Bukefalos 28 år!

Om hästen akut måste...

Det är förbjudet i lag att mata på det sättet. Mig veterligen är undantaget typ reptiler, så som ormar, som får matas med levande föda på det sättet.

Lite ot, men det tror jag inte de får faktiskt. Man får köpa levande t.ex möss som föda men måste avliva dem före man ger dem till ormen i så all.
 
@Sunny du har helt rätt! En snabb koll och jag ser att det är reglerat enligt Jordbruksverket. Vi har inte några reptiler på djurparken så jag hade inte koll som sagt. Jag vet inte heller när den lagen kom, ser bara att Jordbruksverkets paragraf är från 2010.
 
Lite ot, men det tror jag inte de får faktiskt. Man får köpa levande t.ex möss som föda men måste avliva dem före man ger dem till ormen i så all.
Jag tror dock man kan få dispens för detta. Min vän hade en orm som vägrade ta död föda, och hon lyckades på något sätt få tillstånd att ge ormen levande föda. Fråga mig dock inte om tillvägagångssättet. Detta var väl dock en parentes i den stora frågan :)
 
Jag tog bort min gamla häst den 22/12 ,veterinären tog 3225:- och Lantbrukstjänsten tog 4300:- så 7525:-.
Står norr om Göteborg.
 
Är det för akut olycka, brutet ben ed? Täcker allt utom avlivning för att hästen är gammal och Slut?

Allt som veterinären rekommenderar avlivning för. Så om jag kan få en veterinär att "döma ut" hästen så gäller det. Inte aktuellt på länge än hoppas jag! Min häst är född 2002.

"Under förutsättning att ersättning för avlivning och destruktion inte kan lämnas enligt grundförsäkringen lämnas ersättning med upp till 6 000 kronor för dina kostnader för avlivning och destruktion av din häst om detta varit medicinskt motiverat, enligt veterinärmedicinsk expertis."
 
Utöver mediciner : Permethrin som finns i ett av de mest populära flugsprayerna för häst, medför livstids karens .

Kortinsonpreparat som oftast används vid ledbehandlingar på häst är också klassade enligt ovan.

Eftersom enda regleringen som finns etablerad fram till dags dato, är att hästägaren själv ska skriva på i passet att hästen pga behandlingar inte kan gå till livsmedelsproduktion , så är reglerna otroligt intetsägande i praktiken. Veterinärer har dock på sina håll blivit bättre på att påpeka när en sån underskrift bör skrivas i passet men det är ändå inte reglerat alls .

Som blir uppenbart just i exemplet gällande flugmedlet om inte annat ...
 
Senast ändrad:
Till ursprungsfrågan, som svar till TS. Ja jag hade betalat en avlivning oavsett vad försäkringsbolaget säger. Min vän ska inte bli fast mellan stolarna, jag hoppas att min vän litar på mig.
 
Har en buffert, försöker att alltid ha typ 20 000 kr liggande i den. Utifall bil eller häst går sönder, som jag brukar säga ;)

Sen har jag ett kreditkort med 60 tusen också, med räntefri avbetalning - om det skulle skita sig riktigt rejält.

Har faktiskt ingen aning om vad en avlivning med bortforsling av kroppen kostar här. Enda gången vi tagit bort en häst hade vi iaf ut disktriktarn och sen begravdes hästen i sommarhagen. Men det är inte säkert att vi får begrava nå fler hästar där (inte våran mark, men stallägaren fixade åt oss den här gången :)), men jag tror åtminstone att min buffert räcker gott och väl, så jag känner inte att jag behöver planera nått mer.
 
Finansiering blir inga konstigheter, buffert måste man ju ha som hästägare!

Jag vågar vägra destruktion. När jag var i känsliga tonåren så rullades skandalen om benmjöl ut o det var filmer på nyheterna med hur man maler ner djuren i en stor kvarn. Kropp efter kropp rullade på bandet ner i kvarnen o tuggades till typ köttfärs. Den minnesbilden har tagit så styggt på mig att jag aldrig någonsin kommer låta det hända mina djur. Jag har dessutom varit i en fjärrvärmeanläggning som eldar biomal (köttfärssåsen) o den lukten... Nä usch fy!

Jag har dock turen att bo på en gård med egna marker. Så den änsålänge enda häst jag fått avliva ligger begravd här o har stans finaste gravsten! Han fick somna in med spruta då han var så svårt sjuk. Jag har alltid tänkt bulta tidigare men sprutan gick så fort och smidigt så kanske väljer spruta nästa gång oxå. Hoppas dock slippa uppleva det de närmaste tio åren...

I somras betalade jag ca 4000 till kommunen för besiktning av marken och tillstånd att gräva ner. Veterinären skulle ha 8000 men då var även ett försök till behandling med på fakturan.
wpid-wp-1440961675652.jpeg
 
Senast ändrad:
Finansiering blir inga konstigheter, buffert måste man ju ha som hästägare!

Jag vågar vägra destruktion. När jag var i känsliga tonåren så rullades skandalen om benmjöl ut o det var filmer på nyheterna med hur man maler ner djuren i en stor kvarn. Kropp efter kropp rullade på bandet ner i kvarnen o tuggades till typ köttfärs. Den minnesbilden har tagit så styggt på mig att jag aldrig någonsin kommer låta det hända mina djur. Jag har dessutom varit i en fjärrvärmeanläggning som eldar biomal (köttfärssåsen) o den lukten... Nä usch fy!

Jag har dock turen att bo på en gård med egna marker. Så den änsålänge enda häst jag fått avliva ligger begravd här o har stans finaste gravsten! Han fick somna in med spruta då han var så svårt sjuk. Jag har alltid tänkt bulta tidigare men sprutan gick så fort och smidigt så kanske väljer spruta nästa gång oxå. Hoppas dock slippa uppleva det de närmaste tio åren...

I somras betalade jag ca 4000 till kommunen för besiktning av marken och tillstånd att gräva ner. Veterinären skulle ha 8000 men då var även ett försök till behandling med på fakturan.
wpid-wp-1440961675652.jpeg
Så fin gravsten din häst fått!!

Måste bara fråga, 4000för tillstånd och besiktning för nedgrävning? Var dom ute i annat ärende också då?
Jag betalade 500kr för tillståndet bara! Är det olika i kommunerna tro?
 
Så fin gravsten din häst fått!!

Måste bara fråga, 4000för tillstånd och besiktning för nedgrävning? Var dom ute i annat ärende också då?
Jag betalade 500kr för tillståndet bara! Är det olika i kommunerna tro?

Det var enda ärendet. Årets varmaste dag, +30grader ute o jag måste avliva hästen akut NU. Ringer kommunen o vill ha tillstånd. Nä de kan inte komma ut o besiktiga förrän nästa vecka, de har minsann fullt upp. Jag får ta ut "lastbilen", de kan inte komma. Min sambo fick ta diskussionen(orka det med gråten i halsen o en döende häst i famnen) o han kan prata omkull vemsomhelst. Så han lurade ut en inspektör på sin lunch dagen efter. Det var resväg, timpeng och avgift, tror exakt att det blev 3800 för fyra timmar, man betalar för varje påbörjad halvtimme inkl förberedelser innan med kartor o tillståndsgivning efter med pappersarbete. Hutlöst men vad skulle man göra. Har dock inte behövt visa nedgrävningstillståndet nån gång så nästa häst gräver vi utan...
 
Det var enda ärendet. Årets varmaste dag, +30grader ute o jag måste avliva hästen akut NU. Ringer kommunen o vill ha tillstånd. Nä de kan inte komma ut o besiktiga förrän nästa vecka, de har minsann fullt upp. Jag får ta ut "lastbilen", de kan inte komma. Min sambo fick ta diskussionen(orka det med gråten i halsen o en döende häst i famnen) o han kan prata omkull vemsomhelst. Så han lurade ut en inspektör på sin lunch dagen efter. Det var resväg, timpeng och avgift, tror exakt att det blev 3800 för fyra timmar, man betalar för varje påbörjad halvtimme inkl förberedelser innan med kartor o tillståndsgivning efter med pappersarbete. Hutlöst men vad skulle man göra. Har dock inte behövt visa nedgrävningstillståndet nån gång så nästa häst gräver vi utan...
Men fy stackars er!

Jag behövde bara bifoga en karta med tilltänkt plats, godkändes över mail. Nu var det ingen mark/plats med några konstigheter. Bemötandet var jättebra. Pratade inte ens med någon över telefonen utan allt skedde snabbt smidigt via mail. Iofs inte lika akut , men det fannsinhet intresse/behov över att komma ut och besikta platsen ändå. Vi hade kanske tur!
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 718
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 937
Senast: SiZo
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 249
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp