Bukefalos 28 år!

Omhändertagna hästar såldes

Sv: Omhändertagna hästar såldes

Nej, det är klart att varken ls eller polisen tjänar pengar på omhändertaganden ;)

Däremot de som sett en affärsidé i det hela :(
Det är det jag menar med "omhändertagandeindustri"

125 spänn om dagen innebär en lösdriftsplats för 3800:-/månad !

Och jag jobbar med just den här "omhändertagarindustrin". Sjävklart måste det vara vita pengar och det kostar att ha anställda som sköter allt. 125spänn om dagen är svinbilligt för en häst inklusive skötsel/vaccinering/foder etc etc per dag. Det är nästan samma som vi tar för en katt per dygn.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Håller med dig i allt!!!!

Skandal anser jag. Helt klart en häxjakt där en del sett att de kan tjäna en hacka
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Och jag jobbar med just den här "omhändertagarindustrin". Sjävklart måste det vara vita pengar och det kostar att ha anställda som sköter allt. 125spänn om dagen är svinbilligt för en häst inklusive skötsel/vaccinering/foder etc etc per dag. Det är nästan samma som vi tar för en katt per dygn.

Nej det är INTE billigt alls !! Snarare svindyrt.

Det priset betalar man om man lämnar i väg sin häst på utbildning/in och inte för vanlig uppstallning! Speciellt inte en som tydligen inte tog hand om hästarna så som de borde......
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Det är fortfarande vad det kostar att ha anställda som mockar, fodrar etc. De ska inte bara täcka vanlig vård utan även vet vård så ja, då drar det iväg.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Funderar skarpt på att sälja av alla mina och upplåta stallet till ls att ställa dit omhändertagna djur och då hade jag kunnat sluta jobba helt

Hmmm man kanske skulle hyra ut lösdriften till dem kan tom offra mig och förvara mitt hö och foder någon annanstans så att det går att använda hela logen då är den ju laglig storlek för att ha ca 30 hästar på lösdrift där man skulle ju kunna bli rik ju speciellt när man inte behöver göra något annat än att lyfta ut några hösilage balar då och då i hagen, borde ju dessutom bli högre pris iom riktig lösdrift och inte partytält hmmm 145000 i månaden ungefär :eek: mina småttingar skall bara veta vad jag offrar ekonomiskt för att de två skall ha inomhus lekstuga när de känner för det :angel:
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Och jag jobbar med just den här "omhändertagarindustrin". Sjävklart måste det vara vita pengar och det kostar att ha anställda som sköter allt. 125spänn om dagen är svinbilligt för en häst inklusive skötsel/vaccinering/foder etc etc per dag. Det är nästan samma som vi tar för en katt per dygn.

Men vilken del i att de inte blivit skötta är det som är svårt att förstå. De har inte blivit omskötta eller vaccinerade, de har rätt och slätt blivit släppta i en alldeles för liten hage och med uppenbart alldeles för dåligt foder eftersom de tappat ordentligt i vikt på dessa 3 månader.
De har inte ens blivit verkade under denna period och till skillnad från när de omhändertogs så var de magra, fulla med sår och skador med förvuxna söndriga hovar och hade ohyra. Verkligen väl omhändertagna så att det berättigar ett sådant pris.
Vad gäller mockning lär det ju bara varit ute i hagarna med den förtjänsten så har de väl investerat i en gödselsug så lär inte ha tagit någon längre tid att "mocka".
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Hur ska jag kunna veta att det inte blivit omskötta efter omhändertagandet? Jag har inte sett några före och efter bilder? Jag har bara läst en drös anonyma kommentarer på internet. Jag vänder mig bara emot att ni påstår att de tjänar så stora pengar.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Håller med dig i allt!!!!

Skandal anser jag. Helt klart en häxjakt där en del sett att de kan tjäna en hacka

Vad för häxjakt? På vem? På en person som har haft flera år på sig att ordna upp sin djurhållning och sälja/lämna bort hästar för att ha tid för de han har kvar. Skulle Länsstyrelsen, som är beslutande organ, ha sett till att aktuella "pensionat" fick ta hand om hästarna menar du, och att Länsstyrelsen regelbundet omhändertar hästar för att hålla dessa verksamheter igång? Var så god, låt JO granska fallet i så fall.

Jag tycker det ta mig tusan är skandal att man har sån inställning till djurskyddslagens mening som man har här på Buke. Ni gnäller och klagar på att inspektörerna "inte gör något" ena sekunden och sedan när de till slut får nog efter upprepade påpekanden och förelägganden som inte rättas till, ja, då är det plötsligt häxjakt och djurägaren "får ingen chans". Det är patetiskt!
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag förstår inte heller. Han hade inte tillstånd att ha det antalet hästar han hade vid omhändertagandet, han har haft flera år på sig att åtgärda problemet, han har haft anmärkningar på stallbyggnader som han struntat i. Till slut omhändertas djuren, det gäller inte bara honom utan alla i samma situation.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Det folk reagerar på gång på gång är att det görs väldigt lite när det verkligen behövs där det föreligger allvarliga brister däremot stänger de för tillfället stallar till höger och vänster pga små avvikeler där djuren är välskötta och välomhändertagna för övrigt.
Det är naturligtvis mkt lättare och mer lättjobbat att bråka med de som är normala människor jämfört med det patrask som verkligen vansköter djur för de kan alla kryphål och vet hur de skall göra sig besvärliga.

De kanske skulle se till att lägga sina strider och energi på rätt bitar.

Vad spelar det egentligen för roll hur många hästar en människa har när de uppenbarligen blir bra omhändertagna eftersom alla är välskötta och välmående, uppenbarligen finns ju redan pengarna/tiden att ta hand om dem, risken är väl bara nu att inte inkomsterna från försäljningen täcker den dyra omhändertagande kostnaden så att det i stället finns mindre pengar att ta hand om de kvarvarande hästarna.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag förstår inte heller. Han hade inte tillstånd att ha det antalet hästar han hade vid omhändertagandet, han har haft flera år på sig att åtgärda problemet, han har haft anmärkningar på stallbyggnader som han struntat i. Till slut omhändertas djuren, det gäller inte bara honom utan alla i samma situation.

Läs dokumenten i ärendet så ser du att han inte har struntat i några åtgärder av stallbyggnaderna. Det enda som framgår där som han fått påpekande om som han inte har åtgärdat är skydd över två stycken lysrör. För övrigt gällde det fönstergaller som åtgärdades men inte godkändes i utförandet. Kan inte se att det står någonting annat varken i protokollet som gav anmärkningarna eller i kontrollprotokollet efter åtgärd.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag men om inte lysrören och fönderskydden inte godkändes så godkändes de ju inte. Antingen fixar man sina anmärkningar eller så får man ta konsekvenserna. Och han hade fortfarande för många hästar för sin anläggning eller hur? Och nu finns de bestämmelserna av en anledning och då är det bara att följa dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Hade hästarna varit så vanvårdade när dom kom dit så hade han ju inte fått behålla alla andra 66 hästarna? Det är inte vanvård som gjorde att han blev av med dom. För som dom såg ut på auktionen måste dom i princip varit halvdöda när dom kom till djurambulansen, om dom nu tagit hand om hästarna som dom borde.

Och även om så fallet hade varit att han vanvårdat dom så är väl inte det någon ursäkt till att den som får omhändertagandet ska fortsätta vanvården?
Jag förstår att folk vill tjäna pengar, det bryr jag mig inte ett dugg om. Jag är irriterad för att man tar betalt för något som man sen inte utför.
 
Senast ändrad:
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Hade hästarna varit så vanvårdade när dom kom dit så hade han ju inte fått behålla alla andra 66 hästarna? Det är inte vanvård som gjorde att han blev av med dom. För som dom såg ut på auktionen måste dom i princip varit halvdöda när dom kom till djurambulansen, om dom nu tagit hand om hästarna som dom borde.

Och även om så fallet hade varit att han vanvårdat dom så är väl inte det någon ursäkt till att den som får omhändertagandet ska fortsätta vanvården?
Jag förstår att folk vill tjäna pengar, det bryr jag mig inte ett dugg om. Jag är irriterad för att man tar betalt för något som man sen inte utför.
Jag menar att man utan att ha sett fotodokumentation på respektive häst i samband med omhändertagandet och vid försäljningstillfället inte kan säga att skicket på hästarna har försämrats. Jag kan också tycka att man borde ha hunnit med avlusning, träckprovtagning och verkning av samtliga. Hästarna var knappast lusfria när de kom heller för den delen. Jag har också bara andrahandsinformation(som de flesta här), och den informationen visar på annat än välmående välskötta hästar som har hållits av denna uppfödare.
 
Senast ändrad:
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag menar att man utan att ha sett fotodokumentation på respektive häst i samband med omhändertagandet och vid försäljningstillfället inte kan säga att skicket på hästarna har försämrats. Jag kan också tycka att man borde ha hunnit med avlusning, träckprovtagning och verkning av samtliga. Hästarna var knappast lusfria när de kom heller för den delen. Jag har också bara andrahandsinformation(som de flesta här), och den informationen visar på annat än välmående välskötta hästar som har hållits av denna uppfödare.

Jag har sett dem både före och efter..
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Det är fortfarande vad det kostar att ha anställda som mockar, fodrar etc. De ska inte bara täcka vanlig vård utan även vet vård så ja, då drar det iväg.

Så du menar att det är en vanlig stallhyra i Skåne? Ca 5000kr för en ponny? På en lösdrift?

Nejdu jag skulle kunna hålla dem för under halva priset VITT här hos mig.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Hur ska jag kunna veta att det inte blivit omskötta efter omhändertagandet? Jag har inte sett några före och efter bilder? Jag har bara läst en drös anonyma kommentarer på internet. Jag vänder mig bara emot att ni påstår att de tjänar så stora pengar.

Jamen det gör de ju eller du menar på fullt allvar att 5000kr för en lösdrift utan hantering är ett normalt pris?
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Men varför tog dom inte alla hästar om dom nog skulle sett ut som dom hästarna gjorde vid försäljningen? För det var vanvårdade hästar som såldes, inget tvivel om saken. Och vad tog dom betalt för? Lösdrift plus hö? Dom måste fodrats med sveriges i särklass dyraste hö..
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Det folk reagerar på gång på gång är att det görs väldigt lite när det verkligen behövs där det föreligger allvarliga brister däremot stänger de för tillfället stallar till höger och vänster pga små avvikeler där djuren är välskötta och välomhändertagna för övrigt.
Det är naturligtvis mkt lättare och mer lättjobbat att bråka med de som är normala människor jämfört med det patrask som verkligen vansköter djur för de kan alla kryphål och vet hur de skall göra sig besvärliga.

De kanske skulle se till att lägga sina strider och energi på rätt bitar.

Vad spelar det egentligen för roll hur många hästar en människa har när de uppenbarligen blir bra omhändertagna eftersom alla är välskötta och välmående, uppenbarligen finns ju redan pengarna/tiden att ta hand om dem, risken är väl bara nu att inte inkomsterna från försäljningen täcker den dyra omhändertagande kostnaden så att det i stället finns mindre pengar att ta hand om de kvarvarande hästarna.

Är det inte en allvarlig brist att varken ha ligghall eller stallplats till ett 40-tal hästar?? 107 hästar på en person, välskötta hästar? Djurhållaren verkade t ex alla hästar själv, han skulle då ha verkat ca 2,5 hästar per dygn året runt om de skulle vara välskötta, eller 17 hästar per vecka. Snälla begär ut handlingarna med foton före om du tror det är så.
Jag fattar inte varför veterinären inte hade anmärkningar på hästarna när de hämtades, det borde vara lika självklart som att ha anmärkningar på dem nu. Det är samma veterinär som sett dem före som på jourhemmet, så det är dennes bedömning båda gångerna. Kanske fler veterinärer borde sett hästarna både före och efter??
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Inte bara dyrast utan sämsta hö med tanke på hur dom såg ut. När jag läser här på Buke så får jag uppfattning om att alla hästar har gått i samma hage...Det kan väl inte stämma hoppas jag
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 590
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Enköping var fodervärd åt en annans häst – som hon sålde till en tredje person. Nu har fodervärden dömts för bedrägeri och...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp