Omdömeslös-hur löser man notan?

Har haft häst i 40 år och har aldrig hamnat i denna situation förut. Skulle aldrig hoppa på någon för en olyckshändelse och har min häst ihop med andra (i hage av lämplig storlek) och inte inlindad i bomull. Hästen har fått skador i hagen (som tur var lindriga) och jag har inte jagat någon för det eftersom det är mitt val att släppa henne med andra. Hon har säkert gett någon av de andra en känga också. Hade denna person visat något som helst ansvarstagande hade jag förmodligen backat i detta fall (i alla fall delvis).

Juristen tjänar inte pengar på mig. Känner hen. Du kan t.ex. som fodervärd bli skadeståndsskyldig om du inte skött det du ska. Så det hänger inte ihop med stallägeriet, jag tog bara staketet som ett "vanligt exempel".

Det som gör att jag "går vidare" är omdömeslösheten i kombination med det ickebefintliga ansvarstagandet.

Sen detta hände har hen också tagit in en häst (inte min) ur en hage och lämnat en annan ensam att springa sig löddrig. Men det kanske också är ok?
Först får personen skäll av er för att ha tagit in båda hästarna samtidigt och sedan får personen skäll för att ha tagit in hästarna en och en. Hur skall ni ha det?
 
Jag håller med övriga... olycklig situation och utgång men personen i fråga kan inte lastas för det...
I vårt stall tas alla in 2 och 2 (dvs så de går i hagarna), snarare straff på att ta in 1 å 1 så 1 blir kvar själv...

Hur lyckades den kliva av 1dm2 av en hov?? då är ju mer än halva hoven borta...
Skulle snarare reagerat på att personen inte kollade igenom benen/hovarna efter insläpp, det gör man väl alltid? Tänk om hästen stått med sår (eller denna skada) över natten... DET kallar jag däremot slarv...
 
Ok, ska förklara tydligare. Vi har 2 stall med var sina egna rutiner. I detta fallet gick en av "våra" i en hage bredvid en av de "andras". Där fanns folk inne i stallet som kunde tagit in den ensamma hästen bara de fått veta att "vår" skulle in. Vi kommunicerar oss emellan och hjälps åt. Men hon tyckte inte det heller var ett problem utan tog in "vår" utan att infa "de andra". Oklart?
Andras och våra ......
Har hen blivit informerad på det sättet så kan jag förstå att hen tog "våra" hästar .
Även om jag själv skulle sagt till de "andra"
Och ni du informerade hen om att ni alltid säger åt de andra när ni tar in era hästar om de lämnat kvar en häst ?
Eftersom ni är ni och dom ?
 
Det är ju lite samma sak,någon har inte varit noga med att tala om att den hästen ska INTE lämmnas ensam i hagen.
Jag har ägt en stakethoppare (avatar hästen) skulle någon annan än jag själv ta in henne gavs noggrann info om att den hästen absolut inte fick tas in sist utan skulle in som häst 1.
En sådan häst har vi i stallet nu också. Om vi ska rida dom andra, brukar vi ta in denna också, så får den stå i boxen så länge istället för att springa eller rymma ur hagen.
 
När det gäller att lämna en häst kvar i hagen så har jag viss förståelse för att hen har gjort det. För det har ju blivit en himla cirkus för att hen tog bägge dina hästar. Verkar inte riktigt som om det finns klara regler för hur det ska fungera i ert stall. Ni som är gamla och vana vet men en ny får inte rätt information om hur ni vill ha det.
Hej Masse! Du är ju gammal i gemet. Om du tar in hästar har du koll på ungefär vilken ordning du tar dom för att det ska bli lugnt eller hur? Och den du låter vara ute sist är den som är minst risk att den jagar upp sig (om du måste ta de sista själv). Vet man inte av erfarenhet frågar man om man är osäker på den instruktion man fått eller hur? I just detta fallet handlade det dock inte om att ta en häst och sedan en utan om att lämna en annan ute själv när alla andra fått gå in och ignorera att den sprang som en tokig.

Nu var "cirkusen" som du kallar det igång för att hon tog båda in i stallgången och började mecka runt med boxdörrar vilket som sagt INTE funkar.
Hur lyckades den kliva av 1dm2 av en hov?? då är ju mer än halva hoven borta...
Skulle snarare reagerat på att personen inte kollade igenom benen/hovarna efter insläpp, det gör man väl alltid? Tänk om hästen stått med sår (eller denna skada) över natten... DET kallar jag däremot slarv...

Japp, den stod med gips och andra skydd och veterinären bedömer att hovväggen är tveksam att hållas för ridning. Det var avtrampat på utsidan bak så det kan enligt veterinär inte vara hästen själv som gjort. Nu ska hästen ifråga som tur är inte ridas mer så den biten är inte hela världen. Och ja just det. Detta med "slarvet med visitering/koll" är en av de saker jag skrev i första inlägget. Det oroar mig mycket när jag lägger ihop allt knas hen gör. Jag påstår inte att jag känner igenom alla hästarna när jag tar in men jag kollar så det inte är sår och att alla skor sitter på och kontaktar ägaren om ngt är knas.

Jag tror, observera att jag bara tror detta! Att du inte tycker om denna människa helt enkelt och därför ser alla fel hen gör och gärna vill lasta hen för allt och förstorar upp det hela.
Näpp. Hen är väldigt social. Jag (och övriga i stallet) har bara åsikter/oro över hens hästtänk. Och förväntar mig att hen tar ansvar och TÄNKER i situationer som uppstår vilket hittills fungerar sådär...
 
Ok, ska förklara tydligare. Vi har 2 stall med var sina egna rutiner. I detta fallet gick en av "våra" i en hage bredvid en av de "andras". Där fanns folk inne i stallet som kunde tagit in den ensamma hästen bara de fått veta att "vår" skulle in. Vi kommunicerar oss emellan och hjälps åt. Men hon tyckte inte det heller var ett problem utan tog in "vår" utan att infa "de andra". Oklart?
Men vet hon om det? Har ni talat om det?

Här är det två stall med två olika rutiner. Det är som upplagt för att det skall bli missförstånd.

Jag kanske försvarar nykomlingen lite väl ensidigt. Det är bara det att jag har själv varit i hennes sits så många gånger. Man kommer ny till ett stall och förväntas kunna allt med en gång.

Det som är självklart för den ene kan vara totalt omöjligt för den andre att veta.
 
Jag tror som flera andra du får väldigt svårt att få rätt i detta. Att påvisa oaktsamhet är inte så lätt. Att ha rätt och få rätt är inte samma sak ...
Om man inte vill utsätta sin häst för risken att hanteras av andra människor och därmed risken att någon gör andra bedömningar än vad man själv skulle ha gjort, så får man helt enkelt ha hästen i eget stall och sköta allting själv ...
 
Ja jag är gammal i gamet och har koll på mina hästar. Men jag tar in antingen en viss häst för att just den ska in eller om alla ska in tar jag den som är närmast grinden.
Ingen av mina hade stressat upp sig för att tog dom i någon speciell ordning. Dom vet vad som gäller.
 
Hej Masse! Du är ju gammal i gemet. Om du tar in hästar har du koll på ungefär vilken ordning du tar dom för att det ska bli lugnt eller hur? Och den du låter vara ute sist är den som är minst risk att den jagar upp sig (om du måste ta de sista själv). Vet man inte av erfarenhet frågar man om man är osäker på den instruktion man fått eller hur? I just detta fallet handlade det dock inte om att ta en häst och sedan en utan om att lämna en annan ute själv när alla andra fått gå in och ignorera att den sprang som en tokig.

Nu var "cirkusen" som du kallar det igång för att hon tog båda in i stallgången och började mecka runt med boxdörrar vilket som sagt INTE funkar.


Japp, den stod med gips och andra skydd och veterinären bedömer att hovväggen är tveksam att hållas för ridning. Det var avtrampat på utsidan bak så det kan enligt veterinär inte vara hästen själv som gjort. Nu ska hästen ifråga som tur är inte ridas mer så den biten är inte hela världen. Och ja just det. Detta med "slarvet med visitering/koll" är en av de saker jag skrev i första inlägget. Det oroar mig mycket när jag lägger ihop allt knas hen gör. Jag påstår inte att jag känner igenom alla hästarna när jag tar in men jag kollar så det inte är sår och att alla skor sitter på och kontaktar ägaren om ngt är knas


Hej Masse! Du är ju gammal i gemet. Om du tar in hästar har du koll på ungefär vilken ordning du tar dom för att det ska bli lugnt eller hur? Och den du låter vara ute sist är den som är minst risk att den jagar upp sig (om du måste ta de sista själv). Vet man inte av erfarenhet frågar man om man är osäker på den instruktion man fått eller hur? I just detta fallet handlade det dock inte om att ta en häst och sedan en utan om att lämna en annan ute själv när alla andra fått gå in och ignorera att den sprang som en tokig.

Nu var "cirkusen" som du kallar det igång för att hon tog båda in i stallgången och började mecka runt med boxdörrar vilket som sagt INTE funkar.


Japp, den stod med gips och andra skydd och veterinären bedömer att hovväggen är tveksam att hållas för ridning. Det var avtrampat på utsidan bak så det kan enligt veterinär inte vara hästen själv som gjort. Nu ska hästen ifråga som tur är inte ridas mer så den biten är inte hela världen. Och ja just det. Detta med "slarvet med visitering/koll" är en av de saker jag skrev i första inlägget. Det oroar mig mycket när jag lägger ihop allt knas hen gör. Jag påstår inte att jag känner igenom alla hästarna när jag tar in men jag kollar så det inte är sår och att alla skor sitter på och kontaktar ägaren om ngt är knas.

Näpp. Hen är väldigt social. Jag (och övriga i stallet) har bara åsikter/oro över hens hästtänk. Och förväntar mig att hen tar ansvar och TÄNKER i situationer som uppstår vilket hittills fungerar sådär...
Man kan inte förutsätta att andra tänker på samma sätt som en själv eller att dom kommer fatta samma beslut som en själv.

Jag har stått i stall där man inte har rutin på att kolla över hästarna likväl som jag stått i stall som har det.

När jag fick nya inackorderingar i stallet så fick dom alltid en lista på vad man gör och i vilken ordning. Dessutom var jag alltid personligen med vid deras första in/utsläpp och visade hur man gjorde.

Även när det var så få hästar som 4 stycken i stallet så var introduktionen lika grundlig.

Som ny är det lätt att göra fel.
 
Senast ändrad:
Hej Masse! Du är ju gammal i gemet. Om du tar in hästar har du koll på ungefär vilken ordning du tar dom för att det ska bli lugnt eller hur? Och den du låter vara ute sist är den som är minst risk att den jagar upp sig (om du måste ta de sista själv). Vet man inte av erfarenhet frågar man om man är osäker på den instruktion man fått eller hur? I just detta fallet handlade det dock inte om att ta en häst och sedan en utan om att lämna en annan ute själv när alla andra fått gå in och ignorera att den sprang som en tokig.

Nu var "cirkusen" som du kallar det igång för att hon tog båda in i stallgången och började mecka runt med boxdörrar vilket som sagt INTE funkar.


Japp, den stod med gips och andra skydd och veterinären bedömer att hovväggen är tveksam att hållas för ridning. Det var avtrampat på utsidan bak så det kan enligt veterinär inte vara hästen själv som gjort. Nu ska hästen ifråga som tur är inte ridas mer så den biten är inte hela världen. Och ja just det. Detta med "slarvet med visitering/koll" är en av de saker jag skrev i första inlägget. Det oroar mig mycket när jag lägger ihop allt knas hen gör. Jag påstår inte att jag känner igenom alla hästarna när jag tar in men jag kollar så det inte är sår och att alla skor sitter på och kontaktar ägaren om ngt är knas.

Näpp. Hen är väldigt social. Jag (och övriga i stallet) har bara åsikter/oro över hens hästtänk. Och förväntar mig att hen tar ansvar och TÄNKER i situationer som uppstår vilket hittills fungerar sådär...
(Blev något fel i förra inlägget)

Man kan inte förutsätta att andra tänker på samma sätt som en själv eller att dom kommer fatta samma beslut som en själv.

Jag har stått i stall där man inte har rutin på att kolla över hästarna likväl som jag stått i stall som har det.

När jag fick nya inackorderingar i stallet så fick dom alltid en lista på vad man gör och i vilken ordning. Dessutom var jag alltid personligen med vid deras första in/utsläpp och visade hur man gjorde.

Även när det var så få hästar som 4 stycken i stallet så var introduktionen lika grundlig.

Som ny är det lätt att göra fel.
 
Jag tror att detta blir väldigt svårt att driva vidare. För att kunna bevisa att någon gjort fel måste man först och främst visa att denne fått ordentliga instruktioner och att man försäkrat sig att denne förstått instruktionerna. Att hänvisa till att någon borde använt till sunda förnuft är inget som man tar hänsyn till vid en rättegång. Har däremot den som haft som ansvar att instruera nykomlingen sagt att man brukar ta in hästarna två och två men att man måste öppna boxdörrarna innan man hämtar hästarna och talat om varför blir det annorlunda. Man kan inte förutsätta att andra ska förstå sådant som inte sägs.
 
Först får personen skäll av er för att ha tagit in båda hästarna samtidigt och sedan får personen skäll för att ha tagit in hästarna en och en. Hur skall ni ha det?

Ts, om du inte släpper det så tror jag det är just så här snacket kommer att gå om dig på bygden. Och stallkompisen kommer att få all sympati. Har du inga problem med det så är det ju bara att ånga på, själv hade jag nog inte velat ha den mössan.... Du ser ju själv hur majoriteten här på Buke resonerar.
 
Ts, om du inte släpper det så tror jag det är just så här snacket kommer att gå om dig på bygden. Och stallkompisen kommer att få all sympati. Har du inga problem med det så är det ju bara att ånga på, själv hade jag nog inte velat ha den mössan.... Du ser ju själv hur majoriteten här på Buke resonerar.
Jo, jag är förvånad över hur diskussionen går. Undrar mest om de varit lika förlåtande om det kostat dem 10000 (insåg att 6000 var för lite) hittills plus en utdömd häst (i mitt fall var det ändå dags att pensionera). Speciellt om personen ifråga visar noll Ågren över vad som hänt.

Oroar mig inte över prat. Förtroendekapitalet är större än så.

Mer oroad över hur hen agerar fortsättningsvis och vad det kommer innebära.
 
Senast ändrad:
Jag tror grejen med buke är att vi inte har hela händelsen framför oss med alla detaljer osv, det uppstår då frågor och beroende på svar uppstår fler frågor. Sen kommer tolkningsbiten in också.

Sen bidrar buke med en bild sett utifrån bildat av den information som ges, som inte har känslor inblandade och kan då antingen vara medhåll eller så kallat motstånd.
Det kan vara svårt att tänka klart när känslor är inblandade och det är alltid lättare att skylla på någon annan, vare sig det är rätt eller fel.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp