Bukefalos 28 år!

OLW:s bråket...

S

Solafekub

och diskussionerna kring paint-aveln! Vad tror ni, vad kommer hända? :bump: Jag tycker att det har tagit fart den senaste tiden, och snart måste de väl komma överens om något!
 
Sv: OLW:s bråket...

Jag som inte är westernmänniska, men skrev min fördjupningsuppsats på gymnasiet om just Overo Lethal White Foal Syndrome, skulle gärna vilja ha en sammanfattning av vad som hänt sedan 2001. :angel:

Jag kontaktade paint-föreningen inför skrivandet, men fick aldrig något svar... :crazy:
 
Sv: OLW:s bråket...

Habina skrev:
Jag som inte är westernmänniska, men skrev min fördjupningsuppsats på gymnasiet om just Overo Lethal White Foal Syndrome, skulle gärna vilja ha en sammanfattning av vad som hänt sedan 2001. :angel:

Jag kontaktade paint-föreningen inför skrivandet, men fick aldrig något svar... :crazy:

Du kan hitta lite av det här: www.stallmagasinet.com

Bland nyheter som har med paint-avel, och OLW:s att göra!
 
Sv: OLW:s bråket...

Har funderat lite kring detta och förstår inte varför man bara stänger ute hingstar från avlen som bär på detta anlag, borde man rimligen inte också få samma restriktioner för ston om man nu inte tror att hingstägarna kan ta sitt ansvar och bara betäcka testade ston? För visst kan väl även stona nedärva detta till sina avkommor?!! :devil:
 
Sv: OLW:s bråket...

Mia L skrev:
Har funderat lite kring detta och förstår inte varför man bara stänger ute hingstar från avlen som bär på detta anlag, borde man rimligen inte också få samma restriktioner för ston om man nu inte tror att hingstägarna kan ta sitt ansvar och bara betäcka testade ston? För visst kan väl även stona nedärva detta till sina avkommor?!! :devil:

Men jag trodde att det var så - att både hingstar och ston som bär på anlaget är förbjudna för avel i Sverige? :confused: Rätta mig om jag har fel, men jag tror det är så. Anledningen till att det "känns" mer för hingstägarna är väl för att de annars skulle tjäna pengar på betäckningar, medan stoägarna "bara" kan få ett föl per år och sto.
 
Sv: OLW:s bråket...

Du har helt rätt, förbudet gäller även ston.
 
Sv: OLW:s bråket...

Det var skönt att höra för rättvisans skull, men på vems ansvar ligger det att kolla så att stona är OLW-fria innan beteckning? Är inte så insatt i Paintavlen så det kanske är lika självklart att alla stoägare har kollat detta innan man betäcker som att välja en passande hingst till sitt sto??:confused:
 
Sv: OLW:s bråket...

Det åligger hos stoägaren att testa sitt sto. OM aveln på OLWS-positiva individer blir lagligt i Sverige skall det vara under kontrollerade former, som t.ex positiv+negativ partner då föds aldrig lethal white föl. Det ska vara hingst ägaren som ska kräva att stoägaren kan uppvisa ett negativ test på sitt sto. :cool:
 
Sv: OLW:s bråket...

Vad jag förstår är aveln på anlagsbärare bara förbjuden i Sverige, men tillåten i övriga EU. Varför är det så, eller jag jag fattat fel??
Hur är det i USA??

Går det inte att ha en gemensam linje för hela rasen i alla länder?

Antingen tillåta positiv+negativ avel som tydligen skall vara riskfri, eller helt förbjuda avel på positiva djur i alla länder, vilket väl borde leda till att rasen på sikt blir fri från OLWS?(Det sista är en ren gissning från min sida, kan inte mkt om DNA och sånt)
 
Sv: OLW:s bråket...

Myra skrev:
Det åligger hos stoägaren att testa sitt sto. OM aveln på OLWS-positiva individer blir lagligt i Sverige skall det vara under kontrollerade former, som t.ex positiv+negativ partner då föds aldrig lethal white föl. Det ska vara hingst ägaren som ska kräva att stoägaren kan uppvisa ett negativ test på sitt sto. :cool:

Jo, precis, en kontrollerad avel borde vara självklart tycker jag. Ingen part i aveln är väl intresserade av att avkomman dör, så det finns ingen anledning att avla på två positiva bärare av OLW...
 
Sv: OLW:s bråket...

Alldeles riktigt, det är bara Sverige som EU-land som har denna lag. Norge hade det tidigare också, f.r.o.m i år så har Norge ändrat sig i den frågan och dom OLWS hingstar som finns är välkomna att koras.:banana:
 
Sv: OLW:s bråket...

Det är väl klart att ingen lägger ut en hel massa pengar på att få ett föl som dör.:idea:
Därav anledningen till att ston där man misstänker kan vara anlagsbärare skall testas.
Det finns faktiskt stoägare som inte vet att deras häst kan vara positiv bärare.
 
Sv: OLW:s bråket...

Sen så har ju SPHA koncentrerat all OLWS information kring hingstarna som anlagsbärare, stona har ju knappt nämnts ut till oss medlemmar.
Själv funderar jag på om vi ska ta och testa vårt sto, visserligen är hon en cropout men det kan ju finnas där också eftersom det är overogenen som finns i cropouts...:crazy:

Såg att du också är med på listan förresten...;)

/Carina :eek:
 
Sv: OLW:s bråket...

Stämmer bra...var ska sleven inte vara om inte i grytan.

Det står mycket om just overo´s och deras anlag men det sägs inget om att Quartern ska testas...fast anlaget finns lika väl där som hos overon eftersom quartern har overogenen latent. Därav cropouts.

Håller med dig om testet ifall föl kanske är på planeringsstadiet i framtiden.
 
Sv: OLW:s bråket...

Törs man, som helt oinvigd i paintvärlden, slänga in en fråga om vad en cropout är??

Sen börjar jag undra om quarter/paint är överrepresenterade vad gäller genetiska sjukdomar, om nu OLWS-genen kan finnas hos quarters oxå.
Quartern har ju HYPP, som beror på någon slags muterad gen, i vissa stammar.
Borde kunna finnas hos paint med dom blodslinjerna oxå när jag tänker efter...
 
Sv: OLW:s bråket...

fast anlaget finns lika väl där som hos overon eftersom quartern har overogenen latent. Därav cropouts.

Frame overo är dominant och kan inte ligga latent. Däremot finns det MINIMALA overos som inte någon reagerar över att de egentligen är skäckar. Cropouts är alltså inget annat än ett bevis på att någon av föräldrarna är felregistrerade och egentligen är minimala overo (finns likaväl inom tobiano).

en fråga om vad en cropout är
En cropout är när det kommer ut ett skäckigt föl från två "helfärgade" föräldrar.
 
Sv: OLW:s bråket...

JHANA skrev:
Sen börjar jag undra om quarter/paint är överrepresenterade vad gäller genetiska sjukdomar, om nu OLWS-genen kan finnas hos quarters oxå.
Quartern har ju HYPP, som beror på någon slags muterad gen, i vissa stammar.
Borde kunna finnas hos paint med dom blodslinjerna oxå när jag tänker efter...

Hm, men OLW anlaget finns väl inte bara hos paint och quarter, utan hos alla raser som är skäckar? Anledningen till att det "syns" mer hos paint, är väl för att alla hästar är skäckar, och OLW:s är av betydelse i avelssammanhang? Det finns ju inte så många raser där man faktiskt avlar fram bara skäckar?
 
Sv: OLW:s bråket...

Eftersom det i stort sett är knutet till frame overo så är det inte alla raser som har det. De flesta "vanliga" skäckar är tobiano som inte har något problem med OLW. Däremot blir det ju problem när man korsar två olika skäcktyper och får tovero som man sen får avkommor från och inte tänker på att man kan ha fått med genen som kan orsaka OLW.
 
Sv: OLW:s bråket...

Solafekub skrev:
Hm, men OLW anlaget finns väl inte bara hos paint och quarter, utan hos alla raser som är skäckar? Anledningen till att det "syns" mer hos paint, är väl för att alla hästar är skäckar, och OLW:s är av betydelse i avelssammanhang? Det finns ju inte så många raser där man faktiskt avlar fram bara skäckar?

Jag vet inte, men enda gångerna jag hört talas om genetiska sjukdomar hos hästar har det varit paint (OLWS) och quarter (HYPP).
Andra raser kan ju ha mkt lösa benbitar eller anlag för cystor i leder osv, men inget som har med muterade gener att göra.
Det kanske finns liknande sjukdomar hos andra raser men inget jag minns att jag hört talas om, har iofs inte letat heller...
Tycker det är lite obehagligt med genmutationer:crazy:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: hamilton1
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 695
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 535
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp