Bukefalos 28 år!

Omdömeslös-hur löser man notan?

Jag var inte raljant på nåt sätt, jag menade att ditt svar var trevligt. Även om jag inte håller med dig.




Kollektiv utan stallchef + verksamhet med stallchef.

Jag skulle varit tydligare från början. Eftersom det här hållit på ett tag tänker man ibland att alla har all info eftersom det dragits ett antal varv.

Och nej hen är inte hotad med stämning och tinget men jag har varit tydlig med att jag förväntar mig att hen tar ansvar.

Men jag är fortsatt förvånad över att ni tycker det är vårt problem när det är ett ganska stort antal människor inblandade ( ca25) där det aldrig varit nån issue med att förstå instruktioner eller "sunt förnuft" innan. Och av de 25 är det en handfull som kommer och går (börjar och slutar) på regelbunden basis.
Vad som räknas som sunt förnuft enas man man sällan om innan något faktiskt har gått åt helvete...
 
Jag var inte raljant på nåt sätt, jag menade att ditt svar var trevligt. Även om jag inte håller med dig.




Kollektiv utan stallchef + verksamhet med stallchef.

Jag skulle varit tydligare från början. Eftersom det här hållit på ett tag tänker man ibland att alla har all info eftersom det dragits ett antal varv.

Och nej hen är inte hotad med stämning och tinget men jag har varit tydlig med att jag förväntar mig att hen tar ansvar.

Men jag är fortsatt förvånad över att ni tycker det är vårt problem när det är ett ganska stort antal människor inblandade ( ca25) där det aldrig varit nån issue med att förstå instruktioner eller "sunt förnuft" innan. Och av de 25 är det en handfull som kommer och går (börjar och slutar) på regelbunden basis.
Men det är ju så gott som alltid så olyckor händer. Saker och ting har fungerat för att man har haft turen att alla valt samma allternativ. Men till slut så kommer det någon som väljer alternativ två och en olycka sker.

Efter olyckan så går man igenom rutinerna för att i framtiden undvika att samma problem händer igen.

Bara för att det "alltid har fungerat" behöver det inte betyda att det har fungerat för att det är ett bra system.

Man kan inte förutsätta att alla som kommer till ett stall skall fatta samma beslut och göra på samma sätt utan klara och tydliga instruktioner. Alla har inte samma erfarenhet och alla tänker inte på samma sätt.
 
@LucyShow och jag förstår inte att du är förvånad ?
Hur ska någon här göra annat än läsa det du skrivit och svara utifrån det ? Din tråd är ämnad att redovisa just olyckan i fråga . Hur i hela friden är du så förvånad utifrån det och utifrån hur du redovisat ? Hur har antalet personer i ditt stall som reagerar ngt att göra med hur du redovisat ditt läge och folk svarat precis utifrån det de tagit del av ?
Vad som pågår /pågått utöver det kan ju ingen här veta, eller "fatta med sunt förnuft" eller hur ?

Är det så illa så bör ni väl isåfall säga ifrån till den ansvarige som beslutar om vem som får stå uppstallad i ert kollektiv som verkar ha en ansvarig uthyrare i bakgrunden ändå ?
 
Senast ändrad:
Som jag sa anser inte att en vuxen människa ska behöva signa skriftliga instruktioner. Isåfall är hen på fel ställe.

Efter över trettio år med hästar så har jag lärt mig att skriftlig information är absoluta minimum.

Jag vågar nog drista mig att påstå att generellt är skriftlig information det som gäller ute i världen oavsett område.

Har tex svårt att tänka mig att vid en arbetsplatsolycka så fråntas arbetsgivaren ansvaret genom att hävda "En vuxen människa ska inte behöva skriftliga instruktioner".
 
@LucyShow att du anser det vara helt onödigt med skriftliga direktiv samtidigt som en människa ska ha stenkoll på allt muntligt och hur folk menar även om de inte varit tydliga, anser jag är en del av anledningen till att du upplever problem .
Ffa om vi ska prata juridiskt. Ska man hävda försumlighet och oaktsamt förfarande trots tveksamheter i fråga om tydliggöranden , så är det en stor skillnad om ngt brustit upprepade gånger trots tydliga nedskrivna dokumenterade direktiv.
Oavsett plats, situation och ämne .
 
Efter över trettio år med hästar så har jag lärt mig att skriftlig information är absoluta minimum.

Jag vågar nog drista mig att påstå att generellt är skriftlig information det som gäller ute i världen oavsett område.

Har tex svårt att tänka mig att vid en arbetsplatsolycka så fråntas arbetsgivaren ansvaret genom att hävda "En vuxen människa ska inte behöva skriftliga instruktioner".

Ja snarare är det så i det fallet att arbetsgivaren åker dit deluxe pga brister i information som skall finnas dokumenterat när det gäller säkerhetsrutiner ;)

Iof ett exempel som inte riktigt platsar som jämförelse här men svar ändå på din reflektion .
 
Ja snarare är det så i det fallet att arbetsgivaren åker dit deluxe pga brister i information som skall finnas dokumenterat när det gäller säkerhetsrutiner ;)

Iof ett exempel som inte riktigt platsar som jämförelse här men svar ändå på din reflektion .
Ja jag undrar hur tongångarna i tråden låtit om det istället varit "Trots att den nya stallkompisen fick ett papper med reglerna nedskrivna där det klart och tydligt stod att man måste öppna boxdörrarna först innan man tar in hästarna om man tar in två hästar samtidigt. Dessutom fick hon också en muntlig genomgång av reglerna men uppenbarligen så struntade hon i reglerna och därför orsakade en tragisk olycka. Hur gör jag nu?".

Ja då tycker jag det är klart och tydligt slarv från den nya stallkompisen sida. Hade hon kommit till stallet med båda hästarna samtidigt och glömt öppna boxdörrarna först, och trots skriftliga instruktioner att man inte fick göra så tagit in hästarna ändå, ja då är det oansvarigt enligt mig. Hon borde i så fall gått tillbaka med hästarna till hagen om ingen hjälp fanns att tillgå.

Men att bara få muntliga instruktioner är alltid vanskligt, speciellt om man är helt ny i ett stall. Det är ju så otroligt lätt att missa någon viktig detalj. Oftast är det ju mycket information att ta in på en gång. Dessutom kan det ju vara så att man uttryckt sig felaktigt/otydligt.
 
Men om personen nu är ett sådant problem så borde det ju inte vara något problem att säga upp hens stallplats?
 
Tyvärr verkar hen inte fatta detta utan hänvisar till att "hen gjort som hen blivit tillsagd". Ja, dessa hästar går ihop i en stor hage och har tagits in av ägare förut tillsammans. Dock öppnas då alltid samtliga dörrar så utrymmet fungerar och den ena tas alltid före den andra (som är lätt i rumpan). Vad hen blivit tillsagd är att vi brukar för det mesta ta in dem 2 och 2, men ganska ofta också en och en. Så här någonstans anser jag att sunda förnuftet och omdömet måste träda in. Känner man inte hästarna är det lämpligt att ta dem en och en. osvosv.
Alltså jag blir lite mörkrädd, att jag varit nojig i varje nytt stall är inte så konstigt och det har jag förmodligen varit med all rätt. Om det är så extremt viktigt att inte ta 2 och 2, varför säger du att du sagt till personen att det gör ni oftast, men sen ska det sunda förnuftet säga till denne nya att inte ta 2 o 2. Då får ni ju vara tydliga med att nej, du tar en och en tills du känner hästarna och rutinerna. Är det inte aktuellt att ta två och två då är man tydlig med det.
Och hen har inte blivit instruerad att ta in dem 2 o 2, bara informerad om att jag har gjort det under vissa förutsättningar.
Igen där, varför? Uppenbarligen blev inte personen heller instruerad om att den skulle ta en och en utan där litade du på att personens förnuft skulle styra.
Sen detta hände har hen också tagit in en häst (inte min) ur en hage och lämnat en annan ensam att springa sig löddrig. Men det kanske också är ok?
Alltså, vad har ni för krav egentligen, personen får inte ta två och två, då är den omdömeslös, den får heller inte lämna någon häst så den blir stressad i hagen, då är det också dåligt. Kan inte vara lätt att stå i ert stall.
 
Nu kan jag väl tillägga att det inte bara är jag utan alla som har uttryckt oro och anser att hen ska stå för kostnaderna "för att vakna upp" som nån sa. Tom den som inte är min bästa kompis om man säger så. Och ja jag har känslor i detta, jag är förbannad och orolig för att hen inte tar sitt ansvar.
Tycker att det är ni i stallet som ska "vakna upp" och förstå att det inte går att vara så otydlig. Är det såpass illa att om en person i stallet gör ett misstag att den ska stå för räkningar och bli kallad för omdömeslös osv så får ni i stallet ta ansvar och hjälpa personen dom första gångerna så att ingenting blir fel.

Det är lätt att göra fel i nya stall då man är nervös, man känner inte hästarna, man vet inte exakt hur hästarna reagerar på vad osv. Lite förståelse bör ni ha, stackars människa.

Misstag och olyckor händer med djur av olika anledningar, är man sån att man vill låta andra betala för sina misstag så bör man kanske sköta sin häst helt själv. Misstag och olyckor händer av olika anledningar.
 
Jag tog inte 2och 2 när jag var ny i stallet fast de sa att man kunde. Och stora och bångliga var de också , en del släppte alla fyra och när nån hade sprungit rakt in i en vägg ist för att ta höger in i sin box då blev de ju ännu värre. Nä hellre går jag 4 gånger. Mesig eller inte , ja ?
 
Jag tycker inte vi har bristande rutiner men att begära att ngn ska ta närmare 25000 i kostnader när jag kan använda försäkring tycker jag vore rätt gräsligt.

Jag har inte tänkt driva detta rättsligt. Men jag ville kolla hur en hästjurist ser på det.

Som jag sa anser inte att en vuxen människa ska behöva signa skriftliga instruktioner. Isåfall är hen på fel ställe.
Det bästa vore att låta experterna reda ut det hela, dvs det försäkringsbolag där din häst är försäkrad o det försäkringsbolag där hen har sin ansvars/drulle/hemförsäkring.
 
Men jag är fortsatt förvånad över att ni tycker det är vårt problem när det är ett ganska stort antal människor inblandade ( ca25) där det aldrig varit nån issue med att förstå instruktioner eller "sunt förnuft" innan. Och av de 25 är det en handfull som kommer och går (börjar och slutar) på regelbunden basis.
Detta är ju också otroligt löjligt skrivet tycker jag. Hur många gånger tror inte du att någonting har hänt men där personen inte sagt nåt om det? Hur många gånger har säkerligen inte hästar blivit tappade för att personer varit slarviga. Dock så nämns det ofta inte om det inte händer något som märks på hästarna. Eller en sån sak som att fodra kraften fel tex, eller vad som helst som kan bli farligt men sällan blir det och som går obemärkt förbi.

Det händer saker och ting i stall ofta, att påstå att det minsann aldrig hänt nåt med nån annan av rent slarv är ju löjligt. Denna personen hade otur och en häst råkade skada sig, sånt händer.

Vet inte hur många gånger i nya stall jag gjort fel men som jag kunnat dock rätta till innan någon upptäckt det. Det är inte lätt att vara ny i stall alltid.
 
Senast ändrad:
Enda sättet att behålla sin sinnesfrid är att vara extremt tydlig med hur saker ska göras. Har man principer som att vuxna människor inte ska behöva skrivna instruktioner får man ta konsekvenserna av det. När någon ny kommer är det bäst att låta denne gå några pass ihop med någon annan så att man visar och inte bara talar om hur saker ska göras. Min erfarenhet är att ju noggrannare man är när man introducerar någon ny desto färre misstag gör den personen.
 
Detta med sunt förnuft är så oerhört olika.

När jag tar ut hästar ur hagen så hakar jag alltid fast elgrinden, några andra i stallet tyckte det var självklart att lägga grinden på marken. Jag hade mina sunda förnuftsskäl till min variant och de hade sina skäl till sin variant. Så att tro att ens egna självklara förnuft ska gälla för alla är tyvärr inte så sannolikt.
 
Alltså jag blir lite mörkrädd, att jag varit nojig i varje nytt stall är inte så konstigt och det har jag förmodligen varit med all rätt. Om det är så extremt viktigt att inte ta 2 och 2, varför säger du att du sagt till personen att det gör ni oftast, men sen ska det sunda förnuftet säga till denne nya att inte ta 2 o 2. Då får ni ju vara tydliga med att nej, du tar en och en tills du känner hästarna och rutinerna. Är det inte aktuellt att ta två och två då är man tydlig med det.

Igen där, varför? Uppenbarligen blev inte personen heller instruerad om att den skulle ta en och en utan där litade du på att personens förnuft skulle styra.

Alltså, vad har ni för krav egentligen, personen får inte ta två och två, då är den omdömeslös, den får heller inte lämna någon häst så den blir stressad i hagen, då är det också dåligt. Kan inte vara lätt att stå i ert stall.
Läste du och alla andra överhuvudtaget all info? Och om jag missade nåt ifrågasatte ni det utan att gå helt bananas?

Jo hen har blivit instruerad att ta en och en ( ej skriftligt utan praktiskt) men det har nämnts att de har tagits 2 under vissa explicita förutsättningar.

Ja det finns alltid folk i andra stallet så är någon av deras ute ensam när ngn av våra ska tas in så säger vi till. Och tvärtom.

Nä, jag ger upp på Buke som många andra..hur stänger man kontot Gunnar?
 
Enda sättet att behålla sin sinnesfrid är att vara extremt tydlig med hur saker ska göras. Har man principer som att vuxna människor inte ska behöva skrivna instruktioner får man ta konsekvenserna av det. När någon ny kommer är det bäst att låta denne gå några pass ihop med någon annan så att man visar och inte bara talar om hur saker ska göras. Min erfarenhet är att ju noggrannare man är när man introducerar någon ny desto färre misstag gör den personen.
Ok, eftersom jag gillar dig Görel gör jag mitt nästsista inlägg. Vi tyckte vi introducerade hen bra som alla andra. Har inte varit sådana här problem förut. Nånsin.
 
Läste du och alla andra överhuvudtaget all info? Och om jag missade nåt ifrågasatte ni det utan att gå helt bananas?

Jo hen har blivit instruerad att ta en och en ( ej skriftligt utan praktiskt) men det har nämnts att de har tagits 2 under vissa explicita förutsättningar.

Ja det finns alltid folk i andra stallet så är någon av deras ute ensam när ngn av våra ska tas in så säger vi till. Och tvärtom.

Nä, jag ger upp på Buke som många andra..hur stänger man kontot Gunnar?

Du kan inte stänga kontot. När du inte använt det på länge så självdör det.
 
Detta med sunt förnuft är så oerhört olika.

När jag tar ut hästar ur hagen så hakar jag alltid fast elgrinden, några andra i stallet tyckte det var självklart att lägga grinden på marken. Jag hade mina sunda förnuftsskäl till min variant och de hade sina skäl till sin variant. Så att tro att ens egna självklara förnuft ska gälla för alla är tyvärr inte så sannolikt.
Suck cirkus. Jag är i ditt lag. Haka upp grinden! Nej. Hen har fått instruktioner, dock inte skriftliga men praktiska. Det sunda förnuftet menar jag träder in när förutsättningar på nåt sätt förändras. Tex när hen insåg att hen glömt öppna alla dörrar. Jag hade vänt på klacken, gått tillbaka o bett verksamhetsstallet om hjälp. Godnatt och hejdå!
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp