Omdömeslös-hur löser man notan?

Jag har också knäppt på samma sida idag, men fick idag höra av en stallkompis att man ska korsa dom för att hästarna inte ska få in ett bakben mellan dom och fastna. Tydligen har det varit några hästar som fastnat så och varav den ena fick tas bort och den andra fick skador i skapet.
I och för sig är de inte så löst spända när de är på samma sida, hmm. Tål att tänkas på detta.
Fast den risken finns nog oavsett hur du fäster dem. Jag sätter dem omlott, dvs knäpper på samma sida men med ett omslag. Jag inbillar mig att täcker ligger bättre still men har ingen statistik att luta mig mot.
 
Fast den risken finns nog oavsett hur du fäster dem. Jag sätter dem omlott, dvs knäpper på samma sida men med ett omslag. Jag inbillar mig att täcker ligger bättre still men har ingen statistik att luta mig mot.
Jo helt riskfritt blir det nog aldrig, föredrar utan täcke så långt det går.
Med ett omslag? Menar du som om att man korsar snörerna med varanda men ändå sätter på samma sida?
 
Jo helt riskfritt blir det nog aldrig, föredrar utan täcke så långt det går.
Med ett omslag? Menar du som om att man korsar snörerna med varanda men ändå sätter på samma sida?
Nja, jag snor dem ett varv runt varandra, så på sätt och vis tror jag du förstår det rätt. Jag föredrar bensnören framför svans alla gånger. :up: I övrigt gör jag som Görel, knäpper framifrån och bak när jag klär på, likaså när jag tar av och då vet jag redan innan jag börjar dra om det är svansrem eller bensnören när täcket ska av. :)
 
Jag har också knäppt på samma sida idag, men fick idag höra av en stallkompis att man ska korsa dom för att hästarna inte ska få in ett bakben mellan dom och fastna. Tydligen har det varit några hästar som fastnat så och varav den ena fick tas bort och den andra fick skador i skapet.
I och för sig är de inte så löst spända när de är på samma sida, hmm. Tål att tänkas på detta.
Fick på ett föredrag lära mig av en av Sveriges mest erfarna veterinärer att minst skaderisk var det om man satte bensnörena på samma sida, men efter att ha korsat dem, som @Görel s inlägg.
 
Nja, jag snor dem ett varv runt varandra, så på sätt och vis tror jag du förstår det rätt. Jag föredrar bensnören framför svans alla gånger. :up: I övrigt gör jag som Görel, knäpper framifrån och bak när jag klär på, likaså när jag tar av och då vet jag redan innan jag börjar dra om det är svansrem eller bensnören när täcket ska av. :)
Ah, då tror jag att jag är med. Jo så har jag alltid gjort också, börjar fram och får back vid påläggning och tvärtemot när man ska ta av. :)
 
Ah, då tror jag att jag är med. Jo så har jag alltid gjort också, börjar fram och får back vid påläggning och tvärtemot när man ska ta av. :)
Fast jag tar det samma håll oavsett om det ska av eller på. Börjar framifrån med bogspännen, sedan gjordar och slutligen bensnören eller om det är svansrem bara dra det i hårens riktning. När jag lägger på vill jag även då dra i hårens riktning och för bästa passform tycker jag man fixar bogen först, inte bukgjordarna.
 
Jag har också knäppt på samma sida idag, men fick idag höra av en stallkompis att man ska korsa dom för att hästarna inte ska få in ett bakben mellan dom och fastna. Tydligen har det varit några hästar som fastnat så och varav den ena fick tas bort och den andra fick skador i skapet.
I och för sig är de inte så löst spända när de är på samma sida, hmm. Tål att tänkas på detta.
Ha ha ha!

Förlåt men det är alltid så denne någon som vill att du skall göra något på ett visst sätt känner till någon häst som fick tas bort eller fick hemska skador för att man gjort på fel sätt.

Hästar är extremt duktiga på att hitta på saker och ting. Jag har haft hästar som lyckats få in frambenet i öppningen för halsen på sitt täcke. När hästen har haft på sig täcket :cool:

Det viktigaste med snören, remmar, grimmor och liknande är att dom inte sitter för löst. Sen kan du ge dig den på att någonstans finns den någon hästkrake som ändå lyckats trassla in sig på något sätt :D
 
Ha ha ha!

Förlåt men det är alltid så denne någon som vill att du skall göra något på ett visst sätt känner till någon häst som fick tas bort eller fick hemska skador för att man gjort på fel sätt.

Hästar är extremt duktiga på att hitta på saker och ting. Jag har haft hästar som lyckats få in frambenet i öppningen för halsen på sitt täcke. När hästen har haft på sig täcket :cool:

Det viktigaste med snören, remmar, grimmor och liknande är att dom inte sitter för löst. Sen kan du ge dig den på att någonstans finns den någon hästkrake som ändå lyckats trassla in sig på något sätt :D
Jo det finns alltid olyckskorpar överallt. Peppar, peppar har min häst inte lyckas trassla in sig i sitt täcke, dom få gångerna hon har det på sig, alla remmar sitter ganska hårt, men ändå inte för hårt. :angel:
 
Jo det finns alltid olyckskorpar överallt. Peppar, peppar har min häst inte lyckas trassla in sig i sitt täcke, dom få gångerna hon har det på sig, alla remmar sitter ganska hårt, men ändå inte för hårt. :angel:
Tror nog att det är det allra viktigaste. Dvs att remmar och snören inte är för långa snarare än hur dom sitter.

Sen har mina hästar varit ett litet undantag från andra hästar, de har nämligen överlevt de flesta snörsättningar.
Ena dagen har snörsättningen suttit si och andra dagen har dom suttit så, allt beroende på vem som har släppt ut.

Någon gång, ve och fasa, har hästarna tom fått på sig fel täcke :eek: . Men jag har haft tur, dom har överlevt det också :D
 
Tror nog att det är det allra viktigaste. Dvs att remmar och snören inte är för långa snarare än hur dom sitter.

Sen har mina hästar varit ett litet undantag från andra hästar, de har nämligen överlevt de flesta snörsättningar.
Ena dagen har snörsättningen suttit si och andra dagen har dom suttit så, allt beroende på vem som har släppt ut.

Någon gång, ve och fasa, har hästarna tom fått på sig fel täcke :eek: . Men jag har haft tur, dom har överlevt det också :D
Jag inbillar mig att desto mindre nojjig jag är, desto färre saker händer. Vet förstås inte om jag bara haft tur eller om det ligger något i det. :cautious:
 
Jo helt riskfritt blir det nog aldrig, föredrar utan täcke så långt det går.
Med ett omslag? Menar du som om att man korsar snörerna med varanda men ändå sätter på samma sida?
Ja ganska enkelt tycker jag. Men den som jag försökte lära klarade det inte. :mad:
 
Ha ha ha!

Förlåt men det är alltid så denne någon som vill att du skall göra något på ett visst sätt känner till någon häst som fick tas bort eller fick hemska skador för att man gjort på fel sätt.

Hästar är extremt duktiga på att hitta på saker och ting. Jag har haft hästar som lyckats få in frambenet i öppningen för halsen på sitt täcke. När hästen har haft på sig täcket :cool:

Det viktigaste med snören, remmar, grimmor och liknande är att dom inte sitter för löst. Sen kan du ge dig den på att någonstans finns den någon hästkrake som ändå lyckats trassla in sig på något sätt :D
Min hängde upp sitt eksemtäcke på en gren :confused::D. Jag frågade alla som fanns i närheten, även icke hästmänniskor och ingen hade hängt upp det. Jag hade velat se en film på det konststycket. Grimmor kan jag förstå om de kliar av sig på en gren,
 
Förlåt men det är alltid så denne någon som vill att du skall göra något på ett visst sätt känner till någon häst som fick tas bort eller fick hemska skador för att man gjort på fel sätt.

Hästar är extremt duktiga på att hitta på saker och ting. Jag har haft hästar som lyckats få in frambenet i öppningen för halsen på sitt täcke. När hästen har haft på sig täcket :cool:
Eller som min hästs hagkompis som fick av sig sitt täcke utan att knäppa upp ett enda spänne nånstans. benremmar och maggjordar och knäppet fram fortfarande knäppt. Tillslut trodde vi att någon jävlades med oss och hade tagit av täcket och knäppt ihop det och lagt på marken. Men täcket var dock söndrigt inuti så det var nog hästen. Samma häst lyckades visserligen även med sparka sig själv på utsidan av frambenet när han stod själv i en hage, såndär häst som lyckas med allt. Hade han haft en hagkompis då så hade man ju definitivt tagit det som att kompisen trampat hästen.

Är det något jag lärt mig så är aldrig någonting självklart när det kommer till hästar, det går verkligen inte att skydda dom mot sig själva. Dom kan skada sej på precis allt, och finns inget föremål att skada sig på kan dom utan problem skada sig på sig själva.
 
Jag inbillar mig att desto mindre nojjig jag är, desto färre saker händer. Vet förstås inte om jag bara haft tur eller om det ligger något i det. :cautious:
Ligger nåt i det, jag märkte lite att när jag slutade läsa om alla sjukdomar, alla skador, alla andras hästars skador så tyckte jag mindre hände med min häst. Gick så långt att jag tillomed slutade gå in på "hästvård" här på buke för att såfort jag läst om nåt så hände det såklart något. Tappskor tex vågade jag inte ens tänka för då stod han med en tappsko dagen efter.
 
Ligger nåt i det, jag märkte lite att när jag slutade läsa om alla sjukdomar, alla skador, alla andras hästars skador så tyckte jag mindre hände med min häst. Gick så långt att jag tillomed slutade gå in på "hästvård" här på buke för att såfort jag läst om nåt så hände det såklart något. Tappskor tex vågade jag inte ens tänka för då stod han med en tappsko dagen efter.
Vet jag hörde från min hovslagare att om en häst haft en tappsko, brukar den nya skon vara känslig att åka av igen och kan då sluta med tappskor hela tiden. Peppar, peppar min häst har bara haft 1 tappsko i hagen och 1 som vred sig när vi red, då hade hela skon vridit sig och hästen trampade runt på den, men blev inte ens en hovböld av det. Ibland är det rätt skönt att man inte är super nojjig.
 
Fick på ett föredrag lära mig av en av Sveriges mest erfarna veterinärer att minst skaderisk var det om man satte bensnörena på samma sida, men efter att ha korsat dem, som @Görel s inlägg.

Samma här, samma källa. Och enligt samma logik.

Edit: de gånger jag varit med om att hästar skadat sig på täcken, har det varit felanpassade täcken (för stora) eller fel användning (vilket för mig är att korsa höger bensnöre till vänster knäppning). Lägger man bensnören i kors, ökar det risken för att täcket glider samtidigt som bensnöret i så fall sågar mot benet.

Lägger man dem vänster till vänster knäppning, drar snöret FRÅN benet om täcket börjar glida.

Tyvärr är jag en av dem som sett hästar skada sig genom att man knäpper upp bogspänne först. När bogspännet var öppet, hoppade hästen till i boxen. Täcket börjar glida bakåt med bukgjordar och bensnören, varpå hästen får panik och spränger sig ut genom halvöppen boxdörr. Fortsätter ut på gången i panik, springer igenom uppbindning på uppbunden häst och slår som en galning mot täcket som fastnat med bukgjordarna i bakbenet.

Det var inte vackert. Av erfarenhet knäpper jag alltså framifrån och tar av bakifrån. När jag lägger på täcket lägger jag det framme på halsen (dubbelvikt), knäpper bogspännen, drar bak täcket på plats och spänner bukgjordar och bensnören.

Sunt förnuft grundar sig i våra erfarenheter och vår utbildning. Och vår vana att arbeta medvetet med riskanalyser.
 
Senast ändrad:
Min hängde upp sitt eksemtäcke på en gren :confused::D. Jag frågade alla som fanns i närheten, även icke hästmänniskor och ingen hade hängt upp det. Jag hade velat se en film på det konststycket. Grimmor kan jag förstå om de kliar av sig på en gren,
:rofl::rofl:
 
Jag har sett hästar skada sig rejält med "rätt knäppning" när dom blivit rädda eller fått panik då är bogspännet knäppt och resten öppet, täcket glider ner och alltid då framför hästen och hästarna trasslar in sig med frambenen och går omkull så jag tror inte det spelar så stor roll faktiskt HUR man knäpper. Vad som spelar roll är att man lär hästen att vara cool och inte få panik av minsta grej.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
810
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp