Omdömeslös-hur löser man notan?

Allmänt "knapplån" till alla oss som bidragit i tråden ang sido spåret om grindar i eftermiddag ;)

Det blir ju oerhört talande just hur antagandet "sunt förnuft" är så otroligt subjektivt .
Tillochmed i detta sidospår /ämne så börjar många gång på gång i flera inlägg efter varann fortsätta argumentera varför deras sätt är det mest logiska, ansvarsfulla och säkra och kan inte släppa det riktigt att andra har sätt som varierar mot deras eget som de anser är de mest säkra och logiska ;) De upprepar sitt upplägg som det mest logiska och följer upp med kommentar att "de kan inte förstå varför xx annat sätt öht är logiskt " osv ;)

En liten passus som exempel ang ngt helt annat :
I Sverige är det praxis vid avtag av täcken att man alltid först knäpper loss maggjordarna ur säkerhets perspektiv.. Det är inte alls praxis i alla länder/kontinenter av säkerhetsskäl med lika goda argument säkerhetsmässigt ;)

Jag hade utsläpp, några av de 22 hästarna hade dubbla benremmar bak (alltså inte bara en under svansen)... Jag har lärt mig på ett sätt å gjorde så. Tror ni det togs upp på stallmöte av en eller? Fan som att jag försökt mörda djuret... Jag knäpper på samma sida men krokar i snörena... tror till å med jag hade en tråd här för å fråga om ni andra också försöker döda andras hästar med bensnören ;) Fick argument för VARFÖR man gör på det sättet...
Slutade med att alla fick måla på sin tavla hur de ville ha benremmarna... II X )(
i-land...

(alla överlevde, alla var nöjda förutom den enda personen som blev "galen" )
 
Och knapplån på mig själv utifrån det ;)
Jag och alla i stallet tar oftast in och ut hästarna två och två , de som går tillsammans . Vi har 16 hästar och det är proffs stallägare som tar in och ut dem 70% av tiden . Vi som tar in de resterande 30 % av tiden vet hur hästarna fungerar utifrån kommunikation med stallägarna om det är någon ny häst och givetvis tas den varken in eller ut i par med någon annan häst då , av någon över huvud taget .
De hästar som går själva i någon hage tas givetvis alltid in /ut själv.
De som går i flock går att ta två och två i alla lägen utom om ngn som sagt är ny enligt ovan .

Hästar av alla sorter och de lär sig att uppföra sig fint och lugnt så aldrig några större grejer . Å andra sidan är alla rutinerade och vana så blir det lite småstök ngn gång löser det sig utan att det blir ngt drama .

Kollektiv är ngt helt annat . Där är ingen proffs, ingen finns som till merparten tar ut och in hästarna och därmed har uppfostrat dem om någon strular . Då kan man inte ha samma trygghet i rutiner att hästarna vet , den som hanterar vet osv . Rimligen utifrån ett helt annat upplägg tar man då inte in och ut hästar i par på rutin på samma sätt när folk kanske bara gör det några gånger /vecka och det hela tiden cirkulerar folk som gör detta . Sunt förnuft oftast i det upplägget är att folk då är "försiktigare" eller hur man ska välja att uttrycka det .
 
Instämmer i att det är en nyttig tråd för att den belysa hur olika alla tänker kring hästhantering i alla möjliga frågor. Jag kan dock känna sympati för TS oro och tänker framför allt på att det inte borde passera obemärkt att en stor del av hoven var borttrampad... :nailbiting: Själv uppskattar jag om även mina stallkompisar månar om min häst och hör av sig om något inte verkar vara som det ska.

Tyvärr behöver det inte vara kollektiv för att hästhanteringen inte ska vara "proffsig". Både min häst och flertalet andra hästar i stallet har tappats av en personal i stallet pga mindre genomtänkta beslut i fråga om vilka hästar som kan ledas ihop och antalet hästar som kan tas på samma gång. Tyvärr hjälper det inte ens att stallägaren informerar personen om att en specifik häst alltid ska ledas ensam, utan hon fortsätter att ta den med en eller ibland två till :banghead:
 
Står kollektivt kommer inte våga flytta sålänge jag minns denna tråd ( inte för att jag vill flytta iofs trivs ypperligt :love:) men fasiken för att hamna i fel kollektiv :laugh::D
 
Vet vi med 100% säkerhet att skadan skedde vid intaget? Och inte före eller efter? Eller utanför stallet?

I min värd så vet man inget, om man inte har varit där och sett, eller haft ett pålitligt vittne som sett incidenten.

Jag är mycket säker på att mitt barns bästa vän stal pengar från en av mina döttrar, lite över 1000kr. Jag såg när kompisen gick in det rummet, och därefter var pengarna borta. MEN eftersom jag inte såg tillfället då hon stal, så känner jag att jag inte kan konfrontera henne med stölden. Tänk om jag har fel. Att anklaga någon, då bör man ha sett, med egna ögon, anser jag. Även om en veterinär har sagt att så är fallet, så är det för mig ändå svårt att använda det som tyngd till anklagelsen. För det är ju ändå bara en spekulation.
 
Allmänt "knapplån" till alla oss som bidragit i tråden ang sido spåret om grindar i eftermiddag ;)

Det blir ju oerhört talande just hur antagandet "sunt förnuft" är så otroligt subjektivt .
Tillochmed i detta sidospår /ämne så börjar många gång på gång i flera inlägg efter varann fortsätta argumentera varför deras sätt är det mest logiska, ansvarsfulla och säkra och kan inte släppa det riktigt att andra har sätt som varierar mot deras eget som de anser är de mest säkra och logiska ;) De upprepar sitt upplägg som det mest logiska och följer upp med kommentar att "de kan inte förstå varför xx annat sätt öht är logiskt " osv ;)

En liten passus som exempel ang ngt helt annat :
I Sverige är det praxis vid avtag av täcken att man alltid först knäpper loss maggjordarna ur säkerhets perspektiv.. Det är inte alls praxis i alla länder/kontinenter av säkerhetsskäl med lika goda argument säkerhetsmässigt ;)

Heh, jag som har fått "uppfinna hjulet själv" (dvs inte lärt mig på ridskolor utan fått hitta på alldeles själv) börjar bakifrån och fram när jag tar av täcken: börjar med att ta loss bensnören, sedan bukgjordar, sist knäpper jag upp fram.
Motsatt turordning när jag sätter på täcke: knäpper fram först, sedan bukgjordar, sist bensnören och ev svanssnöre...
 
Jag kommer nog inte vilja stå i ett större kollektivstall igen, för jag upplevde precis som den här tråden pekar på att det ibland var väldigt knepigt att hantera andras hästar "rätt". Några skulle helst ledas med kedjegrimskaft (viktigt då om kedjan var under eller över nosen!) för att de inte skulle resa sig, några kunde inte vara sist kvar i hagen, några skulle ut/in bland de första etc etc. Information om detta var mycket bristfällig och det var i princip efter att incidenter inträffat som jag fick veta hur de andra brukade göra.

Värsta upplevelsen jag hade var dock när min häst sparkat hagkompisen (de gick två och två och sparken satt på andra hästens framknä så ingen tvekan om att min häst var "den skyldige"). Jag trodde att min häst och hagkompisen funkade bra ihop - vi såg dem äta ur samma höhög och min häst hade inga skador som visade att det lektes hårt. När hagkompisen kom in med sin skada berättade hästägaren att detta var tredje sparken på kort tid, men övriga två var inte så allvarliga. Ägarens mamma var också med och gick ganska hårt åt mig och pratade om hur mycket skadan skulle kosta, att detta var tredje sparken och att deras häst nu absolut inte skulle kunna gå med sällskap, etc etc. Jag hade haft min häst (som också var min allra första häst) i ett par månader och mammans prat fick mig att må oerhört dåligt. Jag var väldigt nära tårarna och visste inte vad jag skulle säga - jag kände mig jätteskyldig till att min häst hade sparkat! Det gick så långt att jag erbjöd mig att betala ägarens självrisk, men hon var lite mer sansad och sa att det var en olycka som jag inte kunde rå för.

Jag förstår att mamman reagerade känslomässigtoch var rädd och ledsen, men jag är också en människa med känslor och mådde dåligt över detta i månader. Det kommer nog alltid kännas lite jobbigt att släppa min häst med andras, även om det har gått jättebra att ha honom med andra efter denna incident.
 
Heh, jag som har fått "uppfinna hjulet själv" (dvs inte lärt mig på ridskolor utan fått hitta på alldeles själv) börjar bakifrån och fram när jag tar av täcken: börjar med att ta loss bensnören, sedan bukgjordar, sist knäpper jag upp fram.
Motsatt turordning när jag sätter på täcke: knäpper fram först, sedan bukgjordar, sist bensnören och ev svanssnöre...

Så har jag blivit lärd, man knäpper på ett täckte framifrån och bak, och knäpper upp det bakifrån och fram. Har aldrig någonsin hört något annat eller sett någon som inte gör så.
Dessutom bensnören som fästes på samma sida efter att man korsat dem.
 
Knäpper bensnörena på samma sida utan korsande av något slag.

Det har också varit flera trådar här på Buke om bensnörenas knäppande

:D
 
Heh, jag som har fått "uppfinna hjulet själv" (dvs inte lärt mig på ridskolor utan fått hitta på alldeles själv) börjar bakifrån och fram när jag tar av täcken: börjar med att ta loss bensnören, sedan bukgjordar, sist knäpper jag upp fram.
Motsatt turordning när jag sätter på täcke: knäpper fram först, sedan bukgjordar, sist bensnören och ev svanssnöre...

Jag gör likadant och tycker givetvis att det är det absolut bästa sättet ;)
 
Något slags KL och reflektion.

I TS fall handlar det om en privatperson i ett kollektivstall som hade otur när man tog in två hästar samtidigt.
De flesta av oss är eniga, utifrån trådstarten, om att personen nog inte kan lastas för att det gått galet.

Men hur hade vi tänkt om hästarna varit inhyrda på helpension?
Hade vi då tänkt annorlunda?

För egen del hade jag nog inte det, eftersom jag anser att olyckan kan vara framme (har själv blivit av med en häst som blev sparkad så benet gick av i samband med ett hopsläpp i hage; tyckte mest synd om hästen och dem som var "skyldiga" till det hela; hästen nödslaktades och så var det tyvärr med den saken men inte sjutton blev jag arg på de "skyldiga"!).
 
Men hur hade vi tänkt om hästarna varit inhyrda på helpension?
Hade vi då tänkt annorlunda?

Jag hade nog inte tänkt annorlunda. I mina ögon var det en olycka, innerst inne kan jag även tycka att det verkar som att just de hästarna inte var så väluppfostrade men det är ju endast baserat på vad TS skrivit här i tråden. Djur är djur och därmed svåra att kontrollera på många sätt, mycket går att träna på men olyckor kan ändå hända.

Om jag hyrt in mina på helpension och något sådant här hände skulle jag helt klart tänka att det var en olycka men jag skulle ändå bli lite grinig över att personalen inte hade fostrat hästarna bättre. Om vet var mina två som var inblandade hade jag blivit ännu surare eftersom jag vet att de går att leda flera i taget. Jag hade även tänkt att jag brustit i min information om hur hästarna enklast hanteras och korrigeras. De sistnämnda sakerna hade jag inte sagt något om utan jag hade efteråt tagit allt ett varv till med personalen och visat hur de leds, hur de korrigeras och när man behöver korrigera. Speciellt den ena av mina har rätt små signaler innan det bär iväg i hundra knutar och alla hänger inte med och tycker att hästen exploderade helt ur det blå när den i själva verket redan för 100 meter sedan visat tendenser till att ta egna beslut.
 
@LucyShow Du har fått många oerhört bra svar, men jag vill bara inflika att:
När man kommer ny till ett stall, som antagligen har heeeeeelt andra rutiner än dom man är van vid (även om man kan ta hand om, och se till hästarnas bästa) så är det så otroligt lätt att det blir lite fel i början. Jag har stått i ett par olika stall och vid varje utsläpp/intag har jag i början fått gå dubbelt så att jag dels fick lära känna hästarna tillsammans med en som redan känner dom. Och dels för att lära mig vilka hagar respektive häst går i.

Kommunikation är A och O i ett stall. Man kan aldrig någonsin räkna med att folk ska vara tankeläsare och förstå något man inte är 100% tydlig med. Sen tror jag verkligen inte att hen som är ny i ditt stall medvetet tog in båda hästarna samtidigt och med flit såg till att skadan uppstod. Att komma ny och direkt göra fel måste kännas så fruktansvärt. Sen är det såklart jättetråkigt det som hände din häst.
 
Något slags KL och reflektion.

I TS fall handlar det om en privatperson i ett kollektivstall som hade otur när man tog in två hästar samtidigt.
De flesta av oss är eniga, utifrån trådstarten, om att personen nog inte kan lastas för att det gått galet.

Men hur hade vi tänkt om hästarna varit inhyrda på helpension?
Hade vi då tänkt annorlunda?

För egen del hade jag nog inte det, eftersom jag anser att olyckan kan vara framme (har själv blivit av med en häst som blev sparkad så benet gick av i samband med ett hopsläpp i hage; tyckte mest synd om hästen och dem som var "skyldiga" till det hela; hästen nödslaktades och så var det tyvärr med den saken men inte sjutton blev jag arg på de "skyldiga"!).
Jag hade resonerat helt annorlunda om olyckan berodde på rent slarv, men har jag min häst inhyrd på fullservice antar jag även att stallägaren har en olycksfallsförsäkring som träder in om hästen skulle skadas så illa att den dör eller måste avlivas så jag hålls ekonomiskt skadeslös, dvs ingen självrisk faller på mig.

Olyckor händer, det är något man får leva med oavsett vilken form av installning man väljer, slarv är däremot en helt annan sak och det är stallägarens ansvar att personalen följer de föreskrifter som finns, det kan jag aldrig lastas för som hästägare och ska heller inte betala för.
 
Knäpper bensnörena på samma sida utan korsande av något slag.

Det har också varit flera trådar här på Buke om bensnörenas knäppande

:D
Jag har också knäppt på samma sida idag, men fick idag höra av en stallkompis att man ska korsa dom för att hästarna inte ska få in ett bakben mellan dom och fastna. Tydligen har det varit några hästar som fastnat så och varav den ena fick tas bort och den andra fick skador i skapet.
I och för sig är de inte så löst spända när de är på samma sida, hmm. Tål att tänkas på detta.
 
En reflektion om TS- häst

Det känns som det ska mycket till för att en annan häst ska lyckas trampa av hoven på det vis som beskrivs och att det sedan ska leda till en snabb utdömning. Det låter som hästen hade hovproblem innan dess eller att den fastnat på något vis.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp