Bukefalos 28 år!

Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Uttrycker man det så finns det inget samband, men pratar man om lagstiftning och överförmynderi kan man dra paralleller.

Tycker man att 80% av befolkningen är idioter som inte vet vad de vill är man ingen demokrat. Då är steget mot ett icke-demokratiskt samhälle kort.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

OM ett jobb kräver långa vistelser på annan ort och man som förälder inte vill ha det så så skall man inte söka sig ett sånt jobb helt enkelt.

Det var inget som jag eller mina kollegor visste innan.
Utan vissa var anställda för att resa och andra inte.

Sedan så kom det:
"Det har skitit sig - ni måste åka."
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Men i praktiken var det få föräldrar som slog sina barn i slutet på 70-talet när lagen infördes..

Och jag minns debatten då när det hände.
För jag är från stenåldern.

Och visst fick barn stryk när jag var just barn.
Jag fick stryk och mina klasskamrater fick stryk.
Det var ett vanligt straff när man varit olydig och t.ex. kommit hem för sent på kvällen.

Tiden var slutet på 60-talet.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Det är vad jag har gjort.
Men det finns alltid unga barnlösa män att fylla platserna med.
Män som sedan förväntas ha en fru som tar hand om markservicen så att de kan arbeta utan hämningar och resa jorden runt på inget varsel alls.
Min erfarenhet är att det främst är unga singlar som gärna reser världen runt i jobbet. Jag har själv varit där. Låt dem ha de jobben så jag som förälder slipper.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Även vad gäller användning av droger, köp av sex eller om du slår din fru då?
För att hårddra det hela.

Det finns många saker som man kan välja att anse höra till "individens frihet".
Det svåra är att sätta nivån.

Jag tror diskussionen börjar nå vägs ände för mig. Jag tror jag fått fram vad jag vill ha sagt nu.

Jag tänker inte svara på jämförelser mellan misshandel och uttag av föräldraledighet. Men ha en fortsatt bra tråd. ;)
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Hur skall könen få lika lön och villkor då? Ideer, förslag?

jag räknade upp dem i inlägg 669

"Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Inte_Ung
Då så frågar jag dig samma sak som jag frågade Halvhalt.

Hur tycker du att det skall lösas? (att kvinnor blir förbigångna på arbetsmarknaden då - min anm)
Eller skall det inte lösas alls?

Ja, inte genom tvångsuppdelning av föräldraförsäkringen!
Jag kan tänka mig en mängd olika förslag såsom att göra det lättare att starta egna företag, möjlighet till hemarbete, flexibla tider, kanske till och med en viss kvoterint o.s.v. Däremot blir det väldigt olyckligt att använda barnen som ett slagträ i arbetsmarknadsdebatten.
Föräldraledigheten är till för barnet, inte för föräldrarna eller som ett arbetspolitiskt medel för att få lika löner. Att få höra att spädbarn skulle må bättre av vara på förskola än hemma med en förälder hela perioden om den andra inte har möjlighet att vara hemma är för mig en horribel lösning!
Även om man tycker att en exakt delning skulle ge en samhällsnytta så ursäktar den aldrig de fall som skulle drabbas orimligt hårt av en sådan tvångslagstiftning, jag har redan i tidigare trådar gett dig exempel på när det skulle slå fel och jag har också i den förra och den här tråden redogjort för att man faktiskt kan få i det närmaste lika mycket vakentid med sina barn trots att man yrkesarbetar bara man kan anpassa tiderna (på sig själv eller barnen)."
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Det horribla i detta är att en förälder inte anser sig ha möjlighet att ta vara hemma och hand om sitt barn.

Helt fel, livssituationen kan kräva att det inte finns möjlighet att vara hemma och ta hand om sitt barn utan att den andra parten får ta ett större hemmaansvar en period. Vi har tidigare debatterat just sådana exempel i en tidigare tråd.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Ja det har även med allmän rättvisa att göra.

Resten av ditt inlägg är en tydlig beskrivning på hur bidragsaberoende Svenskarna har blivit.
Så till den milda grad att försörjning från samhället på sina egna villkor anses som en rättighet.

Jag tror att det är skillnad på oss som växte upp före alla dessa bidrag och "försäkringar".
Vi tar dem inte som en lika självklar rättighet.

Och du fortsätter att sparka på de som verkar redan ligga!!!
Hörrödu jag har jobbat och pluggat parallellt sen jag var 15 år = drygt halva mitt liv och ALDRIG haft en bidragskrona mer än mitt eget barn/studiebidrag!! Förrän för nu då ett par år sen när jag blev arbetslös och hann stämpla nästan hela perioden som mestadelen gravid och inte så attraktiv på arbetsmarknaden!!
Men det handlar ju inte om mej som sagt utan rent generellt och jag har försökt att exemplifera detta i mina andra inlägg ...

Jag tycker inte att att bidrag och "försäkringar" är en rättighet utan en förmån men då ska det också vara en förmån för familjen och inte en belastning för i andra änden av detta har du småbarnsvärlden med pekpinnar om att amma så länge som möjligt och och de första tre åren präglas ditt barn mest så se till att vara hemma då, och passa dig för att lämna barnet på dagis för tidigt och för mycket och än det ena och än det andra!!!!

Men det är intressant att du på endast ett par inlägg i denna tråd redan fastställt hela min person!!
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Nej inte av din person.
Av din insträllning till bidrag som en rättighet att förvalta som man vill.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Kategoriseringen var fel.
Eftersom massor av andra människor än just storstadskvinnorna också vill ha det på detta sätt.
Men å andra sidan så är storstadskvinnorna väldigt många människor och en stark politisk grupp.

Vi gissar att de 5 största städerma i landet innehåller 1 000 000 yrkesverksamma kvinnor.
Det är en stor väljargrupp att ta hänsyn till.

I övrigt så var beskrivningen av syftet med åtgärden helt korrekt.


Vad bra, då kan vi helt kan skippa argumenten i början av tråden att tvångskvotering av föräldraledigheten var för att pappor skulle "tvingas" ägna mer tid åt sina barn och ägna oss åt kärnfrågan; Ska föräldraledighet tvångskvoteras i syfte att skapa jämlikhet ifråga om lön mellan könen eller ska den användas för att en familj på, i deras tycke, bästa möjliga sätt ska kunna ge omsorg åt sina barn?

Jag vet ju vad jag tycker......:smirk: :D
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jag tror diskussionen börjar nå vägs ände för mig. Jag tror jag fått fram vad jag vill ha sagt nu.

Jag tänker inte svara på jämförelser mellan misshandel och uttag av föräldraledighet. Men ha en fortsatt bra tråd. ;)

Jag hoppar in här som ny och börjar genast gnälla..

Hur som helst så menar jag att man visst kan göra ovan nämnda jämförelse, då både synen på föräldraledighet och barnaga har genomgått en historisk förändring. Titta lite på bakåt, världen är föränderlig. För ett antal år sen var den här diskussionen inte ens aktuell. Då var det helt otänkbart för en pappa att vara hemma med barnen över huvud taget. På 50- och i början av 60-talet var ju ett hemmafruideal rådande. Det är inte så längesen, men det har förändrats trots att majoriteten tyckte att det skulle vara så tills andra vågens feminism satte stopp för idiotin. Varför måste man nöja sig nu angående föräldraförsäkring om man inte stöttar dagens ordning? Bara för att majoriteten tycker något, så måste man inte hålla med. Så uppnår man ingen förändring!!
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Kanske i vissas ögon. Men det är ändå ett fakta för en stor del av befolkningen som inte bör nonchaleras.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Förtydligande bara.

Visst finns mycker intressant att diskutera och det är inte jämförelsen i sig som gör att jag övergår till att läsa nu. Jag har helt enkelt inte mer att tillföra känner jag. Inget dramatiskt i det och ingen protest eller så.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Men du har ju aldrig varit man och löneförhandlat, så vad har du att jämföra med, egentligen? Om jag använder min man som exempel så är han en JÄVEL på att löneförhandla och att slåss. Så hade du stått bredvid hade du förmodligen blivit förskräckt och tyckt att han använde hårdhandskarna för att få en rättvis lön. I hans ögon gjorde han bara det han förväntades göra. Ser du vad jag menar?

Nej, det har jag inte. Å andra sidan har inte heller en man fått känna hur det känns att vara kvinna. Eller att jag som vit fullt ut kan förstå hur det är att vara svart och bemötas av fördomar. Det är alltid svårt att fullt ut sätta sig in i någon annans verklighet.

Sen är det återigen lite missvisande att prata om din man och mig som exempel. Jag är nämligen också en "jävel" på att förhandla... eller tja, i alla fall rätt så bra på det har jag förstått när jag jämför med andra. Jag har gått ur facket av anledningen att jag på en arbetsplats fick högre lön av "egen maskin" än vad facket tyckte jag kunde begära. :crazy:

Jag tycker det mer handlar om kollektiven män och kvinnor. Kollektivet män är misstrodda av många vad gäller deras kapacitet som föräldrar (att Annica Dahlström har anhängare är väl ett tecken på det). Kollektivet kvinnor tros vara hemma i 1,5 år någon gång i fertil ålder; även vi som INTE är det.

Och dessa saker påverkar alla män och kvinnor.

Det finns också rätt många inom offentlig sektor som i praktiken inte förhandlar sina egna löner (även om tanken är sådan) utan det är facket och arbetsgivaren som förhandlar om lönen. Och då spelar det roll vilken syn dessa parter har på kvinnor/män som är eller inte är föräldralediga.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Fast så är det väl inte? Jag tror faktiskt att män rent generellt är mer säkra på sig själv, t.o.m. överskattar sig själva rätt ofta, och därmed är tuffare i sina löneförhandlingar. Kvinnor har en benägenhet att vara lite mjäkiga och inte våga slå näven i bordet och säga "jag vill ha x därför att jag kan så här mycket och presterar så här mycket" och om hon inte får vad hon vill ha söka sig till ett annat jobb som uppfyller villkoren?

Jovisst, motsäger det på något sätt det jag skriver?

Jag skulle vilja tillägga: de män som inte är säkra och överskattar sig själva halkar ändå med på de högre lönerna tack vare sitt kön. På det stora hela; alltså.

Och sen kan man ju undra varför män är mer självsäkra än kvinnor. Men det kanske är en perifer diskussion i sammanhanget....
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Helt fel, livssituationen kan kräva att det inte finns möjlighet att vara hemma och ta hand om sitt barn utan att den andra parten får ta ett större hemmaansvar en period. Vi har tidigare debatterat just sådana exempel i en tidigare tråd.

Ja, och nu var ju frågan om staten skall vara med och finansiera dessa val. Jag tycker inte det är rimligt, men det är många som verkar tycka det.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

En sak som vi itne skall glömma är att även kvinnor som inte har barn, och aldrig tänker skaffa det heller, också halkar med på lägre löner för att fördelningen är så skev. Jag tycker att en individualiserad FP är ett enkelt och rimligt steg av många för att jämna ut skevheten på arbetsmarkanden. Barnen blir inte slagträn, tvärt om kan de bara bli vinnare i längden.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

"Det verkliga syftet är att det finns en grupp unga politiskt aktiva storstadstjejer som är förbannade över det som de upplever som en lönediskriminering gentemot kvinnor och att deras lösning på detta är att tvinga ut kvinnor på arbetsmarknaden i samma utsträckning som män. Arbetsgivarna skall därmed fostras tillatt inse att män är lika mycket borta från arbetet vid barnafödande som kvinnor och att kvinnor därmed kan ges samma ansvar och anställas under samma villkor som män.

Förslaget om kvoterad föräldraförsäkring är inte familjepolitiskt, utan arbetsmarknadspolitiskt. Det är därför det inte stämmer i huvudet på alla de som sätter familjen och barnen framför lönearbetslivet."

Jag tycker det låter som fria feministfobifantasier jag, men jag kanske är för analytisk... Tycker det citatet missar målet helt och hållet och istället koncentrerar sig på att misskreditera dem som vill ha större frihet för alla. Det handlar inte om att tvinga någon ut i arbetslivet, eller att tvinga någon att vara hemma. Visst är det en arbetsmarknadspolitisk fråga, men om man missar alla fördelar i familjelivet som kommer med den så får man vara bra blind.

Jag sätter mina barn främst, och för mig vore det högst underligt att sätta deras möjlighet till ett friare liv åt sidan bara för att det är bekvämast för mig i dagsläget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp