Bukefalos 28 år!

OLW:s bråket...

Sv: OLW:s bråket...

Saken är den att de där 25% togs fram på ett universitet som hade ca 700 försöksobjekt. Av ca 1 miljon registrerade paintar är ju det bara en droppe i havet...:crazy:
En uppfödare som fött upp paintar och då främst Frame overos och på ca 20 år och över 200 födda föl endast fått 5-6 Lethal White föl.. Kan tilläggas att det till största delen varit avel på positiv/positiv så jag måste säga att jag ställer mig skeptisk till siffran 25%... :angel:

/Carina :eek:
 
Sv: OLW:s bråket...

Lenita skrev:
Saken är den att de där 25% togs fram på ett universitet som hade ca 700 försöksobjekt. Av ca 1 miljon registrerade paintar är ju det bara en droppe i havet...:crazy:
En uppfödare som fött upp paintar och då främst Frame overos och på ca 20 år och över 200 födda föl endast fått 5-6 Lethal White föl.. Kan tilläggas att det till största delen varit avel på positiv/positiv så jag måste säga att jag ställer mig skeptisk till siffran 25%... :angel:

/Carina :eek:

Hur kan du vara skeptisk till ett genetiskt faktum? För varje parning pos/neg är risken för positiv avkomma 25%.

Slå en tärning, för varje slag har du exakt samma chans att få en 6a. Det spelar ingen roll hur många gånger du slagit 6 innan, chansen är lika stor varje gång i alla fall.
 
Sv: OLW:s bråket...

Hej,

Den statistik som finns är gjord av UC Davis i Kalifornien. 1999 gjorde man ett test som visade att 25% fick Lethal White-föl. Tester gjordes på 700 hästar, varav en stor del på hästar som tidigare fått Lethal White föl. Statistik från APHA säger att under åren 97-98 betäcktes ca 87.000 ston med 15.000 hingstar.

"Gamla" uppfödare i USA menar genom egna observationer att siffran snarare borde ligga på 1-3 procent. De pekar också på att vissa linjer ger större risk. T.ex. så finns det stora uppfödare i USA som aldrig sätter en painthingst på ston som har Painted Robin i blodet, då använder de alltid Quarter eller fullblodshingst. De anser av sin egen erfarenhet att dessa hästar har lättare för att producera Lethal White. Huruvida det stämmer eller inte, finns inga vetenskapliga studier i. Men det tyder kanske på att frågan är mer komplex än vad vi idag känner till.

I Sverige har under alla de år aveln varit fri registrerats 1 Lethal White-föl hos myndigheterna, men flertal hörsägnar säger att det funnits 2.

Dessa Lethal White-föl är alltså defekta och dör inom 48 timmar.
De OLWS-positiva hästarna däremot är inte defekta, de bär bara på en gen. Både människor och djur består ju av dubbel uppsättning kromosomer. Vi får en uppsättning från vår pappa och en uppsättning från vår mamma. Det betyder att vi har två gener för de allra flesta proteiner.

Vissa genetiska sjukdomar beror på att genen för ett protein är trasig. Men om bara den ena genen av ens två gener för proteinet är trasig så gör inte det så mycket. Den fungerande gen man har på ena kromosomen räcker för att man ska kunna bilda det viktiga proteinet.

För att man ska bli sjuk måste både den gen man fått från mamma och den gen man fått från pappa vara trasig. Man måste alltså ha sjukdomsgen på bägge kromosomerna för att bli bli sjuk. Sådana sjukdomar kallas för recessiva, och OLWS är en sådan.

Oj, det blev långt det här, hoppas ni orkade läsa allt.
 
Sv: OLW:s bråket...

Är anlaget recenssivt, och att avkomman verkligen BLIR OLW om den får dubbla anlag, så ÄR risken 25% med parning mellan två positiva individer.

I testet, var alla 700 testade positivt för att bära på OLW? Och var det 700 ston, eller 700 betäckningar? Och båda parterna var bevisligen positiva anlagsbärare för OLW?

Genetiskt har du följande möjligheter:

olw.jpg


Där blå är negativ och röd är positiv gen.

Två blå är icke-bärare av anlaget. En röd är bärare, och dubbel röd är OLW-föl, dvs 1/4 = 25%.

OM det är mindre än så kan det ju helt enkelt vara så att de flesta dubbelpositiva aldrig föds, alltså att de resorberas tidigt. T.ex. som två konstantskimlar kan få det, en konstantskimmel kan aldrig vara homozygot, fölen föds inte ens om det får sådan genuppsättning.
 
Sv: OLW:s bråket...

Madick skrev:
Är anlaget recenssivt, och att avkomman verkligen BLIR OLW om den får dubbla anlag, så ÄR risken 25% med parning mellan två positiva individer.

I testet, var alla 700 testade positivt för att bära på OLW? Och var det 700 ston, eller 700 betäckningar? Och båda parterna var bevisligen positiva anlagsbärare för OLW?

Genetiskt har du följande möjligheter:

olw.jpg


Där blå är negativ och röd är positiv gen.

Två blå är icke-bärare av anlaget. En röd är bärare, och dubbel röd är OLW-föl, dvs 1/4 = 25%.

OM det är mindre än så kan det ju helt enkelt vara så att de flesta dubbelpositiva aldrig föds, alltså att de resorberas tidigt. T.ex. som två konstantskimlar kan få det, en konstantskimmel kan aldrig vara homozygot, fölen föds inte ens om det får sådan genuppsättning.

Nu snackar vi genetiska FAKTA!!! Tack!!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: OLW:s bråket...

Tycker också det borde hända nåt snart.
Det har hållt på länge nu och med tanke på att
både Sporty Danny (som förövrigt är grymt snygg!)
och Cut from a Diamond är godkända i övriga Eu så borde dem kunna bli det i Sverige också.

iof skulle inte jag vilja ha ett föl som har oturen och få sjukdomen men med nogrann avel under uppsikt och kontrollerade former så borde dem kunna användas i aveln
 
Sv: OLW:s bråket...

Hej Madicken, visst är din genetiska skiss korrekt. Det är säkert också så att "naturen" tar hand om en del genom att det resorberar.

Men säkrast är ju att se till att aldrig betäcka en positiv individ med en individ. Då slipper det bli sjuka Lethal White föl eller inget föl alls (resorberar). Man vill ju inte gärna gå och vänta i 11 månader och sen inte få se någon ny häst växa.

Så ett krav borde vara att testa sin häst innan betäckning tycker jag. Så att man vet vad man.
 
Sv: OLW:s bråket...

JHANA skrev:
Vad jag har förstått är det bara 25(?) % av avkommorna till pos/neg föräldrar som får genen, så rasen borde inte bli utrotningshotad för att man tillåter selektiv avel.

Och för femtioelfte;) gången.
Rasen blir INTE fri från OLWS för att Sverige förbjuder avel på dessa djur, utan förbudet måste vara världsomfattande!!

Nu drabbas svenska uppfödare UTAN att det ger någon effekt på OLWS!
Det är det jag reagerar på, håller med om att rasen på sikt skulle må bättre om man slapp gendefekter.

Jag menar INTE att man bara ska förbjuda användandet i Sverige, utan att det måste ske i världen i hela världen. Men trots att anlaget är reccesivt och därför inte visas, betyder det inte att det inte att avkomman inte får det: 50% av alla föl får ju en enkel lethal white-gen, medan "bara" 25% av dem i dubbel uppsättning. Poängen med mitt inlägg var att till slut kommer det vara väldigt svårt att hitta hästar som är N/N, och då har man stött i väggen.
 
Sv: OLW:s bråket...

westerntjej skrev:
Jag menar INTE att man bara ska förbjuda användandet i Sverige, utan att det måste ske i världen i hela världen. Men trots att anlaget är reccesivt och därför inte visas, betyder det inte att det inte att avkomman inte får det: 50% av alla föl får ju en enkel lethal white-gen, medan "bara" 25% av dem i dubbel uppsättning. Poängen med mitt inlägg var att till slut kommer det vara väldigt svårt att hitta hästar som är N/N, och då har man stött i väggen.

Förstår vad du menar och jag håller med, men faktum kvarstår, förbudet gäller bara i Sverige= drabbade uppfödare utan effekt på defekten...

Och det är bara vid avel P/P som 50% får genen, avlar man P/N är siffran 25% vilket borde innebära att så länge man bara avlar P/N MINSKAR antalet djur med genen.

Varför inte införa obligatorisk testning av alla individer som används i avel och alla föl som föds, för in resultatet i regpapper och förbjud avel P/P.
Teoretiskt borde då inga sjuka föl födas och anlaget "späds ut" med varje generation.
 
Sv: OLW:s bråket...

Jag kanske har fått allt om bakfoten, men enligt vad jag kommit fram till efter den tid jag läst om DNA är att trots att anlaget är reccesivt och bara 25% av fölen får det, ökar risken att få fram lethal whites med antalet lethal white-bärare. För även om det bara är 25% som blir lethal whites, är det ju inte samma sak som att spridningen av genen minskar (fast det du menade var kanske att "djur med genen" = lethal white-föl?).
Jag tycker verkligen man borde testa ALLA avelsdjur, absolut inte bara hingstarna eftersom de trots allt bara contributes med halva genuppsättningen.

Ger nog upp nu, det är så svårt att reda ut något sånt här viktigt i såpass korta inlägg. Men jag tackar och tar emot för att debatten kom upp, funderade innan på att göra mitt projektarbete om OLWS och nu när man märker hur stor förvirring det råder, känns det verkligen rätt.
 
Sv: OLW:s bråket...

25% av fölen till P/N föräldrar blir bärare av genen men är friska.
Övriga 75% är helt fria från genen.
Inga avkommor till P/N föräldrar dör.
Det är alltså helt riskfritt att avla på P/N.

Med P/N menar jag en Positiv(bärare) och en Negativ(helt fri) förälder.

Alltså, så länge uppfödarna VET vad dom håller på med är det lugnt...

Men visst vore det trevligare om rasen kunde bli helt fri.

Läste förresten på SPHA´s hemsida att det här beslutet inte bara gäller OLWS utan även HYPP och GBED, vilket innebär att även quarters kan bli "drabbade"(i brist på bättre uttryck:crazy: ) av avelsförbud.
 
Sv: OLW:s bråket...

cowsense skrev:
Hej Madicken, visst är din genetiska skiss korrekt. Det är säkert också så att "naturen" tar hand om en del genom att det resorberar.

Men säkrast är ju att se till att aldrig betäcka en positiv individ med en individ. Då slipper det bli sjuka Lethal White föl eller inget föl alls (resorberar). Man vill ju inte gärna gå och vänta i 11 månader och sen inte få se någon ny häst växa.

Så ett krav borde vara att testa sin häst innan betäckning tycker jag. Så att man vet vad man.

Där håller jag med till 100%!
 
Sv: OLW:s bråket...

JHANA skrev:
Jag vet inte, men enda gångerna jag hört talas om genetiska sjukdomar hos hästar har det varit paint (OLWS) och quarter (HYPP).
Andra raser kan ju ha mkt lösa benbitar eller anlag för cystor i leder osv, men inget som har med muterade gener att göra.
Det kanske finns liknande sjukdomar hos andra raser men inget jag minns att jag hört talas om, har iofs inte letat heller...
Tycker det är lite obehagligt med genmutationer:crazy:

Det har ju tyvärr blivit så när aveln blir för extrem vilket lätt kan hända när man vill få fram något speciellt från en häst... Nu tänker inte jag främst på färg utan på prestationer.
Jag har själv paint, men har oxå fått lida för extrem avel på min gammla häst, honom har de enbart avlat för att hans pappa skulle bli homozygot alltså kan man hitta en o samma hingst i hans stam på 5 ställen... Det säger ju sig själv att en sån avel inte är bra! Min lilla plutt fick lämmna oss förra året med medfödd skellett förändring i knät som hade skavt sönder minisk samt patella ligament i knät...
Jag är väldigt försiktig med vad jag köper idag för det var hårt att mista min älskling på det viset 8 år gammal!!!

Anna:cry:
 
Sv: OLW:s bråket...

Det stemmer at vi i Norge i år har fått opphevet forbudet mot OLW positive hingster i avlen! :banana:

Når det gjelder OLW, så heter det vel at det i teorien er 25% sjans for at et føll skal fødes Lethal White etter to positive foreldre, men i praksis ser man at det er et langt mindre tall. Jeg leste en rapport der de hadde testet over 1000 hester, og resultatet ble 13.7%.

Det er sant som noen andre her nevnte, å forby avl på positive individer i Sverige har ingenting å si for avlen på verdensbasis. Nå er faktisk Sverige det eneste landet i verden med et slikt forbud, og i praksis vil det da ha ingenting å si for avlen, da man kan ta med sine positive hingster og ston og reise over til Danmark og bedekke så mye man vil, fullt lovlig....

Nei jeg håper Annika M-H og co. får gjennomslag snart!!

Hilsen en "norrbaggare" :D
 
Sv: OLW:s bråket...

Jag vet en paint-hingst med HYPP som såldes till norge...
undrar just varför men nu förstår jag..
 
Sv: OLW:s bråket...

Forstår hva?
Vi tillater ikke hingster som er HYPP positive i avlen, og selv om vi nå har åpnet for kåring av OLW positive hingster, så gjelder det IKKE HYPP...
 
Sv: OLW:s bråket...

...så den Hypp hingsten som solgtes til Norge, skal den kåres og brukes i avl? Har den i såfall noen avkom i Sverige?

Bare lurer... :)
 
Sv: OLW:s bråket...

Den har ett flertal avkomman i Sverige.
Om den används till avel i Norge vet jag inte. Jag tror (och hoppas) inte.
Det är ca 6-7 år sedan den såldes dit.
Varför tillåter ni inte det? Det är ju inte säkert att avkomman får HYPP. (ironi)
/mvh Lex
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 719
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 724
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp