Bukefalos 28 år!

Ont i handleder

Sv: Ont i handleder

Ja, absolut. Spänningar ger smärta. Det finns bara ingen direkt förbindelse mellan skulderblad och händer.

I bland förenklar man förklaringarna, och då blir det konstigt. Bra att du känner dig bättre i alla fall.
 
Sv: Ont i handleder

Ja, det är ju det jag menar. Jag har inte alla korrekta begrepp och exakta punkter. Jag har ju haft problem med både nacke och axlar/skuldror.

Ja, väldigt skönt att det blev bättre.
Även väldigt skönt att min höger handled och hand känns som nya kroppsdelar sen min operation.
 
Sv: Ont i handleder

Det gär gör mig tokig. Nu har handlederna varit nästan bra i någon vecka och så igår fick jag kanonont i den ena, men på ett ställe det inte suttit förut. Kan det onda verkligen komma och gå och dessutom flytta sig till olika ställen i leden? Det är sällan lika från en dag till en annan. (bara när jag hade som värst ont)
Hoppas de kallar mig till sjukhuset snart. Kan det vara lång väntetid tror du innan man blir kallad till undersökning?
 
Sv: Ont i handleder

Nu begär du nästan att jag ska vara synsk :)

Nej så menade jag inte. Men är det vanligt med långa väntetider kanske jag skulle frågat istället?
Är det vanligt att smärtan fllyttar sig och kommer och går från dag/vecka till annan? Det tycker jag är lurigt.
 
Sv: Ont i handleder

Min kusin fick så när hon inte mådde speciellt bra pga av jobb numera ex, sambo samt lite annat ohc stress, nu mår hon mkt bättre ohc hennes värk är mer eller mindre borta...
 
Sv: Ont i handleder

jag jobbar på ridskola med mycket lyft osv. har oxå problem med handlederna från å till. när det gör riktigt j-vla ont så brukar jag linda handlederna med stallapotekets klisterlidor:) funkar bra, men får bara användas när man ska böja leden i ytterläge tex när man mockar. musklerna kan ändras annars. ett annat tips e att äta ett hästpreparat som heter "straid". till hästen ger du en påse men du blandar en tesked i vatten till dig själv...en påse räcker i tio dagar:D
 
Sv: Ont i handleder

hej igen här kommer en uppdatering på 'mina handleder'

Efter en månads sjukskriving med diklofenak&vila som enda ordination såg jag ingen nämnvärd förbättring och sökte återigen hjälp. hamnade hos en annan läkare som efter tre minuter tittandes i min journal+vridande av min handled konstaterade senskideinflamation. Detta tyckte hon borde gjorts direkt då det var (enligt henne) ett uppenbart fall.

Fick utskrivet heparinLEO av henne och har fått detta intravenöst nu i några dagar. Detta är ett blodförtunnande medel och skall tydligen ge mkt effekt för sådana här sega inflamationer. Känns lite mysko men redan efter två injektioner känns det bättre i handen...

Någon annan som fått samma preparat o vet om det gett långsiktig effekt??

k
 
Sv: Ont i handleder

Jag tror att det var "de Quervain" jag hade. Ska inte svära på det dock. Jag fick problem i vänster handled och det berodde på mitt jobb. Jag lyfter mycket i mitt jobb och använder händer och handleder och kniper ofta åt med händerna och framför allt tummarna runt de buntar jag lyfter.

De symtom jag hade var smärta i insidan av handleden, från tummen och neråt. Det gjorde ont om jag vinklade handleden inåt eller utåt och om jag spände handen och tummen. Det gjorde tex ont att lyfta en tallrik eller något som var lite tyngre. Jag kunde inte heller mocka eller dra åt sadelgjorden.

Jag fick hjälp ganska fort via företagshälsovården. Jag fick komma till en sjukgymnast som undersökte hand och handled noga. Av henne fick jag ett speciellt handledsskydd som gjorde att jag inte kunde vinkla handleden inåt och tvingade mig att hålla handleden rak. Jag behövde inte använda det hela tiden, bara när jag jobbade och var i stallet. Jag smorde även på Voltaren gel ett par gånger per dag. Efter ca en månad var jag symtomfri och jag har inte haft ont i handleden sedan dess.

Du kanske skulle besöka en sjukgymnast i väntan på läkartid? Min erfarenhet är att de ofta är väldigt duktiga och kan ge bra hjälp. Ibland är de t o m bättre på att ställa rätt diagnos än vad läkare är! De kan ofta ge förebyggande råd, vilka rörelser du ska undvika, vad du kan göra i framtiden för att förhindra att du får ont igen osv. Jag menar dock inte att du ska skippa läkarbesöket! Dröjer det länge innan du får en kallelse tycker jag du ska ringa till mottagningen och fråga!

Mvh Jordgubba :)
 
Sv: Ont i handleder

*knapplån*

Det här är nu fjärde gången min vänstra tumme är helt mongo.
Jag får ONT ovanför handleden, på "kanten" mellan insidan och utsidan (där man känner benet). När jag rör på tummen känns det som att den hakar upp sig/fast och det känns som att nåt kommer i kläm (nerv?) mellan benen som går till pekfingret och tummen. Får även ont där handen/tummen "slutar" och blir handled.

Jag ska till VC för annat om en vecka och ska ta upp detta då, så nu söker jag bara tips på vad jag kan göra för att lindra detta, slippa hakningarna och ändå kunna använda handen. (I o f s så får jag ju så här oavsett om jag använder handen eller inte.)

Tips, någon?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 383
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 945
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 029
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp