Omdömeslös-hur löser man notan?

Vore det inte det bästa om hästarna nån gång kunde visa lite sunt förnuft!! Så skulle man ju slippa sånt här!

Edit: lite tacksamhet vore på sin plats efter allt vi gör för dem.

Vi brukar skoja om det i stallet .
Tänk att ha en Städtant som städar rummet, serverar mat, få borst och massage och nya skor regelbundet gratis ?
Skämt åsido : hästarna är ju öht inte gjorda för varesig detta eller att öht uppskatta det så den önskningen ang tacksamhet får man nog glömma ;)
De skulle nog enligt deras genetiska natur i grund och botten precis lika gärna vara utan oss och klara sig själva - även om de slog hål på sig , svalt, blev sjuka , och inte alltid klarade sig pga det . ;) faktiskt .
Tacksamma för endera alternativet skulle de ju aldrig vara dock - oavsett ;)
 
Har haft häst i 40 år och har aldrig hamnat i denna situation förut. Skulle aldrig hoppa på någon för en olyckshändelse och har min häst ihop med andra (i hage av lämplig storlek) och inte inlindad i bomull. Hästen har fått skador i hagen (som tur var lindriga) och jag har inte jagat någon för det eftersom det är mitt val att släppa henne med andra. Hon har säkert gett någon av de andra en känga också. Hade denna person visat något som helst ansvarstagande hade jag förmodligen backat i detta fall (i alla fall delvis).

Juristen tjänar inte pengar på mig. Känner hen. Du kan t.ex. som fodervärd bli skadeståndsskyldig om du inte skött det du ska. Så det hänger inte ihop med stallägeriet, jag tog bara staketet som ett "vanligt exempel".

Det som gör att jag "går vidare" är omdömeslösheten i kombination med det ickebefintliga ansvarstagandet.

Sen detta hände har hen också tagit in en häst (inte min) ur en hage och lämnat en annan ensam att springa sig löddrig. Men det kanske också är ok?

Det verkar som ni i stallet skulle behöva ett gemensamt möte där rutiner bestäms så att alla vet "hur det ska vara". För mig låter det som att det är lite halvluddiga instruktioner och sedan förväntas det att alla (nya) ska "förstå" resten.
 
I första stallet jag stod i hade dem 25 hästar, man lede alltid hästarna 2 och 2, i sällsynta fall kunde man ta 3 samtidigt, pga jobb byte jag stall, och fatta paff jag blev när hästarna var så j*vla ouppfostrade att man knappt kunde leda dem 1 och 1... inte ens med kedjegrimskaft, höll på att få spader och det tog ett tag för mig att vänja mig vid att hantera dessa hästar när jag var van att hantera väluppfostrade och lydiga hästar, kanske är samma för hon i ditt stall? hon kanske är van att hästen kan stå still i 2 sek medans man öppnar boxdörren? speciellt om hon hört och sett att man kan leda dessa 2 ihop :)

Ang ersättning, det var en olycka, hon är inte skyldig en ursäkt eller att betala veterinär räkningen, känner ni dock er osäkra på henne prata med henne ang rutinerna osv :)
 
Detta med "sunt förnuft" vs motsatsen förtjänar kanske egentligen en helt egen tråd, men jag har precis som många andra erfarenheten att vad som är sunt förnuft och självklarheter i ett stall inte alls behöver vara detsamma andra.

Jag stod i ett stall där man var tvungen att ta vissa två och två, då hagarna låg långt ifrån varandra och dessa hästar inte kunde lämnas själva. I ett fall var man tvungen att gå med två stora hästar ganska långt, längs med en hyfsat frekvent trafikerad gång-/cykelbana. Jag hatade det!
Jag tar väldigt sällan två hästar samtidigt, då jag helt enkelt inte känner att jag har full kontroll. "Trasslar" lätt ihop dem och när det gäller hästar jag inte känner till 100% så räcker det med en i taget...
Mitt sunda förnuft sa mig alltså att olycksrisken var betydligt lägre om jag tog dem en och en, men stallreglerna sa något annat.
 
Vi gör olika!
Du ser ju hur det är jag skulle aldrig släppa grinden så. Inte minst för att jag bergis skulle glömma av att ta upp handtagen sen.
Att vända två hästar ser jag inte som mindre säkert än att ta två hästar. Kan jag inte vända två så tar jag inte två.

Men eller hur!
Är de ibte fostrade nog för att svängas runt i grupp kan man inte ta två.

Jag fostrades från början i ett stall med mängder av islandshästar. Där tog man så många man kunde hålla grimskaften till.

När jag jobbade som häst-/barnflicka tog man alla ponnyer på en gäng, dvs 9. Orka gå den långa vägen flera gånger. De väntade på sin tur när man släppte in och ut.

(De jag har nu är mycket sämre fostrade men 2 i taget är inga problem).
 
Jag fostrades från början i ett stall med mängder av islandshästar. Där tog man så många man kunde hålla grimskaften till.

Måste bara hålla med om det här. Min hästkarriär började på samma häst, det var en vanlig syn när man kom om eftermiddagarna att någon kom och gick med 4-5, kanske fler, hästar på en och samma gång.
Sedan började jag med ponnytrav, där gick alla russen tillsammans men de ouppfostrade shettisarna togs 2 och 2.

Mina egna har jag alltid tagit tillsammans, orka gå flera gånger :idea: Men i nuvarande stall tas alla andra hästar en och en (och alla andra tar även mina en och en, tror jag)
 
Måste bara hålla med om det här. Min hästkarriär började på samma häst, det var en vanlig syn när man kom om eftermiddagarna att någon kom och gick med 4-5, kanske fler, hästar på en och samma gång.
Sedan började jag med ponnytrav, där gick alla russen tillsammans men de ouppfostrade shettisarna togs 2 och 2.

Mina egna har jag alltid tagit tillsammans, orka gå flera gånger :idea: Men i nuvarande stall tas alla andra hästar en och en (och alla andra tar även mina en och en, tror jag)

När jag var liten, på det glada 80-talet, leddes mina två ponnyer alltid ihop. Dessutom med ett grimskaft med en hake i vardera änden - de satt alltså fast i varandra. Inga konstigheter då, men idag skulle jag knappast våga mig på samma sak.

Men dels var nog hästarna och ponnyerna förr av en lite annan kaliber temperamentsmässigt, samt att de var hårdare uppfostrade. Fanns ju en hel del lite mer tvivelaktiga uppfostringsmetoder. De fungerade och läxan satt för livet, men det är inte riktigt kompatibelt med min syn på hästhantering idag. Även om jag fortfarande kräver "rätt mycket" i uppförandeväg av mina jmf med många andra.
 
Måste bara hålla med om det här. Min hästkarriär började på samma häst, det var en vanlig syn när man kom om eftermiddagarna att någon kom och gick med 4-5, kanske fler, hästar på en och samma gång.
Sedan började jag med ponnytrav, där gick alla russen tillsammans men de ouppfostrade shettisarna togs 2 och 2.

Mina egna har jag alltid tagit tillsammans, orka gå flera gånger :idea: Men i nuvarande stall tas alla andra hästar en och en (och alla andra tar även mina en och en, tror jag)

Å andra sidan är det väl ypperligt sunt att om det är många olika som tar ut och in hästarna varenda dag och säkert kompetens och erfarenhet samt kännedom om hästarna varierar, att man då tar dem en och en i första hand .
Att man tar två eller fler om man hanterar hästarna själv dagligen dags eller merparten av tiden samt självklart om de skulle vara ens egna osv, är ju en helt annan sak .
Jag har min nuvarande häst uppstallad hos proffs . De sköter alla in och utsläpp 7 dagar i veckan och hästarna är uppfostrade enligt deras krav som är höga dvs alla hästar uppför sig mkt väl och är även av dem vanda vid utifrån det att tas in i par . Jag struntar fullständigt i exakt hur de väljer att ta hästarna från dag till dag och vilka de tar i par vilket kan variera bland de som går i flock tex . De har koll mångt mycket bättre än jag eller någon annan av oss inackorderade så jag är fullständigt ointresserad av exakt hur de gör rentav eftersom jag litar till 100% på att de vet vad de gör och reder ut det mesta och öht aldrig tar några konstiga beslut.

Det är ju sällan stall med rullande scheman med inackorderade som tar in och ut, har samma koll och konsekvent hantering av hästarna så att folk i dessa lägen väljer att ta dem en och en tycker jag är sunt säkerhetstänk.

Jag hade personligen inte velat att massor med olika människor varje dag, i typ kollektiv upplägg, tog in/ut min häst i par med andra hästar pga anledningarna ovan . När jag stått uppstallad med sånt upplägg har det varit endast i de fall hästägaren tydligt klarlagt att det var ok att man tog dennes häst samtidigt som en annan häst , som man gjort det . I samtliga de fallen har ägarna varit väldigt sunda i det att hästarna som ok:tas att tas i par, verkligen varit klockrent väl uppfostrade också .
 
Senast ändrad:
Å andra sidan är det väl ypperligt sunt att om det är många olika som tar ut och in hästarna varenda dag och säkert kompetens och erfarenhet samt kännedom om hästarna varierar, att man då tar dem en och en i första hand .
Att man tar två eller fler om man hanterar hästarna själv dagligen dags eller merparten av tiden samt självklart om de skulle vara ens egna osv, är ju en helt annan sak .
Jag har min nuvarande häst uppstallad hos proffs . De sköter alla in och utsläpp 7 dagar i veckan och hästarna är uppfostrade enligt deras krav som är höga dvs alla hästar uppför sig mkt väl och är även av dem vanda vid utifrån det att tas in i par .

Det är ju sällan stall med rullande scheman med inackorderade som tar in och ut, har samma koll och konsekvent hantering av hästarna så att folk i dessa lägen väljer att ta dem en och en tycker jag är sunt säkerhetstänk.

Jag hade personligen inte velat att massor med olika människor varje dag, i typ kollektiv upplägg, tog in/ut min häst i par med andra hästar pga anledningarna ovan . När jag stått uppstallad med sånt upplägg har det varit endast i de fall hästägaren tydligt klarlagt att det var ok att man tog dennes häst samtidigt som en annan häst , som man gjort det . I samtliga de fallen har ägarna varit väldigt sunda i det att hästarna som ok:tas att tas i par, verkligen varit klockrent väl uppfostrade också .

Ja, självklart är det vettigt att de andra tar även mina hästar en och en. Det var mest bara en parentes gällande olika rutiner.

Det skulle inte göra mig något om andra valde att ta dem alla tillsammans, om de skulle kunna hålla ordning på tre grimskaft, men vill de ta dem en och en går det självklart lika bra. Det värsta mina hästar skulle göra om de kom lös vore att antingen följa efter varandra in i hagen/stallet, eller gå och mumsa på första bästa gräs- eller hötuva.
 
Detta med "sunt förnuft" vs motsatsen förtjänar kanske egentligen en helt egen tråd, men jag har precis som många andra erfarenheten att vad som är sunt förnuft och självklarheter i ett stall inte alls behöver vara detsamma andra.

Jag stod i ett stall där man var tvungen att ta vissa två och två, då hagarna låg långt ifrån varandra och dessa hästar inte kunde lämnas själva. I ett fall var man tvungen att gå med två stora hästar ganska långt, längs med en hyfsat frekvent trafikerad gång-/cykelbana. Jag hatade det!
Jag tar väldigt sällan två hästar samtidigt, då jag helt enkelt inte känner att jag har full kontroll. "Trasslar" lätt ihop dem och när det gäller hästar jag inte känner till 100% så räcker det med en i taget...
Mitt sunda förnuft sa mig alltså att olycksrisken var betydligt lägre om jag tog dem en och en, men stallreglerna sa något annat.

Jag har dålig erfarenhet att ta två och två. Det var bara ren tur att jag inte blev allvarligt skadad. Efter det har vi infört att man ta en och en - alltså för oss är det sunt förnuft. Nu har vi ju eget stall och alla hästarna är våra, men det handlar om vad som är sunt förnuft. Nu har hästarna lärt sig en rutin, vem som går ut först och där efter i tur och ordning, punkt slut. Det innebär att en får stå kvar till sist i stallet och när det är dags att gå in så är en sist i hagen. Skulle vi ha någon som hjälper oss med hästarna skriver vi en "how to do-list" bl a med sådant, i vilken ordning vi tar in och ut hästarna.
 
vi har endast fullblod i vårt stall (ok, en ponny också), alltid 2 å 2... vi slår ur styltor utanför dörren nu på vintern... en av dem vet att den ska in först sen vända sen backa (uppställningarna är mitt emot varandra)... så är alla paren, de vet hur man går in å hur man väntar osv... fötter å ben ska kollas, täcke av SEN box å mat... inga konstigheter... I hagen går man in, vänder, grimman tas av, morotsbit.. hej då...
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
810
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp