Omdömeslös-hur löser man notan?

Tycker ändå att var och en måste tänka till o ta ett eget ansvar. I förra stallet så tog ägaren in bägge sina hästar samtidigt, men jag har aldrig gjort det. Även om inte allt är skrivet så får man tänka till lite själv.
Sen kan olyckor alltid hända.
Jag hade inte tagit in bägge hästarna samtidigt i det läget, o säkert inte annars heller. Det krävs oerhört mycket mer uppmärksamhet om man tar två hästar mot en häst.
 
Min hängde upp sitt eksemtäcke på en gren :confused::D. Jag frågade alla som fanns i närheten, även icke hästmänniskor och ingen hade hängt upp det. Jag hade velat se en film på det konststycket. Grimmor kan jag förstå om de kliar av sig på en gren,
min fick av sig ett flugtäcke som jag knappt fick på... hade också gärna velat se hur f*n hon kröp ur det.. Annars brukar hon behålla saker på hehe
 
Med andra ord låter det som det bästa är att vara tre stycken när man ska ta på/av ett täcke, en som sköter bogspännet, en bukgjordarna och en baksnörena. De ska ske synkat, då borde det vara riskfritt i teorin, fast låter ganska jobbigt i praktiken förstås. :p
en som håller i, en som stänger boxdörren ;)
 
Med andra ord låter det som det bästa är att vara tre stycken när man ska ta på/av ett täcke, en som sköter bogspännet, en bukgjordarna och en baksnörena. De ska ske synkat, då borde det vara riskfritt i teorin, fast låter ganska jobbigt i praktiken förstås. :p
Eller så lär man hästen att täcket är ofarligt hur det än ligger ;)
 
Jag har sett hästar skada sig rejält med "rätt knäppning" när dom blivit rädda eller fått panik då är bogspännet knäppt och resten öppet, täcket glider ner och alltid då framför hästen och hästarna trasslar in sig med frambenen och går omkull så jag tror inte det spelar så stor roll faktiskt HUR man knäpper. Vad som spelar roll är att man lär hästen att vara cool och inte få panik av minsta grej.

Jag tror på lite samma. Naturligtvis ha välanpassade täcken osv, men också i den mån det går lära dem att det kan bli knas och man då ska ta det lugnt. Jag brukar trassla in unghästar i tömmar kontrollerat och med flit av samma anledning. Den dag det går åt skogen och man tappar dem, tömmarna trasslar till det osv så kanske de inte få totalt frispel och slår sönder sig då..

Ang skador av täcken så "min" veterinär fick akut avliva en ponny hemma hos sig, när den fastnat med benet i en större hästs bukgjordar. Det var enligt uppgift ingen vacker syn, det var "avskalat" in till skelettet. Men det visar på att är olyckan framme kan de lyckas med de mest 'otroliga' grejer.
 
Jag knäpper också upp bakifrån och fram och tvärtom vid täcke på. Bensnören knäpper jag på samma sida efter att ha säkrat igenom det i det andra bensnöret. Alla täcken ska givetvis sitta ordetligt på hästen, rätt storlek, varken för litet eller för stort samt med gjordar och spännen som är hela och korrekt inpassade för varje häst. Jag har aldrig varit med om några olyckor trots hela livet bland hästar...
 
Eller så lär man hästen att täcket är ofarligt hur det än ligger ;)
jag hittade min kompis häst med täcket under magen men hon var jättelugn. Helt normalt i min värld sa hon.
Sen hittade jag min med halva täcket över huvudet , det hade gått av på mitten där jag sytt ihop det av nån anledning. Han kunde inte äta så han bara stod där mitt i hagen. Coola islandshästar.
 
jag hittade min kompis häst med täcket under magen men hon var jättelugn. Helt normalt i min värld sa hon.
Sen hittade jag min med halva täcket över huvudet , det hade gått av på mitten där jag sytt ihop det av nån anledning. Han kunde inte äta så han bara stod där mitt i hagen. Coola islandshästar.
Hehe, samma med min. Jag kan göra ungefär hur som, det kommer inte att hända något, skulle jag trassla till det väntar hon till jag fixat det. Islandshäst :heart.

Räddade en annan som stod på tre ben i hagen, den fjärde hade fastnat i täcket, han stod och blängde och väntade på hjälp.
 
Tycker ändå att var och en måste tänka till o ta ett eget ansvar. I förra stallet så tog ägaren in bägge sina hästar samtidigt, men jag har aldrig gjort det. Även om inte allt är skrivet så får man tänka till lite själv.
Sen kan olyckor alltid hända.
Jag hade inte tagit in bägge hästarna samtidigt i det läget, o säkert inte annars heller. Det krävs oerhört mycket mer uppmärksamhet om man tar två hästar mot en häst.

Sunt förnuft menar du?

...
 
Sen hittade jag min med halva täcket över huvudet , det hade gått av på mitten där jag sytt ihop det av nån anledning. Han kunde inte äta så han bara stod där mitt i hagen. Coola islandshästar.

Att inte kunna äta är nog den enda saken som skulle kunna göra min kära lilla häst upprörd. :laugh:
 
Jag har bara läst första sidan och snabbt ögnat igenom några till men får faktiskt hålla med om att instruktionerna antydde att man skulle göra som din hyresgäst gjorde. Självklart borde man kanske öppna boxdörrarna först men man är människa och en ny rutin kan vara snurrig att få in. Jag är säker på att din hyresgäst hade öppnat dörrarna innan i fortsättningen, oavsett hur denna situation slutat.
När gränsdragningen är såpass luddig kanske det är bättre att ni ber era nya hyresgäster att ta in hästarna en och en? Eftersom just dessa hästar uppenbarligen inte var helt 100 att plocka in samtidigt, enligt din tidigare utsago.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
810
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp