikten mer korrekt och svinga bättre genom ryggen på den sidan också. Så tänker jag i alla fall.
 
Senast ändrad:
Är det någon mer än jag som sett YT-filmen när Tinne rider och någon amerikanska (som jag borde kunnat namnet på men det har fallit bort) kommenterar hästarnas rörelse? Det är allt ifrån att Piruetter är fyrtaktiga till hästens olikheter som syns när de filmat i slowmotion. Tror det är Tim som är filmad rakt framifrån i trav då det går att se att han är olika spänstig/spänd i frambenen i traven.
Hon som pratar på filmen som är någon sorts forskare i rörelsemönster pratar i början av filmen att hästar också har en bättre och en sämre sida.

Jag minns när jag var liten och jag försökte få min häst att få manen på en och samma sida. Då sa min tränare till mig att det var för att manen alltid låg på den svagare sidan för att musklerna var starkare på den andra. Sen beror det ju på hur hästen väljer att använda styrkan, för att sätta emot, eller för att bära mer...

Min egen häst hade en olycka i hagen som liten och har ett bäcken som är pyttelite roterat. Mitt mål i ridningen är att få honom att skjuta på lika med båda. Får han välja lyfter han vänster mer men tar ett kortare steg och då aktiveras inte ryggmuskeln på den sidan och höger bak sätter han gärna in under kroppen för att slippa rakrikta och ta ut det steget framåt. Minsta möjliga energiförlust alltså, om jag inte sitter korrekt och passar honom. Får jag med inner bak (genom att kontrollera att jag alltid har kontakt med vänster sittben och driver lite med detta) så hamnar också höger mer korrekt och jag kan få honom att lägga vikten mer korrekt och svinga bättre genom ryggen på den sidan också. Så tänker jag i alla fall.

Gud vad intressant! När jag släpper min häst känns det som jag får ett hål under vänster sittben. Men när jag driver på och stundvis petar med spöet på vänster bak så svingar ryggen upp och hålet försvinner.

Han kanske helt enkelt liksom din häst är kortare i steget i v bak?!

Vad gäller manen på min häst så hängde den på höger sida från början. Idag svajar manen sida till sida utan bestämd plats. :)
 

Liknande trådar

Tävling Precis som rubriken låter, hur får jag min oliksidiga häst liksidig? Jag har haft henne i några månader och jag lyckas inte riktigt...
Svar
2
· Visningar
1 862
Senast: fio
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 075
Senast: ainasoja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 224
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
2 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp