Omdömeslös-hur löser man notan?

Jo, jag är förvånad över hur diskussionen går. Undrar mest om de varit lika förlåtande om det kostat dem 10000 (insåg att 6000 var för lite) hittills plus en utdömd häst (i mitt fall var det ändå dags att pensionera). Speciellt om personen ifråga visar noll Ågren över vad som hänt.

Oroar mig inte över prat. Förtroendekapitalet är större än så.
Fast det spelar ingen roll hur mycket pengar det rör sig om.

Varför inte ta och lära sig utav det som hände och se till att göra om era rutiner när det kommer nya till stallet. Det har ju klart och tydligt framkommit att det finns stora brister där.

Om jag skall vara helt ärlig så hade jag inte heller visat någon ågren över något som inträffat pga att jag inte fått tillräckligt med information.

Självklart hade jag tyckt att olyckan var tråkig men jag hade inte anklagat mig själv för den.
Är det något som måste skötas på ett visst sätt så är det extremt viktigt att detta framkommer klart och tydligt. Att då muntligt gå igenom något lite si och så är inte tillräckligt.
 
Att folk borde använda "sunt förnuft" är inte speciellt användbart i stallmiljö om man inte känner de inblandade människorna och hästarna. Har tex stått i stall där folk har tyckt att jag har varit världens surkärring som envisats med att plocka in min egen häst i boxen om hon stått i gången och någon behövt gå förbi eller tvärt om. Mitt sto i det fallet är enormt ranghög och kickar garanterat om en främmande häst kommer för nära och inte flyttar på sig när hon varnar. Dvs ingen bra idé för barnet Bella att försöka klämma sig förbi på sidan med okända ponnyn Petter i den två och en halv meter breda gången vilket tydligen var svårt att förstå. Det var ju inga problem att ta in mitt sto tillsammans med hagkompisen och gå i bredd i samma stallgång.

Haginsläpp/utsläpp är ju ofta sånt som kräver tydliga instruktioner eftersom att det alltid är någon som inte kan vara kvar sist ute/inne, är lugnast först in/ut, inte kan tas samtidigt som A, går in i As box om den får chansen osv. Dvs det har att göra med hur hästarna är, inte "folkvett".
 
Jag tror grejen med buke är att vi inte har hela händelsen framför oss med alla detaljer osv, det uppstår då frågor och beroende på svar uppstår fler frågor. Sen kommer tolkningsbiten in också.

Sen bidrar buke med en bild sett utifrån bildat av den information som ges, som inte har känslor inblandade och kan då antingen vara medhåll eller så kallat motstånd.
Det kan vara svårt att tänka klart när känslor är inblandade och det är alltid lättare att skylla på någon annan, vare sig det är rätt eller fel.
Nu kan jag väl tillägga att det inte bara är jag utan alla som har uttryckt oro och anser att hen ska stå för kostnaderna "för att vakna upp" som nån sa. Tom den som inte är min bästa kompis om man säger så. Och ja jag har känslor i detta, jag är förbannad och orolig för att hen inte tar sitt ansvar.

Trevligt svar förresten.
 
Nu kan jag väl tillägga att det inte bara är jag utan alla som har uttryckt oro och anser att hen ska stå för kostnaderna "för att vakna upp" som nån sa. Tom den som inte är min bästa kompis om man säger så. Och ja jag har känslor i detta, jag är förbannad och orolig för att hen inte tar sitt ansvar.

Trevligt svar förresten.
Jag tycker att du blandar två saker - ersättning och ursäkt ...
Vad är det primära? Att du får ersättning eller att du känner trygghet i att personen tänker sig för bättre i framtiden?
Det är möjligt att du kan få en ursäkt och ett medgivande om att den nya inte hanterade det hela på bästa sätt om du släpper kravet på ersättning. Om du står fast vid kravet är det mer troligt att den nya inte vill erkänna ngt eftersom erkännandet då omedelbart leder till krav på ersättning ...
Man kan mycket väl erkänna att det hade varit bättre att göra på annat sätt utan att man därför är villig att ta ett ekonomiskt ansvar - eftertankens kranka blekhet osv ...
 
Som tidigare påpekats så har alla olika rutiner och filosofier, så man kan inte ta för givet att alla andra tänker likadant som en själv.

Vad gäller lämna häst ensam ute så har vi i vårt stall haft 2 olika personer som skällt ut folk för att de tagit in deras hästar som börjat springa och skrika i hagen - för de vill inte att hästarna ska lära sig att de får komma in när de gör så.
 
Nu kan jag väl tillägga att det inte bara är jag utan alla som har uttryckt oro och anser att hen ska stå för kostnaderna "för att vakna upp" som nån sa. Tom den som inte är min bästa kompis om man säger så. Och ja jag har känslor i detta, jag är förbannad och orolig för att hen inte tar sitt ansvar.

Trevligt svar förresten.

Sedan var det även din häst som skadade sig, det är inte konstigt att du blir förbannad, det är normalt.

Men någonstans har det brustit i eran kommunikantion, se till att någon går brevid henne när det är såna saker som plocka in eller ut hästarna några gånger så hon lär sig.

Det är inte enklet att komma till ett nytt stall, alla gör vi olika.

I mitt första stall släppte vi alla tre hästarna lösa in i stallet. Dom visste var dom skulle och det var bara en gång dom missade stallet och fort glatt iväg in i grannens trädgård och hade nåt glädjefnatt.

I andra stallet skulle alla ledas in 1 och 1...... i tredje stallet följde 12 hästar med in samtidigt, lösa. Dom visste också vart dom skulle.
 
Ok, den vill jag inte ha som stallkompis och inte de andra hos oss heller.
Istället för att skylla olyckan på någon som enligt er skall vara tankeläsare så borde ni ta en rejäl funderare på över ert ansvar i den här historien och vad ni skall göra för att det inte skall uppkomma samma problem igen.

Är det verkligen så svårt att förstå att det finns stall som har andra rutiner än ert? Och om man då kommer från ett sådant stall så är det inte självklart att man frågar.

Eller man kanske inte har hållit på med hästar så länge och tänker helt enkelt inte på det.

Tex finns det stall där det är helt självklart att hästarna skall klara av att stå ute kvar själva i hagen.

Det har även funnits trådar om det här på Buke.

Ni måste ju se till att det klart och tydligt framgår till alla som flyttar till er vad som gäller hos er. Vad ni har för rutiner. Vad ni har för regler.
 
Sunt förnuft byggs helt på var och ens erfarenheter och kunskap/kännedom. Personen är ny, därför är det snarare slarvigt och oansvarigt utav DIG (eller stallansvarig) att inte informera personen tydligt och klart hur hon ska ta in/ut, dessutom anser jag att ni borde sagt åt personen att ta in en och en och gärna varit med och visat hur saker och ting ska skötas dom första dagarna. Man kan inte ta förgivet att en främmande människa ska ha samma sunda förnuft som dig själv. Därför anser jag att du har brustit i att informera personen själv.
 
Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar samtidigt in i vår trånga stallgång (4x3 m)och börja öppna boxdörrar vilket naturligtvis ledde till...
Insåg att jag faktiskt inte förklarat att vi visade in och uttag och förklarade quirks. Även om de inte kom i skriftlig form utan praktisk.
 
Nu kan jag väl tillägga att det inte bara är jag utan alla som har uttryckt oro och anser att hen ska stå för kostnaderna "för att vakna upp" som nån sa. Tom den som inte är min bästa kompis om man säger så. Och ja jag har känslor i detta, jag är förbannad och orolig för att hen inte tar sitt ansvar.

Trevligt svar förresten.
Försöker bara se på det lite ur ett annat perspektiv utan att varken säga bu eller bä, för att lyfta fram vad som kan vara orsaken till varför svaren blivit som dom är.
 
Jo, jag är förvånad över hur diskussionen går. Undrar mest om de varit lika förlåtande om det kostat dem 10000 (insåg att 6000 var för lite) hittills plus en utdömd häst (i mitt fall var det ändå dags att pensionera). Speciellt om personen ifråga visar noll Ågren över vad som hänt.

Oroar mig inte över prat. Förtroendekapitalet är större än så.

Mer oroad över hur hen agerar fortsättningsvis och vad det kommer innebära.
Jag hade inte vågat dra den här händelsen i tinget för 10 000. Det finns en risk att det blir mycket dyrare än så.
 
Jag hade kunnat göra båda de beskrivna sakerna utan tanke på att det skulle vara fel. Om hästarna brukar tas in tillsammans hade jag helt klart tagit in dem båda samtidigt, dessutom tycker jag att 4*3 m är rätt stort och inte borde förorsaka några problem. Jag tar helst in alla hästarna i en hage samtidigt för att slippa gå flera gånger (om alla ska in vid samma tid alltså). Att lämna en ensam i hagen hade jag helt klart gjort, jag hade inte inte gått och hämtat den heller om jag såg att den sprang i hagen. Jag hade antagit att den inte ännu lärt sig att vara ensam utan behövde träna på det.

Sunt förnuft är olika för olika människor. Jag tycker att hästarna ska fostras så att det går att ta in flera samtidigt och att de går att passera på en stallgång. Om min häst inte ännu klarar sådant ställer jag den inte på gången, det är min typ av sunt förnuft och helt klart har andra en annan typ av sunt förnuft. Så att lita på att någon annan har samma typ som jag skulle jag inte göra.
 
Insåg att jag faktiskt inte förklarat att vi visade in och uttag och förklarade quirks. Även om de inte kom i skriftlig form utan praktisk.
Nej det framgick inte.
Snarare framgick det enligt din redovisning att du svarat /redovisat till människan i fråga att "ibland tar ni hästarna två och två, ibland inte" .

Oavsett så undrar jag över vilken typ av uppstallning det gäller ? Är det ditt stall dvs din inackordering ? Eller är det ett stall där ni delar på pass a la kollektiv och inte har en stallchef ?

Jag anser inte att ens egen uppfattning om vad som är självklart och sunt förnuft är ekvivalent med att andra självklart ska resonera lika eller förstå per automatik vad ngn annan anser som givet i olika situationer. Världen hade varit extremt platt och märklig oavsett ämne om så vore fallet .

Jag tycker din redovisning ger intryck av väldigt många brister ang info om vad som gäller vid intag av två specifika hästar . Utifrån det känns det både fascinerande och obehagligt att någon ny i ett stall ska bemötas med stämning och domstol för att din häst blivit trampad av en annan häst när de togs in i par efter att ni ok:at att ni tar dem två och två "ibland och ibland inte" .
 
Senast ändrad:
Det beror ju på om det blir ett småmål eller ej.
Jag är lekman, men jag tänker mig att om man övertygad om att det faktiskt är orsakat av vårdslöshet så hade man krävt att motparten står för hela kostnaden. Det vill säga att man inte ska ta pengar från försäkringen. (Det blir mindre kvar att utnyttja vid andra olyckor/sjukdomar, tappad premie för skadefria år osv).

Då är man nära ett halvt basprisbelopp.
Och då kan det bli dyrt att processa.


Eller så vet man med sig att kan det vara bristande rutiner och information som bidrog till olyckan. Och då utnyttja försäkringen.

Själv hade jag varit ledsen och arg både på mig själv och personen och försökt få personen att ta det på tex sin drulleförsäkring men jag hade inte drivit ett mål om det. Inte värt besväret med ett småmål och för dåliga odds för att våga mig på ett civilmål
 
Försöker bara se på det lite ur ett annat perspektiv utan att varken säga bu eller bä, för att lyfta fram vad som kan vara orsaken till varför svaren blivit som dom är.

Jag var inte raljant på nåt sätt, jag menade att ditt svar var trevligt. Även om jag inte håller med dig.


Oavsett så undrar jag över vilken typ av uppstallning det gäller ? Är det ditt stall dvs din inackordering ? Eller är det ett stall där ni delar på pass a la kollektiv och inte har en stallchef ?

Jag tycker din redovisning ger intryck av väldigt många brister ang info om vad som gäller vid intag av två specifika hästar har funnits. Utifrån det känns det både fascinerande och obehagligt att någon ny i ett stall ska bemötas med stämning och domstol för att din häst blivit trampad av en annan häst när de togs in i par efter att ni ok:at att ni tar dem två och två "ibland och ibland inte" .

Kollektiv utan stallchef + verksamhet med stallchef.

Jag skulle varit tydligare från början. Eftersom det här hållit på ett tag tänker man ibland att alla har all info eftersom det dragits ett antal varv.

Och nej hen är inte hotad med stämning och tinget men jag har varit tydlig med att jag förväntar mig att hen tar ansvar.

Men jag är fortsatt förvånad över att ni tycker det är vårt problem när det är ett ganska stort antal människor inblandade ( ca25) där det aldrig varit nån issue med att förstå instruktioner eller "sunt förnuft" innan. Och av de 25 är det en handfull som kommer och går (börjar och slutar) på regelbunden basis.
 
Jag var inte raljant på nåt sätt, jag menade att ditt svar var trevligt. Även om jag inte håller med dig.
Jag var bara övertydlig ifall det där lilla risken för feltolkning hade inträffat. Man måste inte hålla med alla, det skulle inte gå. Hur som lycka till, jag är inte till någon vidare hjälp i detta fall. :)
 
Eller så vet man med sig att kan det vara bristande rutiner och information som bidrog till olyckan. Och då utnyttja försäkringen.

Själv hade jag varit ledsen och arg både på mig själv och personen och försökt få personen att ta det på tex sin drulleförsäkring men jag hade inte drivit ett mål om det. Inte värt besväret med ett småmål och för dåliga odds för att våga mig på ett civilmål
Jag tycker inte vi har bristande rutiner men att begära att ngn ska ta närmare 25000 i kostnader när jag kan använda försäkring tycker jag vore rätt gräsligt.

Jag har inte tänkt driva detta rättsligt. Men jag ville kolla hur en hästjurist ser på det.

Som jag sa anser inte att en vuxen människa ska behöva signa skriftliga instruktioner. Isåfall är hen på fel ställe.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp