Omskärelse av pojkar...

Sv: Omskärelse av pojkar...

Vi som omfattar en religion som förespråkar omskärelse av pojkar använder inte det argumentet. Det är en teori som inte har belägg i religionen, precis som argumentet att "förbudet mot griskött kom ju till pga trikiner".

Visst. Det är möjligt. Men vår religion säger inte att "ni kan sluta omskära era pojkar när ni har infört bättre hygien, och ni kan börja äta griskött när ni har uppfunnit kylskåpet".

Alltså funkar det argumentet för icke religiösa, men inte för oss som har en, exempelvis, judisk tro.

Och eftersom det handlar om tro, så är det omöjligt att diskutera eftersom den ena sidan inte kommer att kunna förstå den andra.

Nja nu använde jag det inte som argument mot en religion (i mitt huvud i allafall, kanske kan utläsas mycket annorlunda) utan just varför det kom till.

En religion har ju sina värderingar oavsett om omvärlden förändras, ska vara iallafall tycker jag.

I en religion finns det ju massor av saker som har kommit till av en andledning, för att skydda människan på olika vis, men att idag hävda att det är hygieniskare, det är det jag vänder mej emot.

Ingen kunde ju när religionsläran skrevs ner veta hur vi skulle leva idag.

Min livs syn (även om det inte är en religion) har säkert enligt många fel också, jag tror på livets okränkbarhet och på kärleken.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Min pojkvän kräver ingenting. Självklart är vi två om besluten och min åsikt väger lika tungt som hans. Han är öppen för en diskussion om ämnet, men jag känner att jag har för lite kunskap om det. Jag får höra hans åsikter och eftersom jag vet att de inte är särskilt objektiva, så vill jag ta reda på mer på egen hand. Det var därför jag startade tråden, så att jag kan få kontra lite! ;)

Ja det är ju därför buke är så bra:love: det är nog det enklaste sättet som finns att skapa sig en uppfattning om vad en hel drös okända mäniskor tycker om saker och ting:laugh:

Det finns också en hel massa intressant att läsa om olika religioner, det är väldigt spännande att läsa och man får en annan syn på varför och hur människor gör som de gör.
Och man får veta vad som faktiskt är religion och vad som är seder och bruk.

Läs t.ex vad Mohammed sa om kvinnan, det är en kärleks förklaring.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Tyvärr är det ju så att det, för de med religiösa värderingar, är uteslutet att göra på ngt annat sätt än deras.
Om man skaffar barn med en sån människa så kommer den ev sonen bli omskuren, för dem finns inget annat alternativ om de så ska låta ngn göra det i hemlighet.
Jag vet inte ett enda fall där det blivit som den som är icke religiös vill, det har alltid blivit enligt religionen.
För deras religion är allt, de anser ju sig bli straffade om de inte följer sina principer & då ger de inte vika.
Det är väldigt trist hur religioner kan styra individer på sånt sätt.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Och eftersom det handlar om tro, så är det omöjligt att diskutera eftersom den ena sidan inte kommer att kunna förstå den andra.

Men där så har jag en åsikt.
Om tro och handlingar av tro.
De skall vara frivilliga och av egen tro.
Det är det inte att omskära små bebisar.
Bebisar har ingen tro och kan inte fatta sådana beslut.

Min åsikt är att ingen har rätten att fatta beslut om oåterkallerliga ingrepp på någon annans kropp.

Själva ingreppet i sig har ju både sina fördelar och nackdelar.
Vår fina hygien hindrar ju inte på något vis spridningen av det virus som ger livmoderhalscancer.
Det är ju därför som man vaccinerar flickor mot det.
Så att omskära pojkar för att minska cancer hos befolkningen kan jag nog tycka har sin poäng.
Men i det läget finns det ju en väl grundad medicinsk motivation.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

För min del så skulle det kvitta lika.
Det är för och nackdelar med båda varianterna.
Dessutom så det vanligt i alla de tre monetistiska religionerna, inte bara hos Islam och Judendomen.
Katoliker är oerhört ofta omskurna upptäckte jag i min ungdom.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Hygienmässigt har jag också fått veta att det är bättre med omskuret.

Men jag personligen tycker inte att man ska omskära små pojkar - däremot kan de ju fatta det beslutet själva då de är äldre i så fall.

Är juinte lika illa att omskära pojkar som att omskära flickor:eek: men jag tycker ändå att det är ett övergrepp eftersom barnet själv är för liten för att uttrycka sin åsikt.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Lite OT men hur går det till på flickor? :o

Nu är jag ingen expert i ämnet!
Men jag syftade på de omskärningar där de innre blygdläpparna samt klitoris skärs bort. Jag ser då skräckscenariot i en hydda utan bedövning med en slö sten som verktyg..:o:eek:
Pojkar kan ju ändå njuta av sex efter omskärelsen.

Jag antar(och hoppas) att det finns olika typer av omskärningar för flickor med!
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Ja.. olika metoder fanns det ju.. men inte vart det bättre för det... :(

Vad hemskt med de som får detta utfört under första graviditeten!:eek: Är ju lika illa när som, men vaf*n...AJ!
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Det kan ske även innan första graviditeten. Många är inte mer än 10 när det sker. Vilken typ av stympning det rör sig om varierar mellan områden, viss tar "bara" bort klitoris, en del tar bort klitoris och inre blygdläpparna och ytterligare andra tar bort de nyss nämnda delarna och syr sedan ihop allt. I det sista fallet lämnar man ett litet hål för urin och mens att komma ut igenom.
Varför man gör det? Religion/tro, okunskap (kvinnan blir en oregerlig sexuell varelse om man inte gör det), att det är sexuellt mer tilltalande för männen med mera.
Finns en del böcker om ämnet: En blomma i Afrikas öken av Waris Dirie till exempel. Värd att läsa, samt uppföljarna, Ökenblomman återvänder samt Smärtans barn, om hur det arbetas mot kvinnlig könsstympning internationellt.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Nja nu använde jag det inte som argument mot en religion (i mitt huvud i allafall, kanske kan utläsas mycket annorlunda) utan just varför det kom till.

Det är din teori. Men det är inte alls säkert att det förhåller sig så.

För oss judar är omskärelsen ett tecken på förbundet med Gud. Och varför det är så, det vet vi inte.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Vi som omfattar en religion som förespråkar omskärelse av pojkar använder inte det argumentet.

Alltså funkar det argumentet för icke religiösa, men inte för oss som har en, exempelvis, judisk tro.

Och eftersom det handlar om tro, så är det omöjligt att diskutera eftersom den ena sidan inte kommer att kunna förstå den andra.

Vad använder ni för argument då? Ni måste väl ändå ha en tanke med det hela, för inte sätter ni väl kniven i små barn bara för att ni tycker att ni har lust?:confused:
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Vad använder ni för argument då? Ni måste väl ändå ha en tanke med det hela, för inte sätter ni väl kniven i små barn bara för att ni tycker att ni har lust?:confused:

Argumentet är att Gud sa till Abraham att låta omskära pojkar som ett tecken på det judiska folkets förbund med Gud.

"Vi" sätter inte "kniven i små barn". Det är en särskilt utbildad person (både när det gäller den religiösa och den "kirurgiska" biten), som gör det. När min son blev omskuren reagerade han inte ens.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Min son är omskuren av religiösa skäl.
Nu blir du motpol för oproportionerligt många skeptiska argumentationer, i och med att det hittills bara är du i tråden som förespråkar manlig omskärelse... ;)
Hur som helst, det religiösa motivet är inte mycket att diskutera. Tror man så tror man, oavsett hur irrationell en uppfattning kan framstå för en icke- (eller åtminstone inte lika-) troende. Det jag kan ifrågasätta apropå det religiösa/kulturella motivet ifråga om omskärelse av pojkar är hur långtgående föräldrarnas bestämmanderätt över barn är. Uppfostra barn i enlighet med egna värderingar - självklart, iaf för de flesta. Delge barn språkkunskaper och sedvänjor, och inlemma dem i kulturella eller religiösa traditioner - visst, trots att små barn inte har möjlighet att själva ta aktiv och överlagd ställning i saken. Att kirurgiskt modifiera ett barns kropp i syfte att motsvara föräldrarnas religiösa övertygelse - där menar jag att man passerar en gräns som inte självklart är ok. Jag menar dessutom att en sådan gräns inte får påverkas av huruvida föräldrarna har en viss trosuppfattning eller ej. Parallellen med escodobes toppade startrek-öron är i det perspektivet inte alls så långsökt som den kan verka. Eller låt säga en trosuppfattning som påbjuder att den fjärde tån på varje fot skall avlägsnas från varje barn innan den 500:ade levnadsdagen.

Tillägg: Apropå föräldrars oinskränkta inflytande över barns kroppar kan man diskutera sådana betydligt mer långtgående konsekvenser som när föräldrar med stöd av sin övertygelse i Jehovas Vittnen motsätter sig att deras barn får livräddande blodtransfusioner. I det perspektivet framstår en förhud mer eller mindre som en ganska marginell fråga.

Dessutom har han lättare att hålla sig ren
Det argumentet har jag faktiskt svårare att köpa än det religiösa. Inte ens ett förhudsfritt ollon är självrengörande, utan kräver viss uppmärksamhet och tvagning för att hållas rent och fräscht. Skillnaden i arbetsinsats (och för den delen resultat) mellan att tvätta en förhudsförsedd snopp och en utan förhud måste tror jag är marginell eller närmast försumbar. Men visst, tittar man på personer som inte tvättar sig så tror jag säkert att det går att se en skillnad där de förhudsbestyckade är ännu mer bakteriebemängda än de utan förhud.:)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag ska flytta inom en snar framtid och är för tillfället i budgivning om ett litet hus/stuga som jag verkligen vill ha. För tillfället...
Svar
15
· Visningar
3 074
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 093
Senast: oz_joj
·
Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 649
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp