Bukefalos 28 år!

Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Men snälla Björk, tror du inte att jag vet det? Underskatta inte mitt förstånd bara för att jag inte håller med dig!

Självklart är jag medveten om att män bättre lön generellt. Men lika generellt är det i mina ögon att kvinnor är fega när det gäller att kräva sin rätt. Det kanske inte löser hela problematiken i samhället i dag, men om ett större antal tuffa kvinnor faktiskt börjar att ställa hårda krav och välja arbetsgivare såsom Tomas föreslog så blir det i förlängningen en förändring även på ett större plan. Kraftfull handling på individnivå har mycket större betydelse för feminismen än att du skriver vad du tycker här, på ett anonymt forum. Det är jag övertygad om.

För det första skulle jag vilja be dig om att lämna "snälla" Björk utanför det här. Det är en trist formulering som bara får mig att känna mig allt annat än snäll. (Själv utelämnade jag "snälla Ida-Sara av just det skälet...)

Hur ska jag veta vad du har för "förstånd" när du skriver såhär:
Nej, så kan man inte resonera. Du kan inte göra alla andra kvinnor eller män ansvariga för din privata lön. Det är upp till dig (och ditt lokala fack och din arbetsgivare) att förhandla och kräva lika mycket som din manliga kollega.

Jag håller med att problematiken är tvåsidig. KVinnors tendens att undervärdera sig, kvinnors totala ockupation av föräldrarollen, kvinnors oförmåga att ställa tuffa krav. Mm mm. Men ditt resonemang har ju hittills (enligt vad jag kan se) uteslutit alla samhälleliga faktorer som detta kan bero på. Istället för att vara ett problem för BÅDA könen (männen som inte ger med sig av makt i yrkeslivet och kvinnan som inte ger med sig makt i familjelivet) så får du det till att det "är väl bara att stå på sig"! Det är det jag menar med att du förenklar enormt. Det ÄR inte så enkelt för en man som vill vara föräldraledig om/när chefen hotar med att man blir av med sina (jätteroliga) arbetsuppgifter och när kanske dessutom sambon vägrar "ge av sina dagar" till honom. Det ÄR inte så enkelt för en kvinna att känna sig påhoppad av andra kvinnor för att hon inte är hemma alla föräldradagar utan faktiskt delar dem med sin man. Man KAN faktiskt bli påverkad av andra; av deras förutfattade meningar; deras höjda ögonbryn, snörpiga miner eller ifrågasättande.

Vad gäller kraftfull handling på individnivå så undrar jag vad du menar med den formuleringen? Du har väl inte en aning om i vilken form jag arbetar (eller inte) för jämställdhetsfrågan. :mad:
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Och vad hade det med min åsikt om lika lön för lika arbete och att fl ska vara i förhållande till barnets bästa att göra????

Antar du att jag är hemma fru eller fl så är det inte så utan jag är en knegare jag oxå...
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Och vad hade det med min åsikt om lika lön för lika arbete och att fl ska vara i förhållande till barnets bästa att göra????

Antar du att jag är hemma fru eller fl så är det inte så utan jag är en knegare jag oxå...

Missförstår jag, eller är du för en fast summa i föräldraförsäkring, oavsett lön?
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Ja, och nu var ju frågan om staten skall vara med och finansiera dessa val. Jag tycker inte det är rimligt, men det är många som verkar tycka det.

Se frågan som barnets rätt att ha en vuxen hemma en viss tid så känns det kanske som en rimligare finansiering. Den sker ju redan nu med skillnaden att familjen kan välja en individuell lösning på fördelningen av dagar istället för en tvångsmässig sådan.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

En sak som vi itne skall glömma är att även kvinnor som inte har barn, och aldrig tänker skaffa det heller, också halkar med på lägre löner för att fördelningen är så skev. Jag tycker att en individualiserad FP är ett enkelt och rimligt steg av många för att jämna ut skevheten på arbetsmarkanden. Barnen blir inte slagträn, tvärt om kan de bara bli vinnare i längden.

jag anser att barnen faktiskt blir slagträn med en tvångsmässig kvotering, det är fel "vapen" för ett jämlikare samhälle.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Det ÄR inte så enkelt för en man som vill vara föräldraledig om/när chefen hotar med att man blir av med sina (jätteroliga) arbetsuppgifter och när kanske dessutom sambon vägrar "ge av sina dagar" till honom. Det ÄR inte så enkelt för en kvinna att känna sig påhoppad av andra kvinnor för att hon inte är hemma alla föräldradagar utan faktiskt delar dem med sin man. Man KAN faktiskt bli påverkad av andra; av deras förutfattade meningar; deras höjda ögonbryn, snörpiga miner eller ifrågasättande.

Är det inte? Är inte det bara en ursäkt för att slippa be om högre lön, slippa ta konflikten med chefen, slippa kräva sin rätt av sambon och slippa snäsa av korkade kollegor som tycker att det är jättekonstigt med en pappa som är ledig? Det handlar i så fall om svag självkänsla och en stor portion konflikträdlsa, så till den grad att man är beredd att ta en lägre lön, mindre barnledighet, osv osv hellre än att stå upp för sig själv. Dessvärre tror jag att du har rätt. Vi låter oss påverkas för mycket av andra. Men det är bra sorgligt. Dessutom vet jag att personer som tar strid för sig själva (på ett konstruktivt sätt förstås) ofta växer i andras ögon. De låter sig inte klampas över och vet sitt värde. De blir bra ledare och chefer som klarar av påfrestningar.

Jag tycker inte att det är konstruktivt att klaga och lägga över ansvar på andra. Vill man se en förändring bör man föregå med gott exempel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Vad gäller kraftfull handling på individnivå så undrar jag vad du menar med den formuleringen? Du har väl inte en aning om i vilken form jag arbetar (eller inte) för jämställdhetsfrågan. :mad:

Jag talar inte specifikt om dig. Jag talar om att kvinnor som verkligen gör skillnad gör det genom handling, och inte ord. Om det gäller dig eller inte har jag ingen aning om.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Se frågan som barnets rätt att ha en vuxen hemma en viss tid så känns det kanske som en rimligare finansiering. Den sker ju redan nu med skillnaden att familjen kan välja en individuell lösning på fördelningen av dagar istället för en tvångsmässig sådan.

Med det tredelade förslag jag stöder så blir hemmavaron med maxuttag en månad kortare jämfört med idag om den andra föräldern absolut inte kan ta ut en enda dag. Det tycker jag är en rimlig väg mot höjda kvinnolöner, större möjligheter för män att vara hemma och förhållanden med mindre risk att spricka under småbarnsåren. Kan inte se annat än att det är en klockren vinn-vinn-situation.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Nej, jag räknar inte alls bort rollerna. Jag tror att de faktorerna är bidragande också, se tidigare inlägg. Däremot tror jag lusten att vara hemma med barn är starkare hos kvinnor. Jag har hittills aldrig träffat en man som med samma emfas deklararerat att han vill vara hemma i 1,5 år. Inte en enda. Däremot har jag träffat en hoper kvinnor som verkligen, verkligen såg mammaledigheten som en av de bästa stunderna i deras liv. Och som hade knuffat dig utför ett stup om du hade sabbat deras tillvaro och krävt att de skulle byta med sina män!

Haha och på sätt och vis är väl det tur för det vore inte så roligt för de mammor som ska sitta i pumpen på jobbet var och varannan timme från 10.e dagen när pappan ska vara hemma ända från början 1,5 år ;)
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Dessutom vet jag att personer som tar strid för sig själva (på ett konstruktivt sätt förstås) ofta växer i andras ögon. De låter sig inte klampas över och vet sitt värde. De blir bra ledare och chefer som klarar av påfrestningar.

Jag tycker inte att det är konstruktivt att klaga och lägga över ansvar på andra. Vill man se en förändring bör man föregå med gott exempel.


Men du, alla kan ju inte vara chefer och ledare. Alla andra behövs ju också, är det då rättvist att de skall måsta acceptera sämre förhållanden? Om man vill vara chef och har den rätta personligheten så är det väl bra, men du får det att låta som att alla kan välja hög lön och en hög position om de bara vill och så enkelt är det inte. Måste säga att dina inlägg andas lite socialdarwinism...
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Om vi driver den parallellen riktigt långt, hur långt kommer vi då? Är det samhällsekonomiskt att bestämma folks yrken utifrån egenskaper tex?

Skall allt vi gör överordnas samhällsnyttan? Då har vi inte ett samhälle jag vill leva i.

Amen!!!



(måste göra 10 tecken?!)
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Men jag är inte så säker på att jag tycker att bidrag skall vara till för alla.
Jag tycker att det skall garrantera en miniminivå av standard.
Inte betala för lyx.

T.ex så tycker jag att barnbidraget är ett fånigt bidrag.
För det får man även om man inte behöver det.

Och så tycker jag att bostadsbidraget är ett bra bidrag som går till dem som det behöver.

Jag skulle kunna tänka mig en behovsprövad föräldrapenning också.

Tänk just de här åsikterna har jag också!!! :p
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jag tycker det låter som fria feministfobifantasier jag, men jag kanske är för analytisk... Tycker det citatet missar målet helt och hållet och istället koncentrerar sig på att misskreditera dem som vill ha större frihet för alla. Det handlar inte om att tvinga någon ut i arbetslivet, eller att tvinga någon att vara hemma. Visst är det en arbetsmarknadspolitisk fråga, men om man missar alla fördelar i familjelivet som kommer med den så får man vara bra blind.

Jag sätter mina barn främst, och för mig vore det högst underligt att sätta deras möjlighet till ett friare liv åt sidan bara för att det är bekvämast för mig i dagsläget.

Jag tyckte själv att det var en rätt klockren inringning av vad som eg. var pudelns kärna i tråden. Kvoteringen av föräldraförsäkringen som ett led till kvinnors högre löner. Det är klart att en kvotering innebär ett tvång och personligen är jag inte beredd att skicka ett 6 månaders barn på förskola för att den andre föräldern inte har möjlighet att vara föräldraledig. Dek kan ju finnas alla möjliga skäl till att det bara inte fungerar (svår sjukdom, oväntat fängelsestraff, att någons företag håller på att gå i kk vilket innebär flytt och skolbyte för alla de äldre barnen om man inte kan vända det i tid, missbruk, att ens partner plötsligt inte visar sig vara "barnmogen", ena parten kan lägga sina arbetstider när barnens sover och därmed jobba samtidigt som den andra parten håller på att stämplas ur a-kassan och behöver barnledigheten för att hålla sig flytande medan den söker jobb etc. Det finns hur många exempel som helst.
Livet går inte alla gånger som man har tänkt och med en tvångsmässig kvotering är det faktiskt barnen som får ta smällen.

Anser du verkligen att din man missat alla fördelar i familjelivet då du tagit ut största (eller hela) delen av föräldraledigheten?
Jag ser heller inte kopplingen mellan kvoterad föräldraledighet och barnens frihet.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Anser du verkligen att din man missat alla fördelar i familjelivet då du tagit ut största (eller hela) delen av föräldraledigheten?
Jag ser heller inte kopplingen mellan kvoterad föräldraledighet och barnens frihet.

Ja, både min man och jag vet att han missat mycket genom att jobba heltid medan jag varit hemma (inte med FP). Han har fått jobba hårt för att komma till den anknytning de har, medan jag fått mycket gratis eftersom jag tillbringat så mycket tid med dem. Alla fördelar har han inte missat, men helt klart många. Dessutom har han såklart sämre förståelse för hur det faktiskt är att vara hemma ensam med två små barn på heltid, och jag tror att han och jag och barnen hade haft fördelar om han också hade provat på det. Nu är inte situationen så för oss att jag kan gå ut och jobba, så det lär inte hända i brådrasket iaf.

Tillägg: Glömde det där om barnens frihet. Jag vill att mina barn skall vara fria att välja precis som det passar dem när de blir föräldrar. Jag tror att de har större chans till det om det också förväntas av män att vara föräldrar i samma utsträckning som det idag görs av kvinnor. I den här debatten ser vi hur alla på något vänster tvingas välja att mamman tar ut merparten av FP, för det passar deras ekonomi bäst. Hon tjänar minst, har tristast jobb, är inte egen företagare i samma utsträckning, är ofta arbetslös osv osv. Jag tror helt enkelt att det inte är riktiga val familjer gör idag, utan sådant som är normindikerat - pseudoval.
 
Senast ändrad:
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Men du, alla kan ju inte vara chefer och ledare. Alla andra behövs ju också, är det då rättvist att de skall måsta acceptera sämre förhållanden? Om man vill vara chef och har den rätta personligheten så är det väl bra, men du får det att låta som att alla kan välja hög lön och en hög position om de bara vill och så enkelt är det inte.

Nej, alla är inte chefsämnen. Däremot är ledaregenskaper och skinn på näsan bra oavsett vilken position man har. Det är bra överallt i livet. Min grundsyn är jag tror på människan och dess möjligheter att påverka sitt liv.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jag talar inte specifikt om dig. Jag talar om att kvinnor som verkligen gör skillnad gör det genom handling, och inte ord. Om det gäller dig eller inte har jag ingen aning om.

Det var svårt att tolka det som att det var generellt när du skrev:
Kraftfull handling på individnivå har mycket större betydelse för feminismen än att du skriver vad du tycker här, på ett anonymt forum.

:crazy:
Nåväl, vi lämnar det.

Ja, det är sorgligt att människor låter sig styras mycket av andra människors fördomar eller åsikter. Men det är likväl en sanning och en verklighet. Och därför tror jag att en lagstiftning om lika delad föräldraledighet kan hjälpa de män som vill vara lediga men "inte får" och de kvinnor som vill ha högre lön men "inte vågar".

Tomas_N : jag är för övrigt också med på tåget om 3dje-delsdelningen. Den skulle åtminstone vara ett steg på vägen.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

.....och ägna oss åt kärnfrågan; Ska föräldraledighet tvångskvoteras i syfte att skapa jämlikhet ifråga om lön mellan könen eller ska den användas för att en familj på, i deras tycke, bästa möjliga sätt ska kunna ge omsorg åt sina barn?

Eftersom föräldraförsäkringen är ett styrmedel för att öka nativiteten.
Så skall den användas till att skapa ökad jämlikhet för att på så vis öka nativiteten.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Se frågan som barnets rätt att ha en vuxen hemma en viss tid .....

Det är inte vade föräldraförsäkringen ursprungligen var till för.

Jag upprepar igen:
Föräldraförsäkringen är ett styrmedel för att öka nativiteten.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Föräldraledigheten är till för barnet, inte för föräldrarna eller som ett arbetspolitiskt medel för att få lika löner.

Föräldrapenningen är till för att öka nativiteten till samhällets väl.

Nu så går nativiteten ner för att kvinnor inte vill komma efter på arbetsmarknaden och därför låter bli att föda barn.
Eller väntar till de är över 40 då karriären inte längre spelar någon roll.
Att använda föräldrapenningen som ett styrmedel för att öka jämlikheten på arbetsmarkneden och därmed även nativiteten är ju då naturligt.

Man använder åter föräldrapenningen för att öka nativiteten.

Föräldraledighet har alla föräldrar rätt till i 1½ år och den skall inte förväxlas med ersättningen.
Båda har rätt att vara lediga samtidigt om de vill och har råd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp