Omdömeslös-hur löser man notan?

LucyShow

Trådstartare
Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar samtidigt in i vår trånga stallgång (4x3 m)och börja öppna boxdörrar vilket naturligtvis ledde till att den ena blev rejält trampad (kronrand och ca 1 dm2 av hovväggen borta).

Räkningen från veterinären ligger på över 20.000 i dagsläget. Som tur är har jag en bra försäkring så ur fickan ska tas drygt 6000:-. Har dock ingen som helst lust att stå för detta då jag anser att hen betett sig totalt omdömeslöst.

Tyvärr verkar hen inte fatta detta utan hänvisar till att "hen gjort som hen blivit tillsagd". Ja, dessa hästar går ihop i en stor hage och har tagits in av ägare förut tillsammans. Dock öppnas då alltid samtliga dörrar så utrymmet fungerar och den ena tas alltid före den andra (som är lätt i rumpan). Vad hen blivit tillsagd är att vi brukar för det mesta ta in dem 2 och 2, men ganska ofta också en och en. Så här någonstans anser jag att sunda förnuftet och omdömet måste träda in. Känner man inte hästarna är det lämpligt att ta dem en och en. osvosv.

Dessutom tyckte hon inte att "incidenten" var något alls. Citat "A hade lite bråttom in och B hoppade upp i boxdörren". Hon har därmed inte ens tittat på hästarna efter händelsen. Jag hittade hästen en timme senare i en levrad blodpöl. Trampskadan är enligt veterinär inte självförvållad och kan inte orsakats av spark i vägg el dyl.

Vad gör man. Dels oroar det mig att hen inte förstår säkerhetsaspekten och dels vill jag inte ta notan för detta. Kan t.ex. en drulleförsäkring på hens sida ta ngt sådant här?
 
Just av detta skälet får nya personer i vårt stall som ska ta pass gå dubbelt med någon 2-3ggr innan den blir själv vid intag. För att se hur vi gör och vilka rutiner vi har osv.
Jag har tyvärr inget att tillföra gällande ditt dilemma. Tråkig situation och jag hoppas det löser sig på ett bra sätt.
 
Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar samtidigt in i vår trånga stallgång (4x3 m)och börja öppna boxdörrar vilket naturligtvis ledde till att den ena blev rejält trampad (kronrand och ca 1 dm2 av hovväggen borta).

Räkningen från veterinären ligger på över 20.000 i dagsläget. Som tur är har jag en bra försäkring så ur fickan ska tas drygt 6000:-. Har dock ingen som helst lust att stå för detta då jag anser att hen betett sig totalt omdömeslöst.

Tyvärr verkar hen inte fatta detta utan hänvisar till att "hen gjort som hen blivit tillsagd". Ja, dessa hästar går ihop i en stor hage och har tagits in av ägare förut tillsammans. Dock öppnas då alltid samtliga dörrar så utrymmet fungerar och den ena tas alltid före den andra (som är lätt i rumpan). Vad hen blivit tillsagd är att vi brukar för det mesta ta in dem 2 och 2, men ganska ofta också en och en. Så här någonstans anser jag att sunda förnuftet och omdömet måste träda in. Känner man inte hästarna är det lämpligt att ta dem en och en. osvosv.

Dessutom tyckte hon inte att "incidenten" var något alls. Citat "A hade lite bråttom in och B hoppade upp i boxdörren". Hon har därmed inte ens tittat på hästarna efter händelsen. Jag hittade hästen en timme senare i en levrad blodpöl. Trampskadan är enligt veterinär inte självförvållad och kan inte orsakats av spark i vägg el dyl.

Vad gör man. Dels oroar det mig att hen inte förstår säkerhetsaspekten och dels vill jag inte ta notan för detta. Kan t.ex. en drulleförsäkring på hens sida ta ngt sådant här?
Jag håller med @kryddelydd. På det du skrivit här ser jag inte riktigt att stallkompisen varit direkt omdömeslös.

Under dom premisserna hade jag antagligen också tagit båda två samtidigt.

När man får nya stallkompisar är det extremt viktigt att vara tydlig med alla rutiner och att man ser till att den nya stallkompisen inte är ensam vid intag/uttag i alla fall den första gången.

Jag ser det som en tråkig olycka. Och olyckor händer tyvärr.
 
Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar samtidigt in i vår trånga stallgång (4x3 m)och börja öppna boxdörrar vilket naturligtvis ledde till att den ena blev rejält trampad (kronrand och ca 1 dm2 av hovväggen borta).

Räkningen från veterinären ligger på över 20.000 i dagsläget. Som tur är har jag en bra försäkring så ur fickan ska tas drygt 6000:-. Har dock ingen som helst lust att stå för detta då jag anser att hen betett sig totalt omdömeslöst.

Tyvärr verkar hen inte fatta detta utan hänvisar till att "hen gjort som hen blivit tillsagd". Ja, dessa hästar går ihop i en stor hage och har tagits in av ägare förut tillsammans. Dock öppnas då alltid samtliga dörrar så utrymmet fungerar och den ena tas alltid före den andra (som är lätt i rumpan). Vad hen blivit tillsagd är att vi brukar för det mesta ta in dem 2 och 2, men ganska ofta också en och en. Så här någonstans anser jag att sunda förnuftet och omdömet måste träda in. Känner man inte hästarna är det lämpligt att ta dem en och en. osvosv.

Dessutom tyckte hon inte att "incidenten" var något alls. Citat "A hade lite bråttom in och B hoppade upp i boxdörren". Hon har därmed inte ens tittat på hästarna efter händelsen. Jag hittade hästen en timme senare i en levrad blodpöl. Trampskadan är enligt veterinär inte självförvållad och kan inte orsakats av spark i vägg el dyl.

Vad gör man. Dels oroar det mig att hen inte förstår säkerhetsaspekten och dels vill jag inte ta notan för detta. Kan t.ex. en drulleförsäkring på hens sida ta ngt sådant här?

Jag är nog också böjd att hålla med om att hon inte gjort något fel, i och med att hon fått sagt att hästarna kunde tas in tillsammans. Krävdes det en massa jox omkring (hur dörrar ska vara öppna, bestämd ordning osv) så måste man säga det. Man kan inte utgå utifrån att alla fattar hur just dessa hästar vill ha det.

Jättetråkigt det som har hänt, men det kunde likväl ha hänt med någon annan.
 
Med den instruktionen kan jag förstå att personen tog in hästarna samtidigt. Faktiskt.

Håller helt med. Hade det handlat om en händelse i arbetet hade jag vågat sätta rätt mycket på att en anställd gått helt fri med de dåliga instruktionerna.

Vill man ha saker gjort på ett visst sätt, får man vara tydlig och skriftlig i sina instruktioner. Nu hade det ju t o m gått ut information att man kan ta in dem två och två. Krävs mer info än så är det ju klart lämpligt att delge denna info (att en ska gå före den andre sparkbenägna, att boxdörrarna måste öppnas först etc).

Sunt förnuft är olika från person till person. Särskilt hos hästmänniskor. Trist läropeng, särskilt för hästen som skadats.
 
Håller med ovanstående. En miss jag också skulle kunna gjort i ett nytt stall. Med nya rutiner och allt vad som innebär, är det lätt hänt att glömma en sån "enkel" sak som att öppna boxarna och en olycka händer så lätt.
Sen att hens inställning kunde varit annorlunda absolut, men jag hade inte frågat om några pengar utan bitit i det sura äpplet. De är inte alltid lätt när andra ska hantera någon annans hästar. Lättaste regeln är väl att minimera olycksrisken - alla hästar tas in en o en.
 
Med den instruktionen kan jag förstå att personen tog in hästarna samtidigt. Faktiskt.

Håller helt med. Hade det handlat om en händelse i arbetet hade jag vågat sätta rätt mycket på att en anställd gått helt fri med de dåliga instruktionerna.

Vill man ha saker gjort på ett visst sätt, får man vara tydlig och skriftlig i sina instruktioner. Nu hade det ju t o m gått ut information att man kan ta in dem två och två. Krävs mer info än så är det ju klart lämpligt att delge denna info (att en ska gå före den andre sparkbenägna, att boxdörrarna måste öppnas först etc).

Sunt förnuft är olika från person till person. Särskilt hos hästmänniskor. Trist läropeng, särskilt för hästen som skadats.

Hela långa historian är inte berättad här men i korta drag kan man väl ändå begära att man inser att 2 stora hästar och utåtgående boxdörrar inte får plats på 4x3 m utan skriftlig instruktion?? Jag hade aldrig placerat mig och 2 hästar på en sån liten yta..Och hen har inte blivit instruerad att ta in dem 2 o 2, bara informerad om att jag har gjort det under vissa förutsättningar.

Har under tiden kollat det juridiska (med hästjurist) och detta faller under "oaktsamhet" vilket kan innebära/innebär skadeståndsskyldighet ungefär som dåliga staket t.ex.. Hen skulle aldrig gått in i stallgången när hen upptäckte att hen glömt öppna dörrarna.
 
Nej, jag tror inte alls på oaktsamhet. Om andra gör det, och det enbart hänger på att "andra" bara givit delar av instruktionen - då hade jag inte ens vågat knysta om att det skulle vara någons fel.

Men det är ju bara att ta det vidare till TR och se vad som händer, jag hade däremot sparat pengarna då det inte på något sätt går att påvisa oaktsamhet. Klantighet,möjligen. Oerfarenhet, troligen. Men oaktsamhet? Nej, det tror jag blir svårt...
 
Hela långa historian är inte berättad här men i korta drag kan man väl ändå begära att man inser att 2 stora hästar och utåtgående boxdörrar inte får plats på 4x3 m utan skriftlig instruktion?? Jag hade aldrig placerat mig och 2 hästar på en sån liten yta..Och hen har inte blivit instruerad att ta in dem 2 o 2, bara informerad om att jag har gjort det under vissa förutsättningar.

Har under tiden kollat det juridiska (med hästjurist) och detta faller under "oaktsamhet" vilket kan innebära/innebär skadeståndsskyldighet ungefär som dåliga staket t.ex.. Hen skulle aldrig gått in i stallgången när hen upptäckte att hen glömt öppna dörrarna.
Men detta är väll en inhyrning ?
Hur kan detta gå under samma som dåliga häststaket ? Hen är väll inte stallägaren ?
En jurist vill alltid tjäna pengar och du har inte en aning hur detta skulle gå rättsligt !
Det kanske kostar dig mer än det smakar och det kanske är bättre att du tar in din häst själv , jag skulle vara livrädd att din häst skulle skada sig oavsett mitt fel eller inte ....
 
Tyvärr verkar hen inte fatta detta utan hänvisar till att "hen gjort som hen blivit tillsagd".

För mig är detta helt ofattbar kommentar från en vuxen som bör ta ansvar för sina handlingar. Om jag säger till någon att det händer att jag klättrar i berg utan sele som erfaren bergsklättrare - gör man det då själv utan någon erfarenhet?

Dessutom tyckte hon inte att "incidenten" var något alls. Citat "A hade lite bråttom in och B hoppade upp i boxdörren". Hon har därmed inte ens tittat på hästarna efter händelsen. Jag hittade hästen en timme senare i en levrad blodpöl. Trampskadan är enligt veterinär inte självförvållad och kan inte orsakats av spark i vägg el dyl.

QUOTE]

Är detta också en olyckshändelse? Underlåtelsen att visitera hästarna efter en sådan händelse?

Vad gör man. Dels oroar det mig att hen inte förstår säkerhetsaspekten och dels vill jag inte ta notan för detta. Kan t.ex. en drulleförsäkring på hens sida ta ngt sådant här?

Detta funderar jag mycket på. Trots diskussioner har hon inte någonstans tyckt att "jag är ledsen", "det var dumt","jag borde bett om hjälp när jag insåg att dörrarna inte var öppna" osv.. utan viftar bort ansvaret fullkomligt. Vad händer nästa gång om man har noll ansvarskänsla? Och försäkringsbiten glömde jag fråga hästjuristen om...
 
Hela långa historian är inte berättad här men i korta drag kan man väl ändå begära att man inser att 2 stora hästar och utåtgående boxdörrar inte får plats på 4x3 m utan skriftlig instruktion?? Jag hade aldrig placerat mig och 2 hästar på en sån liten yta..Och hen har inte blivit instruerad att ta in dem 2 o 2, bara informerad om att jag har gjort det under vissa förutsättningar.

Har under tiden kollat det juridiska (med hästjurist) och detta faller under "oaktsamhet" vilket kan innebära/innebär skadeståndsskyldighet ungefär som dåliga staket t.ex.. Hen skulle aldrig gått in i stallgången när hen upptäckte att hen glömt öppna dörrarna.

Jag är ytterst tveksam att du når upp till oaktsamhet enligt Skadeståndslagen där. Men det är ju i slutänden en bedömningsfråga.

I övrigt så med de instruktionerna håller jag med övriga - jag tycker inte personen som tog in varit oaktsam eller ens omdömeslös. Och två hästar som är sams och vettiga är inga större besvär att på en 4*3 M stallgång/utrymme öppna slagdörrar till boxar och ta in. Been there, Done that.

Så jag hade när det sas att de tas in två och två eller en och en inte antagit annat än att båda är helt sams, vettiga och sansade. Och utrymmet är fullt nog för det så det hade inte avskräckt
 
Men detta är väll en inhyrning ?
Hur kan detta gå under samma som dåliga häststaket ? Hen är väll inte stallägaren ?
En jurist vill alltid tjäna pengar och du har inte en aning hur detta skulle gå rättsligt !
Det kanske kostar dig mer än det smakar och det kanske är bättre att du tar in din häst själv , jag skulle vara livrädd att din häst skulle skada sig oavsett mitt fel eller inte ....
Har haft häst i 40 år och har aldrig hamnat i denna situation förut. Skulle aldrig hoppa på någon för en olyckshändelse och har min häst ihop med andra (i hage av lämplig storlek) och inte inlindad i bomull. Hästen har fått skador i hagen (som tur var lindriga) och jag har inte jagat någon för det eftersom det är mitt val att släppa henne med andra. Hon har säkert gett någon av de andra en känga också. Hade denna person visat något som helst ansvarstagande hade jag förmodligen backat i detta fall (i alla fall delvis).

Juristen tjänar inte pengar på mig. Känner hen. Du kan t.ex. som fodervärd bli skadeståndsskyldig om du inte skött det du ska. Så det hänger inte ihop med stallägeriet, jag tog bara staketet som ett "vanligt exempel".

Det som gör att jag "går vidare" är omdömeslösheten i kombination med det ickebefintliga ansvarstagandet.

Sen detta hände har hen också tagit in en häst (inte min) ur en hage och lämnat en annan ensam att springa sig löddrig. Men det kanske också är ok?
 
Hela långa historian är inte berättad här men i korta drag kan man väl ändå begära att man inser att 2 stora hästar och utåtgående boxdörrar inte får plats på 4x3 m utan skriftlig instruktion?? Jag hade aldrig placerat mig och 2 hästar på en sån liten yta..Och hen har inte blivit instruerad att ta in dem 2 o 2, bara informerad om att jag har gjort det under vissa förutsättningar.

Har under tiden kollat det juridiska (med hästjurist) och detta faller under "oaktsamhet" vilket kan innebära/innebär skadeståndsskyldighet ungefär som dåliga staket t.ex.. Hen skulle aldrig gått in i stallgången när hen upptäckte att hen glömt öppna dörrarna.
Vi har tagit in hästar två och två fast dom egentligen inte får plats. Den ena hästen går helt enkelt in lite efter den andra. Inget konstigt med det. Sen stannar man först vid den ena boxdörren, öppnar den, släpper in hästen och sedan till nästa box. Ser inget konstigt med det.

Går hästarna ihop i hagen så förutsätter jag att man kan leda dom ihop om ingen har informerat om annat. Speciellt om du då sagt att du tagit in dom två och två.

Man skall alltid lämna Instruktioner skriftligt och som jag skrev tidigare helst inte lämna någon ny att ta in/ut hästarna ensam första gången.

Oaktsamhet hade det enligt mig varit om det klart och tydligt framgick att man inte fick ta in hästarna samtidigt.

Den nya stallkompisen kan ju inte lastas för att ni förklarade rutinerna på ett otydligt sätt.

Jag har många gånger flyttat till nya stall och även om det nya stallet är litet med få hästar så är det enormt mycket att hålla reda på den första tiden.

Det enda man kan vara säker på är att alla stall gör olika och har olika rutiner så att få allt nedskrivet på papper är guld värt.
 
Har haft häst i 40 år och har aldrig hamnat i denna situation förut. Skulle aldrig hoppa på någon för en olyckshändelse och har min häst ihop med andra (i hage av lämplig storlek) och inte inlindad i bomull. Hästen har fått skador i hagen (som tur var lindriga) och jag har inte jagat någon för det eftersom det är mitt val att släppa henne med andra. Hon har säkert gett någon av de andra en känga också. Hade denna person visat något som helst ansvarstagande hade jag förmodligen backat i detta fall (i alla fall delvis).

Juristen tjänar inte pengar på mig. Känner hen. Du kan t.ex. som fodervärd bli skadeståndsskyldig om du inte skött det du ska. Så det hänger inte ihop med stallägeriet, jag tog bara staketet som ett "vanligt exempel".

Det som gör att jag "går vidare" är omdömeslösheten i kombination med det ickebefintliga ansvarstagandet.

Sen detta hände har hen också tagit in en häst (inte min) ur en hage och lämnat en annan ensam att springa sig löddrig. Men det kanske också är ok?
Dåligt underhållna staket är väll stallägarens uthyrarna ansvar och går väll inte likställa med intaget av en icke stallägaren med intag av två hästar .
Nej det är inte korrekt att lämna en häst i hagen om hen tog in sin häst för ridning .
Eller hur ska hon ta in en häst i taget utan att lämna en häst själv ??
Svårt att avgöra genom din text och man inte vet vad som ligger bakom det intaget av hästen .
 
Dåligt underhållna staket är väll stallägarens uthyrarna ansvar och går väll inte likställa med intaget av en icke stallägaren med intag av två hästar .
Nej det är inte korrekt att lämna en häst i hagen om hen tog in sin häst för ridning .
Eller hur ska hon ta in en häst i taget utan att lämna en häst själv ??
Svårt att avgöra genom din text och man inte vet vad som ligger bakom det intaget av hästen .
Ok, ska förklara tydligare. Vi har 2 stall med var sina egna rutiner. I detta fallet gick en av "våra" i en hage bredvid en av de "andras". Där fanns folk inne i stallet som kunde tagit in den ensamma hästen bara de fått veta att "vår" skulle in. Vi kommunicerar oss emellan och hjälps åt. Men hon tyckte inte det heller var ett problem utan tog in "vår" utan att infa "de andra". Oklart?
 
Först ska hon inte ta in två hästar sedan ska bägge in
Ok, ska förklara tydligare. Vi har 2 stall med var sina egna rutiner. I detta fallet gick en av "våra" i en hage bredvid en av de "andras". Där fanns folk inne i stallet som kunde tagit in den ensamma hästen bara de fått veta att "vår" skulle in. Vi kommunicerar oss emellan och hjälps åt. Men hon tyckte inte det heller var ett problem utan tog in "vår" utan att infa "de andra". Oklart?

Nä mest rörigt tycker jag.
 
Sen detta hände har hen också tagit in en häst (inte min) ur en hage och lämnat en annan ensam att springa sig löddrig. Men det kanske också är ok?

Det är ju lite samma sak,någon har inte varit noga med att tala om att den hästen ska INTE lämmnas ensam i hagen.
Jag har ägt en stakethoppare (avatar hästen) skulle någon annan än jag själv ta in henne gavs noggrann info om att den hästen absolut inte fick tas in sist utan skulle in som häst 1.
 
Juristen må vara vän med dig men jag tror att om du driver detta vidare får dels en ovän för livet i den här personen och dels får du betydligt större kostnader än vad du hittills har haft.
Din självrisk på försäkringen eller det du nu får betala själv är inget mot vad det kommer att kosta att driva det vidare.

Sedan tror jag att du blandar ihop ärtor och morötter lite, dom är båda grönsaker men för övrigt väldigt olika. För att kunna säga om den här personen har gjort fel eller inte så måste man t ex veta vilken typ av avtal det finns i ansvarsfrågor rörande stallet. Vem hade t ex varit ansvarig om det varit personen som blev skadad och inte hästen. Finns inget om sådan med i avtalet så blir det ännu svårare och till sist blir det hästägaren som är ansvarig för sin häst. Vilket också innebär att om det finns speciella saker man vill ha måste man informera om det och helst ha det skriftligt för att eventuellt själv slippa ansvar. Att en fodervärd blir ansvarig är ju helt klart för där har man klart avtalat om att ansvaret för hästen går över på fodervärden. Har ni inget avtal om ansvar i stallet är det inte alls i närheten av vad som gäller för en fodervärd. Eller för den delen med staket och en stallägare, stallägaren äger och har ansvar.

När det gäller att lämna en häst kvar i hagen så har jag viss förståelse för att hen har gjort det. För det har ju blivit en himla cirkus för att hen tog bägge dina hästar. Verkar inte riktigt som om det finns klara regler för hur det ska fungera i ert stall. Ni som är gamla och vana vet men en ny får inte rätt information om hur ni vill ha det.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
810
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp