Omskärelse av pojkar...

Sv: Omskärelse av pojkar...

Nu har jag googlat lite, men jag vet inte om jag har fattat det hela helt rätt.

Vad jag förstår så är omskärelsen ett tecken på att man är upptagen i den judiska kretsen. Som ett slags medlemsbevis mao?
Men jag fattar inte varför man valt just snoppen? Hur bevisar man att flickorna är judar? och varför måste man bevisa någonting alls? Religionen är väl en relation mellan den enskilde individen och dennes tro?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

"Vi" sätter inte "kniven i små barn". Det är en särskilt utbildad person (både när det gäller den religiösa och den "kirurgiska" biten), som gör det. När min son blev omskuren reagerade han inte ens.

Med rätt bedövning och så är det säkert inte plågsamt, det är inte så jag menar.
Men visst sätter ni kniven i små barn, det är faktiskt exakt det ni gör.

Är det lagligt?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Men jag fattar inte varför man valt just snoppen? Hur bevisar man att flickorna är judar? och varför måste man bevisa någonting alls?
Ur religiöst perspektiv har "man" inte valt någonting, utan förutsättningen är given sedan ganska länge;
Argumentet är att Gud sa till Abraham att låta omskära pojkar som ett tecken på det judiska folkets förbund med Gud.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Är det lagligt?
Jodå, lagligt är det. Lagen om omskärelse av pojkar (SFS 2001:499) reglerar.

Apropå de medicinska aspekterna på manlig omskärelse hittade jag en intressant artikel HÄR, läsvärd och förståelig även för en lekman. (Jag har förstås ingen möjlighet att värdera artikelförfattarens eventuella bakomliggande åsikter eller hans relevans.)

Jag citerar ur artikeln:
"I anslutning till min artikel [1] råkade jag i polemik med professor Erik Ask-Upmark, som menade att omskärelse kunde motiveras medicinskt då den mins-kade risken för peniscancer hos män och cervixcancer hos kvinnor. Senare har man konstaterat att det inte är omskärelsen i sig som är avgörande, utan möjligheten och intresset för en god intimhygien. Judar, med tradition av god intimhygien, har en låg frekvens av cervix- och peniscancer, oavsett om de är omskurna eller inte."
 
Senast ändrad:
Sv: Omskärelse av pojkar...

Med rätt bedövning och så är det säkert inte plågsamt, det är inte så jag menar.
Men visst sätter ni kniven i små barn, det är faktiskt exakt det ni gör.

Är det lagligt?

Rent praktiskt används ingen kniv utan ett annat, rakbladsvasst, verktyg. Nu är det drygt 15 år sedan så jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut.

Vår sons omskärelse skildrades på tre helsidor i Svenska Dagbladets söndagsupplaga, så vi höll det inte precis hemligt. Ingen hörde av sig med någon polisanmälan.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Sant.
Men flickorna då? Får dom inte vara med i klubben?

Vi är med i allra högsta grad.

Nu ska jag förtydliga att det inte är omskärelsen som gör en pojke till jude, utan det är det faktum att han är född av en judisk mor som gör honom till jude. Omskärelsen är ett tecken på förbundet med Gud och en regel vi är tillsagda att följa.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Nu blir du motpol för oproportionerligt många skeptiska argumentationer, i och med att det hittills bara är du i tråden som förespråkar manlig omskärelse... ;)

Ja, det brukar bli så.

Jag förespråkar för övrigt inte manlig omskärelse generellt, utan jag berättar varför jag och A:s pappa ansåg det viktigt att han blev omskuren.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Vad jag förstår så är omskärelsen ett tecken på att man är upptagen i den judiska kretsen. Som ett slags medlemsbevis mao?

Som jag skrev nyss, så har du förstått fel.

Jude är man om man är född av en judisk mor, eller har konverterat. Det finns inget "Jude-leg". Det finns ju också många icke-judiska män som är omskurna.

Den judiska omskärelsen är ett tecken på det judiska folkets förbund med Gud. Inget annat.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

3 § Omskärelse får utföras på begäran av eller efter medgivande av pojkens vårdnadshavare och efter det att vårdnadshavaren har informerats om vad ingreppet innebär. Står pojken under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som nu sagts gälla båda. Den som skall utföra ingreppet svarar själv för att informationen ges eller att den ges av en medicinskt kunnig person.
Sådan information skall ges också till pojken, om han har uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå informationen.
Pojkens inställning till ingreppet skall så långt det är möjligt klarläggas. Ett ingrepp får inte utföras mot en pojkes vilja.

5 § Omskärelse får utföras endast av legitimerad läkare eller av den som har särskilt tillstånd att utföra omskärelse av pojkar.
Annan person än legitimerad läkare får inte utföra omskärelse på pojkar som är äldre än två månader.

Vissa lagar är verkligen motsägelsefulla.:crazy:
Man får inte göra det mot pojkens vilja, men gör man det innan han blivit två månader behöver det inte göras av en läkare.

Fy fan säger jag.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Tyvärr är det ju så att det, för de med religiösa värderingar, är uteslutet att göra på ngt annat sätt än deras.
Om man skaffar barn med en sån människa så kommer den ev sonen bli omskuren, för dem finns inget annat alternativ om de så ska låta ngn göra det i hemlighet..

Nu vet jag inte vem dessa "de" du pratar om är, för inte är min pojkvän en av dem i alla fall. Jag kommer (förhoppningsvis!) att skaffa barn med "en sån människa" och i hans värld finns det många alternativ. Han har valt att bli tillsammans med den minst religösa människan på denna planet, så han vet mycket väl vad han har gett sig in på. Han respekterar min icke-religiositet till 100 % och jag respekterar hans tro till 100 %. Vi kan diskutera om allting och besluten som tas är alltid uppbackade av rationella argument. Hans tro styr inte någon annan än han själv - det är hans tro, inte min!

Jag vet inte ett enda fall där det blivit som den som är icke religiös vill, det har alltid blivit enligt religionen.

Well, jag är ett levande bevis på att sådana fall visst existerar!
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Nu blir du motpol för oproportionerligt många skeptiska argumentationer, i och med att det hittills bara är du i tråden som förespråkar manlig omskärelse.
Förespråkar och förespråkar.
Jag skulle inte motsätta mig det men inte heller kräva det.
Eftersom jag inte anser att föräldrar skall ha den bestämmanderätten över sina barns kroppar.
Utan de skall få sina kroppar hela med alla delar kvar på att sedan bestämma vad de vill göra med när de blir stora.


Skillnaden i arbetsinsats (och för den delen resultat) mellan att tvätta en förhudsförsedd snopp och en utan förhud måste tror jag är marginell eller närmast försumbar.

Det är det däremot inte.
Skillnaden är stor.
Och sedan så är det skillnad på "rent hela tiden" eller "rent bara ibland".
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Judar, med tradition av god intimhygien, har en låg frekvens av cervix- och peniscancer, oavsett om de är omskurna eller inte.

Jag har då aldrig träffat en Jude som inte är omskuren.
Inte någon Katolik heller.
Så hur de har kunnat ta reda på det är för mig en gåta.

Jag skall läsa länken också.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag ska flytta inom en snar framtid och är för tillfället i budgivning om ett litet hus/stuga som jag verkligen vill ha. För tillfället...
Svar
15
· Visningar
3 076
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 093
Senast: oz_joj
·
Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 650
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp